Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:27

Een stuk loodrecht naar beneden gaan is op zich niet verkeerd, maar je moet wel altijd nog kunnen remmen of sturen.
Dan heb je op zich ook geen last van klasjes die de hele piste gebruiken. Iedereen heeft het moeten leren.

Ik denk dat ervaren skiers ook wel blauwe hellingen doen omdat het af en toe even ontspannend is voor de bovenbenen, maar ook omdat je dan soms beter het gebied door komt. In Winterberg kom je niet ver zonder blauwe pistes.
In Frankrijk heb je ook op sommige plaatsen alleen maar blauw als je ergens wilt komen. Maar daar hebben ze ook nog groen uitgevonden voor de beginners. Bij Tignes is een heel stuk groen en dan kun je heel ver komen als beginner. En als dan blauw ook lukt kun je het gebied door. Ik denk dat de meeste mensen het liefst op blauw of rood skien. Zwart doen de meesten echt niet hoor. Ik ski het liefst ook blauw of rood. Zwart doe ik 1 of 2 keer per dag, al ligt het wel aan de soort piste. Ooit ergens gezeten waar alleen een zwarte piste naar het dal ging. Dus dan moest je wel elke dag over die piste terug. En ja, ook sommige beginners deden dat. Die stonden heel langzaam te schuifelen om maar niet te vallen. Was wel een geprepareerde zwarte, die zijn een flink slag simpeler dan die vol buckels die nooit gesleept worden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:27

Ik ski het liefst niet al te pittige hellingen. Ik kom overal vanaf, ook zwarte, maar ik ski graag ontspannen :')
Afgelopen week een paar zwarte genomen in Zell am See, die eigenlijk meer rood waren.
En hier zit ook de trass14 https://www.schmitten.at/de/Winter-Bergerlebnis/Skigebiet-Schmitten/Trass-Abfahrt, een hele bekende zwarte afdaling omdat hij heel lang is en zwaar: 1000 hoogtemeters, 4km lang en tot 70% steilte.
Die bewaar ik tot volgend jaar :+

Het is hier trouwens lekker aan het sneeuwen, bij ons in het dorp vandaag al zeker 10cm gevallen en er wordt nog 10 voorspeld. Boven 40(Zell) tot 50(Saalbach).
Helaas gaat het schoolskiën van de kinderen daardoor vandaag niet door.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:33

opisop, als je die kronkel blauwe piste neemt langs de tras14, heb je dat je elke keer de zwarte piste kruist. ik ben op die manier de eerste keer gegaan, stukje blauw-stukje zwart-stukje blauw en dan laatste stuk ook zwart. mocht je het niet zien zitten om de gehele piste in 1x te doen :))

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:37

opisop_shop schreef:
Ik ski het liefst niet al te pittige hellingen. Ik kom overal vanaf, ook zwarte, maar ik ski graag ontspannen :')
Afgelopen week een paar zwarte genomen in Zell am See, die eigenlijk meer rood waren.
En hier zit ook de trass14 https://www.schmitten.at/de/Winter-Bergerlebnis/Skigebiet-Schmitten/Trass-Abfahrt, een hele bekende zwarte afdaling omdat hij heel lang is en zwaar: 1000 hoogtemeters, 4km lang en tot 70% steilte.
Die bewaar ik tot volgend jaar :+

Het is hier trouwens lekker aan het sneeuwen, bij ons in het dorp vandaag al zeker 10cm gevallen en er wordt nog 10 voorspeld. Boven 40(Zell) tot 50(Saalbach).
Helaas gaat het schoolskiën van de kinderen daardoor vandaag niet door.

Dat zijn mooie hoeveelheden, maar liever niet als ik er ben, haha. Ik hou wel van open liften en pistes.

Je hebt bij Avoriaz de 'Muur', die is echt heeeeel pittig. Daar hou ik ook niet van, meestal doe ik zoiets 1 keer per week.
Als een zwarte helling geprepareerd wordt vind ik steilheid niet zo erg, maar buckels maken het zwaar.
De afwisseling maakt het zeker ontspannend.

Je had bij Flaine ooit een zwarte met een sleeplift er naast. De sleeplift was erger dan de piste zelf. En ze hadden de piste en lift een naam Styx. De naam was in ieder geval erg gepast. :P

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:49

Ik ben ontzettend opgelucht: ik ga dus eind maart met kantoor naar Gerlos, maar voelde me nog net niet zeker genoeg om zonder les en zonder directe begeleiding meteen de piste af te gaan terwijl ik nog nooit een piste-piste af ben gegaan (in snowworld parallel leren skieen, maar toch).

Nu blijkt dat mijn schoonvader begin maart een huisje heeft geboekt in winterberg en we daar ook een paar dagen gaan skieen! :) zowel vriend als vader zijn ski instructeur geweest, dus met die voorbereiding gaat Gerlos helemaal goedkomen. Blij!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:55

Je had in Valloire ook zo'n zwarte paasei, de Coterieux. Een ongeprepareerde zwarte buggelpiste. Dat zie je niet als je begint, dus toen we op dat stuk aan kwamen had ik er al echt spijt van _O- Het was ook zo stijl, dat als je viel, je gewoon een paar meter lager belandde. Mijn man viel dus en die kreeg ook met moeite zijn ski weer aan, gelukkig ging die er niet vandoor, anders hadden we helemaal een probleem gehad. En het erge is, wij liepen te stuntelen en te doen, komt er zo'n lokaal kinderklasje voorbij met kids van max 8 jaar oud en die knallen zo die piste af :') Niet eerlijk _O- Mijn broer dacht overigens heel stoer nog eens te gaan maar die viel toen hij alleen was en brak bijna zijn pols. Heeft ie de rest van de week last van gehad :=

Je hebt in Valloire een olympische piste, die is echt heeeerlijk. Is ook niet echt zwart te noemen vind ik, maar wel uitdagend. MAar deze is mooi breed en gelijkmatig, dus dat is echt heerlijk.

Ik las dat er oost van Salzburg 1 tot 2 meter sneeuw gaat vallen, niet normaal :')

@soepblik ha dat is wel beter :D

Is het al maart?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:57

Winterberg is voor een paar dagen altijd leuk. Ik heb in Winterberg ook al eens een paar mensen leren skien. Maar ik kan je vertellen dat als je in snowworld kunt skien dat je het ook wel in de echte sneeuw kunt (wat ook vaak nog nepsneeuw is natuurlijk). De hellingen zijn alleen flink langer, zelfs in Winterberg al. Dus dat ga je dan voelen in de spiertjes.
Gewoon even genieten. :D

En ja, kinderen zien geen angst, dat maakt het allemaal wel wat makkelijk. En met de poephouding kunnen ze vaak heel gemakkelijk beneden komen, ook al is het steil en hobbelig. Probeer je dat na te doen, dan val je als volwassene direct. :Y)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 11:37

Oh, de Muur bij Avoriaz herinner ik me inderdaad. Wij waren die dag op tocht vanaf Les Gets, en vanaf Avoriaz was het super-super mistig. Gelukkig was er geen mogelijkheid die muur per ongeluk te doen, alle waarschuwingsborden vielen ondanks de mist wel op :)
We waren blij dat we onze route voornamelijk over blauw konden laten gaan, want het zicht was echt belabberd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 12:01

Een zwarte piste in flaine is meer voor mensen zonder grote levensdrang dan iets anders en die valt ook niet te prepareren op sommige plekken . Soms niet meer dan een geitenpaadje door de rotsblokken bij weinig sneeuw soms zowat loodrecht naar beneden. Er zit een stoeltjeslift boven waardoor je de piste goed kunt zien. %) Hoewel gv een erg goede skieer is laat hij deze met alle plezier links liggen. Omdat hij graag heel blijft. Ook de meeste skileraren vermijden deze piste liever met leerlingen. Ook omdat er onvoorspelbare gaten kunnen zitten in de sneeuw met holtes eronder. En je ziet daar mensen zonder helm naar beneden worstelen. 8)7

Diamant noir. Met filmpje geplaatst door een van de "idioten" die zich eraan heeft gewaagd

https://www.youtube.com/watch?v=obKGYWFVlkA

Ik denk dat ik nooit veel verder zal komen dan blauw/licht rood in de duitstalige landen en groen/lichtblauw in frankrijk. Dat is me al spannend genoeg, ik houd mijn knie graag toch soort van bruikbaar

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 12:55

Van die holtes zaten ook onder de Coterieux. Mijn man wilde bij het opstaan zijn stok gebruiken en die zakte gewoon een meter weg :=

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 12:58

Whaha ja die muur, prachtig uitzicht daar met de lift naar beneden, echt no way dat ik me daar vanaf stort :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 12:59

Ik heb die piste in Flaine en de Mur ook nog zonder helm gedaan hoor. En met een gids offpiste geweest zonder helm. Dat is nog niet zo heel erg lang voor veel mensen de standaard geworden. Maar vroeger had je dat niet.
Ik heb zelfs nog zonder carveski's leren skien. Die techniek was geweldig, maar ook lastiger te leren.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 13:01

Afbeelding

Wij hebben deze gedaan in Chamrousse. Ik weet niet meer of dit de Couloir is of de Vallons. Maar na 1 keer had ik er al weer spijt van :')
Edit: Volgens mij is het de Vallons.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 13:06

Tsja 10 jaar terug was alles anders, maar je ziet tegenwoordig toch bijna niemand meer zonder helm. Als er dan al iemand geen helm op heeft is t meestal een Nederlander :+

Wij vonden een helm op vroeger ook heel stom en gingen overal af zonder. Maar zo rond 2010/2011 gingen we toch allemaal met helm skiën. Gelukkig maar, je hoofd is meer waard.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 13:07

Ohh war een verschrikking Earth :+
Ik ben van het comfortabele skien, blauw en rood is voor mij prima, zwart alleen als t moet :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 13:14

miccamaaike schreef:
Ohh war een verschrikking Earth :+
Ik ben van het comfortabele skien, blauw en rood is voor mij prima, zwart alleen als t moet :+

Haha dit zou ik nu ook niet meer doen hoor. :P Krijg er al de kriebels van als ik de foto zie :=

Biij Snowworld is een helm overigens al verplicht. Ze zijn er gratis te gebruiken. Het domme alleen is, dat het personeel die dingen in de kratten gooit, waardoor de valprotectie van de helm natuurlijk minder wordt. Maar goed, het gaat om het idee _O-

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:33

Wat een heerlijke verhalen hier :')

Ik hoop morgen na mijn werk nog een uurtje te gaan. Ik rij er ongeveer een uurtje over (30-40 km over witte wegen) en de liften gaan om 17 uur dicht. Kan precies! En dan hopelijk het weekend niet te druk, dan kan ik zatermiddag nog en zondag ook nog de hele dag.

Ik heb vorige week op mijn 2e dag dit seizoen een blauwe gepakt. Het is doordeweeks zo lekker uitgestorven, dat was echt prettig. Daar kwam ik zonder problemen beneden. Goed voor het zelfvertrouwen! Er is ook nog een heeeeeeeeeeele mooie brede rode. Ik denk dat dat de eerste Franse rode gaat zijn die ik in mijn leven ga proberen haha.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:40

Vrienden van mij zitten nu in Kössen, daar is het nu flink aan het sneeuwen en de liften zijn zelfs even dicht.

Wij gaan in maart weer met een hele club. Dan naar Serfaus, ik ben zelf mee voor de catering, sneeuwpoppen maken en zonnebaden. Door mijn verbrijzelde voet een aantal jaar terug kan ik niet meer skiën of snowboarden. Maar er gaan altijd meer brokkenpiloten en niet zo fanatieke skieers mee... dus het is altijd leuk.
En een aantal die je pas weer tegen komt in de apres ski :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:00

En de catering is ook héél belangerijk :j

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:25

JudithO schreef:

Niets is minder waar! Y)(^)

Zo heeft mijn man gisteren de stoofpot voor de wintersport vast gemaakt. Deze vacumeren we dan, stoppen m in de vriezer, en als we vertrekken (over 3 weken morgen!!) kan ie in de skibox en is het ontdooid tegen de tijd dat we op bestemming zijn :)

Judith, ik ben toch wel iets jaloers op je ski mogelijkheden. Het lijkt me heerlijk om zo 'even' nog te gaan skien!

c_alsemgeest, met de gondel naar boven en lekker in de zon een boek lezen met een gluhwijn of warme choco is ook heel fijn <3 maar toch balen dat je zelf niet meer de piste op kan.

Ik snap trouwens wel wat Maaike (denk ik?) zei dat het in Winterberg gevaarlijker is dan in de Alpen. Aangezien het niet ver is gaan er ook vaak bedrijfsuitjes en schoolreisjes enzovoorts naartoe, met veel mensen die niet of nauwelijks kunnen skien. Deze laten zich vollopen met alcohol en gaan dan met al hun overmoed de piste nog op. Levensgevaarlijk. Zo heb ik ooit een stel lui van een kort zwart stukje naast de schans zien gaan. Snoeihard rechtdoor naar beneden, skien op de kruising met de blauwe bijna 3 man omver. En dan tegen elkaar zeggen 'Zag je mij en hoe goed ik het deed? Ik ging van zwart en het ging prima.'
Diezelfde vibe kán je ook treffen op de indoor banen, dezelfde soort mensen heb ik ook wel gezien in Bottrop. Toentertijd was het daar ook inderdaad nog all-in, dus dezelfde zichzelf-overschattende dronken dropjes >;)

En helmen, mijn eerste jaren wintersport deden we ook nog zonder helm (2010-ish), maar we zijn vrij snel overgestapt. Daarna verschilde het per gebied erg of je nog mensen zonder helm zag. De laatste keer La Plagne (nu 6 jaar geleden) viel het ineens erg op dat er veel mensen zonder helm waren, en dat was heel duidelijk de generatie baby-boomers. Best apart :)

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:47

Indy_Mouse_9 schreef:
JudithO schreef:

Niets is minder waar! Y)(^)

Zo heeft mijn man gisteren de stoofpot voor de wintersport vast gemaakt. Deze vacumeren we dan, stoppen m in de vriezer, en als we vertrekken (over 3 weken morgen!!) kan ie in de skibox en is het ontdooid tegen de tijd dat we op bestemming zijn :)

Judith, ik ben toch wel iets jaloers op je ski mogelijkheden. Het lijkt me heerlijk om zo 'even' nog te gaan skien!

c_alsemgeest, met de gondel naar boven en lekker in de zon een boek lezen met een gluhwijn of warme choco is ook heel fijn <3 maar toch balen dat je zelf niet meer de piste op kan.

Ik snap trouwens wel wat Maaike (denk ik?) zei dat het in Winterberg gevaarlijker is dan in de Alpen. Aangezien het niet ver is gaan er ook vaak bedrijfsuitjes en schoolreisjes enzovoorts naartoe, met veel mensen die niet of nauwelijks kunnen skien. Deze laten zich vollopen met alcohol en gaan dan met al hun overmoed de piste nog op. Levensgevaarlijk. Zo heb ik ooit een stel lui van een kort zwart stukje naast de schans zien gaan. Snoeihard rechtdoor naar beneden, skien op de kruising met de blauwe bijna 3 man omver. En dan tegen elkaar zeggen 'Zag je mij en hoe goed ik het deed? Ik ging van zwart en het ging prima.'
Diezelfde vibe kán je ook treffen op de indoor banen, dezelfde soort mensen heb ik ook wel gezien in Bottrop. Toentertijd was het daar ook inderdaad nog all-in, dus dezelfde zichzelf-overschattende dronken dropjes >;)

En helmen, mijn eerste jaren wintersport deden we ook nog zonder helm (2010-ish), maar we zijn vrij snel overgestapt. Daarna verschilde het per gebied erg of je nog mensen zonder helm zag. De laatste keer La Plagne (nu 6 jaar geleden) viel het ineens erg op dat er veel mensen zonder helm waren, en dat was heel duidelijk de generatie baby-boomers. Best apart :)

Dit is echt een gouden tip. Wij hebben ook een vacumeermachine en vriend houdt van lekker koken, dus wij gaan aan de rendang! :D

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:49

*\o/* Graag gedaan!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:04

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 21:45

En inderdaad gisteren een lawine in Zell am See, gelukkig niemand gewond. In Fieberbrunn helaas wel iemand omgekomen ivm lawine.

Vandaag in Saalbach geskied omdat het erg stormde. Sochtends stond al aangegeven dat veel liften in Zell dicht zouden zijn, eenmaal in Saalbach aangekomen bleken wij ook daar alleen tot Mittelstation te kunnen.
Het was echt winters weer, er lag zo'n 30cm verse sneeuw op ons te wachten dus het was heel bijzonder om zo te skiën, ik en mijn moeder hebben veel lol gehad *\o/*
Er lag veel sneeuw, hele dikke hopen maar wel mooi zachte sneeuw. Echt een genot, morgen vast veel spierpijn :')

Hier zie je het weer :wow:

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 21:48

Poeh dat is wel afzien haha, maar zo lang je in beweging blijft dan wil het vaak nog wel.