Nog meer Zweden fans?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 16:52

gabyfedde schreef:
Liseberg is altijd al leuk, maar in december... LOVE IT!!!

Ik ga mogelijk begin volgend jaar emigreren naar Zweeds Lapland. Heb er een baan aangeboden gekregen. Avontuur!!!

Jaaa Liseberg ik ga er ook heen <3 vanaaf vlieg ik naar Göteborg en zondag ga ik op ski vakantie nadeel 7 uur met de auto haha

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:58

Oeh veel plezier!

Zal wel even zwaaien zo ;)

Liseberg stond op de planning voor vandaag, maar het was nogal baggerweer dus we gaan morgen maar voor een nieuwe poging.

Fangio

Re: Nog meer Zweden fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 22:43

Wie gaat er morgen (of vandaag?) Lucia vieren? =P
Vond het altijd maar een beetje een raar gebeuren met die kaarsen op hun hoofd

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 23:30

haha wij vieren het niet, mijn lief moet ook gewoon werken haha ÖP

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 10:31

Wij gister met school, hoe saai kunnen ze iets bedenken :') maar ik heb sowieso niks met kerken enzo, geloof niet in dat soor, vind ik, onzin..

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 10:40

Haha ahh..
Wij ook niet, Ben helaas alweer een paar dagen thuis ;(

Liseberg is inderdaad heel Nice zo in de winter als kerstdorpje. Helaas alsnog in de regen...maar dat nemen we maar voor lief. We konden alleen niet schaatsen -o-

Ook nog een middagje naar de noordelijke archipelago geweest. Zonnetje scheen toen gelukkig weer, lekker uitwaaien.

Hoo heimwee...

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 15:08

Ik heb er ook niks mee, vond het de eerste keer wel interessant om eens te zien, maar verder...

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:39

het Lucia feest is geen christelijk feest al wordt het tegenwoordig wel vaak in de kerk gevierd.
De midwinternacht: de kortste dag wordt gevierd. (die was in de Middeleeuwen op de 13e december maar door kalenderverschuivingen nu een week later)
Het is een symbolisch feest van het licht zoals ook precies een halfjaar later met Midsommar de zonnewende van de langste dag wordt gevierd en de dagen weer gaan korten.
Ik vind die symboliek wel mooi.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:04

Ik zit nu op landvetter zo weer naar huis, morgen weer werken haha

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:42

Dat moment dat je weer terug naar Nederland moet is altijd weer een beetje jammer he =P
Hoe was je vakantie? Waar was je gaan skiën eigenlijk?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:37

ik was in Sälen http://en.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4len

super plek om te zijn, veel sneeuw!

Ja baalde wel dat ik weer naar NL moest

Overigens bij de Noorse grens stopte we in de middle of nowhere en natuurlijk zitten daar Nederlanders "Dutch Mountain" haha

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:09

Gaaf!

Ja, er zitten echt ongelooflijk veel Nederlanders in Zweden. Toen ik vorig jaar bij de garage kwam voor nieuwe winterbanden, want m'n oude waren versleten, hadden ze m'n auto (met NL kenteken) daar op de brug gezet. Dus ik in mn beste Zweeds met zo'n monteur bespreken welke banden ik nu wou, want eigenlijk iedereen heeft daar spijkerbanden in de winter, maarja, ik moest nog terug naar Nederland kunnen met die banden. Dus de nieuwe winterbanden eronder, zo gepiept, ik loop terug naar m'n auto, begint er ineens zo'n monteur in het Nederlands tegen me =O Ik was echt helemaal verbaasd. Was dus ook geëmigreerd en hij had het NL kenteken gezien op m'n auto =P
Moet wel eerlijk zeggen dat dit één van de redenen is waarom Värmland me niet zo trekt om te gaan wonen, beetje teveel Nederlanders daar xD

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:55

@Fangio: Daarom trekt Värmland mij ook totaal niet. Norrbotten it is (vanaf februari).

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:32

Ik zou het in begin denk best fijn vinden wat NLers in de buurt. Zeker als die beter zijn met de taal. Maar ik moet niet het idee hebben gewoon in NL te wonen. Lijkt mij echt vreselijk!

Sälen klinkt wel leuk eigenlijk!

Hier komen de examens eraan. Vind wel spannend of die goed gaan of een ramp worden. In dat laatste geval hoop ik kerst 2015 vooral niet in NL/B door te brengen :+

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:32

Dat is het in het begin ook wel, maar wat ik zelf wel gemerkt heb van mijn tijd in Zweden: Ik woonde in een huis met allemaal 'vreemdelingen', Duits, Russisch en Frans waren de meest gesproken talen, met als gevolg dat iedereen Engels tegen elkaar bleef praten ipv Zweeds, want dat was de gezamenlijke taal die we allemaal het best spraken. Mijn Zweeds is pas echt vooruit beginnen gaan toen ik stage ging lopen e.d. want toen moest ik wel Zweeds spreken xD
Dat is voor mij persoonlijk dus echt wel een valkuil.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:08

Sälen was heel leuk idd, mijn zweeds ging snel vooruit met de zweedse spelletjes te doen etc

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:17

Mimo schreef:
Gabyfedde: leuk: vanaf februari in Norbotten :-)

Heb er ook ontzettend veel zin in!!!
Groot avontuur :)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:20

Voor de geïnteresseerden: 7 & 8 februari 2015 is het weer de emigratiebeurs in Houten (Utrecht). Ze hebben nu een actie op facebook dat als je hen liked de eerste 100 mensen 2 gratis tickets krijgt (kosten normaal 17,50)
https://www.facebook.com/emigreren/timeline

Ik ga er iig weer naartoe, altijd leuk om een dagje rond te lopen, zeker als het gratis is =P

edit: en dit jaar zijn er speciale lezingen e.d. voor mensen uit de zorg! Dacht dat er daarvan ook nog een paar in ons topic zaten =)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 12:12

@ Gabyfedde, volgens mij ben ik net je blog tegen gekomen op facebook =P De plaatsnaam kwam me zo bekend voor. Mocht jij het zijn, ik volg ^^

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 12:17

Zweden heeft 35 jaar geleden al mijn hart gestolen, skieen in Idre, shoppen in Gotenburg, dwalen door de archipalago aan de oostkust onder Stockholm. Kamperen bij Vanern en Vattern. We hebben er veel vrienden wonen en gaan er nog steeds heen. Er gaan wonen is overwogen maar om daar weer opnieuw te beginnen was ons te veel werk.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 12:18

Fangio schreef:
@ Gabyfedde, volgens mij ben ik net je blog tegen gekomen op facebook =P De plaatsnaam kwam me zo bekend voor. Mocht jij het zijn, ik volg ^^

Klopt, leuk dat je gaat volgen! :) Site is nu nog een beetje beperkt (al staan er al wel leuke filmpjes op), maar ik hop er gauw veel mooie zelfgemaakte foto's op te kunnen zetten.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 12:22

Ja, had al even rondgekeken, maar heb m bij m'n favorieten gezet zodat ik hem niet kwijtraak =)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:49

Fangio schreef:
Ja, had al even rondgekeken, maar heb m bij m'n favorieten gezet zodat ik hem niet kwijtraak =)

Nice :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 09:45

Wat een grappig topic!

Ik ben iets anders dan jullie.. Mijn moeder heeft een huis in Zweden. In februari ga ik met mijn kinderen voor het eerst met haar mee!
Niet geheel enthousiast.. Eerst vliegen :oo daarna skieen :brr: beide niet mijn ding! Niet dat Zweden mij niet leuk lijkt, ik ben meer van het zomerse weer :D maar goed, ik ben erg benieuwd naar het land!