Herfstblad schreef:Jullie ervaring met Hamburg/Schwerin/Rostock/Rugen?
Of is juist Keulen/Koblenz/Mainz/Heidelberg mooi?
Ik kan ook nog richting de Harz! Of Dresden.. (al is Dresden wel 11 uur met de trein)
Wat een heerlijke plannen! Ik ben ook fan van het Deutschlandticket, al sinds het eerste jaar toen het 9 euro was
Lastig hè, kiezen. Er is daar zo veel tofs te zien. Mijn favoriete treinroute ligt tussen Koblenz en Mainz, en dan langs de zuidoever van de Rijn zodat je mooi zicht hebt op bijvoorbeeld de Loreley aan de overkant (ook een aanrader). Stadjes als Rüdesheim, Bingen en St. Goarshausen zijn dan leuk om even uit te stappen en met een drankje over de Rijn uit te kijken (ik heb ooit aan de overkant in St. Goar overnacht).
Heidelberg en Schwerin vond ik heerlijke steden. Niet te groot en een fijne sfeer. Koblenz vond ik ook leuk. Ga even bij dat megalomane standbeeld van Wilhelm I op Deutsches Eck kijken. Andere aanraders qua steden: ik kwam ooit per ongeluk in Aschaffenburg terecht. Wilde er een uurtje geocachen, heb er uiteindelijk een hele middag gelopen
Dresden: ja, doen! Leipzig ook. In Dresden kan ik Hostel LaLeLu aanraden. Ik had daar een mooie kamer voor mezelf. Douche en toilet deel je wel, maar ik heb daar nooit zo'n moeite mee. Het is er fijn en schoon. Nog een aanrader: Wuppertal met de Schwebebahn
Ik ben zelf overigens groot fan van industrieel erfgoed. Mijn favoriete plekken zijn Zeche Zollverein in Essen en Landschaftspark Duisburg-Nord. Maar daar moet je van houden
Het hostel op het Landschaftspark vond ik ook heel prettig.
Vorige maand was ik nog een dagje in Keulen, maar dat was voor een concert. Ik ga in oktober terug (weer voor een concert) en het is de bedoeling dat ik dan wat langer blijf. Ik kan iig nog weinig over die stad vertellen