Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:43

CCCCC schreef:
Ik geloof niet dat ik veel op de berg kom hoor! :+ Ben nog een beginnende skiër, dus de eerste drie dagen zullen bestaan uit lessen en wat blauwe pistes denk ik!

Ik lees al een tijdje mee in dit topic en vind het heel leuk! Ik heb skiën/wintersport niet vanuit huis meegekregen, maar dit jaar voor het eerst sinds 10 jaar weer op wintersport. Inclusief een boel lessen haha! :D

Leuk, veel plezier :D
Ik zie dat Saas-Fee idd niet ideaal is voor beginners, jammer eigenlijk wel! Ik heb een gebied uitgekozen voor mijn beginnervrienden waarbij ze gwoon mee de hoge toppen op kunnen, zodat ze het hele gebied kunnen verkennen en niet enkel tot de lagere delen veroordeeld zijn.

Josien_

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:48

Hier voor het eerst zelf de skivakantie gepland. Het boeken etc is natuurlijk niet anders, maar een skischool uitzoeken, waar en welke skipassen nemen we en waar huren we de skispullen? Zijn toch dingen die ik helemaal opnieuw moet uitzoeken en da's best lastig haha.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:51

Het boeken kan juist wel anders, want je hebt genoeg sites waar je kunt boeken met skipassen en skimateriaal in 1 prijs. Dat maakt het ook wel een stuk voordeliger!
Verder is skiset altijd prima, maar wel iets duurder dan de gemiddelde plaatselijke verhuurder.
Maar ik zou echt kijken voor appartementen waar je de skipas bij krijgt, dan krijg je bijv prijzen voor een appartement van €250,- pp incl skipas, terwijl de skipas normaal al €260.- is :')

Edit: Travelski is een site waarbij je alles in 1 kunt boeken, maar andere sites geven ook wel prijzen incl skipas zoals Sunweb en Snowtrex.
Overigens is Frankrijk het meest interssant qua budget :) Tip om te kijken naar omgeving Valloire/Valmeinier, toch qua prijs en qua skigebied echt het meest gunstig :)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:53

Josien_ schreef:
Hier voor het eerst zelf de skivakantie gepland. Het boeken etc is natuurlijk niet anders, maar een skischool uitzoeken, waar en welke skipassen nemen we en waar huren we de skispullen? Zijn toch dingen die ik helemaal opnieuw moet uitzoeken en da's best lastig haha.

Spannend Josien, haha!
Qua skispullen huren, ga niet voor de allergoedkoopste die aan de andere kant van het dorp zit :')
Kies vooral iets wat ofwel dicht bij de piste zit, ofwel dicht bij je appartement.
Wintersport is super maar dat gesjouw met materiaal is zo stom :o

En de skischool blijft toch ook altijd magisch. Ik heb een aantal jaar een prive instructeur geregeld voor mijn groepje, in verschillende gebieden. Ik heb 3 keer precies dezelfde introductie mail gestuurd, en 3 keer hebben we een totaal verschillende leraar met totaal verschillende insteek en totaal verschillende lesdagen gehad :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:00

Earth schreef:
Het boeken kan juist wel anders, want je hebt genoeg sites waar je kunt boeken met skipassen en skimateriaal in 1 prijs. Dat maakt het ook wel een stuk voordeliger!
Verder is skiset altijd prima, maar wel iets duurder dan de gemiddelde plaatselijke verhuurder.
Maar ik zou echt kijken voor appartementen waar je de skipas bij krijgt, dan krijg je bijv prijzen voor een appartement van €250,- pp incl skipas, terwijl de skipas normaal al €260.- is :')

Edit: Travelski is een site waarbij je alles in 1 kunt boeken, maar andere sites geven ook wel prijzen incl skipas zoals Sunweb en Snowtrex.
Overigens is Frankrijk het meest interssant qua budget :) Tip om te kijken naar omgeving Valloire/Valmeinier, toch qua prijs en qua skigebied echt het meest gunstig :)

Ja voor de volgende keer is dat wel een goede! Accommodatie is nu al geboekt, de rest moet nog :D .
Ben al vaker geweest, maar liet dat altijd aan mijn ouders over haha.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:01

Earth schreef:
Ik zie dat Saas-Fee idd niet ideaal is voor beginners, jammer eigenlijk wel! Ik heb een gebied uitgekozen voor mijn beginnervrienden waarbij ze gwoon mee de hoge toppen op kunnen, zodat ze het hele gebied kunnen verkennen en niet enkel tot de lagere delen veroordeeld zijn.

Is inderdaad wel jammer, er zijn wel wat stukken die voor beginners te doen zijn, maar de volledige afdaling is denk ik teveel van het goede en zullen we met de gondel terug moeten. Geen probleem overigens. Mijn vriend kan met het andere deel van ons gezelschap lekker zijn ding doen, ik ga met een vriendin samen 3 dagen privéles volgen.

Saas-Fee was een optie B, we zouden naar een gebied gaan waar nu nog steeds minimaal sneeuw ligt, dus moesten last minute snel schakelen. :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:04

Ah gemiste kans :D :P
Ik vind deze site wel interessant voor materiaal: https://www.alpinresorts.com/nl/skiverhuur
Kijk even welke waar het meest gunstig zitten, zoals Indy al zegt, als ze ergens achterin het dorp zitten is het ook niet ideaal :P . Sowieso is vooral reserveren veel goedkoper.
Je kunt even via google maps kijken naar de reviews :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:09

CCCCC schreef:
Earth schreef:

Is inderdaad wel jammer, er zijn wel wat stukken die voor beginners te doen zijn, maar de volledige afdaling is denk ik teveel van het goede en zullen we met de gondel terug moeten. Geen probleem overigens. Mijn vriend kan met het andere deel van ons gezelschap lekker zijn ding doen, ik ga met een vriendin samen 3 dagen privéles volgen.

Saas-Fee was een optie B, we zouden naar een gebied gaan waar nu nog steeds minimaal sneeuw ligt, dus moesten last minute snel schakelen. :)

Ja jammer, maar misschien ben je een groot talent en kun je de rode pistes wel mee pakken :P
Wij zouden eerst naar La Norma gaan, maar naast dat dit een klein gebied is, waren de toppen ook alleen maar met rode pistes, dat vonden we gewoon minder leuk. Valloire kunnen we echt ale kanten op, dus wel leuk en kunnen we lekker touren met ze :)

Hier enkele blauwe pistes gearceerd :P
Afbeelding

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:15

Mochten er mensen naar Oz-en-Oisans / Alpe d'Huez gaan, ik kan Barbara Maublanc van Ski School Oz (https://www.ski-school-oz.com/) echt 100% aanraden. Wij hebben 2 ochtenden les van haar gehad als groepje van 2 skiers en 1 snowboarder. Ze kan en doet zelf beide dus het was voor iedereen leerzaam.
Mijn man en vriend wilden graag De Tunnel af, ik twijfelde heel erg. Uiteindelijk hebben we Barbara gevraagd of zij dacht dat we het konden (antwoord ja), en uiteindelijk haar een extra ochtend geboekt om die afdaling samen met ons te doen. Toen durfde ik het wel aan, haha.
Ze heeft 'smorgens contact gehad met de pistedienst over hoe de Tunnel er bij lag, en ons daarna meegenomen. Echt ideaal!

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:15

Earth schreef:
Ja jammer, maar misschien ben je een groot talent en kun je de rode pistes wel mee pakken :P
Wij zouden eerst naar La Norma gaan, maar naast dat dit een klein gebied is, waren de toppen ook alleen maar met rode pistes, dat vonden we gewoon minder leuk. Valloire kunnen we echt ale kanten op, dus wel leuk en kunnen we lekker touren met ze :)

Hier enkele blauwe pistes gearceerd :P
[ [url=m/vZjnuj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt! Ik ga dit onthouden voor de volgende keer :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:17

Jaaa iedereen naar Valloire!!!!! *\%/* *\%/*
Of wacht >;) >;) Niet iedereen, want dan wordt het te druk. Maar alle bokkers zijn welkom **\O/** :')

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:46

Earth schreef:
Jaaa iedereen naar Valloire!!!!! *\%/* *\%/*
Of wacht >;) >;) Niet iedereen, want dan wordt het te druk. Maar alle bokkers zijn welkom **\O/** :')

In wat voor soort accommodatie zitten jullie daar? Als je daarvoor ook tips hebt, dan hoor ik het graag :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:48

Met hoeveel personen zijn jullie?

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:55

Earth schreef:

Nu met zijn vieren. Wellicht volgend jaar met 6. Vooralsnog alleen volwassenen, maar je weet het maar nooit :+

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:57

Haha wij gaan lekker naar de Dolomieten *\o/* !

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 16:13

CCCCC schreef:
Earth schreef:

Nu met zijn vieren. Wellicht volgend jaar met 6. Vooralsnog alleen volwassenen, maar je weet het maar nooit :+

Wij zitten nu in appartementencomplex Valoria, een klein complex tegen de berg aan. Daar zit ook Odalis le Hameau, die zijn beide voor budget echt dikke prima! Geschikt voor 2 to 6 personen zeg maar. Maar mocht je het een grotere groep gaan, dan kun je al luxe zitten bij Chamois d'Or. Daar zit je onder de 400 euro pp incl skipas (en volgens mij ook materiaal) met 10 man.
https://resa.agencemermontagne.com/?_wos=OSMB-111249-1

https://agencemermontagne.com/en/holida ... -montagne/ hier kun je kijken voor andere luxe onderkomens. Nog steeds niet heel duur trouwens, maar wij gingen echt low budget.

Maar eigenlijk kun je overal wel heel goed zitten in Valloire, omdat het zo knus is en elke locatie heeft voordelen. Je hebt ook nog wat meer budgetlocaties in Le Serroz En La Ruaz, daar zit je ook dichtbij de liften, alleen heb je iets minder uitzicht en zit je iets minder centraal maar nog steeds oké.
Via Travelski vindt je wel mooie aanbiedingen in Valloire :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 16:31

Soepblik schreef:
kan je met de trein gaan skien? :wow: *heeft geen auto en houdt niet van vliegen*

Ik ben jaren met de nachttrein naar st anton gereisd ,super leuk en handig .de trein stopt smorgens om half 10 in st anton . Er zijn vast meer bestemmingen te bereiken met de trein

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 16:59

knollentuin schreef:
Soepblik schreef:
kan je met de trein gaan skien? :wow: *heeft geen auto en houdt niet van vliegen*

Ik ben jaren met de nachttrein naar st anton gereisd ,super leuk en handig .de trein stopt smorgens om half 10 in st anton . Er zijn vast meer bestemmingen te bereiken met de trein

Wij gingen vroeger met mn ouders altijd met de nachttrein, heerlijk was dat. Paar jaar terug nog eens geweest, maar toen heb ik vrijwel niet geslapen dus dat was neit zo'n succes :P
We zijn ook 2 keer met de Thalys geweest, dat is echt heel fijn, dan reis je op de dag.

Ik heb nog een leuke tip voor wie nog gaat en niet al te fit is: Ski fitness. Oefeningen die speciaal voor het skiën goed zijn.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 17:54

Oh nice Earth, dank je wel!
Ik was al begonnen met een 30 dagen squat challenge. Afgezien dat hopelijk mijn kont er meer van in vorm komt, leek het me ook handig voor het skien.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 18:31

Wat top die work out. Ik crossfit 3 a 4 keer per week en doe al heel veel van die oefeningen regelmatig. Mijn spieren zijn gelukkig heel wat gewend, ergens hoop ik dat dat me gaat helpen met skiën.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 18:41

Ik doe echt heel weinig, sterker nog, door mijn vermoeidheid en hoe mijn lijf momenteel reageert op kou is wintersport gewoon eigenlijk niet slim _O- Maar ik zal er alles aan doen om mijn lijf zo goed mogelijk voor te bereiden op het skiën. En 3 jaar terug zat ik ook slecht in mijn lijf, toen dacht ik ook dat ik het niet vol kon houden, maar dat ging verrassend goed :P
Vandaag de eerste workout gedaan en mijn lijf is wel boos, maar die is sowieso boos vandaag want mijn lichaam zat vanaf het moment dat ik op de crosstrainer stapte om op te warmen al in de verzuring, dus dan weet ik wel hoe de vlag erbij hangt :')

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 19:45

Ik ging in oktober voor het eerst skiën ( februari twee daagjes geskied en daarvoor tientallen jaren niet :') )
Ik heb 2,5 uur geskied geloof ik en ik denk puur op kracht ipv techniek want ik had 3 dagen spierpijn :Y)
Mijn techniek is niet best, dat kost mij toch meer spierkracht. Als ik een week niet ski ( met de kinderen skiën niet meegerekend) dan merk ik dat gelijk de volgende dag .
Dus enige voorbereiding is zeker wel handig!
Ik heb deze zomer ongeveer elke 10 dagen een bergwandeling gemaakt dus dacht dat het met de bovenbenen wel goed zat, maar je gebruikt echt heel andere spieren.
Mijn zwager sport echt nooit en ik vraag mij echt af hoe hij het elk jaar voor elkaar krijgt om een week lang te gaan skiën vanuit het niets! :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 19:56

Mocht je je techniek willen bijschaven, dan kun je eens kijken voor een rollerbaan in Nederland. Die banen zijn echt puur om je techniek te verbeteren. Veel mensen hebben daar echt baat bij.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:04

Beetje ver vanuit Oostenrijk :D

Ik kan het op zich prima, heb tot mijn twaalfde geskied, ben daarna gaan snowboarden en daarna bijna 20 jaar niet op wintersport geweest.
Kwestie van veel kilometers maken, beetje meer lef krijgen ook maar in mijn eentje skiën laat mij toch een beetje terughoudend zijn merk ik.
Over een week of 3 zijn mijn ouders weer hier en kan ik weer een paar keer met mijn moeder samen skiën, dan gaat het wel beter.
En anders kan ik altijd nog een paar lessen nemen, maar ik moet zeggen dat ik met sporten meestal niet van de techniek ben :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:34

Oh ja dan is t wat lastig. Dan een keer een lesje idd. Of misschien hebben ze daar ook wel rollerbanen :P Je weet het niet.

Edit: overtollige smileys weggehaald.