Canada

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Linda

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:55

Ik heb ons huwelijk niet geregistreerd in Nederland, was niet verplicht. Maar misschien als ik straks toch wat meer papierwerk moet doen (NL paspoort aanvragen voor de 2 kids, Canadese nationaliteit nemen voor mezelf etc), ik dat ook meteen doe. Na de hele immigratie papierwerk, had ik het helemaal gehad met het papierwerk. Het is wel balen dat we over een jaar geen paspoort service meer hebben in AB....moet je naar Toronto, Ottawa of Vancouver. Dus paspoort voor de kids doen voor oktober 2015, tenzij je tijd hebt voor een roadtrip ;) .

@ lennylenny, die legalisatie van de marriage certificate, duurt dat lang? Zoals ik begrijp moet je je marriage certificate opsturen naar Canadese ministerie buitenlandse zaken en vervolgens naar de ambassade?

Canadees paspoort aanvragen is heel gemakkelijk, eerste stap is om birth certificate aan te vragen bij een registry en daarmee kun je paspoort aanvragen :) .

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:10

Dat paspoort moet geen probleem zijn dan :)

De legalisatie valt wel mee, maar het duurde even voordat ik het uitgezocht had. Eerst moest ik ons certificate in Alberta legaliseren. Dat was makkelijk bij een registry. Daarna dat certificaat naar Ottawa sturen met begeleidende brief, die sturen het zelf door naar de NL ambassade, moet je wel in je brief aangeven, en de Nederlandse Ambassade legaliseert het document en stuurt het terug. Je moet zelf de courier enveloppen meesturen. Daarna is je huwelijk nog niet in NL geregistreerd, dan moet je zelf nog doen, maar dat kan dus alleen met een gelegaliseerd document. Via Dutchhelp.com kun je je huwelijk in NL registeren. Duurde ongeveer 3 weken. Ik dacht, het kan maar geregeld zijn. Wel herkenbaar, nu even gehad met papierwerk!

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:34

Vraagje: ik ben momenteel in Canada met een Working Holiday Visa, dat vervalt op 23 juni 2015. Ik dacht eraan om na die datum de USA rond te reizen voor 3 weken en dan terug te keren naar Canada als toerist om dan 2 maanden ofzo hier nog rond te reizen om dan in september terug naar België te vliegen. Mijn vraag is, kan dat? Of moet ik langer 'weg' zijn uit Canada voor ik als toerist terug kan komen na mijn Working Holiday?

Ik moet mijn vliegticket richting huis stilaan gaan boeken, dus moet gaan plannen van waar ik zal vertrekken en wanneer. Vandaar de vraag dus.

Bedankt alvast!

Btw, als het even kon, bleef ik gewoon hier :o Ben echt helemaal in love met dit land *zucht*

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:45

Bedankt voor de info Lenny!

@ tweety_be, ja dat kan. MAAR ze zullen zich wel gaan afvragen of je niet terug komt om te gaan werken. Dus het is van belang dat je je retourtick naar NL hebt, zodat ze weten dat je vertrekt en voldoende geld. En evt een meer gedetailleerd plan wat je gaat doen als toerist in Canada. Ikzelf heb toendertijd van de young professional visum naar NL gegaan, en na 2 weken teruggevlogen als toerist. Maar ik had toen wel m'n man, toen 'boyfriend', als reden om terug te gaan. De IO vroeg wel het e.e.a., maar het was relatief gemakkelijk. Het hangt natuurlijk ook heel erg af van welke IO je krijgt. In jouw situatie is het van belang dat je de IO ervan overtuigt dat je NIET van plan bent om te gaan werken.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:29

@ _Linda, bedankt voor je antwoord :)

Het is echt de bedoeling om te gaan rondreizen als ik terugkom. Ben nu aan het werken om geld bijeen te sparen, maar daardoor krijg ik niet echt de kans om veel rond te reizen :o En ik wil echt wel het land gezien hebben voor ik terugkeer naar België. Uiteraard zal ik een retourticket richting BE hebben en waarschijnlijk ook wel tours die ik tegen die tijd wil boeken. Mja, ik heb nog even, maar wou gewoon zeker zijn dat het kon. Ik ga eind deze maand naar de US voor 3 weken (vakantie), zal bij het terugkeren naar Canada het eens vragen aan 'immigration' of dit mogelijk is. Dan weet ik het zeker (dat ik hier niet eerder aan dacht). Ik boek mijn tickets dan wel na mijn US vakantie :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 03:13

Ik weet alleen niet hoe de verhoudingen ca-be liggen. Blijkbaar hebben ca en nl een verhouding waardoor we geen visitors visum hoeven aan te vragen en max 6 maanden mogen blijven. Kijk dus wel even hoe dit zit met België.

Verder was ik een week na afloop van mn whp ook alweer terug in ca ook vanwege mn vriend. Ze wilden alles weten, moest mn ticket, bankaccount, tax teruggave formulier ed laten zien even als dingen die ik wilde gaan doen, waar mn vriend woonde en werkte, wat de "toekomst"plannen waren etc.
Zolang je kan aantonen dat je iig genoeg geld hebt, een retourticket en wanneer mogelijk een reisplan en reserveringen van bijv hostels oid zullen ze wrs niet zo moeilijk doen (zolang je voor de rest maar weet hoe het zit met een visitors permit en dat (ook) geregeld hebt)

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:41

tweety_be schreef:
Vraagje: ik ben momenteel in Canada met een Working Holiday Visa, dat vervalt op 23 juni 2015. Ik dacht eraan om na die datum de USA rond te reizen voor 3 weken en dan terug te keren naar Canada als toerist om dan 2 maanden ofzo hier nog rond te reizen om dan in september terug naar België te vliegen. Mijn vraag is, kan dat? Of moet ik langer 'weg' zijn uit Canada voor ik als toerist terug kan komen na mijn Working Holiday?

Ik moet mijn vliegticket richting huis stilaan gaan boeken, dus moet gaan plannen van waar ik zal vertrekken en wanneer. Vandaar de vraag dus.

Bedankt alvast!

Btw, als het even kon, bleef ik gewoon hier :o Ben echt helemaal in love met dit land *zucht*

Volgens mij kan dat niet, en moet je voor 3 maanden het land uitblijven?

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:48

Denk dat tweety_be met visitors visum gewoon de stempel bedoelt dat ze je voor 6mnd binnenlaten, 99% zeker dat Belgie net als NL onder de visa exempt valt (gemakkelijk op te zoeken via de cic). Maargoed, ze moeten je nog steeds binnen willen laten.

@ blacky, Ze hebben jouw overigens wel veel erger ondervraagd dan mij. ik had denk ik geluk met de IO. Zeker gezien m'n man paarden traint en ik tijdens m'n werkvisa voor trainers heb gewerkt, ze hadden het me heel moeilijk kunnen maken en gemakkelijk kunnen denken dat ik ging werken. En ik had geen eens een retourticket.. (mijn originele retourticket naar NL kon ik niet herboeken, dus heb ik laten verlopen. Vervolgens nieuw retourticket geboekt welke was van Canada naar NL en NL naar Canada. Dus had geen ticket terug naar NL. IO was gelukkig tevreden met die uitleg)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:07

Naja het was vooral ook gewoon dat ze wilde weten wat ik voor 6 maanden ging doen en zou verblijven. Nu had ik die tijd nodig om aan common-law/sponsorship te komen en ik heb de mazzel dat mn vriend 12uurs diensten werkt dus vaak maar 2-3 dagen achter elkaar en dan 2-3 dagen vrij is en hij dus veel vrij is (en ik vaak met hem naar de stad ga en mezelf dan wel downtown/de mall of in Toronto kon vermaken). Maar daardoor vroegen ze bijv wel waar die werkte en wat ie doet. En ik had nog wat reisplannen maar daarvan is eigenlijk niet zoveel terecht gekomen :')

Ik vlieg helaas over een kleine 2 weken terug naar NL. Zie er best wel tegenop :(
Gelukkig ga ik in November een week naar de Canarische eilanden met mn moeder maar verder dan dat wil ik er eigenlijk niet echt overna denken want begin al bijna te huilen bij de gedachte dat ik weer terug naar huis moet en mn vriend moet achterlaten.. :') :(

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:15

Ik had mijn vriend ook achter gelaten (of nu mijn ex) want was zwanger geraakt, en wou in Nederland bevallen, afijn,ik huis zoeken hier in Nederland, hij daar in Canada zaakjes regelen (dacht ik) maar die was dus bezig met andere dingen :D maar kan me nog heel goed het afscheid herinderen, en de dagen gescheiden begin er nooit meer an :p

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 04:29

Jeetje Stagediver, dat is me ook wat dat hij lekker met wat anders bezig was en jij ook nog eens zwanger. Wat een l*l.

@ blacky, is je common-law sponsorship geregeld? Of ga je terug ivm je visum verloopt? Iig alvast sterkte met het afscheid! Het is inderdaad niet gemakkelijk....
En idd vrij dat je vriend die shifts werkt. Tijdens de periode dat ik nog niet kon werken ivm het sponsorship proces, was ik zo blij dat we een ranch hebben. Nooit tijd om je te vervelen. Als je dat niet hebt, dan misschien vrijwilligerswerk gaan doen ofzo om de dagen door te komen... Ik kan zelf sowieso niet goed 'niets' doen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 04:42

Ik kon gelukkig naar de barn waar ik gewerkt had als ik wilde rijden en veel vrienden en zijn tante hebben ook eigen paarden dus dat scheelde ook wel een hoop. Altijd wel iemand van wie ik een paard kon lenen :)

Ik ga idd terug omdat mn visitor visum eindigt (en je sinds een paar jaar geen open werkvergunning meer aan kan vragen voor tijdens je sponsorship).
Mijn papieren voor sponsorship zijn zo goed als klaar, boyfriend daarintegen schiet er niet zo mee op. Of het niet op een andere manier kan. Ehm ja, heb je even 5/6 jaar?
Of dat ik dan mijn papieren achterlaat en hij die van hem later wel doet. Ehm, we moeten beiden alles tekenen. Ooh... (en mijn birth certificate en VOG liggen nog in NL; kon ik dan wel "even" opsturen)
Hij wil wel dat ik blijf, maar wil er mbt papierwerk invullen eigenlijk niet teveel voor doen.. is nogal lui ingesteld als het aankomt op dingen doen "die niet leuk zijn" :') en met veel dingen maak ik me daar niet zo druk om (ik roep al maaaanden dat ik naar de CN tower wil; hij haat de city; maar het lijkt volgende week vrijdag toch eindelijk te gebeuren) maar hier zit behoorlijk wat meer tijdsdruk achter natuurlijk.. zeker ivm de medische keuringen dus we zullen het zien...

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:26

Dat is inderdaad fijn dat je wel dichtbij die stal woont waar je gewerkt hebt, scheelt wel!

Voordat je visitor visum eindigt kun je wel verlenging aanvragen ivm je in het proces bent met aanvragen van sponsorship. Dat heb ik toen gedaan, kreeg toen een jaar verlenging. Maargoed, je moet dat ook wel even financieel aankunnen omdat je niet kan werken.

M'n man had weinig tijd voor al dat papierwerk, ik heb dus veel voor hem gedaan, zodat hij in principe enkel hoefde na te kijken en ondertekenen. Andere documentatie bijv. van de bank e.d. ivm 'self-employed' heeft m'n schoonmoeder veel mee geholpen.

Hopelijk krijg je het snel afgerond en kan het ingestuurd worden!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:06

Kan je dan wel op en neer reizen tijdens die verlenging? Want dat wist ik niet! Alhoewel het financieel idd zeker niet alles is en ik denk dat ik me straks in de winter toch wel behoorlijk ga lopen vervelen wanneer ik toch niet zoveel opties heb als nu..
En ik heb vorige maand een behoorlijke botsing op die stal gehad en zij waren de enige met een binnenbak dus dat schiet straks met de winter ook niet op als we alleen buiten kunnen rijden ;)
(En ik heb een week zonvakantie met mn moeder staan voor 2e week November dus daar kijk ik ook ontzettend naar uit haha)

Ja op zich vind ik het ook niet erg om het meeste in te vullen maar ik heb bijv wel zn paspoort ed nodig en hij moet het eens zijn met het hele "hoe heb je elkaar ontmoet, wanneer hebben je vrienden je partner leren kennen, zijn er ceremonies ed geweest" en nu hebben we op de meeste punten natuurlijk min of meer hetzelfde verhaal, datums van wanneer ik zijn vrienden ontmoet heb zal hij niet meer weten dus zal ik toch zelf voor hem op moeten noemen maar het hele "verloop vd relatie" ed mag ie toch wel even zelf doen of mij iig vertellen wat ie daar neer wil zitten. Nu zal het vergelijkbaar zijn met mijn verhaal uiteraard maar dat vind ik toch wel redelijk persoonlijke dingen waardoor ik vind dat ie daar toch maar even voor moet gaan zitten en dat zelf moet doen of mij moet vertellen :')

Het scheelt gelukkig dat ie een hele goede baan(/opleiding) heeft maar ook dingen als bijv "intentie woonplaats" is behoorlijk relatief wat ik dan weer lastig vind om in te vullen... hij heeft gister bijvoorbeeld nog een sollicitatie de deur uit gedaan naar een baan in Fort McMurray (AB) terwijl wij in ON zitten en ik weet dat ie graag een paar jaar naar t westen zou willen om gewoon ervaring op te doen nu die nog jong is. En mijn intentie baan komt niet overeen met mijn opleiding aangezien ik terug naar school wil maar waarvoor ik terug naar school wil hebben ze hier wel een tekort aan dus zal nog wel wat extra informatie toevoegen en hopelijk kunnen ze er dan een beetje tussendoor lezen.. :')

Ooh en ik heb m vanmiddag nog even een schop onder zn kont gegeven. Gezegd wat mijn opties zijn en hoe lang het gaat duren. Hoop dat ie daar toch nog wel even over na gaat denken en zn ass in gear krijgt..

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 04:27

I guess I'm going home en al de tijd die ik in alle papieren heb gestoken is min of meer voor niks geweest. Tis niet dat de relatie over is maar momenteel wil die ook, ik gok de verantwoordelijkheid, niet aan om me te sponsoren. Naja prima, maar wees er dan duidelijk in en niet er sťeeds om heen blijven draaien.
"We zien wel hoe het loopt en we kunnen toch altijd later nog alles invullen". Naja zo makkelijk gaat het niet maar als we alles 3x heen en weer sturen zodat we beiden alles tekenen, I guess...
Want hij wil niet naar Nederland en als ik straks een baan heb wil ik sparen voor school omdat ik hoe dan ook in de nieuwe regeling zal vallen en dus ook geen geld heb om weg te gaan.

Maar goed, het voelt nu wel een beetje als een trap in mn maag en momenteel ga ik liever eigenlijk vanavond nog naar huis "dan morgen".
Want voor hoe de toekomst er momenteel uit lijkt te zien vraag ik me wel enigszins af hoe we dit gaan volhouden en weet ik ook niet of het wel gaat werken.. Want als ik in Nederland met school begin zal ik die hoogstwaarschijnlijk ook daar afmaken. Ik kan op zn vroegst pas volgend jaar september beginnen als ik ingeloot/aangenomen word en de studie is 4 jaar dus dan zit je toch al snel aan bijna 5 jaar...

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:06

O Blacky... wat een k situatie. Kies wel voor jezelf en groot gelijk dat je niet op hem gaat zitten wachten! Knuffel

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:20

Oooh blacky, dat is een kl*te situatie...het moet inderdaad van beide kanten komen. En inderdaad groot gelijk dat je niet op hem gaat zitten wachten. :(:)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 03:35

We hebben het er vandaag nog wel even over gehad, hij wil eerst zien hoe het gaat voordat hij de energie en tijd in papierwerk gaat stoppen. Op zich snap ik m wel maar ik heb het hier toen vorig jaar al over gehad en het de afgelopen maanden steeds geprobeerd naar boven te brengen zodat er wat ging gebeuren ipv er steeds omheen te draaien. Was dan gewoon vanaf het begin duidelijk zodat we beiden weten waar we aan toe zijn... Ook hebben we het over werk/school/geld enz gehad mbt dat als ik wil gaan sparen voor school ik niet het geld heb om maar op en neer te blijven vliegen en daaruit gaf ie zelf wel aan dat hij wrs mijn volgende vlucht betaald (als die er komt) dus op zich is dat wel fijn/positief.
Dus achja, veel meer doen dan zien hoe het gaat kan ik ook niet, maar de manier hoe het overkwam gisteravond was niet zo lekker.. Heb er ook behoorlijk slecht van geslapen maar gelukkig vandaag wel meerdere keren over gehad en toch nog een leuk (enigszins vertraagd :') ) dagje uit gehad :)

Zal eens kijken of ik vandaag/morgen wat foto's kan plaatsen; we zijn naar Tobermory geweest en hebben een boottocht (met glazen bodem) gedaan naar 2 schipswrakken en "flowerpot island" en daarna nog een stuk trail gelopen naar de Grotto en Indian Head Cove. Ondanks dat het niet superwarm was leek het soms net of je op een tropisch eiland ofzo zat en ik kreeg spontaan zin om te zwemmen :')

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 01:45

Wat rot, Blacky dat hij je eigenlijk een beetje aan het lijntje heeft gehouden tot het puntje bij paaltje kwam en dan pas echt laat weten dat hij er nog niet aan toe is. Balen. Maar soms heeft iemand even nodig dat je er niet meer bent om te realiseren wat ie heeft. :) Dus kop op.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 00:20

Afbeelding

Onze Sasha Elise is afgelopen woensdag geboren. Heel trots :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 03:01

Gefeliciteerd!!! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 05:10

Gefeliciteerd!! <3

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 05:33

Gefeliciteerd!!!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 05:50

Wat een prachtige dochter. Heel veel geluk met haar. Ze is zoooo lief!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:24

Wat een mooi kindje!