Zuid Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 09:01

Je kan toch ook een deel meenemen eventueel??

Ik overweeg om de SLR mee te nemen met alleen de 18-250 lens. Geen toplens, maar wel makkelijk mee te nemen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:11

Ik ga het zeker proberen. Ik moet sowieso mijn (mini)laptop meenemen (moet veel verslaglegging doen). Ik ga kijken hoe ver ik kom, maar camera is helaas het minst belangrijk. Als ik 1 body met mijn 24-70 mee kan nemen ben ik heel blij. Of missch een goedkopere en lichtere telelens aanschaffen ipv een compactcamera. 70-200 is sowieso te zwaar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 09:17

Ja wij hebben voor vakanties die lens aangeschaft. Was ook nog 500 euro ofzo. Maar wel groot bereik, dus scheelt slepen. Zonder grip past hij dan in zo'n "snuittas", dus die kan je ook makkelijk meenemen (en evt. ín een gewone rugtas doen als je die meeneemt voor andere spullen).

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:49

Thanks voor tip.
Neem inderdaad mijn Eastpak mee.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:30

WHIEE nog 4 dagen :):)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:05

Hoe doen jullie dat met geld? Ik ga vier landen bezoeken (Zuid-Afrika, Namibie, Botswana en Zambia) waar we veel in natuurparken gaan zijn. Ik heb geboekt met Djoser voor een groepsreis en hun raden om rond de 300 euro budget per week te tellen. Ik reken dus ongeveer 1000 euro maar geen flauw idee hoe ik het moet meenemen omdat ik het nogal een groot bedrag vind om 3 weken mee rond te lopen.
Een Visakaart heb ik niet en ik vind dat nogal onzinnig om aan te schaffen voor alleen deze vakantie.
Hoe zit het trouwens ook met de valuta? Er zijn in elk land andere munteenheden, kan ik gewoon overal betalen met ZA dollars?

Iemand goede tips?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:07

Waarom vind je visa aanschaffen zo'n onzin? Je kunt wss op je gewone bankkaart visa laten zetten, en er ook een debetcard van maken (zodat je geen krediet opbouwt). Dat is niks anders dan een gewone bankkaart maar wel met extra betalingsgemak waarvan je in de toekomst ook nog eens gebruik kan maken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 11:10

In ZA zelf betalen ze met Randen, niet met Dollars. Geen idee welke valuta de andere landen hebben, maar dat kan je makkelijk opzoeken natuurlijk.

Wij pinnen lokaal gewoon her en der. Maar we komen tussendoor in allerlei plaatsen, bijna dagelijks. Ik denk dat je even je reisschema moet bekijken hoe vaak je daar gelegenheid voor hebt. Dat kan ook met je gewone pinpas. Hoeft niet met Visa.
Je moet wel zorgen dat je activeert dat hij ook buiten europa werkzaam is.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 11:10

horseyfries schreef:
Waarom vind je visa aanschaffen zo'n onzin? Je kunt wss op je gewone bankkaart visa laten zetten, en er ook een debetcard van maken (zodat je geen krediet opbouwt). Dat is niks anders dan een gewone bankkaart maar wel met extra betalingsgemak waarvan je in de toekomst ook nog eens gebruik kan maken.

Klopt, heb ik ook met m'n mastercard. Hij kost alleen wel periodiek extra natuurlijk.... dus als je hem verder nooit gebruikt.......
Maar iemand hier poste laatst ook een soort "prepaid-versie".

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:11

Debetcard? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ben er zelf ook nog niet uit hoe ik het met geld moet gaan doen.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:14

Prepaidversie was ik inderdaad. Nadeel is dat je voor elke 150 euro die je erop zet 5 euro moet betalen. Nou dat keer 10 is 50 euro.. beetje jammer.

Ik ga waarschijnlijk dollars meenemen. Verder proberen daar te pinnen/ geld uit de muur halen met ING waar mogelijk en voor de zekerheid waarschijnlijk de visacard van mijn ouders, partnerpas.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 11:14

Je kan op de rekening van je creditcard ook geld storten........ dan is het dus een "tegoedkaart".
Mijne is gekoppeld aan m'n bankrekening en eens per maand boeken ze dan het openstaande bedrag van m'n lopende rekening af. Ik kan dus ook niet oneindig met m'n kaart wapperen zeg maar.

Je hebt ook losstaande creditcards en dan moet je zelf zorgen dat je het geld weer aanvult en als je dat niet doet blijf je gewoon rente betalen tot je de schuld aflost.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:16

Mm zo'n tegoedkaart klinkt wel handig.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 11:24

Phylos schreef:
Mm zo'n tegoedkaart klinkt wel handig.

Het is wel een gewone creditcard hoor, maar volgens mij kan je je limiet aanpassen en bijv. op nul zetten........ Sowieso kan je er altijd geld opzetten.
Ik heb wel eens dat ik bestellingen retour stuur en dan maakt het bedrijf ook je betaling terug over naar je creditcard rekening. Die staat dan in de plus.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:29

Dat is dus een debetcard ;)

Een "creditcard" is als je krediet opneemt waar je rente over betaald. Een debetcard werkt hetzelfde, alleen ga je nooit onder nul en betaal je dus geen rente over het bedrag dat je opneemt, alleen een kleine bijdrage voor je kaart, zoals je ook voor je bankkaart betaald.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:33

Ja dat wil ik graag.
Dat gedoe met rente etc. Wil ik helemaal niet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:35

Moet je even gaan informeren bij je eigen bank of je jouw bankkaart kan gebruiken als debetcard. Visa of Mastercard werkt allebei wel in grote steden, Visa vind je het meeste maar als alleen Mastercard een optie zou zijn is dat ook goed.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 11:44

Ik betaal over mijn creditcard geen rente....... maar dat is dus omdat hij gekoppeld is aan mijn lopende bankrekening.
Ik kan in een maand geloof ik max 2000,- opnemen zonder dat er een tegoed is. Maar aan het einde van de maand wordt het automatisch afgelost vanaf mijn lopende rekening.
Als dat niet kan (bijv. omdat lopende rekening te weinig tegoed heeft) dan ga je wel rente betalen. Maar kan dus een maand rente-vrij krediet gebruiken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:08

Dan gebruik je het dus als debetcard ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 12:26

horseyfries schreef:
Dan gebruik je het dus als debetcard ;)

Nee, want er staat geen tegoed op........ ik mag gewoon gratis rood staan van de bank.
Bij een debetcard moet het geld op je rekening staan. Bij mij uiteindelijk ook wel, maar pas einde van de maand. Kan best zijn dat ik daarvoor eerst salaris moet ontvangen :')

EDIT: maar we dwalen wel erg offtopic nu. Ik zou even informeren bij je bank naar de opties!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:53

Juist met randen, even gemist in de valuta van de andere landen ;)

Maar zoiets https://vikingcard.com/nl/ is dan wel interessant? Het is een mastercard.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:00

Net even geinformeerd bij mijn bank(en) en de papa natuurlijk en je hebt gelijk Manzano, Visa is inderdaad de beste optie. zeker omdat het bij mij zonder jaarlijkse kosten wordt aangeboden

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 10:41

Schuur_ schreef:
Net even geinformeerd bij mijn bank(en) en de papa natuurlijk en je hebt gelijk Manzano, Visa is inderdaad de beste optie. zeker omdat het bij mij zonder jaarlijkse kosten wordt aangeboden

Iemand anders zei Visa, maar idd via je bank is gewoon handig en (afhankelijk van je betaalpakket) vaak zonder extra kosten. Als je zelf je limiet ed goed instelt loop je ook geen risico's op torenhoge schulden en ellende met rentes. Dat is vaak een onterechte angst van mensen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:09

Dat was ik van de Visa ;)

Ja het is echt hoe je er zelf mee omgaat, ik maak er superveel gebruik van, ook voor internetbetalingen gebruik ik altijd Visa omdat je dan verzekerd bent dat je je geld terug krijgt als er iets niet goed gaat. Zo heb ik al een paar keer bij fraude mijn geld terug gekregen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:11

Klopt! Geldt ook voor MC.
En ik vind het gewoon makkelijker dan betalen met Ideal. Moet je weer zo'n apparaatje bij de hand hebben enzo voor controlenummers etc.