Ik zou heel graag eens naar Zweden willen en moet toevallig nog enkele vrije dagen opnemen voor eind v/h jaar. Iemand ideeën waar ik enkele dagen heerlijk in de natuur kan vertoeven en een keertje een slede honden tochtje kan doen?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anoukwendy schreef:bucha, rianne (riannezweeds) woont ook in dalarna, toevallig haha.
quir, waar willen jullie heen?
Quir schreef:Ik wil me vooral gaan richten op de fokkerij van dressuur pony's en paarden, les gaan geven, training en handel (ook vooral import en export). Eventueel enkele pension plekken indien daar vraag naar is in de omgeving. Verder verkoop van paarden voer en trailers (beide Nederlands).
Inkomen hebben we sowieso wel, maar ik twijfel een beetje. Ene kant wil ik niet in het ziekenhuis werken omdat Zweeds niet mijn eigen taal is en je toch met patiënten werkt die vaak erg ziek zijn... Ik vind het dan wel belangrijk dat ik hen goed kan begrijpen en vertellen hoe en wat.
Maar we beginnen nu met een cursus Zweeds bij het nha. Schrijven en lezen kan ik vrijwel alles. Verstaan als het écht Zweeds is, spreken lukt ook redelijk, maar kost me nog veel moeite en gaat nog lang niet spontaan. Ik moet vanwege het vak, minimaal B1/2 niveau hebben. Dat is dus vrijwel foutloos Zweeds spreken, verstaan, lezen en schrijven op academisch niveau. Dat lukt me nu absoluut nog niet.
Welke studie doe je en wat wil je gaan doen?
Nado schreef:Quir schreef:Ik wil me vooral gaan richten op de fokkerij van dressuur pony's en paarden, les gaan geven, training en handel (ook vooral import en export). Eventueel enkele pension plekken indien daar vraag naar is in de omgeving. Verder verkoop van paarden voer en trailers (beide Nederlands).
Inkomen hebben we sowieso wel, maar ik twijfel een beetje. Ene kant wil ik niet in het ziekenhuis werken omdat Zweeds niet mijn eigen taal is en je toch met patiënten werkt die vaak erg ziek zijn... Ik vind het dan wel belangrijk dat ik hen goed kan begrijpen en vertellen hoe en wat.
Maar we beginnen nu met een cursus Zweeds bij het nha. Schrijven en lezen kan ik vrijwel alles. Verstaan als het écht Zweeds is, spreken lukt ook redelijk, maar kost me nog veel moeite en gaat nog lang niet spontaan. Ik moet vanwege het vak, minimaal B1/2 niveau hebben. Dat is dus vrijwel foutloos Zweeds spreken, verstaan, lezen en schrijven op academisch niveau. Dat lukt me nu absoluut nog niet.
Welke studie doe je en wat wil je gaan doen?
B1/B2 is gelukkig geen academisch niveau, dat is het pas bij C1/C2. Maar er wordt wel van je verwacht dat je je op een redelijk niveau verstaanbaar kunt maken en je alles kunt volgen. Voor de beschrijvingen van de niveaus op alle vaardigheden kan je zoeken op ERK. Het is altijd fijn om te weten waar je precies naar toe moet werken
Fangio schreef:Wat grappig, daar zijn wij een paar keer doorheen gereden op weg naar Kiruna en Abisko ^^ Ligt echt aan een van de weinige fatsoenlijke wegen daarboven xD Maar lijkt me inderdaad heerlijk wonen daar! Ben je hier ook al tandartsassistente of ga je echt alles daar doen?
Fangio schreef:Ah oke, dus dat moet je daar nog een cursus volgen om je licentie te halen of enkel een soort van test doen? Ben helemaal niet thuis in die wereld moet ik zeggen, 1x per jaar naar de tandarts vind ik al genoeg =P Ik ben er 1 keer szomers geweest, toen waren we op rondreis in scandinavië, naar de noordkaap. Verder 2x in de winter, maar toen hebben we er alleen een keer benzine gehaald.
Echt de sfeer van het dorp en hoe het er is heb ik dus ook geen idee van, maar ken het 'van zien' =)
Fangio schreef:Leuk! Succes ermee in ieder geval, maar dat komt vast goed.
Kwa taal leren, ik vond dat ze in daar in het noorden best wel een aardig accentje hadden. Ik kon ze in ieder geval niet goed verstaan. Maar ik zat dan ook vrij ver in het zuiden van Zweden, dus dat is toch weer heel anders.