Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:48

Indy_Mouse_9 schreef:
Felien_Kyra, ik wil toch ook nog even zeggen dat ik het dapper van je vind dat je je onzekerheid over de les in een andere taal uitspreekt!
Als ik de anderen zo hoor komt het gewoon goed, en het klinkt alsof jij er met de juiste instelling in gaat +:)+

mvdende, nooo, je had dus gewoon Winterberg op de indoor piste? Dat is echt balen...

Appeltje_1, wij zitten vlak bij, aan de andere kant van de berg in Belle Plagne :) op 'onze' webcams ziet het er ook prima uit!
Sneeuwhoogte heeft, in ieder geval in de app, ook berichten van mensen over het gebied, daar zie ik ook langskomen dat het goed te doen is.

Jep, Winterberg in het kwadraat maandag avond in Snowworld Rucphen.

En ééne ijsplaat! Piste was erg ijzig en dat werd met de minuut erger. Toen ik om 17:30 begon, was de baby helling nog prima en zelfs het "halverwege" station met de bandlift was nog goed. Eer ik het aandurfde helemaal vanaf boven te starten was het midden stuk één ijsplaat, maar de zijkanten nog wel ok ish. Maar niet veel later ontstonden er een hoop heuvels aan de zijkanten van de piste, dus was het of gelanceerd worden als je niet uit keek, of glibberen in het midden.

Ik heb 13 jaar niet op de ski's gestaan en 2 weken geleden 1 lesje gehad, dus de piste condities waren voor mij al niet ideaal, en als het dan óók nog eens kneiter druk is, waardoor je niet een fijne lijn kan opzoeken omdat je steeds van boven met mega snelheid verschil wordt ingehaald en dus steeds moet uitwijken om een botsing te voorkomen, is het niet fijn skiën!

Begin van de avond waren er een hoop beginners, maar die vielen steeds meer af geloof ik, want tegen 20:30 raceden steeds meer ervaren boarders en skiërs de blauwe piste af en werd het steeds lastiger om je als absolute beginner staande te houden. De ervaren skiërs hadden niet zoveel last van het ijs en kwamen netjes naar beneden, maar ik liep behoorlijk te struggelen op de ijsplaat....

Vanaf komende zaterdag 3 weken lang 2 uur per week les, en in de ochtend, dus hopelijk een betere piste en minder drukte.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:50

Klinkt niet echt als een ontspannende ervaring :(:)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:02

karuna schreef:
Klinkt niet echt als een ontspannende ervaring :(:)

Nope. Begon leuk, maar werd met het kwartier vervelender.

Komt voor het grootste gedeelte door mijzelf hoor.

1 door mijn autisme is mijn beleving van "te druk" net wat eerder dan iemand anders z'n beleving van "te druk" maar gevraagd aan personeel en die vond het óók behoorlijk druk die avond.

2 door mijn gebrek aan ski kunsten had ik véél meer moeite met de piste condities dan de ervaren skiërs.

Dus één en één was 2 voor mij. Behoorlijk druk, wat voor mij echt te druk was + niet goed kunnen skiën = continu op je hoede zijn dat er niemand met een rotvaart tegen mij aan zou skiën omdat ik grote bochten maak over de gehele breedte van de piste en die bochten maakte ik zo groot door de ijzige condities.

Volgende keer beter hoop ik!

En een vrolijke noot: het ziet er steeds meer naar uit dat de Alpen een vers laagje sneeuw gaan krijgen. omgeving Innsbruck dan net nog niet, maar Frankrijk, Zwitserland en Italië kunnen rekenen op flink wat cm verse sneeuw boven de 1800-2000 meter volgende week.

Zebraatje

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:46

Net geboekt voor Tignes in Frankrijk op 28 januari.
Wat zijn jullie ervaringen met Tignes?

Ik ben meer een Oostenrijk-fan, betere sfeer en luxere liften enz.
Maar zo lastminute was er voor 6 personen niet veel meer in Oostenrijk en kreeg je in Frankrijk een luxer appartement dichter bij de piste voor minder geld.
En Tignes ziet er nu qua sneeuw beter uit dan Oostenrijk.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:02

Tignes is super! Keer of 3 geweest, leuk dorp, fijne pistes en natuurlijk een groot aantal km aan piste. Oh en een fijn zwembad haha

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:44

Oh nee dat filmpje := het zal je maar overkomen. Ik kan prima boarden maar ik vermijd sleepliften. Zeker als ze lang zijn en ik al wat moe begin te worden.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:04

Appeltje_1 schreef:
opisop_shop schreef:
Triest uitzicht op de Areitbahn in Zell am See

[ [url=m/QCIFb4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat jammer -O-

Ik heb via sneeuwhoogte.nl foto's van Les Arcs gezien op het moment, ziet er geweldig uit daar! Er wordt wel gezegd dat het onder de 2000 meter wat papperig is, maar er ligt genoeg sneeuw. Fijn nieuws.

Soepblik schreef:
Hoi jongens! Vraagje: ik heb maat 34, en wil graag een bepaalde broek kopen. Die is nu nieuw in de sale zo'n 300 euro, maar hij ik kan ook een tweedehands exemplaar voor 125 euro overkopen. Die is echter maat 36. Het is stretch stof, en een slim fit. Het is een enorm groot verschil in prijs, maar ik weet niet of ik het aandurf met die maat 36. Tips?

Ik zou het niet weten :=
Via wat is het? Vinted of Marktplaats? Als het via Vinted is kan je na het ontvangen ook aangeven dat het niet past en mag je het terug sturen. Dan zou ik het wel doen.

Ik heb 'm gekocht! :) Het was een Goldbergh broek voor 125 op Vinted, omdat 'ie een beschadiging heeft die ik zelf waarschijnlijk ook al binnen een week zou krijgen met een nieuwe. Geen geld, dus, voor toch een mooie broek. En ik moet het nog goed leren, dus een "ouwe fiets" is helemaal niet erg. Net even gepast in de bijenkorf en hij zat als gegoten, dus meteen vanuit het pashokje op vinted besteld.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:20

Soepblik schreef:
Ik heb 'm gekocht! :) Het was een Goldbergh broek voor 125 op Vinted, omdat 'ie een beschadiging heeft die ik zelf waarschijnlijk ook al binnen een week zou krijgen met een nieuwe. Geen geld, dus, voor toch een mooie broek. En ik moet het nog goed leren, dus een "ouwe fiets" is helemaal niet erg. Net even gepast in de bijenkorf en hij zat als gegoten, dus meteen vanuit het pashokje op vinted besteld.

Top!

Hopelijk heb je er veel plezier van.

Hier gisteren een ski jas en skibroek van Vinted binnen gekregen, maar die vallen ontzettend tegen helaas!

Van een ski jas verwacht ik minimaal dat hij goed dik is, maar dit is meer een dikke zomerjas/ herfst-lente jas. En ook nog eens te klein om er een goed dik vest onder te dragen. De broek is ook zeer dun, absoluut niet wat ik van een skibroek verwacht had.

Nu snap ik wel dat technieken/ technologie verbeterd en dat dik niet altijd meer nodig is, maar met deze set durf ik echt niet op vakantie! En zeker niet naar de Stubaier Gletscher waar het overdag met een beetje mazzel goed -10 is.

Dus morgen of maandag/dinsdag maar de stad en Decathlon in voor minimaal een goede skibroek, mijn oude "normale" winterjas (wat officiële gewoon óók een ski jas is) moet het nog maar één weekje wintersport extra uithouden.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:26

Een ski jas is niet per definitie dik hoor! Je hebt verschillende varianten van dikke donsjassen tot "hardshell" jassen welke eigenlijk meer een soort water en winddichte jassen zijn. Bij die laatste moet je zelf het isolerende laagje nog toevoegen, maar daardoor zijn ze door het gehele jaar te gebruiken.
Iedere variant heeft zo zijn voor en nadelen :) .

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:27

Indy_Mouse_9 schreef:
Felien_Kyra, ik wil toch ook nog even zeggen dat ik het dapper van je vind dat je je onzekerheid over de les in een andere taal uitspreekt!
Als ik de anderen zo hoor komt het gewoon goed, en het klinkt alsof jij er met de juiste instelling in gaat +:)+

mvdende, nooo, je had dus gewoon Winterberg op de indoor piste? Dat is echt balen...

Appeltje_1, wij zitten vlak bij, aan de andere kant van de berg in Belle Plagne :) op 'onze' webcams ziet het er ook prima uit!
Sneeuwhoogte heeft, in ieder geval in de app, ook berichten van mensen over het gebied, daar zie ik ook langskomen dat het goed te doen is.

Wat lief van je, dank je wel!
Anderen ook bedankt voor de reacties. Ik ga er eigenlijk nu met een goed gevoel naartoe. Als dit het niet voor mij is dan weet ik dat ook voor het jaar erop, stel dat ik dan nog steeds het gevoel heb skiles nodig te hebben.

Ga me vanavond opgeven voor de "blauwe" groep.

Maaaaar mocht er nog iemand zijn die in de week van 12 februari samen op privéles wil in Leogang/ saalbach hinterglemm dan stuur gerust een bericht nog :+ haha......

Wat erg van dat dumpert filmpje.... echt mijn nachtmerrie :') pfoe

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:40

Josien_ schreef:
Een ski jas is niet per definitie dik hoor! Je hebt verschillende varianten van dikke donsjassen tot "hardshell" jassen welke eigenlijk meer een soort water en winddichte jassen zijn. Bij die laatste moet je zelf het isolerende laagje nog toevoegen, maar daardoor zijn ze door het gehele jaar te gebruiken.
Iedere variant heeft zo zijn voor en nadelen :) .

Ik weet het principe van hardshell en laagjes, ben actief met wandelen/ kamperen/ backpacken.

Die jas die ik nu binnen heb gekregen is dus geen hardshell, maar echt een gevoerde ski jas. Maar ontzettend dun! Echt vele malen dunner dan mijn huidige ietwat versleten ski jas is. Én hij is niet ruim genoeg om hem als hardshell te gebruiken, want een dun donsjasje past er niet onder want te krap dan.

Dus eigenlijk heb ik er niets aan. Leuke jas voor met dit weer, graadje of 10-12, maar véél te koud voor goed vriezend weer en dus geen extra lagen onder aan te trekken.

De broek hetzelfde verhaal. Is prima te gebruiken in combinatie met een echt goede warme Base layer lange broek, maar die heb ik niet. Heb alleen dunne lange onderbroeken. En een goede dikke kost óók zó weer €60. En dat was eigenlijk niet de bedoeling. Ook omdat ik er dan 2 nodig heb, om halverwege de week te kunnen wisselen. Of als het een keer zeiknat wordt ofzo.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:10

Aanrader als je een mooie skijas zoekt: Ik heb die van de Zara ski collectie aangeschaft. Alles zit erop en eraan, hij is erg mooi en voelt van hoge kwaliteit aan. Is 170 euro, maar je hebt ook echt wat. :j

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:21

@soepblik, fijn dat de skibroek goed valt! Goede koop dus. En mooie prijs ook, wat een verschil!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:23

Ik heb paar jaar terug een Salomon jas gekocht van €400.- voor €56.-. Ik kan de site wel ff opzoeken, is eentje met grote kortingen, met restmodellen. Ziet er sketchy uit maar is het dus niet en die jas is goeehoeeed!

Wij zouden dus over 1,5 week naar Winterberg, nu wordt het waarschijnlijk Valloire in maart :) Valloire is mijn favoriete plek in de Alpen, ik zou daar de rest van mn leven wel heen willen <3

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:28

Ik ben benieuwd naar de link, dat is echt mega korting!

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:46

Soepblik schreef:
...omdat 'ie een beschadiging heeft die ik zelf waarschijnlijk ook al binnen een week zou krijgen met een nieuwe.

Fijn dat de broek goed is! En het klinkt als ik, ik zie altijd kans om met een nieuwe broek te vallen en dan heb ik zo'n soort snijwond van m'n skies in mijn gloednieuwe broek _-:(

Voor mijn oudste zoon heb ik een hele coole skijas tweedehands gekocht, blauw met een print van snowboarders en dennebomen. Helaas aan de 128 kant van maat 122-128, terwijl mijn zoon nog aan 122 zit :') dus hopelijk volgend jaar. En anders voor de jongste over een paar jaar!

Afbeelding

Nou ik nog een eindje afvallen en dan mag ik ook weer nieuwe spullen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:10

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:51

Earth schreef:
https://www.sportpursuit.com/clothing/j ... der=Female

Dit was 'm. Is dus echt een aanrader en betrouwbaar. Mijn bestelling was supersnel binnen.

https://www.sportpursuit.com/catalog/pr ... id/2609861
Deze is vet :D

Wél vanuit Engeland. Mèt nog extra kosten voor BTW en inklaring enzo.

Dat durf ik nu ff niet.

Het moet zo goedkoop mogelijk, aangezien er toch meer aangeschaft moet worden dan in 1e instantie voorzien :+ :+ dus liefst max €40-60 voor een broek en jas laat ik voorlopig wel even zitten.

Deze van Vinted had ik in principe dan ook alleen voor de broek gekocht. Jas was mooi geweest als dat goed zou zijn. Maar helaas valt de broek óók behoorlijk tegen.

De jas die ik heb is van Tenson, 10 jaar geleden eens met 70% korting bij de Bever outlet gekocht. Deze ga ik even goed wassen en impregneren met nikwax, dan gaat ie nog wel ff mee.

Tis meer dat ik van de redundancy ben: liefst dus een 2e jas in de koffer, voor mocht mijn primaire jas volledig nat regenen of de rits het toch ineens begeven. (Ik neem dus altijd véél te véél zooi mee op vakantie! )

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 21:36

Ik weet niet welke maat je hebt maar ik heb nog een jas liggen die je voor een symbolisch bedrag wel over mag nemen. Het is een zwarte Protest jas met gekleurde strepen. Jas is al ‘oud’ maar pas hem al jaren niet meer.
Is denk ik een XL
Afbeelding

Oh ja, dit was m’n eerste keer op het snowboard :D

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:20

lucifertje schreef:
Ik weet niet welke maat je hebt maar ik heb nog een jas liggen die je voor een symbolisch bedrag wel over mag nemen. Het is een zwarte Protest jas met gekleurde strepen. Jas is al ‘oud’ maar pas hem al jaren niet meer.
Is denk ik een XL
[ [url=m/ch985T.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh ja, dit was m’n eerste keer op het snowboard :D

Aardig! Ik heb maat m of L. Xl gaat een beetje te groot zijn

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:19

Mijn Protest Jas leeft ook nog steeds, is inmiddels naar Oekraïne maar ik heb mijn set dus volgens mij 22 jaar gehad :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:40

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 09:14

Wajooooo...

Ik durf het bijna niet te zeggen...
Maar er staat voor zondagnacht/maandag sneeuw op de planning!!
Hopelijk volgend weekend weer een rondje skiën :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:50

Jaaja, eerst voor Franse Alpen, daarna Italië en dan de rest :P
Maar Winterberg nog steeds niet :P

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:39

Hoi iedereen, hopelijk mag ik mijn vraag hier stellen.
Woensdag heb ik voor het eerst op een snowboard gestaan, bij Snowworld, dus over wintersport ga je mij nog niet zo gauw horen vertellen.
Wel vroeg ik me af of er op bokt ook ergens (verstopt) een wintersporttopic is waar je vragen over uitrusting kan stellen? Ik vond het niet met de zoekmachine, vandaar.