Nog meer Zweden fans?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:38

Hallo! Leuk topic! :)
Ik zou heel graag eens naar Zweden willen en moet toevallig nog enkele vrije dagen opnemen voor eind v/h jaar. Iemand ideeën waar ik enkele dagen heerlijk in de natuur kan vertoeven en een keertje een slede honden tochtje kan doen?

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:50

als je een slee tocht met honden wil doen zal je toch wel wat hoger moeten. ik weet niet of er bovenin al sneeuw ligt? verder zijn alle blaadjes enzo al van de bomen dus is het heel grauw maar de natuur is overal mooi haha, het schijnt op gotland erg mooit te zijn.

maar woon jij in sydney? autstralie? wordt een lange reis dan? haha

Fangio

Re: Nog meer Zweden fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:41

Ik ben zelf in zowel Abisko en Kiruna geweest en als ik nog eens kon kiezen tussen de 2 zou ik absoluut Abisko kiezen. Daar heb ik zelf vorig jaar oud&nieuw gevierd en dat was absoluut geweldig. Ook het noorderlicht gezien enzo, heel gaaf.

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:26

anoukwendy schreef:
bucha, rianne (riannezweeds) woont ook in dalarna, toevallig haha.

quir, waar willen jullie heen?

O wat leuk! Ik ga haar eens opzoeken op bokt, Dalarna is groot maar wie weet woont ze om de hoek ;)
Zo kregen wij opeens post van een paar straten verderop.. gericht "aan mevr.." toch even persoonlijk langs gaan brengen.. en ja hoor.. Nederlanders! :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:34

Hier nu vrijwel zeker (95%) dat wij (ik weer terug) naar Zweden gaan! Wel pas over 1,5 jaar in verband met studie van mij en vriendlief. Hebben we wel alle tijd om alles helemaal goed voor te bereiden!

Waar precies hebben we nog niet besloten, maar ook een beetje afhankelijk waar mijn vriend als arts aan het werk komt.

Best zin in! Even nog bedenken of ik eerst in het ziekenhuis aan het werk ga of toch direct in de paarden begin... liefste dat laatste uiteraard! Haha

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:58

Hier een beetje hetzelfde, eerst hier de studie afmaken en dan weer terug. Ik heb wel zo m'n voorkeuren kwa regio's, maar vooral in het begin gaat het gewoon daarheen waar werk is zijn. Als we er dan eenmaal wonen, de taal beter spreken en de administratieve wegen wat beter kennen, kunnen we nog altijd gaan kijken om richting onze droomplekken te gaan.

@ Quir, wat wil je precies gaan doen met paarden? Zou je niet parttime kunnen gaan werken en parttime je eigen paarden bedrijf opstarten? Zo heb je zeker in het begin toch wat vaste inkomsten, maar kun je wel al direct ook doen waar je hart ligt.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:10

Ik wil me vooral gaan richten op de fokkerij van dressuur pony's en paarden, les gaan geven, training en handel (ook vooral import en export). Eventueel enkele pension plekken indien daar vraag naar is in de omgeving. Verder verkoop van paarden voer en trailers (beide Nederlands).

Inkomen hebben we sowieso wel, maar ik twijfel een beetje. Ene kant wil ik niet in het ziekenhuis werken omdat Zweeds niet mijn eigen taal is en je toch met patiënten werkt die vaak erg ziek zijn... Ik vind het dan wel belangrijk dat ik hen goed kan begrijpen en vertellen hoe en wat.

Maar we beginnen nu met een cursus Zweeds bij het nha. Schrijven en lezen kan ik vrijwel alles. Verstaan als het écht Zweeds is, spreken lukt ook redelijk, maar kost me nog veel moeite en gaat nog lang niet spontaan. Ik moet vanwege het vak, minimaal B1/2 niveau hebben. Dat is dus vrijwel foutloos Zweeds spreken, verstaan, lezen en schrijven op academisch niveau. Dat lukt me nu absoluut nog niet.

Welke studie doe je en wat wil je gaan doen? :)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:26

Verpleegkunde (sjuksköterska) =)
Weet niet of dit ook jouw vakgebied binnen het ziekenhuis is, maar anders kan ik je geruststellen, het valt heel erg mee. Ik heb stage gelopen in Zweden en dat ging echt wel oke, zeker als je er eenmaal inzit. Nu is een stage natuurlijk nog wel iets anders dan echt werken, maar je Zweeds gaat echt met sprongen vooruit zodra je daar eenmaal zit (en nu helaas weer met sprongen achteruit nu ik er weinig meer mee doe :+ ).
In het begin zat ik bijna aan m'n mentor vastgeplakt bij wijze van spreke, maar zodra ze je eenmaal wat kennen draai je echt mee. Ik stond op een afdeling waar de meeste patiënten wat langer verbleven, dus iedereen kent je na de eerste dag al als 'de buitenlander' maar echt in een positieve zin. Patiënten die heel begripvol waren en hielpen als ik even niet op een woord kon komen, collega's die je je eigen werk laten doen, maar wel om de zoveel tijd even komen kijken of het lukt en of ze je moeten helpen. Als ik ergens hulp bij vroeg lieten ze bij wijze van spreke hun eigen werk vallen om mij te komen helpen. En iedereen sprak eigenlijk ook heel goed engels als ik er in het Zweeds eens niet uitkwam.

Kwa werken is het ook eigenlijk een kwestie van jezelf daar laten zien. Zodra ze je kennen en zien dat je je inzet om ook echt alles in het Zweeds te doen etc, dan krijg je ook echt het vertrouwen. Mijn grootste struikelpunten waren persoonlijk dialect en vakterminologie.
Op mijn afdeling lagen ook redelijk wat oudere mensen en het dialect wat zij spraken vond ik soms erg moeilijk te verstaan, ten opzichte van het 'nette' Zweeds wat ik geleerd had in m'n cursus en wat mijn collega's ook spraken.
Ook had ik een normale talencursus gevolgd, waardoor ik soms wel vond dat ik tekort kwam in m'n vakterminologie. Nu is dat niet zo'n probleem, want je legt gewoon uit wat je nu bedoelt en zij komen wel met de correcte naam ervoor, maargoed, daar zou ik me wel meer in verdiepen mocht ik het nog eens over moeten doen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:33

Ik doe röntgensjuksköterska (geloof dat t zo heet in t Zweeds, haha). Röntgen foto's, CT/MRI scans en echo's maken, nucleaire geneeskunde, radiotherapie (kanker bestralen), dus alle beeldvorming zo'n beetje.

Uitleggen wat je doet is voor de patiënt dus eigenlijk wel heel belangrijk. Wil wel ook stage gaan doen in Zweden, kan ik ook wel al een beetje zien hoe en wat natuurlijk. :)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:06

Ja, dat is natuurlijk nog wel net iets anders, waarbij het uitleggen wat er gebeurt tijdens zo'n onderzoek wel belangrijk is natuurlijk. Maar ik zou zeggen, als je de kans hebt om stage te lopen in Zweden, zeker doen. Voor mij was het wel de bevestiging dat ik me wel zou redden daar.

En op een gegeven moment krijg je ook wel een beetje je 'vaste verhaaltjes'. Ik moest bijvoorbeeld heel veel infusen steken op de afdeling om mensen voor te bereiden op hun ok en daar had ik op een gegeven moment ook m'n vaste verhaaltje voor om uit te leggen wat ik nu precies ging doen (in het begin met spiekbriefje met keywords op het bed/tafeltje naast me :o )

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:22

Quir schreef:
Ik wil me vooral gaan richten op de fokkerij van dressuur pony's en paarden, les gaan geven, training en handel (ook vooral import en export). Eventueel enkele pension plekken indien daar vraag naar is in de omgeving. Verder verkoop van paarden voer en trailers (beide Nederlands).

Inkomen hebben we sowieso wel, maar ik twijfel een beetje. Ene kant wil ik niet in het ziekenhuis werken omdat Zweeds niet mijn eigen taal is en je toch met patiënten werkt die vaak erg ziek zijn... Ik vind het dan wel belangrijk dat ik hen goed kan begrijpen en vertellen hoe en wat.

Maar we beginnen nu met een cursus Zweeds bij het nha. Schrijven en lezen kan ik vrijwel alles. Verstaan als het écht Zweeds is, spreken lukt ook redelijk, maar kost me nog veel moeite en gaat nog lang niet spontaan. Ik moet vanwege het vak, minimaal B1/2 niveau hebben. Dat is dus vrijwel foutloos Zweeds spreken, verstaan, lezen en schrijven op academisch niveau. Dat lukt me nu absoluut nog niet.

B1/B2 is gelukkig geen academisch niveau, dat is het pas bij C1/C2. Maar er wordt wel van je verwacht dat je je op een redelijk niveau verstaanbaar kunt maken en je alles kunt volgen. Voor de beschrijvingen van de niveaus op alle vaardigheden kan je zoeken op ERK. Het is altijd fijn om te weten waar je precies naar toe moet werken ;-)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:22

Nado schreef:
Quir schreef:

B1/B2 is gelukkig geen academisch niveau, dat is het pas bij C1/C2. Maar er wordt wel van je verwacht dat je je op een redelijk niveau verstaanbaar kunt maken en je alles kunt volgen. Voor de beschrijvingen van de niveaus op alle vaardigheden kan je zoeken op ERK. Het is altijd fijn om te weten waar je precies naar toe moet werken ;-)

Oh, dan. Haha. :)

Ik moet t nog even goed na kijken, maar dacht B1/B2. De cursus die we nu gaan doen is tot B1/B2, maar niet vak specifiek... :)

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:10

Ik heb Zweedse reclame onder dit topic staan :+

Anyway, ik ben onderweg naar het vliegveld voor een paar daagjes vrienden bezoeken in Göteborg :D zal jullie allemaal de groetjes doen aan Zweden!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:52

veel plezier! ik vlieg vrijdag weer naar göteborg haha

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:08

Göteborg leuk! Het is hier nu geweldig, met alle kerstlichtjes, mooie etalages en kerstgezelligheid :)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:26

Ik ben jaloers! Liseberg is ook altijd mooi 's avonds tijdens de kerstperiode ^^

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:52

Liseberg is altijd al leuk, maar in december... LOVE IT!!!

Ik ga mogelijk begin volgend jaar emigreren naar Zweeds Lapland. Heb er een baan aangeboden gekregen. Avontuur!!!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:53

Wauw, heerlijk! Waar ergens kom je terecht? En wat voor werk ga je doen? Vind het daar vooral swinters zo hemels mooi. In de zomer was het maar een beetje kaal vond ik xD

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:56

Gällivare. En zou er in eerste instantie gaan werken als tandartsassistente. Taal leren en licentie halen en dan kan ik ook als mondhygiënist aan de slag. Het lijkt mij echt prachtig daar, ben ontzettend benieuwd!!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:10

Wat grappig, daar zijn wij een paar keer doorheen gereden op weg naar Kiruna en Abisko ^^ Ligt echt aan een van de weinige fatsoenlijke wegen daarboven xD Maar lijkt me inderdaad heerlijk wonen daar! Ben je hier ook al tandartsassistente of ga je echt alles daar doen?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:13

Fangio schreef:
Wat grappig, daar zijn wij een paar keer doorheen gereden op weg naar Kiruna en Abisko ^^ Ligt echt aan een van de weinige fatsoenlijke wegen daarboven xD Maar lijkt me inderdaad heerlijk wonen daar! Ben je hier ook al tandartsassistente of ga je echt alles daar doen?

Ligt inderdaad wel gunstig, luchthaven ligt bijvoorbeeld op een paar kilometer afstand. Jij bent er zowel in zomer als winter geweest?
Ben een aantal jaar tandartsassistente geweest in NL en ben toe gaan doorstuderen. Ben nu mondhygiënist (HBO studie).

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:19

Ah oke, dus dat moet je daar nog een cursus volgen om je licentie te halen of enkel een soort van test doen? Ben helemaal niet thuis in die wereld moet ik zeggen, 1x per jaar naar de tandarts vind ik al genoeg =P Ik ben er 1 keer szomers geweest, toen waren we op rondreis in scandinavië, naar de noordkaap. Verder 2x in de winter, maar toen hebben we er alleen een keer benzine gehaald.
Echt de sfeer van het dorp en hoe het er is heb ik dus ook geen idee van, maar ken het 'van zien' =)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:21

Fangio schreef:
Ah oke, dus dat moet je daar nog een cursus volgen om je licentie te halen of enkel een soort van test doen? Ben helemaal niet thuis in die wereld moet ik zeggen, 1x per jaar naar de tandarts vind ik al genoeg =P Ik ben er 1 keer szomers geweest, toen waren we op rondreis in scandinavië, naar de noordkaap. Verder 2x in de winter, maar toen hebben we er alleen een keer benzine gehaald.
Echt de sfeer van het dorp en hoe het er is heb ik dus ook geen idee van, maar ken het 'van zien' =)

Vooral veel papierwerk. En uiteraard de taal leren. Ga er binnenkort kijken, sfeer proeven.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:31

Leuk! Succes ermee in ieder geval, maar dat komt vast goed.
Kwa taal leren, ik vond dat ze in daar in het noorden best wel een aardig accentje hadden. Ik kon ze in ieder geval niet goed verstaan. Maar ik zat dan ook vrij ver in het zuiden van Zweden, dus dat is toch weer heel anders.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:02

Fangio schreef:
Leuk! Succes ermee in ieder geval, maar dat komt vast goed.
Kwa taal leren, ik vond dat ze in daar in het noorden best wel een aardig accentje hadden. Ik kon ze in ieder geval niet goed verstaan. Maar ik zat dan ook vrij ver in het zuiden van Zweden, dus dat is toch weer heel anders.

Dank je!
Ze spreken er ook veel Fins en Samisch. Tot 30 jaar geleden werd in dit gebied geen Zweeds gesproken.