[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 20:46

Niet alleen de kaas :+
Maar ook de wijn, de honing (heide), de burgers van locale koeienrassen (Salers), het bier, etc :D

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 08:41

Mooie update weer!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:54

Weer gekozen voor een omgeving met mooie natuur, ik geef jullie groot gelijk. Ik ga weer volgen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 08:04

Wat jammer dat Canada (nog) niet gelukt is. Snelheid is niet waar de Canadezen om bekend staan inderdaad. Geëmigreerde vrienden van mij zijn ook echt jaren bezig geweest. Niet normaal!
Maar jullie nieuwe stek ziet er ook fantastisch uit, en wie weet dat Canada toch de deuren nog open gaat zetten.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 09:43

Ja, we zetten de deur zeker nog niet dicht. Het proces van de verwerking loopt gewoon door, en als we ooit nog een reactie krijgen en het is een 'ja', hebben we nog tijd zat om te bedenken wat we gaan doen. Je hoeft dan niet gelijk volgende week te vertrekken, zeg maar.

Ach, zoals gezegd zou het nu in Canada toch niet lukken met wat wij van plan zijn (plek achteraf voor homesteading/zelfvoorzienend leven voor 90%). Doordat de huizenprijzen nu echt torenhoog zijn, zijn die plekken gewoon veel te duur en worden ze gewoon voor te veel geld boven de eigenlijke waarde verkocht. Dat spelletje gaan wij niet meespelen.

Maar goed, wie weet. Ik ben zelf vooral erg benieuwd waar we over 5 jaar zijn. Wie mij dat kan vertellen mag door voor de wasmachine ;)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 09:16

Oh en mocht er iemand nog tips hebben om huizen te vinden in de Auvergne, dan horen we die graag ;)
We hebben al een rijtje websites, maar meer kan nooit kwaad natuurlijk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:19

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 10:11

Houd ook de site van de Safer in de gaten.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 10:27

Oh wauw Pandora, die is echt super schattig zeg!

Goede tip Liz, over de Safer. Zal ik nog even aan het lijstje toevoegen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 11:02

Wat een gave natuur daar. Heb je nog meer plaatjes? En ik ben wel nieuwsgierig hoe jullie een land uitkiezen. Waar kijk je dan naar?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 12:38

Ik heb zeker nog meer plaatjes, ik zal er binnenkort weer even een paar plaatsen.

Een land kiezen doen we op verschillende manieren. Canada was altijd een droom van Wilco. Om die reden ben ik in 2016 een half jaar daarheen gegaan voor mijn afstudeerstage. Helemaal in mijn dooie eentje, en Wilco had destijds een verbod om me stiekem op te komen zoeken. Gewoon om de pijn van heimwee goed te voelen. Dat is gelukt, haha. Maar de pijn van heimwee was eigenlijk alleen naar Wilco. Tuurlijk is de rest van mijn familie en vrienden heel lief, maar die miste ik niet zo hard. Dus ja, het beviel me eigenlijk prima in Canada.
Bij thuiskomst gebeurde er op persoonlijk gebied toen ineens belachelijk veel. Zoveel dat het Canada op de achtergrond kwam en verwaterde. We trouwden, kochten een huis en daar zaten we dan. Prachtig huis, de Shetlanders in de tuin. Maar na een tijdje kwam het gevoel, was dit het dan?
Canada begon weer te kriebelen en we zijn serieus de boel gaan onderzoeken.
Op dat moment stonden er percelen te koop voor 3 ton waar wij goed mee uit de voeten zouden kunnen met onze plannen en toekomstdromen. Dus we besloten de gok erop te wagen en het proces in werking te zetten.

Bladiebla, dat liep dus een beetje anders vanwege onze grote vriend Covid, en de inmiddels belachelijke huizenprijzen. Percelen waar we destijds naar keken gaan nu voor 7 ton tot over een miljoen. Dat geld hebben wij niet liggen en willen we er ook niet aan besteden. Dat was ook het idee, om niet te blijven werken tot je erbij neer valt, om maar het huis te kunnen betalen wat je graag wilt hebben.

Frankrijk was eigenlijk nooit eerder een optie geweest vanwege de taal. Wilco was hier ook nog nooit geweest en had dus ook gewoon geen idee van het land. Ikzelf alleen van de Alpen, van de kampeervakanties van toen ik nog lief en schattig was ;) .
We zaten eerst te denken aan Zweden/Noorwegen, maar de donkere winters staan ons eigenlijk erg tegen. De temperaturen geen probleem, de winter in Canada is ons heel erg goed bevallen. Maar daar was het langer licht dan in Nederland, en in Scandinavië is dat beduidend korter.
Oostenrijk was ook een leuke optie, maar daar zijn de huizen net zo duur als in Nederland dus daar schoten we niks mee op.
Bij een beetje verder kijken kwamen we toch op Frankrijk uit. De taal, ja, maar dat zou je in Scandinavië ook hebben. En als je er eenmaal zit en je er goed op toelegt is alles te leren.
Maar de huizen zijn hier goed te betalen, de omgeving is prachtig en wij kunnen alles wat we graag willen doen, hier ook doen zonder er dagen voor te moeten rijden. Die dingen zijn in volgorde van belang: wandelen (direct vanuit huis, en in de natuur en niet door een dorp), paragliden (binnen een uur, korter is altijd beter), en skiën maar dat is hier overal in een dag te rijden. Verder paardrijden maar ook dat is overal te doen. Waar je kunt wandelen kun je ook paardrijden dus dat is geen probleem.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 05:43

Op paravendu staan ook veel huizen te koop.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 07:30

Heb je in Frankrijk niet van die schattige kasteel achtige huisjes voor relatief weinig geld? Dat zou te gek zijn!

Zou je evt op termijn paarden of ponies aan huis willen?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 07:33

Van die bouwvallen bedoel je die fungeren als bodemloze put? Ja hoor die zijn er :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 07:37

Ja die kastelen/kasteeltjes zijn er inderdaad in overvloed. Maar niet aan ons besteed. Zo'n enorm huis willen we echt niet.

Paarden aan huis is leuk, maar geen vereiste. Ik wil wel minimaal 2000 m2 maar dat is voornamelijk voor moestuin, fruitbomen, etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:15

Wat een avonturen allemaal, waarom willen jullie niet meer in Nederland wonen? Ik denk dat ik het antwoord wel weet maar vraag het toch maar. Wonen in Frankrijk was ooit ook mijn droom dus ik volg graag. Canada klinkt vrij extreem qua weer zeg..

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 09:26

Vragen mag altijd hoor ;)
Nederland is voor ons veel te druk. Wilco zegt altijd "Hoe minder zielen, hoe meer vreugd". En zo sta ik er eigenlijk ook in. We willen rust en ruimte, en dat is in Nederland eigenlijk gewoon niet meer te verkrijgen zoals je dat hier of in Canada nog wel kunt krijgen.
Daarnaast zijn de huizenprijzen in Nederland echt niet leuk meer. We hadden ook in Nederland diverse plannen uitgewerkt, maar niks bleek haalbaar. En wij willen gewoon af van de 9-5 kantoorbaan. Dat is niet aan ons besteed. Ja, hier zullen we ook nog gewoon moeten werken, maar dat zal zo snel mogelijk afgebouwd worden naar minder dagen in de week.
In Nederland hadden we het echt niet slecht. We woonden buitenaf, bij een heel rustig dorp. Het meeste verkeer langs ons huis bestond uit tractors. Maar toch. We wilden sowieso uitbreiden in mogelijkheden voor zelfvoorzienend zijn, en dat kon in ons oude huis eigenlijk niet. Een grote reden hiervan was dat ons perceel ingesloten lag door het maisland van de buurman. Die beste man spoot en deed en dat kon je op ons perceel ook gewoon merken. In de zomer van 2018 is bij ons in een hoek de hele laurierhaag dood gegaan hierdoor. Ook door de idiote hoeveelheid onkruid wat uit dat perceel kwam (haagwinde).

We zijn hier dus ook echt op zoek naar een plek waar je geen directe buren hebt, wat niet aan een doorgaande weg ligt (zo'n eenbaans boerenweggetje mag wel, daar komt toch bijna niks langs), niet het huis direct aan de weg en dus een stukje grond om wat mee aan te rommelen. En dat dan in een niet-toeristische omgeving.

De Jura hier bijvoorbeeld is mooi, maar het is zelfs nu half september nog vreselijk toeristisch. De laatste week van augustus was het in de Cantal bijvoorbeeld al zowat uitgestorven. Dan is de vergelijking erg groot. Bovendien kun je hier met de auto op elke top komen, mensen hoeven nergens moeite voor te doen. In de Cantal waren er 2 toppen te bereiken met een kabelbaan, anders moest je lopen. Die verschillen doen het hem echt. In de Cantal kon je als je de goede plekken kende zelfs in het hoogseizoen uren lopen zonder iemand tegen te komen. Hier ga je dat gewoon niet redden, puur dus doordat het de toeristen gewoon te makkelijk wordt gemaakt. We zitten hier bijvoorbeeld vlakbij de Source de Lison. Daar loopt gewoon een geasfalteerde weg naartoe, met een parkeerplaats aan het eind. Die weg stopt daar dan ook. Ze hebben dus puur die weg aangelegd voor het toerisme. Dat soort dingen staan ons niet aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:32

Ik snap het helemaal! dat is precies waarom ik ook het liefst uit Nederland zou verhuizen. De rust en ruimte vind je hier niet inderdaad, het is zo druk en volgepropt allemaal. Zoals jullie willen wonen klinkt ook veel natuurlijker en relaxter. Meer zoals het leven bedoeld is zeg maar ipv dat gevlieg en ge ren in de 24uurs maatschappij.

Leuk ook om de verschillen te lezen over de Cantal en de Jura, dat zijn inderdaad ook overwegingen om mee te nemen anders heb je in het vakantieseizoen inderdaad hetzelfde probleem weer met de drukte.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 13:43

Ik woon sinds 2 weken in de Tarn, het huis hebben we al 7 jaar, toen voor weinig geld gekocht. Moet heel veel aan gebeuren maar is wel bewoonbaar. Het is hier helemaal niet touristisch, we wonen aan een doodlopend weggetje, heel afgelegen. Je loopt zo de bossen in. Het is in de bergen, maar niet hele hoge bergen, de hoogste is 1200 M, hier vlakbij.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 13:51

Tinka schreef:
Ik woon sinds 2 weken in de Tarn, het huis hebben we al 7 jaar, toen voor weinig geld gekocht. Moet heel veel aan gebeuren maar is wel bewoonbaar. Het is hier helemaal niet touristisch, we wonen aan een doodlopend weggetje, heel afgelegen. Je loopt zo de bossen in. Het is in de bergen, maar niet hele hoge bergen, de hoogste is 1200 M, hier vlakbij.

Leuk ! Lijkt een supertof plekje. Enig beeldmateriaal ? <<) :o
Nu ben ik een tikkeltje jaloers :')

Ik kan het weer niet laten om alle linkjes hier gemeld uit te spitten en er staan weer pareltjes tussen <3

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 14:52

Tinka, dat klinkt echt als een locatie die wij zoeken! Ik zal eens kijken wat de paragliding mogelijkheden daar zijn :D

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 17:31

Paragliden kan je bij Millau, uurtje rijden voor bij mijn huis vandaan.
Ik wil een volgtopic maken maar is veel werk, dus nog niet van gekomen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 19:53

Oeehhh nou als die er is heb je aan mij in elk geval een volger!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-21 09:17

Wat een droomprijzen hebben sommige mensen toch.
Deze bijvoorbeeld:
https://www.seloger.com/annonces/achat/ ... ,4&places=[{%22subDivisions%22:[%2281%22]}]&price=NaN/250000&groundsurface=3000/NaN&mandatorycommodities=0&enterprise=0&qsVersion=1.0&m=search_to_detail&Classified-ViewId=176328871

Wie gaat dat nou neertellen voor zoiets. Op nog geen halve ha.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 21:00

Ik denk dat die nieuwe balken al een flink deel van de prijs zijn.