Hallo, ook ik ga reageren in dit topic. Samen met Maaikemuis en een derde persoon ben ik in oktober 2011 op trektocht geweest in de woestijn. Het was een sprookje als in 1001 nacht: te paard door de woestijn, slapen in een bedoeinentent, elke avond kampvuur, vers in het zand gebakken brood met boter, kaas en honing, lekkere soepen, stoofpotjes en salades, mooie zonsondergangen. Alleen jammer dat de man van Bedouin regelmatig 'ontplofte van woede', spuugde, tegen Bedouin schreeuwde. Ik heb me herhaalde malen afgevraagd hoe het zou zijn als zij er niet bij was. Zij fungeerde als een soort bliksemafleider. Als ze er niet bij zou zijn, zou het met mensen zoals ik 'door het dak kunnen escaleren'. Maar gelukkig was er Bedouin, en de week was mooi.
Maar toch niet helemaal 100% onbezoedeld, want na terugkomst uit de Sahara spatte de 1001-nacht-sprookjeszeepbel uiteen.
Daarmee heb ik Bedouin zeer zeker geconfronteerd. Ik heb het destijds niet openbaar gemaakt, de week in de Sahara was goed.
Je wilt een bedrijf met zo'n mooi concept niet de grond in boren. Ik deed het af als een incident.
Achteraf had ik misschien eerder moeten posten. Maar da's altijd achterafgel*l.
Anyway, zie onderstaande PB die ik aan Bedouin heb gestuurd op 18 oktober 2011:
Ik heb namen uit de PB verwijderd, of vervangen door bokt namen. Die staan tussen []
Ik heb niet ter zake doende info verwijderd (of juist info toegevoegd). Dat staat tussen {}
Citaat:
PB van jazzit aan bedouin op 18 oktober 2011
Hoi [Bedouin],
In onze voorgaande mailing ben ik niet volledig geweest in het verstrekken van informatie.
Inmiddels ben ik - na een aantal dagen nadenken - tot de conclusie gekomen dat ik je wél alle informatie ga geven van die bewuste vrijdag. Ik heb mijn eigen ervaringen gecombineerd met het gedrag van [jouw man] in de Sahara, zowel jegens de paarden als jegens jou. Uit helemaal niets blijkt dat hij genegenheid voor jou of voor de paarden voelt. Hij reageert zo ontzettend kwaad, dit kent zijn weerga niet. Ik heb me afgelopen dagen af zitten vragen in hoeverre hij zijn 'buien' onder controle heeft, en in hoeverre het een en ander binnenkort helemaal mis gaat.
Ook al is onderstaande informatie (lijkt me!) héél moeilijk voor jou… ik zou het willen weten als ik in jouw schoenen stond.
Op vrijdag ben ik met [jouw man] inkopen gaan doen in Douz. We hebben koffie gedronken bij zijn ouders, we hebben nog even gechecked hoe het met [de man die door een schorpioen was gestoken] ging.
Aansluitend dacht ik dat [jouw man] me naar het hotel ging brengen. Maar de reis ging naar de Sahara. Ik dacht nog bij mezelf: "Dit hoort niet zo te gaan. Heb ik verkeerde signalen afgegeven? Doe ik onbewust een huwelijksaanzoek doordat ik me aan hem vasthoud, omdat hij {met zijn brommer} met 70 km per uur over hobbels rijdt?" Aangezien er op dat moment toch niets meer aan te doen was, ben ik meegegaan in hetgeen hij van plan was.
Zoals gezegd zijn we in een of andere kroeg in de Sahara beland. Daar hebben we drank besteld ([jouw man] een bier en ik een cola light). Vervolgens zijn we op een duin gaan zitten. Ik zat liever buiten dan in zo'n mannen-setting. We hebben wat gepraat {soort evaluatie van de week}, en ik heb aangegeven dat ik het moeilijk vond om in te schatten wanneer hij kwaad wordt. Ook heb ik aangegeven dat ik het fijn vond dat jij [Bedouin] er bij was tijdens die week {, omdat jij de schakel was tussen zijn woede aanvallen en de westerse toeristen die geen frans spraken, en dus niet goed met jouw man konden communiceren} {niet ter zake doende info eruit geknipt} Nou ja… So far so 'good' (hoewel ik het dubieus bleef vinden dat hij me mee de Sahara in neemt na een week daar te hebben verbleven)
Vervolgens biedt [jouw man] me een bedoein-massage aan. Op dit moment gaan de alarmbellen rinkelen: "Hoe komen we beide lichamelijk en geestelijk ongeschonden hieruit?" Het ligt in mijn natuur om "crisis-situaties" in te gaan met als doelstelling "damage-control" of "algehele vernietiging". Aangezien het allemaal onder controle leek, heb ik voor "damage control" optie gekozen. Ik heb aangegeven dat ik het geen goed idee vond, maar daar wilde hij niets van horen. Ik wilde geen woede aanval over me afroepen, dus ben ik overstag gegaan voor de beperkte versie (slapen masseren & schouders masseren), en heb - toen hij DUIDELIJK richting lagere regionen begon te manouvreren - aangegeven dat ik het geen goede massage vond, dat het nu klaar was, en hij me naar het hotel moest brengen. Daar heeft hij (heel verstandig!) zonder verder morren gehoor aan gegeven.
Van jou begreep ik dat er tussen [jouw man] en [een andere gast] iets voorgevallen is, dat hij haar heeft bezocht. Dat heeft me aan het denken gezet.
Ik mag alleen maar HOPEN (!!!) dat hij haar geen bedoein-"massage" heeft aangeboden, of - erger nog - heeft opgedrongen.
Ik zou het echt heel rot vinden als er iets ergs gebeurd is tussen [de andere gast] en [jouw man]. Als dat zo is, dan neem ik het mezelf zeer kwalijk dat ik niemand heb ingelicht (ik dacht dat het een incident was, vanwege foutief interpreteren van mijn open persoonlijkheid). Ik wilde je hier niet mee kwetsen, zeker aangezien ik he-le-maal niets voor [jouw man] voel. Maar hoe meer ik erover nadenk, hoe sterker mijn gevoel dat je dit gedrag niet te licht moet opvatten.
[Bedouin], ik sta heel erg open voor gevoel en energie.
Een paard dat ziek is kan ik niet aanraken zonder "mijn hart voor de voeten te kotsen".
Ik probeer nuchter en rationeel over te komen, maar ik heb een groot invoelingsvermogen.
IK HEB EEN HEEL SLECHT GEVOEL OVER [JOUW MAN]
Ik vind het ongepast dat een getrouwde man mij in de woestijn een massage 'onder de gordel' wil geven.
En als hij dit bij mij probeert, dan probeert hij het misschien ook bij anderen?
Wie garandeert de argeloze toerist (die in goed vertrouwen bij jullie boekt) dat zij niet de volgende is?
Wat als zijn gedrag gaat escaleren, of reeds aan het escaleren is, en hij over enige tijd écht over de schreef gaat?
Wat als de persoon in kwestie minder opgewassen is tegen de man?
En wat als ze minderjarig is?
Je gaf aan dat [de andere gast] jou niet in vertrouwen heeft genomen tijdens de paar dagen dat ze bij jullie (in huis?) was. {knip}
Heb je haar na 'het incident' op de persoon af gevraagd wat er gebeurd is?
Het lijkt me wijs om contact met haar op te nemen, om een goed beeld te krijgen van wat er werkelijk is gebeurd.
Je vroeg me in vorige mailing of je je kop in het zand steekt... na dagen van piekeren denk ik van wel, bewust of onbewust.
Bel [de andere gast], dan kan je daarna je plan trekken, hoe moeilijk dat soms ook kan zijn.
De eenvoudigste weg voert meestal niet naar de mooiste plekken, zoals je weet.
Je kunt me bellen voor steun {knip}
Ik wens je heel veel sterkte en vooral veel wijsheid toe.
Daphne
PS. In de tussentijd staat mijn reis een beetje op losse schroeven. In alle eerlijkheid: vanwege onderbuikgevoel heb ik de optie voor de leuk geprijsde tickets laten vervallen. Ik hoop dat er in de komende weken meer duidelijk gaat worden, dan trek ik opnieuw een plan.
Allemaal edits: alsnog 3x de naam van bedouin's man eruit gehaald
wat dingen toegevoegd, en een edit-summary erbij gezet
Laatst bijgewerkt door Jazzit op 05-08-12 00:26, in het totaal 5 keer bewerkt