Thailand 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 03:01

NieneWiep schreef:
Ik heb deze week nog vrij en moet volgende week volop aan de bak. Hebben jullie misschien tips hoe ik deze week het beste kan vullen? Dagtripjes in Bangkok of een paar dagen ergens heen? De kust zou ik wel leuk vinden. Wat is hier het makkelijkste qua vervoer? Ben je echt aangewezen op taxi's of kun je ook makkelijk een auto + driver huren? Het vervoer is sowieso erg wennen na Bali, daar reden we zo op onze scooter overal naartoe, nu zijn we echt op taxi's e.d. aangewezen.

Songkran is tot en met dinsdag in de meeste plaatsen dus daarna kan je naar buiten toe.
Ik denk dat je genoeg kan doen in Bangkok en als ik jou was zou ik geen langere trips maken naar andere plaatsen omdat het nu vreselijk druk is overal (iedereen heeft vakantie vanwege Songkran dus alles zit of vol of de prijzen zijn verdubbeld). Bovendien is het verkeer dodelijk rond deze tijd (mensen zijn de hele dag dronken en stappen dan gerust in de auto naar huis) dus daar kan je beter van weg blijven.

Gezien je locatie ben je inderdaad aangewezen op taxi's. Er zijn ook wel minivans en normale bussen (openbaar vervoer) maar alle routes staan op de bus in het Thai dus dat zal problemen gaan geven.

Voor langere afstanden kan je een auto met bestuurder huren of als je wat andere vrienden/studenten kan vinden kan je een minivan huren. Of gewoon de bus nemen vanaf Mo Chit bus station wat vaak erg goedkoop is (alle bussen verkopen zichzelf als VIP maar er zijn maar weinig echte VIP bussen). De trein is vaak ook een optie maar die is langzaam, heeeeeel langzaam. De verbinding naar Ayuthaya en Lopburi is redelijk en waarschijnlijk kan je opstappen bij Don Muang wat niet ver weg van je locatie is (dagtripjes zijn meer dan lang genoeg voor zo'n kleine plaats).

Zelf rijden (scooter of auto) zou ik niet aanraden aangezien de verkeersregels hier anders zijn.

Verder success aan Rangsit uni. De reputatie is al niet erg goed in Thailand maar des te meer je de Thaise cultuur kan doorgronden. Verwacht niet dat iemand vragen stelt in klas, of Engels spreekt buiten de lessen om (behalve de "you you, where you from?"). En gelukkig hebben ze schattige school uniformen in Thailand voor de vrouwelijke universiteit studenten ;) (inclusief rokjes en shirts in maat XXXS).

Ps: als je specifieke studie gerelateerde vragen hebt mbt Thailand dan mag je altijd een pm sturen; ik heb er net 2 jaar op zitten aan Chula.

MissBonny

Re: Thailand 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:43

Ik ben benieuwd naar wat jullie allemaal meenemen tijdens het backpacken? En vooral de aanschaf thuis ervoor, ik heb het tot nu toe maar een klein lijstje, maar mis vast een hoop
- inentingen (dtp, hepatitus A)
- (backpack) rugzak
- fles waar je water gekoeld in blijft

Heb gelezen dat je daar het beste 'muggenspray' kan halen, omdat die gemaakt is op de muggen daar?

Iemand die het lijstje kan aanvullen?

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:27

* Muggenspray met minimaal 49% deet kun je ook al in nl aanschaffen vertelde de ggd me :)
* Een lakenzak om in te slapen als aanvulling op je deken/ slaapzak
* Norit en ORS
* Kleding die je in laagjes kunt dragen

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:39

Deet zou ik daar kopen , veel goedkoper en variatie zelfs met lekker luchtje....oa bij de seven/eleven.

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:32

enzino schreef:
Songkran is tot en met dinsdag in de meeste plaatsen dus daarna kan je naar buiten toe.
Ik denk dat je genoeg kan doen in Bangkok en als ik jou was zou ik geen langere trips maken naar andere plaatsen omdat het nu vreselijk druk is overal (iedereen heeft vakantie vanwege Songkran dus alles zit of vol of de prijzen zijn verdubbeld). Bovendien is het verkeer dodelijk rond deze tijd (mensen zijn de hele dag dronken en stappen dan gerust in de auto naar huis) dus daar kan je beter van weg blijven.

Gezien je locatie ben je inderdaad aangewezen op taxi's. Er zijn ook wel minivans en normale bussen (openbaar vervoer) maar alle routes staan op de bus in het Thai dus dat zal problemen gaan geven.

Voor langere afstanden kan je een auto met bestuurder huren of als je wat andere vrienden/studenten kan vinden kan je een minivan huren. Of gewoon de bus nemen vanaf Mo Chit bus station wat vaak erg goedkoop is (alle bussen verkopen zichzelf als VIP maar er zijn maar weinig echte VIP bussen). De trein is vaak ook een optie maar die is langzaam, heeeeeel langzaam. De verbinding naar Ayuthaya en Lopburi is redelijk en waarschijnlijk kan je opstappen bij Don Muang wat niet ver weg van je locatie is (dagtripjes zijn meer dan lang genoeg voor zo'n kleine plaats).

Zelf rijden (scooter of auto) zou ik niet aanraden aangezien de verkeersregels hier anders zijn.

Verder success aan Rangsit uni. De reputatie is al niet erg goed in Thailand maar des te meer je de Thaise cultuur kan doorgronden. Verwacht niet dat iemand vragen stelt in klas, of Engels spreekt buiten de lessen om (behalve de "you you, where you from?"). En gelukkig hebben ze schattige school uniformen in Thailand voor de vrouwelijke universiteit studenten ;) (inclusief rokjes en shirts in maat XXXS).

Ps: als je specifieke studie gerelateerde vragen hebt mbt Thailand dan mag je altijd een pm sturen; ik heb er net 2 jaar op zitten aan Chula.

Bedankt voor je tips! Gelukkig volg ik een minor aan een vestiging van mijn eigen hogeschool die gevestigd is op de Rangsit campus. Ik zal dus alleen te maken hebben met mijn Nederlandse studiegenoten en ons eigen uniform. :Y) Waarschijnlijk gaan we inderdaad wat dagtripjes naar Bangkok maken. We zijn er al wel achter dat het een hele opgave is om de stad in te komen met de taxi omdat de chauffeurs niet zo ver willen rijden en we over een tolweg moeten, wat ze liever niet doen. Maargoed, we gaan morgen een poging wagen en we zullen zien!

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:55

MissBonny schreef:
Ik ben benieuwd naar wat jullie allemaal meenemen tijdens het backpacken? En vooral de aanschaf thuis ervoor, ik heb het tot nu toe maar een klein lijstje, maar mis vast een hoop
- inentingen (dtp, hepatitus A)
- (backpack) rugzak
- fles waar je water gekoeld in blijft

Heb gelezen dat je daar het beste 'muggenspray' kan halen, omdat die gemaakt is op de muggen daar?

Iemand die het lijstje kan aanvullen?

Ik heb juist gehoord dat je muggenspray (deet) beter in NL kan halen omdat deze sterker is en de muggen voor het lokale spul vrij resistent zijn geworden.

Ik zou vooral niet teveel meenemen, want het komt er op neer dat je het meeste toch niet gebruikt en het dus overbodig meesleept. Ik had bv. voor mijn vorige reis een halve apotheek mee genomen. Maar dat is eigenlijk nergens voor nodig, want als je ergens last van krijgt kan je dat bijna overal kopen. Tenzij je echt heel afgelegen en op een niet-toeristische plek zit. Aan pleisters en paracetamol heb je eigenlijk al genoeg.

Wat ik wel zou meenemen als ik jou was:
* daypack (rugzak voor overdag)
* zeepgel (om je handen mee te desinfecteren zonder dat je water nodig hebt)

Kleding ook niet te veel mee nemen... Op de meeste plekken vind je wel een wasserij, kost geen drol.

En een handige tip: pak al je spullen in plastic tassen in. Dus bv een tasje met ondergoed, tasje voor t-shirts, voor broeken, etc. Op die manier kan je makkelijk iets uit je backpack halen zonder dat alles overhoop ligt en je veel moet zoeken. Plus, als je rugzak om wat voor reden dan ook nat wordt, zijn je spullen in je rugzak beschermd.

Ik zou ook een hoes voor je backpack kopen waar een slot aan kan, dan wweet je zeker dat er tijdens het reizen door niets in en uit kan en je backpack blijft beschermd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:55

*valt ook binnen*

Wij hebben nu drie maanden in thailand gewoond, en alles is hier bijna overal te krijgen. Ik gebruik zelf het liefste het merk OFF (oranje spuitbus), werkt prima. Verder werkt een creme die je hier kunt krijgen heel fijn voor na een muggenbeet als ze je toch te grazen nemen (klein rond blikje, groen spul). Ook Monkeybalm (ook hier te krijgen) werkt daar prima bij..

Thailand is echt een land waar je alles overal kan krijgen. In ieder straat zit wel een apotheek, dus dat kun je allemaal thuis laten. Hier is sterker spul te krijgen, zonder recept (deet is wel sterker in NL dan hier).

Wat aan te raden is om hier meteen een tube anti-biotica creme te halen. Wondjes ontsteken snel, en deze creme voorkomt dit.

Handen kun je echt in ieder restaurantje (of wat erop lijkt) wassen, maar de desifect gel is wel fijn voor in treinen ed.

Tip van de plastic tasjes is een goede, dat doen wij ook als we hier rond gaan trekken, en dat scheelt een hoop gedoe.

Mocht je naar Bangkok gaan: veel taxi's rijden niet op de meter, als je er echter even voor neemt (denk ik 5 minuten) dan vind je er eentje die dat wel doet, en dat scheelt echt enorm (ze vragen prijzen van 200 bath voor iets wat 50 bath op de meter is).

Wasserijen zijn er in iedere plaats in overvloed, en kunnen het vaak met een paar uurtjes schoon, droog en gestreken hebben. Kost ook niet veel, dus daarvoor moet je het niet laten.

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:04

Die desinfecterende gel en die plastic zakjes zijn idd ook een goede, super bedankt! :)

LouB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 22:46

Zitten er nog bokkers uit dit topic in thailand momenteel? Zoja hoe is de situatie daar?
Wij vertrekken pas in augustus, maar lees veel negatieve berichten in het nieuws momenteel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 03:01

Het is nog vooral afwachten nu.
De coup kwam niet echt als een verassing, de timing wel sinds er geen directe aanleiding voor was.

Scholen en universiteiten zijn dicht vandaag tot zondag en er is een curfew van 10PM tot 5AM.

Waarschijnlijk is alles weer normaal na het weekend.

Het leger zal een nieuwe "interim prime minister" aanwijzen (direct of indirect) en vervolgens een nieuwe grondwet laten opstellen. Na 12-18 maanden zal er een referendum komen om de grondwet goed te keuren en daarna zijn er weer verkiezingen mogelijk.

De grote vraag is nu hoe de government supporters hier op gaan reageren en de scenarios lopen van kleine protesten tot een burgeroorlog in een soortgelijke stijl als het conflict in het zuiden.

Als je pas in augustus vertrekt heb je tijd genoeg om te zien welke kant de situatie op gaat.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 03:48

Ik ben momenteel nog in Chiang Mai. Zou vanaf dinsdag tm maandag in Bangkok zijn, maar ga dat bezoek wat verkorten.

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 04:31

Ik moet zeggen dat alles veel heftiger klinkt dan dat het is, ik merk er persoonlijk niets van. Ik was sowieso vrij vandaag maar wij kregen gister inderdaad een mail dat de hele campus dicht is de komende drie dagen. Ik ben nu een weekendje in het zuiden en hier was het na tienen nog heel druk op straat terwijl een vriendin in centraal Bangkok zei dat het muisstil was op straat, alles gesloten.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 08:03

Wij hadden al geboekt, maar gaan waarschijnlijk toch annuleren. We stellen het een jaartje uit in de hoop dat het dan beter is :D

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 08:05

Wij gaan in Juli, maar wij gaan tot nu toe nog gewoon heen, wij gaan ook alleen naar Phuket :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 08:16

kyraties schreef:
Wij hadden al geboekt, maar gaan waarschijnlijk toch annuleren. We stellen het een jaartje uit in de hoop dat het dan beter is :D

Ik weet niet wanneer je van plan was te vertrekken maar als het mogelijk is zou ik de beslissing nog een weekje uitstellen aangezien het dan duidelijker zal worden wat er gaat gebeuren.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 08:26

Ik hoop dat het mee valt...
Het is namelijk onze huwelijksreis

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 08:48

Ik ben gisteravond wel door de verlaten straten van Chiang Mai gereden. Moet zeggen dat dit behoorlijk indrukwekkend was, ik heb onderweg helemaal niemand gezien. De 7-11 was een soort van dicht geplakt en alle winkels waren dicht. (Ik zat in een ambulance, die hebben ontheffing zei het ziekenhuis, gister een ongeluk gehad in de taxi)

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:52

Tierania_: Phuket is de moeite hoor. Ben er vorig jaar in december geweest en dit jaar terug.

Dan heb je erg geen mousson zoals nu wel het geval is

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:01

Klopt, maar mijn vriend heeft alleen in de bouwvak vrij, dus we moeten dan wel :)
Hopen op 2 goede weken.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:39

Helaas zijn er nu ook in Chiang Mai protesten en heb ik net een heleboel tanks zien binnen rijden.

LouB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:10

Oei dat klinkt niet goed Rosa.

Wij hebben nog even en wachten af wat de situatie tegen die tijd zal zijn. Momenteel denken we er nog niet over om te annuleren. Ben wel benieuwd welke kant de situatie op zal gaan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:29

Ik ken veel mensen in thailand die er (semi)permanent wonen, en hoor dat er in de omgeving van Hua Hin niet veel aan de hand is. Ze volgen daar vooral BBC En CNN om te kijken naar hoe het wordt opgeblazen, want die zenders pakken echt wat er mis gaat als heel beeld voor thailand op dit moment. Kwam ook al meerdere gezellige foto's tegen van mensen op de foto met een van de millitairen.

Laat je gewoon goed informeren, sluit je aan bij een facebook-groep waarin meerdere mensen zitten die nu in thailand verblijven, vooral in de omgeving waar je naartoe gaat. Dan krijg je van de inwoners een beeld van hoe het is en wat je ervan merkt. En dat zal in bijna alle gevallen veel minder zijn als het nieuws ons nu doet geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 06:00

Buiten Bangkok merk je er allemaal weinig van in het dagelijks leven op het curfew na dan (alles is uitgestorven rond 9:30PM).

De laatste dagen vind alles plaats rond Victory monument, Siam, National Stadium en Central world. Daarnaast is het leger in samenwerking met de politie wel druk bezig aanslagen te voorkomen in het hele land maar daar zie je niets van op de persberichten na.

Als je alles wilt blijven volgen dan kan je de volgende 2 FB accounts volgen:
https://www.facebook.com/zenjournalist?fref=nf
-> voormalig Reuters journalist die pro-democratie is en anti yellow-shirt. Hij post dagelijks updates met internationale artikelen en voorspellingen van banken. Hijzelf en zijn volgers willen zich nog wel eens kwetsend uitlaten over het koningshuis dus pas op met "like" en "share" aangezien dat strafbaar is.

https://www.facebook.com/MichaelYonFanPage?ref=br_tf
-> schrijver die nu, in ruil voor donaties, positief schrijft over de yellow-shirts en anti red-shirt is (het is pure propaganda zonder veel inzicht). Ook hij gaat zeer selectief met de waarheid om en de reacties van de "educated" Thais op zijn berichten zijn vaak schokkend (hoe blind kan iemand zijn mbt de situatie in eigen land).

De waarheid ligt ergens in het midden maar het is vooral interessant om te zien wat ze publiceren en in welke context.

Op twitter:
https://twitter.com/RichardBarrow
Meer neutraal en feitelijk, maar omdat het twitter is blijft de informatie erg beperkt.

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:41

Wij gaan over twee weken... baal wel enorm dat dit nu gaande is, vind het toch allemaal wel spannend! Net de ambassade gebeld, maar die konden ook niet meer vertellen dan we al wisten. Ik las ook dat iemand hier gaat annuleren. Heb je al een idee of je je geld terug krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:19

MissBonny schreef:
Wij gaan over twee weken... baal wel enorm dat dit nu gaande is, vind het toch allemaal wel spannend! Net de ambassade gebeld, maar die konden ook niet meer vertellen dan we al wisten. Ik las ook dat iemand hier gaat annuleren. Heb je al een idee of je je geld terug krijgt?

Misschien contact opnemen met je reisorganisator, vliegtuigmaatschappij en/of je verzekeringsmaatschappij.

Het lijkt allemaal langzaam aan te gaan escaleren.
Naast de protesten in Bangkok ook hier vandaag in het noord-oosten de weg afgezet omdat de EOD bezig was een pakketje onschadelijk te maken. Mogelijk loos alarm, maar de spanning zit er wel in.