Zuid Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Queelens

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:44

Inderdaad een kaartje kopen in ZA blijkt het voordeligst te zijn. Ik twijfel nog een beetje of ik dat ga doen. Heb de kaarten van google maps offline en kunnen de guesthouses evt informeren voor we vertrekken nog bij de vorige guesthouse via de wifi (als die werkt)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 16:48

Wij hebben tijdens vakanties idd Google maps kaarten gedownload en dan heb je geen internet nodig. Verder gebruik gemaakt van wifi. Heb je heel veel!

Toen ik 4 weken in de bush zat heb ik een simkaartje gekocht met wat data om af en toe met m'n vriend te kunnen appen. Werkt ook prima idd en niet heel duur. Heb het in winkel in Hoedspruit gekocht, maar op vliegveld is natuurlijk makkelijkste.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:04

Ik red me altijd prima met m'n NL simkaart.
Ten eerste zit ik vaak in gebieden waar helemaal geen bereik is, ook niet met ZA simkaarten. En ten tweede wil ik op vakantie niet op social media en email checken enz. Als ik echt moet bellen of online iets opzoeken én er is bereik, dan lukt me dat ook met m'n NL simkaart wel.
Komende trip sowieso 10 dagen totaal geen bereik, alleen satelliet telefoon in geval van nood. De rest van de dagen zal er waarschijnlijk wel bereik zijn maar de telefoon alleen als wekker gebruiken is wel erg lekker hoor :D

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:12

Kan iemand van jullie me hiermee helpen? Heb al van alles gebeld maar krijg van niemand duidelijke antwoorden..

Omdat ik nog niet weet wat ik na mijn tijd in zuid-afrika wil doen, wil ik geen terugvlucht naar huis boeken. Maar het is een eis om een vlucht het land uit te hebben binnen 90 dagen. Daarom heb ik het idee om een goedkoop vliegticket naar een van de buurlanden te boeken, zodat ik in iedergeval een bewijs heb bij de douane en het land in mag. Máár, alle buurlanden rondom Zuid-Afrika stellen ook de eis dat ik een retourvlucht moet hebben.  Mijn verdere reis plan ik in Zuid-Afrika dus tegen de tijd dat ik naar een van de buurlanden ga, heb ik al wel een retourvlucht of een andere doorreis.  Maar nu kreeg ik van de ambassade te horen, dat het zomaar zou kunnen dat ze mij niet meenemen op Schiphol omdat technisch gezien mijn documenten niet op orde zijn. Die van zuid-Afrika dan wel omdat ik een retourvlucht heb, maar die van een van de buurlanden dus niet, ook al zit er 3 maanden tussen de heen en terugvlucht..

Morgen de ambassade van Namibië bellen en de maatschappij waarmee ik vlieg.. het leuke is dat ze waarschijnlijk niet eens om mijn retourvluchten vragen in Joburg Maargoed :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:05

Ik was wel erg blij met mijn internet en we hebben het ook veel gebruikt. Om de lodges te briefen over aankomsttijd en toen de auto in de fik stond was het echt handig :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 21:47

Ja Vodacom had ook geen bereik waar we zaten. Heb een ander merk.

Na onze overval heb ik gewoon m'n NL sim gebruikt. Wordt vergoed door je reisverzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:58

Ik kan wel aanraden om een sim kaartje te kopen waar je Airtime op kan zetten. Ik had MTN, maar je hebt idd ook Vodacom. Airtime kan je gewoon in de supermarkt/bij winkels kopen en daarmee kan je bundels online zetten. Bij MTN had ik een bundel van 1GB die een week geldig was (daarna gaat het restant ook weer weg) voor R50, dat was voor mij het meest voordelig.

Ik zou het vooral aanraden omdat je onderweg gewoon wilt kunnen navigeren. Kaarten offline werkt lang niet altijd zo goed als je wil dat het werkt en ik vind het gewoon fijn om dingen op te kunnen zoeken onderweg. Let wel goed op dat als je bij Vodacom een standaard simkaartje koopt met airtime (is gewoon prepaid) ze niet standaard een microsim geven, maar eentje die niet in een iPhone (weet niet hoe het met andere telefoons zit) past. Laat hem dus daar op maat knippen of koop er eentje van MTN, die zijn wel standaard micro.

Ik zorgde dat ik altijd R50 airtime los had in m'n account en dan elke week 1GB internet. Dan kon ik tenminste ook gewoon bellen/gebeld worden als dat nodig was.

Edit: ook voor Uber is het gewoon handig als je niet afhankelijk bent van de wifi van een eventueel hotel/restaurant om een taxi te kunnen bestellen. Ik zou het dus echt wel doen, het kost je amper wat en je hebt er echt wel veel aan.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:23

Daar met die ubers bestellen heb je inderdaad wel een punt Emma. Daar hadden wij nog niet over na gedacht. Maar krijg je dan een ZA nummer of kan dat gewoon op je eigen? Zou het ergens namelijk ook heel irritant vinden als ik mn eigen simkaart eruit moet halen en wil niet als extra mn werktelefoon mee gaan nemen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:27

Nee je krijgt dan wel een ZA nummer. Ik zou gewoon aan bepaalde mensen dat nummer geven en verder gewoon genieten van de rust. Whatsapp kan je wel gewoon gebruiken met je eigen nummer dus daar kan je door op communiceren, alleen bellen lukt niet.

Ik kan het echt aanraden. Ik vond het ontzettend fijn om onderweg dingen op te kunnen zoeken over de plekken waar ik doorheen reed, en dus altijd een Uber kunnen bestellen als je door de stad loopt en je wil toch snel naar het hotel etc. Zuid Afrika is veilig maar ik zou persoonlijk niet afhankelijk willen zijn van Wifi om een Uber te bestellen of de buurt te googelen.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:31

Ik heb ook een Vodacom kaartje, behoud m'n nederlandse nummer voor whatsapp en heb dus een ZA nummer om te bellen :) Koop airtime en daar weer data van, simpel! Ik heb altijd een heel klein plastic zakje in m'n portemonnee met een paperclip (iphone, simkaart er uit halen) en de simkaart die er op dat moment niet inzit. :P

Ik zou zeker een kaartje kopen als je zelf op pad gaat. Als je toch altijd met een groep gaat en van ene resort naar de andere gaat zou ik lekker op de wifi verder gaan. Maar als je zelf gaat rondrijden etc sla je jezelf voor je kop als je toch echt eens je telefoon moet gebruiken en je kunt het niet...

Aangezien ik voor langere periode nu naar Zuid-Afrika ga (langer dan 2 jaar) moet ik een heel nieuwe verzekering afsluiten. Wat een gedoe haha. En dan ook nog worden goedgekeurd door de ambassade. Oh zucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:32

laughterline schreef:
Ik heb ook een Vodacom kaartje, behoud m'n nederlandse nummer voor whatsapp en heb dus een ZA nummer om te bellen :) Koop airtime en daar weer data van, simpel! Ik heb altijd een heel klein plastic zakje in m'n portemonnee met een paperclip (iphone, simkaart er uit halen) en de simkaart die er op dat moment niet inzit. :P

Ik zou zeker een kaartje kopen als je zelf op pad gaat. Als je toch altijd met een groep gaat en van ene resort naar de andere gaat zou ik lekker op de wifi verder gaan. Maar als je zelf gaat rondrijden etc sla je jezelf voor je kop als je toch echt eens je telefoon moet gebruiken en je kunt het niet...

Aangezien ik voor langere periode nu naar Zuid-Afrika ga (langer dan 2 jaar) moet ik een heel nieuwe verzekering afsluiten. Wat een gedoe haha. En dan ook nog worden goedgekeurd door de ambassade. Oh zucht.

Wat gaaf dat je gaat!!! Maar wauw, ik heb nu al medelijden met het proces bij de ambassade dat je nu door moet gaan. Ga je op een werkvisum? Terug naar de ranch?

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:44

Oh hou op schei uit :+ Haha. Ik hoop in september een afspraak te hebben. Nu de laatste dingetjes aan het regelen..... Nee een werkvisum kon ik echt niet aankomen volgens Intergate. We hebben een ander plan samen gemaakt, wil t wel uitleggen maar via pb haha. Terug naar de paarden inderdaad! Oh how i miss 'my' horse Calypso.. I really want to buy her one day. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 13:17

Ohhh snap ik lieverd! Fijn ook terug naar je vriend en weer daar genieten <3 Ik ben stiekem wel een beetje jaloers, als het iets makkelijker was geweest was ik daar met m'n vent gaan wonen :=

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 14:01

Ja vind t wel heel lastig hoor, nu hier weer alles achterlaten! Familie, vrienden, m'n hondje.. verzorgpony.... kon ik alles maar combineren -O- Áltijd blij en verdrietig, maakt niet uit of ik naar Kaapstad of Amsterdam vlieg. Maar ook wel weer zin om daar naartoe te gaan, mis m'n leventje en de natuur en vrienden daar! Als is dit natuurlijk wel ineens definitief en kan ik nog maar eens per jaar naar Nederland. Maar ach, als het niet gaat ben ik zo weer terug :P

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 14:34

Succes wilke met alles verzamelen weer. Hebben ze niet een (eissen)lijst voor verzekeringen zodst je zeker weet dat je de juiste afsluit? :P
Wel gek dat je geen werkvisum kon krijgen maar blijkbaar dus een andere oplossing :)

Haha als ik jullie zo hoor kom ik dus niet om een ZA simkaart heen. Geef ik dat nummer gewoon door op stal en aan onze ouders, mocht er wat zijn thuis of met het paard. Maar whatsapp kun je dus gewoon op je oude nummer blijven doen terwijl je een andere sim erin hebt? Ik voel me echt een leek nu :+

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 14:42

Thanks Marieke! Ja whatsapp vraagt of je je oude nummer wil gebruiken of het nieuwe, en dan geef je dat aan :) Ik bel meestal via whatsapp met mensen uit Nederland trouwens :) Dan kost het ook een stuk minder haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 14:48

laughterline schreef:
Ja vind t wel heel lastig hoor, nu hier weer alles achterlaten! Familie, vrienden, m'n hondje.. verzorgpony.... kon ik alles maar combineren -O- Áltijd blij en verdrietig, maakt niet uit of ik naar Kaapstad of Amsterdam vlieg. Maar ook wel weer zin om daar naartoe te gaan, mis m'n leventje en de natuur en vrienden daar! Als is dit natuurlijk wel ineens definitief en kan ik nog maar eens per jaar naar Nederland. Maar ach, als het niet gaat ben ik zo weer terug :P

Ja dat lijkt mij ook wel heel lastig hoor. Kan me voorstellen dat het fijn is om nu langer te gaan en echt iets op te bouwen met je vriend ook, in plaats van dat je telkens weet dat je weer naar huis gaat binnen aanzienbare tijd. Maar alles in NL achterlaten zou mij ook wel zwaar vallen, niet even binnen kunnen wippen bij m'n moeder als ik daar zin in heb enzo. Vind het wel heel knap van je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 15:22

Queelens schreef:
Haha als ik jullie zo hoor kom ik dus niet om een ZA simkaart heen. Geef ik dat nummer gewoon door op stal en aan onze ouders, mocht er wat zijn thuis of met het paard. Maar whatsapp kun je dus gewoon op je oude nummer blijven doen terwijl je een andere sim erin hebt? Ik voel me echt een leek nu :+

Kijk, echt noodzakelijk is het niet hoor.. Maar als je met z'n tweeën bent zou ik persoonlijk wel zorgen dat een van de twee werkend internet heeft voor navigatie en/of opzoeken. Toen ik met mijn vriend op pad ging had ik internet op m'n telefoon en hij niet. Prima, hij beperkte zich tot wifi in de hotels en als hij snel iets wou opzoeken deed hij dat op mijn telefoon, maar we zijn meerdere keren wel echt blij geweest dat we een telefoon met internet hadden, onder andere toen we in een shady buurtje terecht kwamen en we snel een Uber wouden bestellen, maar ook voor contact met uberchauffeurs, het bijhouden van je route onderweg, even snel je route wijzigen als je ziet dat je door een buurt moet waar je liever niet rijdt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 16:40

Wij hebben met z'n 2en 6 weken hele land rond gereisd zonder simkaart en internet en het ook echt niet gemist.
Dus ervaringen zijn verschillend. Net wat je wil.
Je kan het ook altijd later nog kopen natuurlijk. Je hoeft niet nu al te beslissen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:37

Wij zijn niet in Kaapstad geweest, dus geen Uber nodig gehad. Zonder de steden, kun je echt prima zonder internet. Als je maar kunt bellen denk ik altijd. Wij hadden een navigatiesysteem voor de route.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:11

Damn ik voel me nu echt heel oud, gooi de wegenkaart van ZA nog vaak zat in de koffer als we grote afstanden plannen.
Nooit de batterij leeg en altijd bereik als je hem voorin legt :D

Tja, reed daar 20 jaar geleden ook en toen was er helemaal nog geen mobiele telefoon daar...

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:14

Hier gaat ook altijd een goede kaart mee hoor, welke bestemming dan ook :D Maar goed ik vind kaarten dan ook altijd erg leuk.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:21

MarijeR schreef:
Damn ik voel me nu echt heel oud, gooi de wegenkaart van ZA nog vaak zat in de koffer als we grote afstanden plannen.
Nooit de batterij leeg en altijd bereik als je hem voorin legt :D

Tja, reed daar 20 jaar geleden ook en toen was er helemaal nog geen mobiele telefoon daar...

Hadden wij ook mee, handig en super leuk om te bekijken :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 16:36

Sja ik kan erg goed kaartlezen maar ik vond internet gewoon handig. Hoe laten jullie je bestemming dan weten dat je er bent of regel je uitstapjes? Vond het daarvoor erg handig. Wifi was vaak niet zo goed.

Ik vind dat ook niet stoerder om wel of niet met internet te reizen...

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 17:52

Als je twee goede mobiele telefoons hebt is er vast altijd wel eentje die niet leeg is en het doet. En anders kan je hem in de auto opladen.
Mijn vriend wil wel graag een kaart meenemen, als hij dat wil prima. Kan door onze roadtrips van vroeger gelukkig heel goed kaartlezen. Ik ben zo iemand die het halve wegennet van NL uit haar hoofd kent en mij kan je willekeurig ergens in Europa droppen met de auto en dan kom ik zelfs nog zonder kaart thuis. maar ik kies toch liever voor het gemak van de telefonos :D