Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
germie schreef:JIJ LIEGT NU ENORM. Ik heb daar absoluut GEEN SCHIUJT aan. Maar dat maak je er van. En je zult nu vast een binnenpretje hebben, samen met anderen die dit lekker lezen, maar helemaal niet weten wie ik ben. Ethisch op reis doe ik altijd. Ook als het de Kili wordt, ik betaal ook netjes de fooi, zoek een (vanuit hier ogende) nette organisator uit, enz.
Dus ethisch reizen, ja, dat doe ik absoluut. En sta zeker niet achter uitbuiting.
Citaat:Wel of geen kpap maakt niet uit, het zegt uiteindelijk niets over de porters is wat ik inmiddels begrepen heb. Het wegen van het gewicht is verplicht per porter bij inschrijving in het park.
germie schreef:Je kunt pas een vergelijking vragen als ik zou vragen hoe ik naar de top van een berg zou willen boven de 5800m die je alleen met alpinismekennis zou kunnen doen. Dan kun je het vergelijken met een advanced duiker die een grot in wil. Maar die vragen heb ik niet gesteld. Dus daarmee is er totaal geen vergelijking.
Als een anderr zou zeggen dat die naar de Kili wil, dan zou er positief gereageerd worden, dus waarom nu zo negatief naar mij toe? Ik heb de conditie, ik ben me aan het orienteren, ik vraag geen onmogelijke dingen waar ik de kennis of kunde niet voor heb, want ik ga geen alpinisme doen. Ik heb het over een hike, een trektocht, niet meer en niet minder. Dat dat ding dan op een bucketlist staat, dat is irrelevant, als je iets wilt doen, dan doet het argument waarom er niet toe. De voorbereidingen zijn feitelijk gedaan en de conditie is er. Alleen de centjes nog niet. Het enthousiasme is er, de nodige twijfels zijn er, er wordt netjes naar ethiek gekeken, er wordt zelfs fooi gegeven zoals het hoort daar, enz.
Varekaj schreef:Maar als je duikt kan je dat toch zelf regelen/bijstellen? Tijdens zo'n trek loop je zonder die flessen, voor zover ik het begrijp is dat niet te vergelijken.
Of het klinkt in ieder geval helemaal niet hetzelfde.
germie schreef:Dus waar je ook boekt je kunt dezelfde gidsen, porters en koks treffen, en daarmee ook dezelfde kwaliteit aan kennis. Het verschil zit hem dan in het eten wat ze krijgen, als dat al wat uitmaakt.
germie schreef:Dus waar je ook boekt je kunt dezelfde gidsen, porters en koks treffen, en daarmee ook dezelfde kwaliteit aan kennis. Het verschil zit hem dan in het eten wat ze krijgen, als dat al wat uitmaakt.