Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:42

Jak, dat zal echt gestonken hebben, al dat voedsel in de kapotte koelkast.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 13:46

Fijn om te lezen dat dat wel kan. Maar idd teveel stroom slurper kan ik me ook niet veroorloven.

Vanmorgen zoet bezig geweest. De lucht is goddank ietsje minder erg aan het worden trouwens. De kliko daarentegen :r die staat nu aan de weg te meuren omgeven door vliegen. %)

Rondom meeste gemaaid en drie acculadingen leeg gemaakt. Ik dacht tegen 11 na accu nummer 1 ah langzaam omkleden en klaarmaken voor de afspraak van 1130. Meteen ging de telefoon de man was veel te vroeg maar kon het niet vinden. Affijn na 15 minuten uitleg en aan de weg staan was hij er. En ik zag eruit als een verwilderde boskabouter onder de grasvlekken, geen bh, gore handen en schattige smerige laarzen _O-

De deur gewezen, heel rap even gefatsoeneerd en weer terug. Volgende week komt de offerte. Kwa vloer in slaaphuisje wordt na de vakantie. Al zijn werkzaamheden liepen gruwelijk uit en eind volgende week is zijn vakantie ook. De eerste week van de vakantie van gv is nu gepland. Ipv opkrikken zijn wat extra handen nodig. Daarna redden ze zichzelf wel weer.

Ook de drempel komt dan. En hoe dan ook dit jaar moet er iets aan de balken van de bovenverdieping gedaan worden. Hij gaat nadenken wat de meest prijsfijnste oplossing is, hout, beton of staal en dan de huidige balken vervangen of extra tussenplaatsen. Ook volgt er dan een rondom check vrij snel of alles nu inderdaad stabiel en scheur vrij is nadat al het extra hout weg is en de boel heeft kunnen stabiliseren weer daarna. En eventueel reparatie of aanpassing. Dat zal financieel slikken worden :$ maar dan heb ik ook een stuk meer rust en is het meeste klaar.

Vandaag alleen nog woonkamer ombouwen, bank en bedbank verplaatsen en tussendoor de tour etappe kijken.

Wat me opvalt trouwens onderweg nagenoeg geen enkelevlieg op de voorruit, en hier nu ook weinig bijen en vlinders (alleen de kolibrievlinder laat zich goed zien en een enkele kleine vlinder) en ook veel minder zwaluwen. Geen idee waar die in de afgelopen weken zijn gebleven maar best zorgelijk -O-

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 16:29

Stille meelezer meldt zich!
Vanaf eind Juli kunnen ze alweer terug gevlogen zijn naar zuidelijker oorden!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 16:30

Zo vroeg alweer? Wat ik me kan herinneren had ik vorig jaar in augustus en begin september nog zwaluwen hier vliegen. Maar nu geen een. Jammer

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 16:31

Ja, ik heb ook moeten Googlen hoor!
Eerst gegoogled of zwaluwen een plaatselijke delicatesse zijn en daarna op wanneer ze naar zuidelijker oorden vliegen!
Was hier ook erg verbaasd over...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 18:00

*\o/* ik kan de ondertiteling weer lezen. :D En even csi in het engels met franse ondertiteling. Wat een verschil. Oude tv aardig op en domweg te klein voor mijn ogen. Deze heeft nog een bescheiden maatje maar past net soort van op de kast

Nu nos journaal om het scherm en geluid wat bij te stellen

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 19:00

De grote schuifshow. Bedbank aan de andere kant, rode bank in de hoek bij de kachel met de topdek matras en de oude plek leeg voor het nieuwe bed dat morgen komt. Voorlopig in de woonkamer bij gebrek aan vloer in het slaaphuisje

Beetje vol zo maar het moet maar even. Dan kan mijn papa morgen ook beneden slapen en hoeft hij niet met een bruikbare hand de trap op te kruipen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij is er klaar voor, ik geestelijk bijna :') mijn hoofd is weer bezig met doomscenarios zoals gebruikelijk, tot nu toe is er altijd wel wat loos als we hier met zijn tweeen of drieeen zijn -O- . Gv gaat zo na zijn werk al naar mijn papa, morgen vroeg nog controle in het ziekenhuis (duimen dat mijn papa ook weg mag, geen nieren maar een gepland gekreukelde hand) dan deze kant op. :j

Ik heb de pijp aardig leeg maar genoeg gedaan vandaag. Ook tussendoor nog de meegenomen plantjes eindelijk in de grond kunnen zetten. Eten en pootjes hoog voor de rest van de dag.

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 23:00

Oh jee!!! Dat was balen dat je koelkast de geest heeft gegeven -O-
Dat zal wel stinken zeg als hij al een poosje uit is |(

Tjonge, moet daar een mannetje voor komen om een vloer en een drempel te maken in het slaaphuisje??

Wat gezellig dat je papa weer een keer mee kan komen met gv, doe hem maar de groetjes van ons :D

:wave:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 23:12

Drempel bij de enorme schuurdeur die perfect horizontaal moet zijn waarvan de ondergrond deels klei deels rotsblok is. Zonder een perfect horizontale drempel wil geen bedrijf de schuur deur vervangen.

en huisje moet opgekrikt worden en dan van een stuk zand/gras dat hobbelig is een vlakke geïsoleerde vloer van beton waar geen water in de buurt zit en er met kruiwagens gereden moet worden door de tuin. Nee dat kan ik niet zelf fysiek helaas

Anders had ik dat wel gedaan en geld bespaart

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 08:45

Gelukkig is mijn probleem volgend jaar stoken half opgelost, lastig om aan hout te komen, het meeste is zelf uit het bos halen (kan ik niet helaas :n ) of bij commercielen die kennelijk overal hun hout op voorhand hebben verkocht. -O- maar de buurman die aan het rondvragen is geweest afgelopen tijd heeft een kleine lading hout uit het bos gehaald dat hij wel kwijt wil. Vers dus moet nog een jaar drogen. 2 stère wat ongeveer een derde tot de helft van de stookbehoefte is.

Er wordt bij mij nog een pruimenboom gekapt door de buurjongen binnenkort. Deze hangt al twee jaar scheef maar dat wordt steeds erger. Eerder is er al een bijna afscheurende tak verwijderd maar dat mocht niet baten. Deze zal denk ik ook wel een stère geven. En er ligt hier en daar nog snoeihout dat stookbaar is. Dan kom ik met wat ik nog heb liggen wel twee winters door. Volgende zomer of later dit jaar rustig doorzoeken. Alleen nog even een plek bedenken waar ik kan gaan stapelen voor drogen ervan.

Vandaag een volle dag met afspraken, de bank en twee aan huis. En duimen dat mijn papa inderdaad mag vertrekken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 07:25

Ik verbaas me iedere keer weer wat een enorme kosten je steeds hebt! Hopelijk wordt dat snel beter.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 10:15

Ik ben er ook niet echt blij mee, meeste is ook echt onvoorziene dingen die accuut moeten gebeuren en ook duur zijn. -O- twee kronen en peperdure nieuwe prisma glazen door een stomme kras. Daar kan ik ongeveer 3 tot 4 maanden van eten als het niet meer is. Dat is twee keer mijn maandinkomen netto. Ik had gespaard maar steeds is er iets waardoor mijn spaargeld weer slinkt. ;(

maar ja doorgaan met ademhalen en hopen dat dat soort dingen een keer stoppen. Als je financieel toch al niet heel ruim zit zijn dat harde klappen -O-

Affijn dat gezegd hebbende. Veel zweet kwijt, een aantal versgeplante plantjes omgevouwen en een geknakt. Een van de vlinderstruiken heeft de grootste klappen opgevangen. De houtman had alvast zijn aanhangwagen de bult opgereden, dwars door de jonge aanplant heen :oo %) := gelukkig niets echt stuk.

En twee mooi gestapelde strères aan hout. Inmiddels afgedekt en we hebben onze workout gehad, een of twee man gooien en ik stapelen of een gooien een aangeven aan mij en ik stapelen, 30 minuten en het was klaar.

Maar wat een verschil, de meeste nederlandse mannen van 75/80 gooien niet net zo soepel met hout zonder een krimp te geven. Alleen zijn zweet en rode hoofd verraadde de inspanning _/-\o_

Voor vandaag staan alleen op de planning nog koelkast omwisselen, vanmiddag dorpscafeetje bezoeken en dat was het.

Afbeelding

Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 13:46

Wel jammer als je enorme spaarrekening zo enorm slinkt! Ben maar blij dat je al deze aanpassingen kunt doen, de meeste mensen zouden er het geld niet voor hebben!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 18:55

Met wurgen met heel veel wurgen en schuiven, ik leef verder zo zuinig dat ik goddank wel iets kan sparen steeds.

Het was weer gezellig vanmiddag :D sjoelen tridominos, skyjo en vier op een rij.

Afbeelding

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 16:45

Herkennen jullie deze nog nog nog nog nog nog

Van

Afbeelding

Via

Afbeelding

Naar dit nu vandaag. De derde bak die nu nog vol hout zit moet overgepakt worden en dan komt die er rechts naast te staan ook. Alle drie voor stook hout. Links voor nog in te korten, midden en eventueel rechts voor

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een stuk tapijt nu weg en de kobbelstones goed geveegd en ontdaan van nagenoeg alle oude mest, en bij de schuurdeur weet ik nu ook wat er ligt, nou ja soort van dan, een rare mix van steenresten, stukken los cement , zand en zooi.

Niet heel zwaar maar vooral rotwerk. Gv heeft geveegd, ik heb tapijt verwijderd en samen de meuk verplaatst, 8 zakken met zooi eronder vandaan gekomen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 14:18

Luxe vakantie uitzicht voor mijn papa de komende uren. Dialyse met een fraai uitzicht op de vijfde verdieping. Ik mag nu 4 uur wachten tot hij klaar is. Ik sta lekker in de schaduw bij een park en een riviertje op ook voor hem loopafstand.

Afbeelding

Gv is helaas ook alweer naar huis. -O- De tijdelijke koelkast werkt gelukkig goed. :j In ieder geval weer koeling van voedsel in huis. :+

Voor de komende dagen staan op de "plannig" een bult peren schillen en stoven, bramen en frambozen plukken en besjes en jam maken. Een heel vroege bank afspraak een heel eind verderop. Dichterbij was geen plek helaas. Augurken inmaken. En heel misschien het overpakken van de laatste krat stookhout zodat die ook naar zijn definitieve plek kan, maar dat is geen moeten dat scheelt. Vrijdag is weer een volle dag ivm afspraak en dialyse.

Fysiek een luie tijd dus

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:14

Mooi uitzicht voor papa, fijn dat het even wat rustiger is je hebt weer genoeg voor je kiezen gehad ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 21:05

Nou ja rustiger, :') we zijn echt net pas weer terug. Dialyse om even na 1800 klaar. We waren alleen pas ver na 1900 het gebouw uit. %) iets met de ingang die we nodig hadden die dicht was kennelijk na 1800. En er alleen een achteruitgang open was op te verre afstand voor beiden van de camperparkeerplaats af. -O-

De restaurant mensen hebben gebeld ergens heen, die mevrouw aan de andere kant ontplofte van kwaadheid en kwakte de hoorn erop. :oo Ik toen terug naar de dialyse afdeling op de vijfde verdieping. Mijn vader bleef beneden, die belde opeens dat hij eruit gegooit was via de achteruitgang die ook dicht moest, nog verder weg en alleen via een trap naar beneden 8)7 toen ambulance/taxi was niet beschikbaar om ons naar de camper te brengen
Uiteindelijk heeft een van de verpleegkundigen ons een lift gegeven naar de camper gelukkig. Anders hadden we een uitdaging gehad, -O-

Ik heb toen ivm vermoeidheid maar een culinair hoogstandje in elkaar geflanst :Y) aardappelpuree met teveel water, blik erwtjes erdoor geschept en een blik met een soort bloem kip spul. Het was warm en vulde en was wel net een soort voorgekauwde babyvoeding. Maar daarna net genoeg uitgerust om terug te rijden.

Vrijdag is daarom de dialyse flink vroeger gezet zodat we echt voor 1800 het gebouw uitzijn. :+ De rit terug binnendoor was wel mooi. De hoofdroute is nog steeds dicht ivm werkzaamheden,

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 12:32

Zoet bezig na een heel goede lange nachtrust. De vroege aardappelen zijn geoogst uit de volle grond nu ook. Die oogst viel tegen klein en weinig niks aan te doen. Nog middel en late aardappelen te gaan. en het meeste is gestrimd, huishoudelijke dingen met zijn tweeen en mijn papa is nu peren aan het schillen. Ik stort me zo op plukken van frambozen bessen en wat bramen denk ik al. Vandaag een droge dag, morgen regen dan kunnen we gaan inmaken en zo.

De stapel hout van zaterdag

Afbeelding

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:31

Zo fijn dat de dialyse goed geregeld is en dat je nu samen met je vader klusjes kunt doen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 15:32

Wij zijn er ook blij mee. Mijn papa kan niet veel deels omdat zijn hand aan het genezen is maar schillen en stofzuigen lukt wel. En afwassen. :')

Bramen bessen en frambozen geplukt wat rijp is. Mijn papa is nog aan het schillen. De stoofperen staan al op, de rest wordt compot in pot.

En een drastisch besluit genomen zojuist, met pijn in mijn hart maar een verstandige keuze denk ik, het slaaphuisje gaat plat. Dak en dakgoten bewaren uiteraard maar de rest slopen en afvoeren. Ik zie dat de voorplanken van de wanden ook al beginnen krom te trekken. Dan is het en opkrikken, vloer storten, wanden restaureren, deuren zoeken isoleren enz. Dat gaat teveel geld kosten voor iets dat nooit echt meer top gaat worden.

Desnoods zet ik er tijdelijk een toercaravan neer zodat ik rustig kan sparen voor een goede oplossing. Je koopt tegenwoordig kleine tiny huizen/buitenkantoren met isolatie voor niet zo gek veel geld.

Pijnlijke rotkeuze ja, -O- maar dan kan ik mijn geld beter eerst stoppen in de schuurdeur en de vloer daar.

Een edit en een grote stap vooruit, ik heb een fiscaal nummer nu *\o/* en weet wat ik moet gaan betalen aan belasting in frankrijk. Nu kan ik nederland gaan bellen en als het goed is over 2024 gaan terugvragen. Als dat inderdaad goed komt (zal wel een beste kluif worden denk ik %) en een langeadem) dan kom ik er iets ruimer uit kwa financien. Maar eerst dit betalen, kan in 4 keer wordt standaard aangeboden.

Maar poe ik heb mijn nummer, officieel ben ik nu iemand en voor frankrijk een inwoner ler 1/1/2025

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:33

Geen idee of er nog iemand meeleest :')

Maar al vroeg bezig, goed uitgerust na een stuntkoe gisteravond die een hele grote bescherm engel heeft kennelijk. %) Tot twee keer toe op een krappe meter na gepasseert door een voorbij jagende auto. Ze stond precies achter de heuvel midden op de doorgaande weg in de schemering. :oo het is dat ik afval wilde wegbrengen naar de gemeente container anders had ze in het donker rondgelopen. Brrrr moet er niet aan denken.

Uiteindelijk al bellend met de buurboer (die uiteindelijk de eigenaar maar per auto is gaan waarschuwen omdat haar telefoon raar deed met contacten -O- )de jongedame in kwestie de tuin van een andere buur (die met paarden) in kunnen jagen. Lang leven paarden ervaring.

Na een eeuwigheid op wacht staan met de buur zodat ze niet de weg op kon lopen weer. die ik goddank al bellend en kloppend kon waarschuwen al koe tegenhouden omdat ik ook niet wist hoe de paarden en veulens zouden reageren (niet :+ spelen is leuker).

Uiteindelijk kwam de buurboer en de eigenaar en nog iemand met drie autos aanzetten om de jonge dame weer in haar wei te krijgen. Dat was nog even een klusje en een hoop draden losmaken ook. Ze bleek uiteindelijk gesprongen over de heining. Toen alles achter de rug was was het donker en ik koud in korte broek en blote voeten in een paar crocs. :+

Nu alweer een bult jam gemaakt, mijn papa slaapt nog dus ik ga rustig door met jam maken en daarna augurken inmaken ook.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:00

Zo zie je maar weer: Het platteland is niet saai! :+
Goed gedaan, Karuna! Je buren zijn je vast dankbaar!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:10

Wauw wat een bizar avontuur zeg in het ZH en wat onbeschoft van die mans aan de telefoon, ik zou hier zeker een klacht over indienen. Fijn dat de verpleegster kon helpen, want je kan dit gewoon niet doen bij patiënten. Fijn dat je vrijdag flink eerder kan.

Ook balen van de magere aardappel oogst...

blijkbaar na gisteren niet op F5 gedrukt, maar wat een verhaal ook met die koe := gelukkig geen schade aan mens en dier. goed gehandeld.

Ook fijn dat je een nummer hebt :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:22

Kan gebeuren, anders typ ik rustig voor mezelf door :+

De telefoon tjsa, kennelijk gaat de voordeur dicht om 1800 uur. Het is een polikliniekje dat toevallig ook de dialyse huisvest die vanuit Nancy geregeld wordt. De boze dame aan de telefoon bleek een willekeurige voorbijgangster die een telefoon hoorde gaan en maar opnam uit beleefdheid. :') Nou ja tot zover de beleefdheid.

Niemand heeft rekening gehouden met de voordeur. Normaal parkeert iedereen achterom. Maar die is eigenlijk te krap en te schuin voor iets groters dan mijn bus. En er was geen plek toen we aankwamen. En die deur blijft open tot een uur of half 8 in de avond.

Maar dan komen er gekke nederlanders met een camper die ook nog eens beiden slecht ter been zijn. Die kans is al erg klein, en die ook nog de dialyse wat laat eindigen _O- dus ja dan krijg je dit dus. :))