Werken op de Noordzee: vaar een eindje mee!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: Werken op de Noordzee: vaar een eindje mee!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 22:25

Tis helaas gedaan tot februari nu, omdat het de volgende maanden te slecht weer wordt. *snif*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:25

Ach je hebt hele mooie plaatjes die maanden!

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 07:36

ik heb echt niks met de zeebeesten buiten dat ik ze interessant vind ;) Maar die blauwe kwal is toch mijn favoriet vanaf nu :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 10:05

2de dag ging de wekker alweer vroeg maar ik had echt als een blok geslapen :D het was hup opstaan en kleren aan, want we waren snel bij het eerste station. Daarna was het gelukkig even varen tot het volgende station dus tijd voor ontbijt. De kok had voor iedereen spek met eieren voorzien :9

Het was al snel duidelijk dat het een prachtige dag ging worden!

https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hph ... e=54B2A87C

En een prachtige dag met ongelofelijk veel coole vangsten!!! Het begon met vier gevlekte roggen :D :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niet veel later was de bemanning helemaal blij en opgewonden, we hadden een haai boven gehaald *\o/* Haha arme beest heeft eerst nog even moeten zwaaien naar de hele crew en is zelfs aan de kapitein geshowd _O- Het was een hondshaaitje :)

Afbeelding

Awww zo'n schatje <3

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 0480da06f2

Het volgende coole beestje was een snotolfje! Echt een super super mooi en schattig visje, appelblauwzeegroen (kleur is een beetje vertekend op de foto) met een heleboel stekeltjes. Vangen we echt maar heel af en toe. Ze zitten normaal gezien vooral aan rotskust en zuigen zich vast aan de rotsen met een zuignapje onderaan.

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 741f0f03ca

Afbeelding

Wat visjes op een rij om de diversiteit van de Noordzee te zien :) Vlnr: rode poon, wijting, steenbolk, snotolf, mul.

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 43e69bf6b0

Reuzetong gevangen! Goeie voortplanter als ze al zo groot zijn (veel eitjes) dus snel snel meten en meteen weer overboord. (gelukkig waren we er snel bij want de bemanning wou hem opeten :P )

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... ebbe7b6814

Nog een leukerdje, de slakdolf! We hadden al vaker mini baby slakdolfjes gevangen maar deze was al wat groter. Ook eentje voor de rotskusten met een zuignap. Echt een mooitje met al die streepjes :) en hij voelt zo grappig blubberiger haha.

Afbeelding

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 03e8032fc4

Onze route van de twee dagen samen :D

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 09a69f8ab5

Toen vingen we ook nog een griet (soort platvis), best een zeldzame vangst aan boord, de andere platvissen vangen we heel regelmatig maar deze maar af en toe.

https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hph ... e=54C020D0

En in onze laatste vangst van de dag zat een super cool beestje, de botervis!! Zijn buikvinnen zijn gereduceerd tot twee hele kleine uitsteekseltjes en hij heeft een speciale kleur met vlekken. Echt een knap visje!

Afbeelding

Afbeelding

Met prachtig weer richting de haven varen :) het was echt een topdag met zoveel nieuwe soorten en gewoon een haai en een rog :D :D Dat waren de twee soorten die ik echt graag eens zelf wou zien/vangen en woensdag is dat gewoon gelukt! :)

Afbeelding

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:17

Wow die haai is echt snoepig :+: Wat een prachtdier!

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:24

Dat hondshaaitje <3 aww

Toch blijf ik me maar weer verbazen over de prachtige vissen die ons noordzeetje bezit :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 10:56

Haaitje was zo cool <3 hij probeerde ons ook te happen :') hun huid voelt ook speciaal, beetje schuurpapierachtig.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:11

Owh wat een mooie vissen zeg! Dat haaitje is bijzonder! En die met de zuignapjes! Te schattig!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 12:39

Die haai is beeldschoon! Ik vind roggen zo leuk, t is net of ze altijd lachen :')
Die glibbervisjes, voelen ze ook zo snotterig als ze eruit zien?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 12:43

:j voelen heel erg blubberig en zacht, eigenlijk best een fijn gevoel :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 12:44

Hihi opeens dat je er niet in gaat knijpen dus :')

Eten jullie ook wel eens de gevangen vis?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 12:46

De bemanning eet regelmatig de grote tong en schol dat gevangen wordt. Je mag ze pas opeten boven een bepaalde grootte (commerciële grootte) en daar houden ze zich netjes aan :) als er een berg garnalen gevangen worden, worden die ook weleens klaargemaakt.

Maar vaak zijn de vangsten per keer maar erg klein (denk gemiddeld 5 liter).

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 18:12

aaah, die zeepaddestoel, hondshaai en snotolfje <3

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:06

Echt mooi deze verslagen! (moet ik echt weer tot feb in wachten in het meeleeshoekje? O:) )
En die namen! Mooie foto's ook! lijkt me echt leuk werk!
Bedankt voor al het moois! +:)+

En wat zijn idd die roggen mooi! net een echt gezichtje met halve 'benen' eronder...
Die haai was het er idd niet zo mee eens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:11

Wat gaaf die haai! !

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 08:47

Dankjewel allemaal, tof zo'n enthousiaste reacties :D

Ja het haaitje was echt een beetje bang maar is heel rap weer overboord gegaan :) hij krult zich dan helemaal op en is super moeilijk om weer 'recht te plooien'.

lieke: helaas wel, februari is nog lang he :( december ga ik nog een weekendje aan zee, misschien moet ik maar wat recreatief netten achter me aan gaan slepen :')

Op één station vingen we ook absurd veel krabben. Maakt dat je begint na te denken hoe het er op de zeebodem moet uitzien, duizenden krabben dat daar rondscharrelen bij elkaar ofzo? :P ben wel eens heel benieuwd naar de Noordzee al duikend dus ga een duikcursus volgen voor het diploma en dan zo snel mogelijk eens onder water een kijkje nemen :)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:17

Maar nu natuurlijk aan jou de vraag aangezien jij regelmatig in/op de Noordzee zit.
Hoe zit het met die reuzenhaai?????
Je hebt natuurlijk al een gave kleine hondshaai ontmoet, waarvan ik ook niet wist dat we die hadden maar zitten er echt van die gave grote monsters in de Noordzee?? <3

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 23:30

Nou, er is toevallig enkele dagen geleden inderdaad een reuzehaai gespot vanop deze boot!!! :D :D Maar ik was niet mee :'( het is de eerste melding sinds 2012 van een reuzehaai in onze Noordzee dus best zeldzaam! Denk dat het eerder een passant is dan echt eentje die hier leeft zeg maar, maar daarvoor weet ik er helaas niet genoeg van af :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 00:13

ja weer een update jammer dat er tot febr niet meer gevaren word..
maar dat haaitje en die snotolf en dat andere zuigvisje wat zijn die schattig zeg... <3
dat zijn nou echt visjes waarbij ik denk van ja die zou ik wel willen hebben in een aquarium :o

ja had gelezen over een reuze haai maar is dat echt zo een enorme plankton haai?? :=
die hoort hier toch helemaal niet in de noordzee te zwemmen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 09:04

Jep zo'n enorme, niet te geloven he :D (deze was nog wel niet volgroeit)

Op de FB pagina van Simon Stevin kan je er meer over lezen: https://www.facebook.com/rvsimonstevin?fref=ts

Ik weet er zelf helaas verder niet meer van af :P ze leven blijkbaar wel in gematigde klimaten dus een passant is niet zo heel gek. In de commentaren onder de foto staat ook nog een foto van het vorige exemplaar dat ze vanop de boot gespot hebben!

Haha ik zou trouwens ook zo graag een Noordzee aquarium hebben met al die schattige visjes in :)

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:39

Ik hoorde het daarstraks op de radio van de reuzehaai in de Noordzee en vroeg me al af of het 'jouw' boot was die'm gespot had :D Ja dus, echt heel leuk!!! :D Ik kijk al uit naar je updates in februari ;-)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 11:39

Super he :D Collega en ik meteen tegen elkaar: shhhiiiit daar waren wij niet bij! :') Moet echt indrukwekkend geweest zijn.

Momenteel heb ik nog een sollicitatie lopen die mij ook regelmatig op de boot zou brengen O:) net de eerste ronde gehad dus heel erg spannend, zou wel echt een droomjob zijn natuurlijk!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:54

Succes met de sollicitatie! Je brengt in elk geval ervaring mee en je hebt het hart ervoor. Dat klinkt toch al goed!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 14:17

Dankjewel! :) Ben om de 5 minuten mijn email aan het checken voor meer nieuws maar het kan echt nog wel enkele dagen duren haha.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:40

Oh spannend joh!
Ik ga voor je duimen.