Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 12:48

Albertina71 schreef:
Als je meer dan 8 maanden van het jaar in het buitenland bent, ben je verplicht om je uit te schrijven.

TS haalt die 8 maanden toch niet?

Prairy

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 12:56

Mijn ouders staan bij ons als brief adres ingeschreven. Zij hebben, wel in NL, een vakantiehuisje waar ze ongeveer 6 maanden verblijven, de rest zijn ze in het buitenland.

Nu hebben zij geen wao, mijn vader heeft nu geloof ik wel pensioen en aow. Mijn moeder werkt niet meer.

Ik weet dat zij hun vakantiehuisje als hoofdverblijf hebben mogen opgeven voor de belasting, zodat hij in box 1 valt ipv in box 3. Zij staan dus niet bij de gemeente ingeschreven waar hun vakantiehuisje staat.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 13:58

karuna schreef:
Pjotr, wat een interessante bijdrage van je. Het zou op zich wel een logische verklaring zijn waarom ze het inderdaad met zo weinig inkomen kunnen redden. Waarom ben je daarmee gestopt of is het circus opgehouden?

Ik ga heel graag naar dergelijke familie circussen. Ik heb diep respect voor ze. Met een handjevol mensen kei en keihard werken en alles moeten kunnen zo ongeveer. Omdat ze dan met hun passie andere mensen kunnen vermaken.

Het hoeft voor mij helemaal niet perfect te zijn ze doen al dingen die een normaal mens niet eens kan. En juist imperfecties en kleine foutjes maken het voor mij mooier om maar te kijken dan al dat gladde perfecte. De jongen met de diabolo was zo zenuwachtig dat ze handelde van trilde waardoor die van de zenuwen een aantal keren diabolo niet vallen. Ik had hem zo graag een knuffel willen geven van joh. Je bent al zoveel beter dan denk ik iedereen je kunt dit.

De piepjonge clown was hoewel een simpele act echt zo grappig en komisch gedaan en ook heel erg origineel. Ook hij was echt bloed zenuwachtig was het goed gesteund door z'n begeleidende zus die hem erdoorheen sleepte.

Het circus is zeker niet opgehouden, maar ik vond het na 12 jaar wel eens welletjes.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:38

karuna schreef:
Op papier ja, alleen de praktijk werkt niet zo rechtlijnig ben ik al achter, niet voor niets ben ik al sinds januari bezig met een simpele uitspraak van de belastingdienst in een standpunt. -O-

Even bezoeken is anders dan de helft van de tijd er zijn, iets met verzekering van auto en zo. Ik ben er teveel voor het een en te weinig voor het ander voor nederland dan. Voor frankrijk ligt de situatie een stuk simpeler

Ann er zijn al mensen die meedenken maar eigenlijk allemaal komen ze tot de conclusie je situatie is zo uniek dat er een handje vol in nederland zijn die er ook zo bijzitten en allemaal lopen ze tegen dezelfde sjit aan. Twee landen die eigenlijk niet weten wat ze met me aanmoeten. Maar het is vooral Nederland dat het meest moeilijk doet. Maar zonder een standpunt kan ik gewoon geen kant op. :n Had ik niks gedaan had ik nu dakloos of geen idee waar ergens in de schuldhulpverlening gezeten voor weet ik veel hoe lang

Al jaren vecht ik tegen de belastingdienst, het ergste jaar was 5 casemanagers die erbij betrokken waren om de sjit recht te trekken, nee mensen ik kan niet "even" 11000 euro ophoesten binnen 10 dagen als ik jullie ook al hoe dan ook moet betalen. Dat levert echt heel erg veel stress op. Heel heel erg veel stress. ;(

Maar ik ga even offline :evaw: veel te moe om nog logisch na te denken nu. Even de stekker eruit trekken

Nederland doet moeilijk, maar zijn het niet je eigen keuzes om het zo te doen? Ik kan begrijpen dat met de constructie die je voor jezelf bedacht/gecreëerd hebt het op allerlei vlakken onduidelijk en veel geld gaat kosten.
Kunt natuurlijk niet het beste van 2 landen bij elkaar voegen en daar de vruchten van plukken, dan ging iedereen dat wel zo doen.

Er zullen best mensen zijn die weten wat en hoe je dingen aan moet passen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:26

Mijn vriend woont in Spanje en heeft een WAO uitkering. Betaald aan het CAK 70 per maand. Geen eigen bijdrage. Hij is zowel in Nederland als in Spanje verzekerd voor ziektekosten. Zijn WAO wordt bruto netto uitbetaald. Omdat hij 80 tot 100% is afgekeurd is hoeft hij in Spanje maar heel weinig belasting te betalen. Omdat de post in Spanje vaak Niet aankomt heeft hij bij mij een postadres maar hij staat ingeschreven in Spanje.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 23:42

Spanje heeft een landpercentage 42. Dat is flink lager dan frankrijk.

En is het zo vreemd wat ik "wil"? Verzekeren in een land waar ik woon. Daar ook belasting betalen, er is een verdrag dus nederland krijgt zijn belasting wel via frankrijk. Dat lijkt mij eigenlijk volstrekt normaal. Als je in nl woont/werkt moet je verplicht verzekerd zijn voor ziektekosten. Als je de nl regels zou omkeren zou dan iedere buitenlander die er woont in zijn eigen land een ziektekostenverzekering moeten afsluiten voor de zorg die daar niet afgenomen wordt als hij er pensioen of iets anders krijgt. Maar moet dan ook in nl een zorgverzekering hebben om voldoende zorg te kunnen krijgen.

Met een dik gevulde bankrekening merk je dat niet. Maar ik zie gewoon geen enkele reden waarom je verplicht een heel dure ziektekosten verzekering in nl moet aanhouden waar op termijn geen zorg meer afgenomen wordt. Je betaalt voor dingen waar geen gebruik van gemaakt wordt. Je bij elke keer zorg de buitenlandse eurocross moet bellen zodat de rekening betaald wordt. Terwijl je goedkoper sneller en simpeler uitbent met een zorgverzekering in het land waar je woont en waar je ook belasting betaald.

Ik ben nog een paar keer gaan rekenen met 1 en 2 personen wel of geen pensioengerechtigde leeftijd, en met 1 aow en 1 persoon zou je 408 euro per maand betalen. Tewijl je dan in frankrijk met aow geloof ik 49 euro per maand uit zou kunnen. Met 2 personen en 2 keer aow in totaal 501 euro per maand met zijn tweeen dat is 250 euro en een beetje per persoon. Dat is ook al vreemd. Maar volgens de cak dame klopt de rekentool wel.

Ik laat het voor nu rusten hoofd werkt totaal niet mee . :n Had toch al een sjitdag dus dit kon er ook nog wel bij %) maar ga daar nog achterheen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 23:46

Have a break, don't have a KitKat in jouw geval. Maar neem even een break. Je kunt maandag ook nog bellen. Je kunt toch in september pas die aangifte doen? Een paar dagen langer maakt dan ook niet uit.

Adem in adem uit. En nu de tuin in. Welke dan ook, pootjes omhoog. Kssst. :(:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 23:59

De aangifte is gedaan maar in september hoor ik er pas wat van -O- ik had al een enorme sjit dag maar dit maakt het er niet beter op, :n
Dit voelt als ik kom eindelijk iets bovengekrabbelt en wordt nu weer de financiele put in getrokken %) ik heb al zo weinig, doe mijn best om netjes de regels te volgen, me financieel zelfstandig te redden maar wat ik ook doe de enige eindbestemming lijkt te zijn de financiele afgrond waar ik niks tegen kan beginnen |(

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 06:50

YvonneV schreef:
Mijn vriend woont in Spanje en heeft een WAO uitkering. Betaald aan het CAK 70 per maand. Geen eigen bijdrage. Hij is zowel in Nederland als in Spanje verzekerd voor ziektekosten. Zijn WAO wordt bruto netto uitbetaald. Omdat hij 80 tot 100% is afgekeurd is hoeft hij in Spanje maar heel weinig belasting te betalen. Omdat de post in Spanje vaak Niet aankomt heeft hij bij mij een postadres maar hij staat ingeschreven in Spanje.

Deze bedragen hoor ik ook van kennissen uit Spanje 149,- euro voor een koppel per maand met aow.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 12:35

Goede vrienden van ons zijn dit jaar naar Spanje verhuisd zij betalen 68,90 pp aan het Cak.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 12:39

Spanje heeft een lagere rating maar dan nog verbaast de lage bedragen daar me. Het is en zoveel% van de ziektekostepremie in nederland en inkomens afhankelijke bijdrage en bijdrage aan de wet langdurige zorg. Met mijn mimimale wao ver onder aow hoogte zou ik op ruim 200 euro per maand komen -O-

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 12:45

lukka63 schreef:
Goede vrienden van ons zijn dit jaar naar Spanje verhuisd zij betalen 68,90 pp aan het Cak.

Sorry verkeerd doorgegeven 86,90 moet het zijn.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 14:50

Ik betaal ruim €400 per maand hier in Duitsland. Althans, dat wordt van mijn loon afgetrokken.

Als je zo beroerd gaat uitkomen zou ik toch eens gaan kijken of je niet officieel kan gaan emigreren, maar wel een postbus aanhoudt in Nederland. En dan uiteindelijk alles via Frankrijk gaan regelen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 15:51

Dat is lastig want hoe dan ook zit ik dan aan het dure nederlandse zorgsysteem vast,
Die 400 euro zou ik idd ook gaan betalen met mijn lage inkomen. Daar wordt dus helemaal niet naar gekeken. :n

En de belastingsoap gaat verder 8)7 de brief is er (al heel lang maar er is een reactie) dat is alvast wat en net gebeld eigenlijk met de melding dat ik over twee weken weer gebeld ga worden.

Man man er moet een officieel woonplaats onderzoek plaatsvinden. En het kan zomaar zijn dat ik niet eens mag emigreren van de overheid. >;) :roll: Tsja wat moet ik daar nu weer van vinden. Echt het kan eens normaal gaan |o

Ik kreeg wel een nogal opmerkelijke vraag. Van de overheid dus die mijn wao hebben vastgesteld en die keiharde regels hebben omtrend verdienen. Of ik daar ging werken? :oo := Man wat denk je zelf ik heb de wao niet voor extreem stinkende zweetvoeten. -:(-

Of ik dan sportclubs had of lid van een hondenclub. Man ik ben afgekeurd met een reden en mijn leven in nederland is net zo saai als in frankrijk. Eten slapen beetje aanrommelen in en om huis ontspannen eten slapen en mijn best doen fysiek geestelijk en financieel overeind te blijven. {:)-:( geen lidmaatschappen die ik fysiek niet aankan en financieel ook niet :n

To be continued dus. Maar ik vrees ervoor. Dan zou ik dus niet toegestaan zijn me uit te schrijven uit nederland omdat ik hier nog kom soms. Zoals heel veel mensen die familie en vrienden blijven bezoeken die in nederland wonen.

Ik moet aantonen dat ik een bankrekening heb een telefoon, stroom betaal water enz. Maar door mijn saaie niks leven zou dat dus een probleem kunnen worden omdat ik geen clubjes heb of ergens lid van ben. Wat ik in nederland ook niet heb en eigenlijk nooit heb gehad ook.

Echt waarom? :n :list: 8)7 _-:( :evaw:

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:00

Sjonge! Het lijkt me logischer dat je met bankafschriften aan mag tonen dat je in Frankrijk leeft. Belasting, energie, water, internet, misschien een Frans mobiel abonnement en vooral de pintransacties bij winkels en tankstations in Frankrijk. Desnoods nog bonnetjes van de bakker?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 16:06

De bakker doet niet aan bonnetjes, en ja er leven lijkt me logisch. Pintransacties, tanken, boodschappen, circus. En vaker dan twee keer per jaar ook. 8)7

Het was echt een gesprek waarvan ik dacht
a: waarom belt u?
b:waarom zo moeilijk doen
c:ik moet dingen kunnen overleggen die ik nu niet doe in frankrijk of nederland en ook nooit gedaan heb?
D: waarom komt de vraag over werken terwijl jullie weten dat ik volledig afgekeurd ben?
E: als ik continue zou willen samen wonen zou ik toch niet mezelf in al die bochten wringen om met de weinige financiele middelen en een brak lijf koste wat kost een eigen woning probeer vol te houden. Dat laatste heb ik ook echt zo gezegd. Toen viel de man stil 8)7

Ook gezegd dat ik anders keuze had dakloos of in een camper wonen (wat niet mag van u) of in de schuldhulpverlening was terecht gekomen. Huurhuizen er niet zijn en ook nog te duur. Wat had ik dan voor een keuze? Stilte

En de melding ja uw auto staat nog op nederlands kenteken. Mijn antwoord ja dat klopt omdat ik hem zonder jullie accoord niet mag overzetten op frans kenteken, 8)7 weer stilte.

Zo ging het maar door. Affijn binnenkort wordt ik weer gebeld, :+
Laatst bijgewerkt door karuna op 26-05-25 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:08

Kan er niet iemand met kwalijke bedoelingen zijn die jou heeft opgegeven bij de belastingdienst, gezien het woonplaats onderzoek :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 16:11

Nee hoor, ik heb zelf maanden geleden een officieel standpunt van de belastingdienst gevraagd op hun eigen verzoek omdat er continue gedoe is daarover. Ik ben al vanaf januari bezig ergens een officieel antwoord te krijgen, want zonder dat antwoord kan ik gewoon helemaal niks. Want mijn enige huis wordt gezien als vakantie huis in box 3 en daar betaal je dan fors over want je "verdient er mee" wat natuurlijk niet zo is.

En ik wil ook gewoon officieel over, maar kan dat pas als er een officieel standpunt is door dat continue belastinggedoe en blijft er stress gedoe onduidelijkheid over regels en wat ook. En 2025/2026 moet er ergens een beslissing vallen door hun want nog langer doorhobbelen zonder woonplaats duidelijkheid blijft maar gezeik opleveren in nederland.

Ik weet nu dat als je ergens een plek hebt om te slapen ze je al als inwoner van nederland zien. Al is het een hotel vakantie huisje opvang of wat ook. Daar is dus weinig voor nodig :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:25

Ik snap het niet zo goed; waarom moet je toestemming krijgen van de overheid om te emigreren? Er emigreren talloze mensen, dienen die allemaal een verzoek in dan?
Zou het kunnen dat ze twijfelen aan je?
Heel concreet; als je per jaar kijkt hoeveel maanden ben je dan daar? Ben je niet vaker/meer in Nl dan daar?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:29

wao uitkering is reden gezeik.

Was er niet een postbus/briefadres op gemeente kantoor optie voor als je zo'n adres nodig hebt? Daar slapen is duidelijk geen optie.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:31

Nou wij zijn nog regelmatig in Nederland en slapen dan bij vrienden, maar ze zien ons toch echt niet als inwoners van Nederland..
Heb je jezelf wel uitgeschreven bij de gemeente vanwege verhuizing naar het buitenland? Want als je nog in Nederland staat ingeschreven, maar je wil wel van beide kanten de vruchten plukken snap ik dat er vraagtekens bij gezet worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 16:34

Ongeveer de helft van de tijd. Deels door de verplichtingen hier is het soms het iets meer nederland dan frankrijk maar dat verschil is hooguit een paar weken. En zal uiteindelijk rechttrekken tot meer frankrijk tot dat steeds langer zal worden.

Maar je bent verplicht een adres in nederland te hebben als je er langer dan 4 maanden per jaar bent. Dus nee ik mag me niet uitschrijven daardoor omdat ik anders daar weer in "overtreding ben" wat weer ander gedoe geeft. Waar ik ook netjes aan voldoe aan de regels om gezeik te voorkomen. Voor frankrijk is dat een half jaar.

Tamary ook dat heb ik voorgelegd maar nee dat mag een paar maanden :+ en daarna klaar dat krijg je ook met vakantie park, camper of welke vorm van dakloosheid ook,

En dan val je dus tussen regels door, alweer 8)7 zoals ik met alles tussen de regels doorval zo ongeveer. Voor frankrijk is het een maison principale (hoofdbewoning ook met gemeentelijke lasten vastgelegd) maar nederland blijft steeds moeilijk doen -O- en ik kan me dubbele belasting betalen gewoon niet veroorloven. :n

Door die wao (waar je gewoon mee mag emigreren) blijft het een gedoetje. Zou ik met een partner verkassen geen probleem, maar juist in mijn eentje en wao en een partner die in nederland achterblijft en een nog levende vader geeft het problemen.

Ellende is zou ik schijt hebben aan regels en maar gewoon doen zouden anderen daarmee wegkomen, maar ik kan dan gegarandeerd nog meer gezeik krijgen of echt serieus in de problemen komen ivm regels overtreden. Door de wao zit je in een enorm strak regime en moet je echt door alle hoepels springen en blijven springen als ze daarom vragen om daar geen ellende mee te krijgen. Je hebt meer vrijheid dan met bijstand maar het is niet veel meer vrijheid met de oude wao.

Zonder die wao is het simpel, :evaw:

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:54

Maar als je ongeveer 6 maanden in Nl bent en 6 maanden in Frankrijk ben je toch ook gewoon heel simpel niet geëmigreerd? Dan pendel je tussen huis 1 en huis 2.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:56

Welk land ben je nu ingeschreven? Nederland en je 2de huis is in Frankrijk?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:58

Toen wij nog in Nederland woonden hadden we ook al een huis in Frankrijk, tweede huis dus. Daar hebben we nooit 1 cent belasting voor hoeven betalen, we moesten alleen de waarde opgeven. We lieten de belasting aangifte altijd doen door een heel groot accountantskantoor.