Wonen in Ierland: Werken op point-to-point stal!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:46

Genoeg bezigheden zo te lezen :D
Maar wat is Smelly slingeren ??? :? :+

ArGieVai

Re: Wonen in Ierland: Werken op point-to-point stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 21:57

Smelly is 1 van de driejarigen die gewoon even relaxt moest lopen zonder bijzet oid, oftewel in de rondte slingeren :D zo... Foto's zijn aan het uploaden hoor!! Moest kiezen, heb er nogal wat gemaakt vandaag :+

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:58

Ben benieuwd naar je foto's :D

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 22:49

*\o/* *\o/*

Eerst Kenny... Denk dat dit ongeveer zijn zesde keer aan de dubbele longe was, en dit dier is echt ongelovelijk. Netaan drie jaar en vanaf het moment dat hij binnen is gekomen echt de braafste van allemaal. Drie jaar op het land, kende niks, en meteen voetjes braaf optillen zonder problemen, benen af laten spuiten, ontspannen lopen, deken erop, singel geen probleem, heerlijk dier!

Afbeelding

Afbeelding

Smelly is mijn favoriet van de driejarigen, echt nog een puppy en kan vreselijk sago zijn, maar wat een prachtig dier (zwart, drie witte benen, brede bles) en als je alles relaxt met hem doet is hij een enorme knuffel. Laatst lag hij in zijn stal, ik erbij natuurlijk om even met hem te kroelen, vond hij het krabbelen zo lekker dat hij met een diepe zucht volledig plat ging liggen (inclussief benen strekken) en zodra ik stopte kwam hij weer half omhoog en keek me aan van "ja hallo, waarom stop je nou??" :+

Hij is wel vrij dun op het moment, hij is ook de grootste reden dat de driejarigen eerder naar binnen zijn gehaald, hij was nogal het onderdeurtje van de groep dus kon niet genoeg eten krijgen... Nu word hij volgepompt met hooi, flink veel gras, bietenpulp en meer! Hij gaat er ook elke dag weer beter uitzien :D

Afbeelding

Dan even wat 18+ foto's van Long Long times prachtige tieten, excuus voor het gebrek aan foto's van de dame zelf, zij had bedacht vandaag niet op de foto te willen... Knuffels waren belangrijker! Wel een foto van een andere drachtige merrie, ik geloof dat dat Great Jane is, maar weet ik niet zeker!

Afbeelding

Afbeelding

En nu Minx & Bart, en hoe ze elke dag in het weiland zijn... Ja, elke dag gaan ze het land op, en ja, elke dag is het eerst vijf minuten rennen en springen... :+

Afbeelding

Minx even wachten tot Bart klaar is...

Afbeelding

Afbeelding

Nee, nog niet, Minx ook nog even :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Yihaaa :Y)

Hierna hebben ze nog zo'n 5 minuten top-speed rondgerend en gebokt, daarna rustig gaan eten... Ben weer blij dat alle ijzers er nog onder zitten!

edit; tietenfoto deed het niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:10

Leuke foto's :D

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:58

Wat een super leuke foto's en wat kun je super gezellig schrijven :) Wat eluk dat je paardje naar Ierland komt

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 05:44

Haha oh wat een leuke foto's, goed begin van m'n dag zo :))

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:25

Jij schrijft zo leuk!!!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:21

Hééééérlijk gewoon ! De modderduivels }> Ze hebben dan ook alle plaats om total loss te gaan zo te zien :Y)
En Smelly wordt dus geslingerd :') :')
Kenny ziet er ook echt een supergaaf dier uit! Zou ook best een heel eind kunnen komen in de dressuur denk ik...

Ik zie harsjes...wordt vast een spannend nachtje ;)

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:30

Stef, wat een heerlijke foto's...!! Hihi, fijn dat je het zo naar je zin hebt.

enne over Maan.... we komen hem wel brengen hoor.... ;) hihi. (noooouuu wat vervelend... ) En ook als je nog eens een les wilt, kom ik rustig naar Ierland, geen probleem! :D

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:39

Leuk om te volgen :)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 22:07

En het is update-tijd *\o/* *\o/*

Heb echt zo geen tijd gehad om te updaten! Maar er is wel veel om over te updaten... Wantttt... Er zijn inmiddels twee veulens!! *\o/*

Zondag op maandag nacht is Long Long time bevallen van een prachtig klein merrietje, was dus een leuke verassing toen we in de ochtend op stal kwamen! Ik vind haar echt geweldig, al is ze wel erg klein... Baas is niet zo blij met haar (ruinen/hengsten brengen veel meer op, zit zelfs een nul verschil in :oo )

Maar goed, veulen nummer 1, voor nu is haar stalnaam May geworden! Op de foto's is ze netaan 24 uur oud (zijn dus van gister) en het is letterlijk haar allereerste minuut buiten. Inmiddels word ze al een beetje mans, bokkend door de wei en ook door de stal aan het rennen, zo liefffff!!!! <3

Afbeelding

Afbeelding

Toen kwam Maandag ook de dierenarts langs, niet voor het veulen maar wel om een paar merries hengstig te scannen. We hadden ze al progesteron (geloof ik) gegeven, en nu is het dus een beetje afwachten. Er zijn in totaal geloof ik 6 merries die drachtig hadden moeten zijn dit jaar maar leeg gebleven zijn omdat ze vorig jaar Rhino hebben gehad (oftewel; abortussen op bijna voldragen...) en bij de volbloeden is het allemaal mega strict, de merries die het gehad hebben moesten ook dit jaar allemaal extra bloedtesten om zeker te weten dat de hengst niet besmet raakt. Het zit namelijk zo dat bij volbloeden KI niet is toegestaan, het is allemaal natuurlijke dekking.

Maar goed, Georgie was hengstig, en Tony (vader van mijn baas) had iemand nodig die met hem mee ging naar Cork (ongeveer 2 uur rijden) om haar te laten dekken. Gelukkig had de hengst die hij op het oog had nog een plek vrij die avond, en ik mocht mee! Dus ik heb voor het aller eerst een dekking gezien, en ook nog een rondleiding over de stud gehad. Best tof trouwens om hengsten te knuffen die 100.000 euro per dekking kosten... (o.a. Dubai Destination, wat een geweldig mooie hengst! Verkocht als jaarling op de veiling voor maar liefst 1,5 miljoen :oo )

En toen, vanmorgen vroeg toen we op stal kwamen, nog een veulen! Nog geen uur oud, en weer een plaatje. Geweldig mooie aftekening op haar hoofd, en dus weer een merrie. Een stuk groter dan de eerste, en van wat ik vandaag heb gezien een super lief karakter, echt een knuffeltje! Geloof dat we haar Nala gaan noemen...

Helaas nog geen goed uitgevouwen foto's... Maar goed, op de foto was ze net anderhalf á twee uur oud zo'n beetje :D Echt netaan opgedroogd!

Afbeelding

Jamiefris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:23

Gaaf dat jij bij een dekking kon zijn!

Wat een scheetjes die veulentjes! Jammer dat het merries zijn

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:27

Ach, wat is may een dotje!
heb eigenlijk nooit wat met bruinen en vosjes, maar zij is echt te lief!

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:58

Leuke veulies! *\o/*

Ik kan me voorstellen dat de eigenaar een beetje teleurgesteld is bij een merrie als er zo'n verschil in zit.
Maar wie weet worden het super goede merries die toch hun geld wel opbrengen. (of misschien mag jij er wel ééntje overnemen? Je zat toch te denken aan 2 paarden nu je besloten hebt je paard over te laten komen? ;) )

Die 'studs' zijn indrukwekkend he. Ik heb wel eens een winnaar van een Grand National een Polo (das een pepermuntje :+ ) mogen geven toen ik een rondleiding deed op een stud in Engeland. Je waant je helemaal in Penny-modus.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:54

Ooh, wat een leuke update!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom een hengst/ruin zoveel meer opbrengt dan een merrie? ;o

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:25

Aaaah...veulies !!! *\o/* *\o/* *\o/* En dan nog wel 2 bijna tegelijkertijd ! :D
Wat een liefjes ! Sooooo cute <3 <3 <3 Het kleinste is echt zo'n dotje !

Er zijn toch wel hele goede merries onder de racepaarden ? Voor de prijs is het voor je baas misschien beetje teleurstellend, maar ach...misschien geeft ie er zo wel ééntje aan jou ? ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:35

Even off-topic...maar heb vandaag de 2e rit in de Giro gezien in de regio rond Belfast...en oh my god, wat een prachtige streek ! <3 Ook al was het pokkeweer, echt heel erg mooi daar !
Wat ik mij eigenlijk afvroeg...versta jij dat Iers-Engels eigenlijk goed ? Kan mij voorstellen dat dat in 't begin wel heel erg aanpassen is ... :P

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:25

Die streek is ook prachtig! Daar wil ik garrag nog een keer naar terug. Als je een beetje engels spreekt dan is het snel te volgen. Maar net als in the UK zijn er veel accenten. Niet zoals wij engels hebben geleerd op school.

wat een leuke veulens trouwens. Heerlijk om dat jonge spul mee te maken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:33

En nu we toch aan het '' vragenuurtje '' bezig zijn :D ... wat is eigenlijk een point-to-point stal ?

Hoe gaat het met de ukkies ondertussen ?

anitas1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:12

Heb alles zojuist bijgelezen en wat een gave ervaringen! Ik blijf met veel plezier je update's lezen.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 23:26

Daar gaan we, beetje late update, had het zo druk en bij de familie in Nederland even veel drama, dus hoofd stond even niet naar updaten...

Eerst de vragen maar eens beantwoorden:

Noeskamoos: stud was inderdaad heel gaaf, vond vooral Presenting en Dubai Destination echt praaachtige hengsten, en heb er even heerlijk mee mogen knuffelen :D Over merrie overnemen: deze merries hebben een super goede pedigree, gaat dus nog steeds om zo'n 50.000 voor een veulen :+ Niet echt mijn toekomstige prijsklasse mocht Maantje het allemaal niet redden...

xRaisin; meerdere redenen. Ten eerste een vos merrie brengt sowieso helemaal niks op, staan bekend als paarden met mega moeilijke karakters (en ja, voor zover ik vos merries ken is dit ook absoluut waar, Josey was vreselijk toen ze jonger was en Roxy is ook een hel nu met inrijden, en ook in NL zijn de vosmerries die ik ken niet de makkelijkste..), daarnaast is een ruin veel stabieler in karakter en daardoor meer kans op winnen, ze zijn meestal minder "wijf" om het zo maar te zeggen, geen kans op hengstigheid tijdens een race, over het algemeen makkelijker te trainen, dus tja... Ben zelf ook absoluut meer een ruinen en hengsten persoon trouwens, al vind ik driejarige Alice wel erg leuk <3

Pandora; het is inderdaad even wennen, heel binnenmonds. Maar in deze streek valt het gelukkig wel mee! Belfast is overigens een mega anders accent dan hier :P Zijn hier super veel verschillende accenten en moet ook echt omschakelen als ik een accent uit een andere streek hoor (Vooral Cork is erg lastig te verstaan). Hier gaat het nu goed, kan iedereen verstaan behalve de tuinman :+ Maar heb wel geluk dat ik tweetalig ben opgevoed...
Point-to-point zijn de races waar de meeste paarden voor zijn gefokt. National Hunt, oftewel een race met sprongen :) Zoals bijv. de Grand National!

En nu de update:

Inmiddels hebben we alweer 5 veulens in de wei dartelen *\o/* *\o/* *\o/*

Twee hengstjes en drie merries, namen zijn wel een beetje veranderd... (zijn toch maar stalnamen, de namen in het paspoort krijgen ze pas als ze gaan racen) Wat we tot nu toe hebben:

Eerste veulen (foto hierboven ergens) heet nu Sammy
Tweede veulen (foto hierboven en heb betere die ik morgen upload) is Nala
Derde veulen een volledig donkerbruine merrie zonder aftekeningen genaamd Becks
Vierde veulen een iniminie bruin hengstje met alleen 1 wit voetje genaamd Chicken
Vijfde veulen gisteravond geboren een prachtig groot buin hengstje met grote kol en drie witte benen genaamd Xava.

Voor de rest zijn er heel wat paarden "weg". Penny staat nu in het land met de fokmerries, ze was gedekt maar helaas niet drachtig gescant dus nu opnieuw hengstigheid opwekken en nogmaals proberen te dekken...

Wilson, Fella, Felix, Bart, Minx, Princess en Josey staan nu 24/7 in het land en hebben een paar maanden zomervakantie..

Oftewel alleen Tyler (die zo snel mogelijk ook het land op gaat), Bonny en Charlie staan nog op stal van de racepaarden, Bonny en Charlie zijn flat racepaarden en dat seizoen is net begonnen, dus die blijven in training. Daarnaast nog de 5 driejarigen die binnen staan, waarvan er 3 over een paar weken naar de sales gaan (Kenny, Alice en Smelly) en dat was het dan... Niet veel meer te rijden dus... Ben nu daarom een aantal hunters aan het oppakken, gister en eergister Jason gereden, een super gave vos, en vandaag Laeth Cluise (een super mooie cob met een half afgebeten oor, heel grappig, heb ergens wel een foto van hem) en Bowie gereden. Met Bowie ook de springles meegedaan wat weer eens een super leuke afwisseling was!

Op zich nu dus vrij rustig in de stallen, maar genoeg extra werk te doen zoals stallen weer schilderen en alles opruimen, en meer klus dingen.... Plus de veulens die flink wat tijd in beslag nemen! En de dierenarts die er bijna dagelijks is om merries te scannen hoe ver ze zijn in hun cyclus... Alleen Penny en Melody moeten nog gedekt worden, de rest is inmiddels gedekt en alleen nog afwachten of ze ook daadwerkelijk drachtig zijn!

Ga nu mijn bed opzoeken, zal morgen foto's uploaden!! :D

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 16:43

Leuk!

Foto's zijn altijd goed

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 00:57

Gezien het nogal wat foto's zijn, hier een linkje!! Allemaal baby foto's :D Niet van allemaal, er staan er nu 4 in de wei (chicken, nala, sammy en becks), alleen Chicken en zijn mams Pandora wilde vandaag absoluut niet op de foto...

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 2d488d693d

anitas1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 08:30

Ik volg je al vanaf het begin, maar kan nu pas reageren in je topic. Wat een super gave ervaringen doe je daar op! Iedere keer lees ik weer met smart je updates en je foto's. Wat een heerlijke veulens zijn het geworden! Wat gaat er met de merrie's gebeuren nu dan, is daar ook nog een bepaald doel mee of niet?