[SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: [SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 01:20

Ben er zelf ook geweest, ben geschiedenis docent en vind dat je er geweest moet zijn om het over te kunnen brengen aan leerlingen. Heb je ook boven in de toren gestaan? Vond de grootte van het kamp ook iets afschuwelijks hebben...

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 01:21

Kippevel en stil ...

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:33

Wat heb je er een indrukwekkend verslag van gemaakt. Ik ben er ook geweest. Wat je beschrijft hoe je je voelde toen je in de gaskamers stond, dat had ik ook. Werd echt overmand door angst.

Onienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:08

Ik ben er stil van, wat een indrukwekkend verslag heb je er van gemaakt.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:21

ben zelf in Bergen Belsen geweest
en het blijft op je net vlies gebrand wat je ziet.
zoveel wanhoop en intens verdriet

zou opvoedkundig goed zijn als scholen er heen gaan.
er is nml nog zoveel haat en onbegrip in de mensheid
denk als je dit te zien krijgt dat je al een grote groep
kunt laten voelen waar het eindigt als je geen
geweten meer hebt

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:26

Jee.. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat het écht zó erg was.. Ik wist het wel, maar ik heb er nog nooit echt over nagedacht. Wat een indrukwekkend verslag is dit zeg.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:53

Ik lees dit nu pas door de vermelding in BNB.
Als ik had geweten dat je van plan was om te gaan dan had ik heel graag meegewild. Ik wil er al jaren naar toe maar wil niet alleen gaan. Ik ken niemand die met me mee wil gaan.

Indrukwekkend verslag en foto's!

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:11

Erg indrukwekkend verhaal..ik ben ooit in Theresienstadt geweest..brrr..het is echt bizar en onvoorstelbaar wat er toentertijd is gebeurd..verschrikkelijk. En ik ben het eens met claud1; het zou zeer opvoedkundig zijn dat de jeugd er heen gaat. Dit mag zeker nooit meer gebeuren.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 11:06

Suzanne F. schreef:
Ik lees dit nu pas door de vermelding in BNB.
Als ik had geweten dat je van plan was om te gaan dan had ik heel graag meegewild. Ik wil er al jaren naar toe maar wil niet alleen gaan. Ik ken niemand die met me mee wil gaan.

Indrukwekkend verslag en foto's!

Je had gerust mee gekund. In dit topic geven veel mensen aan eens te willen gaan, misschien dat je daarmee wat kunt bereiken?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:42

Avalon_ schreef:
Je had gerust mee gekund. In dit topic geven veel mensen aan eens te willen gaan, misschien dat je daarmee wat kunt bereiken?

Ja heel jammer dat ik het niet eerder wist.
Misschien kom ik via dit topic nog mensen tegen die ook willen gaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:48

Erg indrukwekkend, ik wil er zelf ook nog eens heen zodra ik er geld voor heb. Zo goed dat het kamp er nog is zodat mensen het besef krijgen wat er zich heeft afgespeeld. Dit moeten we nooit vergeten..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:49

Voor het geld hoef je het niet te laten, wij zijn daar voor 150 euro 3 dagen geweest.. Dat was een luxe hotel, avondeten, en heerlijke spa-behandeling in het hotel :+
Je zult dan alleen nog vervoer moeten regelen, een Ryanairvlucht Krakow kost rond de 60 euro. Het hotel waar ik verbleef haalt en brengt je dan ook nog! Zowel vliegveld als het museum.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:50

Serieus? Via wie heb je dat geboekt?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:27

Hotel via Booking.com (Hotel Galicja wellness), de tocht per auto. Dit was voor ons kostenloos aangezien we een leaseauto hebben. Vrienden van mij hebben gekeken naar een vlucht en die kwamen daar op uit. :)

Er zijn meer hotels in Auschwitz, maar deze stond erg goed aangeschreven. Als je niet bang bent voor wat Poolse primitiefheid kun je ook aan een nog goedkoper verblijf komen. Ik vond echter dat het ook wel een belangrijk dat je na zulke barre indrukken in het museum je wel even lekker kon relaxen in het hotel :) er zitten ook 2 restaurants bij, kost geen drol. Je kunt diner bijboeken maar dan krijg je een voorgeschreven menu. Je kunt voor 10 euro daar uit eten: 2 large pizza's met in totaal 4x cola :+

jorienm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:10

Ik ben er ook geweest en ik had niet verwacht dat het ZO veel indruk op mij zou maken. De hele kille sfeer en alles.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 17:25

Amaryllis schreef:
Hotel via Booking.com (Hotel Galicja wellness), de tocht per auto. Dit was voor ons kostenloos aangezien we een leaseauto hebben. Vrienden van mij hebben gekeken naar een vlucht en die kwamen daar op uit. :)

Er zijn meer hotels in Auschwitz, maar deze stond erg goed aangeschreven. Als je niet bang bent voor wat Poolse primitiefheid kun je ook aan een nog goedkoper verblijf komen. Ik vond echter dat het ook wel een belangrijk dat je na zulke barre indrukken in het museum je wel even lekker kon relaxen in het hotel :) er zitten ook 2 restaurants bij, kost geen drol. Je kunt diner bijboeken maar dan krijg je een voorgeschreven menu. Je kunt voor 10 euro daar uit eten: 2 large pizza's met in totaal 4x cola :+

Zoek niet een hotel wat heel dicht bij het kamp ligt. Als je terug komt, kom je terug met een vol hoofd en vaak erg aangedaan. Wanneer je hotel erg dichtbij staat kan ik mee voorstellen dat het een heel vervelend gevoel is als je na zo'n dag weer terug bent.
Gevoelsmatig kun je je dan ook moeilijker afsluiten.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:51

Avalon_ Dank je wel voor het delen, ook ik ben zeer onder de indruk!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:34

Ik vraag me ook af of het nog eens kan gebeuren. Natuurlijk is dit iets wat in het westen is gebeurd, demeeste erge dingen die nu gebeuren zijn in de vaak armere landen. Wat in de jaren 90 in Rwanda is gebeurd is ook vrseleijk, en dat is niet eens lang geleden!

Ik wil er ook nog eens heen. Lijkt mij echt iets wat je wel gezien moet hebben.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:38

@arans, dan heb je om 18.15 vast niet naar Ned 1 gekeken.... was een stukje over neonazi's die een aantal moslims en een griek hebben vermoord :oo
dit kan zéker zo weer gebeuren, juist hier met de spanningen tussen bepaalde groeperingen

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:51

het klinkt heel gek.
auschwitz is heel schokkend.
Maar ik krijg niet het schokkende stille gevoel met deze foto`s.
Dit zal misschien komen omdat ik ooit gewoon weg mooiere foto heb gezien waar meer gevoel in lag.

daar bij blijft het natuurlijk verschrikkelijk wat er gebeurt is daar!! valt niet onder woorden te brengen.

Maar in belgie is ook een huis van de 1ste wereld oorlog mijn opa heeft mijn doen vertellen dat dat nog schokkender is omdat te zien!

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:36

Amaryllis schreef:

Ik zou persoonlijk niet in het dorpje Auschwitz gaan slapen. Ik ben na het kamp te bekijken naar Krakrau gereden en maar kon mn slaap niet vatten die nacht. Wat echt ontzettend aangedaan... Het kamp ligt centraal in het dorp, dus grote kans dat je uitzicht op het kamp hebt. Zou eerder gaan voor wat afsluiting daarna.

En het dorpje Auschwitz is ook echt een hele sombere bedoeling. Heb echt niemand over straat zien lopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:42

heftig hoor,krijg kippenvel hiervan.
zou zelf ook 'graag'eens naar Auschwitz gaan...maar ik denk dat ik het niet zou kunnen.
Ben in westerbork geweest,na 2 minuten moest ik heel erg huilen en ben ik weer weggegaan..

"fijn"dat je dit hebt willen delen.
het is erg indrukwekkend.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:40

Wat heb je er een indrukwekkend mooi verslag van gemaakt!
Ik ben ook naar Auschwitz geweest afgelopen Januari. Ik wilde er als kind sinds mijn eerste geschiedenisles al ontzettend graag heen en ben ook van mening dat ieder mens een dergelijk kamp van dichtbij gezien moet hebben om onze geschiedenis te begrijpen.

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:58

Kippenvel.. Dat zoiets heeft kunnen gebeuren ;(

Ik zou er zelf ook nog 'graag' een keer naar toe willen....

eslixapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 00:12

Erg indrukwekkend, ik ben er helemaal stil van. Ik heb het kippenvel over mijn hele lijf staan.
Ik zou zelf ook een keer Auschwitz willen bezoeken. Omdat ik vind dat dit soort gruweldaden nooit vergeten mogen worden.