Canada

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:24

Ik heb bij dat douane programma een keer gezien dat een jongen met $100 canada binnen kwam omdat ie bij zn vriendin en haar familie verbleef en zij alles zouden betalen.. :')

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:56

Bij mij hebben ze er wel naar gevraagd, en ze zeiden dat het wel voldoende was (ik geloof 2000). Het moet genoeg zijn om jezelf te kunnen onderhouden gedurende de tijd dat je in het land bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 01:22

Bij mij is er niet naar gevraagd, ze vroegen alleen wat ik hier kwam doen en daarna wat vragen over m'n studie. :) Maar ik blijf ook maar vier maanden.

Ik ben hier nu twee weken (London, Ontario), en het is zo leuk! Ik krijg al bijna pijn in m'n buik bij de gedachte dat ik voor kerst weer weg moet. Iedereen is zo aardig en er heerst hier echt een school spirit :D . Van het weekend naar de Niagara Falls geweest, mooi om te zien! :j

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 01:44

Jij zit bij mij "in de buurt" lol.

Ik ben afgelopen weekend begonnen met het invullen van immigratie papieren. Binnenkort ook maar eens beginnen met het mailen van scholen.. Zou graag terug naar school gaan voor midwife maar in NL is dat HBO en hier eisen ze VWO 6 of een propedeuse.. echter zou ik mogelijk ook onder de mature student regel kunnen vallen (zeker als ik straks evt PR zou zijn, alleen hoe zouden ze dat dan met mn diploma/havo willen zien) dus ik hoop eigenlijk dat ik me misschien op die manier naar binnen kan praten.. heb eigenlijk niet zoveel zin om 3000/4000€ en een jaar tijd "weg te gooien" (en het is nog beide selectie/loting ook.. :( )

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:15

Weet iemand van jullie hoe het zit met een Nedertlands paspoort aanvragen voor m'n zoon? M'n man is Canadees, ik dus NL paspoort + Canada PR. Zoontje is dus Canadees. Nu zei iemand dat het veel gemakkelijker is om zsm een NL paspoort aan te vragen voor hem, dan wanneer hij ouder is en dan een dual citizen wil. Ik heb zelf geen idee, ben een beetje aan het googlen naar een antwoord, maar misschien dat een van jullie er meer van weet?

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:23

Gemeente Den Haag bellen? Ik zit straks met hetzelfde eigenlijk alleen is mijn man ook Nederlands maar ons kind Canadees.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 05:20

Ik heb inderdaad wat proberen te vinden via de rijksoverheid, maar vind het lastig om er echt een duidelijk antwoord om te krijgen. Tot nu toe, kan hij dus de NLse nationaliteit krijgen maar moet wel geboren voor dat hij 7 jaar wordt. En dan moet ik ook weer kijken hoe het zit met het hebben van de dubbele nationalieit. Vand de week toch eens bellen, zal het antwoord laten weten.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 06:11

Volgens mij krijgt ieder kind dat in Canada geboren wordt automatisch Canadese nationaliteit. Als je (ook) een NL paspoort aan vraagt kan dat gewoon: Canada heeft niets tegen dubbele nationaliteit. Verhuis je terug naar NL dan kun je wel zien wat er gebeurd. :)

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:13

Mijn neef heeft dit jaar een dochtertje gekregen en heeft voor haar een NL paspoort aan kunnen vragen bij de ambassade/consulaat. Mijn neef is NL, zijn vrouw komt uit Zimbabwe en heeft bijbehorend paspoort. Kindje heeft nu dubbele nationaliteit. Er zal toch geen verschil in zitten of de man of vrouw NL is? Volgens mij kan het kindje de nationaliteit altijd overnemen van de ouders.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:22

Onze dochter krijgt idd gewoon een Canadees paspoort en Canadese nationaliteit, maar het zou leuk zijn als ze ook een NL paspoort kan krijgen. Die website die Vivian linkt hier is een goede, heb ik veel aan gehad, ook om ons huwelijk in NL te registreren.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:14

Lenny, ik zou gewoon contact opnemen met de NLse ambassade in Canada, die kunnen je zeker correcte informatie doorgeven :j Dubbele nationaliteit is erg handig, ik heb zelf ook USA en Belgische nationaliteit.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:07

Mijn dochter heeft een canadese en Nederlandse nationaliteit :-) zij heeft een canadees en Nederlands paspoort :D ze is nu 2,5 maar als ze 18 is moet zij 1 nationaliteit kiezen

Je kan die gewoon indienen, zij is in Nederland geboren, maar haar vader woond in Toronto (wij zijn inmiddels uit elkaar) Heb zelf ook 4,5 jaar in Toronto gewoond. Wij hebben via de Canadese ambasade in Nederland een Canadees paspoort aangevraagd. Hiervoor is het geboorte certificaat van hem nodig en moesten er papieren worden gestempeld in ottawa, e.d

De Nederlandse en Canadese nationaliteit moet wel bevestigd worden natuurlijk, die krijgt zij niet automatisch.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:21

Stagediver, ben je zeker? Het moeten kiezen op je 18de voor één nationaliteit is hier in België al enkele jaren geleden afgeschaft. Volgens mij is het in Canada en Nederland net zo dat beide landen dubbele nationaliteit erkennen en dat ze die nationaliteiten gewoon kan behouden na haar 18de. Er zijn nu inmiddels zoooooveel mensen met 2 of meerdere nationaliteiten.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:30

Tegen mij werd dat inderdaad gezegd dat zij dan op haar 18e de nationaliteit kan kiezen? Maar dat is niet wat wij hebben gehoord van het consulaat hoor, maar van iemand die al wat ouder is die was pools/canadees en moest kiezen op een gegeven moment :) Kan wel zijn dat dat inmiddels veranderd is? Dat was wel in canada. Dus niet in Nederland.

Mij maakt het zoiezo niet uit, zou het wel fijn vinden als ze naar Canada later ging om te studeren. Er zijn een heleboel studie mogelijkheden, met name bij de UofT (university of toronto) en Canada is natuurlijk een prachtig land :D

Daarom heb ik ook besloten samen met mijn ex om zoiezo 2 nationaliteiten te geven.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 18:56

Bedankt voor de info, de rijksoverheid vertelde me idd ook om contact op te nemen met de ambassade.

Maar het lijkt erop dat m'n zoon gewoon de Nederlandse nationaliteit kan aannemen en zolang paspoort niet laat verlopen hij de dubbele nationaliteit behoudt. Zelfde geld volgens mij voor mij als ik de Canadese nationaliteit aan ga nemen. Zolang ik mijn Nederlandse paspoort niet laat verlopen is er niks aan de hand, anders kun je het nederlanderschap verliezen. ( http://www.rsonac.org/dutch-nationality ... ality.html )

Maar

@ stagediver:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ionaliteit

Citaat:
Dubbele nationaliteit via optieprocedure
Als u via de optieprocedure Nederlander wordt, bent u niet verplicht afstand te doen van uw oorspronkelijke nationaliteit. Alleen meerderjarigen die sinds hun 4e levensjaar in Nederland wonen, moeten wel verplicht afstand doen van hun oorspronkelijke nationaliteit.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:59

Stagediver schreef:
Tegen mij werd dat inderdaad gezegd dat zij dan op haar 18e de nationaliteit kan kiezen? Maar dat is niet wat wij hebben gehoord van het consulaat hoor, maar van iemand die al wat ouder is die was pools/canadees en moest kiezen op een gegeven moment :) Kan wel zijn dat dat inmiddels veranderd is? Dat was wel in canada. Dus niet in Nederland.

Het kan prima zijn dat Polen dubbele nationaliteit niet aanvaardt en dat er daarom op 18 gekozen moet worden :j Maar ik weet dat het in België al lang niet meer zo is, want mijn vader zat het vroeger ook altijd tegen mij te zeggen dat ik mijn Amerikaanse nationaliteit zou moeten opgeven maar die procedure is allang afgeschaft :)

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:01

Dus jij hebt jouw amerikaanse nationaliteit dus gewoon nog?

Wat doe jij dan nog hier!! Ik had het wel geweten :o

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:19

Omdat studeren in Amerika duur is :+ En ik niet echt behoefte heb om werk te gaan zoeken in een land waar de economie nog 10x erger is dan waar ik nu woon. :)

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:23

Ja goedkoop is het zeker niet, maar het land is wel zo gaaf :D ik had het wel geweten hoor :D ben echt verliefd op het land :o maar heb daar ook hele leuke banen gehad.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:53

Ik heb er een tijd gewoond (wel toen ik heel klein was hoor :+ ) en heb er heeeeel veel gereisd, en voor mij is het ook een mooi land maar wel een vakantieland. Qua sociale zekerheid, economie, gelijke kansen is Amerika niet een land waar ik lang zou kunnen/willen wonen. Met de Amerikaanse mentaliteit heb ik echt een haat-liefde verhouding. Ik kom er graag, maar na een paar weken ben ik altijd weer blij om naar huis te komen :P Ze zijn imo veel te narrow minded, hoewel ze maar al te graag aan de hele wereld verkondigen hoe open-minded ze zijn. Maar ja, wij hebben in Missouri gewoond, is nu ook niet echt de beste staat om te gaan wonen :D Aan de kusten (NYC, Boston, DC, Californië, Washington) is het wat gematigder, maar het is gewoon geen land waar ik als jonge vrouw die net begint te werken zou willen gaan wonen.

Ik heb ook een tijd in Vancouver gestudeerd en daar zou ik bv. wel zo naar verhuizen als ik kon :j Veel meer open-minded, relaxed, betere economie.
Laatst bijgewerkt door Yasmine op 26-09-14 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:55

Ja canada is zoiezo een stuk relaxter, ik heb zelf in Wisconsin gewerkt, meer het platteland, dus iedereen was super relaxed daar en mochten overal komen eten en waren echt overal welkom. Heeel anders dan hier :D Heb zelf in Toronto gewoond 4,5 jaar dus iets meer chaos :D maar mensen zijn daar ook veel openminder en gezelliger.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 23:50

Yasmine, ik heb meer mensen hetzelfde horen zeggen wat jij nu zegt, geweldig land maar niet om permanent te wonen. Het is toch allemaal niet zo stom geregeld in NL/ Belgie.
Ik zal later alles eens op m'n gemakje uitzoeken, eerst maar een Canadees paspoort aanvragen voor onze dochter die we elk moment verwachten :) Ik heb net een aantal dagen van mijn leven nodig gehad om uit te zoeken hoe ik ons huwelijk hier in NL kan registeren maar dat is ook gelukt via de NL ambassade, echt heel behulpzaam waren ze!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 03:34

Succes met de laatste loodjes van je zwangerschap, Lennylenny. Wat gaat dat toch snel! :D

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:51

lennylenny schreef:
Yasmine, ik heb meer mensen hetzelfde horen zeggen wat jij nu zegt, geweldig land maar niet om permanent te wonen. Het is toch allemaal niet zo stom geregeld in NL/ Belgie.
Ik zal later alles eens op m'n gemakje uitzoeken, eerst maar een Canadees paspoort aanvragen voor onze dochter die we elk moment verwachten :) Ik heb net een aantal dagen van mijn leven nodig gehad om uit te zoeken hoe ik ons huwelijk hier in NL kan registeren maar dat is ook gelukt via de NL ambassade, echt heel behulpzaam waren ze!

In toronto waren ze ook super behulpzaam en wat een lieve mensen!!