Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 10:27

Appeltje_1 schreef:
Van welk merk is jullie skihelm? Ben een beetje aan het twijfelen met welke ik wil.

Toevallig hier een Sinner met vizier voor mijn verjaardag gekregen.
Nog niet geprobeerd met bril, maar verder zit hij lekker.

Die beelden van de drukte en weinige sneeuw zijn echt erg joh!
Echt vervelend voor de mensen die er nu zijn.

Wij gaan pas in februari en zitten vrij hoog dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om.
Vriendlief heeft inmiddels twee lessen gehad op een indoor baan. In februari nog een keer oefenen, maar eigenlijk vind ik dat ie nog een keer moet voordat we gaan. :Y)

Neelm3r9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:36

opisop_shop schreef:
Kaprun zelf heb ik nog niet geskied dit jaar, alleen op de kitzsteinhorn tot december. Dus ik hoor straks graag je mening over de sneeuw, wil met de kinderen nog naar de Lechnerberglift binnenkort.

Hebben jullie zelf spullen of huur je ter plekke? Heel koud zal het in elk geval niet worden, maar verschillende laagjes qua kleding is altijd fijn.

Ik laat het weten!

We gaan ski’s en schoenen huren.

Optiwolk

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:44

Extra sokken, liefst met demping.
Gehuurde schoenen vind ik soms wat demping ontbreken…

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:46

Het eerste jaar hebben we gehuurd. Maar we wisten toen al snel dat we vaker wilden gaan dus toen hebben m'n ouders voor ons allemaal ski's en schoenen gekocht. We hadden allemaal fijne ski's en hoefden niet zo nodig ieder jaar het nieuwste van het nieuwste.

Toen ik als tiener daarna begon met snowboarden weer het eerste jaar gehuurd en daarna gekocht. Huren voor een week was 100 euro, terwijl voor 250 euro had ik m'n eerste board met flowbindingen.

Dat board heb ik gebruikt tot hij helemaal op was en toen zelf een nieuw board gekocht. Dat was wel even een rib uit m'n lijf maar ik ging er heerlijk op. Dus dit board blijf ik ook gebruiken tot hij op is. Mss dat ik dit jaar wel een nieuwe rib ga ruilen voor die nieuwe bindingen die ik hier laatst geplaatst heb. Ik heb nog steeds m'n eerste bindingen (al dik 19 jaar). Dus die hebben zichzelf echt wel opgebracht

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:06

Wij huren al het materiaal. Vroeger deden we dat ook omdat we niet elk jaar gingen.
Op een gegeven moment gingen mijn vader en broer welk elk jaar en hadden toen dus eigen materiaal gekocht.

Hier voor het eerste jaar zonder ouders of anderen die ons op sleeptouw kunnen nemen dus we moeten alles zelf uitzoeken. Toch best spannend merk ik :D .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:18

Ik heb mezelf en paar jaar geleden asociaal dure sokken kado gedaan in Flaine. Maar wat een verademing zijn die. Ik heb er een tweede iets minder dure standaard versie bijgekocht en ik wil niets anders meer.

https://xsocks.nl/producten/x-socks/pro ... RW19U-G212
De eerste set was de enige die ze hadden die me pasten en een special edition sok. Met de franse vlag ivm olympische spelen toen. :') De tweede set is een normale kleursetting. Maar wat zijn deze lekker. Dik voetbed geen zweetvoeten of koude tenen. Schenen die niet geirriteerd raken en voor mij belangrijk. Het voorkomt nog eens extra dat mijn linkervoet teveel opzwelt door het medische probleem dat daar zit.

Mijn eerste set skies (salomon) waren de skies die ik had gehuurd en halverwege de week heb overgekocht van de verhuurder. De koop was uiteindelijk goedkoper dan de huur en de verhuurder was blij dat hij een idioot trof die deze skies wel paste. :)) Extra korte skies maar dan voor volwassenen. Ik heb er inmiddels een tweede nieuwe set van rossignol, ook weer zo n rare korte maat waardoor ook deze weer goedkoper waren vanwege de afwijkende maat. :') Al skieen die echt heel anders.
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-01-23 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:19

capopjekop schreef:
Mss dat ik dit jaar wel een nieuwe rib ga ruilen voor die nieuwe bindingen die ik hier laatst geplaatst heb.

:')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:13

Indy_Mouse_9 schreef:
capopjekop schreef:
Mss dat ik dit jaar wel een nieuwe rib ga ruilen voor die nieuwe bindingen die ik hier laatst geplaatst heb.

_O- _O-

Ik heb geen eigen spul, maar ik heb er spijt van dat ik mijn laatste huurskies niet heb overgekocht. Die dingen waren echt zo fijn, ik had zoveel vertrouwen, dat was echt hemels. Het waren Dynastars, en nu als ik ga huren probeer ik die ook te huren :)
Ik heb wel eens skies gehad die me dus wel in de steek lieten, was ik gewoon chill rechtdoor aan het glijden, sloeg mn linkerski gewoon linksaf. Bam, lag ik dan. Ik kon ze echt slecht onder me houden, was die week ook heel bang kan ik me herinneren. Wat een verschil kan een ski dan maken :j

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:25

Earth, dat gevoel herken ik, vreselijk!
Vooral op van die lange licht hellende verbindingsstukken, waar je super veel vaart maakt maar niet links of rechts wilt. Slappere skies gaan dan klapperen en dat vind ik altijd nogal beangstigend, met zo'n snelheid... Ik heb ook altijd het idee dat als me iets zou gebeuren tijden het skien, het dus op zo'n soort stuk zal zijn %)

Heb je nog een idee van welk type Dynastar je had? Want met alleen het merk ben je er nog niet :)
Mijn eerste eigen skies waren Atomic Cloud 11's, 1 seizoen verhuurd geweest. Net een tikkie stijver dan ik tot dan toe had gehuurd, maar dat moest wel kunnen, leek me. En dat kon, als ik er weer in zat en voldoende vertrouwen had om de snelheid te maken die die skies nodig hadden. Helaas duurde dat elke keer 3 dagdelen :o dus na 2 vakanties en een lang weekend Winterberg was de lol er een beetje af.
Toen heb ik tweedehands een paar Atomic Cloud 9's gekocht, die zijn minder stijf. En daar heb ik afgelopen jaar heerlijk mee geskiet, vanaf het eerste moment <3

Overigens kan ook of ze goed gewaxt en geslepen zijn nog veel verschil maken in hoe goed handelbaar ze zijn!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:30

Ja ik heb uiteindelijk eens uitgezocht welk type het is, ik ga ze eens opzoeken :P

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:37

Dat is echt mijn grootste angst die ik heb met skieen, niet op tijd kunnen remmen of sturen. Ik houd daarom echt een bejaarden loop tempo aan. Liever te traag maar controle dan iets sneller en steeds het gevoel hebben dat de skies er met me vandoor kunnen gaan %) Door mijn knie maak ik de bochten toch al korter achter elkaar. Meer slalom idee dan de hele breedte van de piste gebruiken. Anders doet het me te zeer voor mijn knie

Die salomons zijn traag en vergevingsgezind. De rossignol zijn ook hanteerbaar maar reageren ietsje nerveuzer voor mijn gevoel maar glijden wel soepel. Ik denk dat het ook mijnnnadeel is dat ik van die korte skies nodig heb, die reageren denk ik toch al rapper en remmen lastiger.

Gv heeft wel eens mijn salomon en schoenen gebruikt (het zijn zijn oude schoenen die net iets te krap zijn en mij idioot genoeg goed zitten) en hij had er wel meer moeite mee dan met zijn dynastar skies door het toch nerveuzigere gedrag.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:52

Afbeelding

Overigens, Flaine gisteren. Dit is toch om te janken? Zo gaan je hele ski's naar de getver.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 14:18

Ah dat is de achterom piste bereikbaar met sleeplift en oude stoeltjes lift. Een toch redelijk sneeuwloos gevoelige piste. Ik zou daar dus echt niet op gaan skieen. :n dat is gewoon niet leuk meer en idd zonde van je skies

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:14

Earth schreef:
Ja ik heb uiteindelijk eens uitgezocht welk type het is, ik ga ze eens opzoeken :P

Even voor mijn eigen administratie, het is de Dynastar Intense 4x4 78. :P

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:46

Earth schreef:
[ [url=m/J6QtpW.webp]Afbeelding[/url] ]

Overigens, Flaine gisteren. Dit is toch om te janken? Zo gaan je hele ski's naar de getver.

Aiii, daar ga je toch niet vrijwillig overheen...

Hier is nu sinds zondag alles dicht. Echt totaal geen sneeuw meer, dus kom maar op met die sneeuwdump! Al staat die hier nog niet in de voorspelling helaas.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 18:17

Ah wat balen zeg.
Wij wonen sinds afgelopen jaar vlakbij Zell am See.
Mijn man moet nog leren skiën. Hier in het dorp op +/- 750 meter zit een klein oefenliftje. Hij is niet meer de volle breedte maar gek genoeg nog steeds bruikbaar! Daar zijn we vanmiddag even geweest. Helaas miezert het hier nu.
Morgen weer in Zell am See skiën met de kinderen.
Zijn de Oostenrijk hangers die hier zitten ook aangemeld bij fantastisch Oostenrijk? Die plaatsen regelmatig updates, vorige week zaten ze bv in Saalbach en nu waren ze op de kitzsteinhorn. Kun je de sneeuw een beetje in de gaten houden.

Neelm3r9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:02

opisop_shop schreef:
Ah wat balen zeg.
Wij wonen sinds afgelopen jaar vlakbij Zell am See.
Mijn man moet nog leren skiën. Hier in het dorp op +/- 750 meter zit een klein oefenliftje. Hij is niet meer de volle breedte maar gek genoeg nog steeds bruikbaar! Daar zijn we vanmiddag even geweest. Helaas miezert het hier nu.
Morgen weer in Zell am See skiën met de kinderen.
Zijn de Oostenrijk hangers die hier zitten ook aangemeld bij fantastisch Oostenrijk? Die plaatsen regelmatig updates, vorige week zaten ze bv in Saalbach en nu waren ze op de kitzsteinhorn. Kun je de sneeuw een beetje in de gaten houden.

Fantastisch Oostenrijk maakt inderdaad erg leuke en mooie filmpjes!

Kun je hogergelegen in Zell am See beter skiën? Of hoe is de sneeuw daar?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:19

Ik heb deze week met de kinderen alleen de Glocknerbahn en de Hirschkogel gehad, dus niet helemaal tot boven geweest. De sneeuw is hier voor het weer een de drukte nog goed vind ik, maar dan wel tot het einde vd ochtend. Vanaf dan is het wel echt papperig. Op de makkelijke pistes dan nog goed te doen, maar daar waar het drukker of steiler is krijg je dan natuurlijk bulten. Zaterdag heb ik de ronde geskied in Saalbach en daar vond ik de sneeuw al om een uur of 10 papperig.
Maar voor de slechte omstandigheden nog goede sneeuw in verhouding.
Er is in elk geval kou nodig zodat de sneeuw minder nat is en er kunstsneeuw bij kan. Het liefste natuurlijk een echte sneeuw dump maar dat zie ik nu nog niet gebeuren.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:47

Heeft iemand hier tips voor een dagrugzak met het skiën?

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:00

Kom weer even onder mijn meeleessteen vandaan. De duimen draaien hier ook voor een fijne sneeuwdump. Eind januari naar Westendorf.

Josien_ schreef:
Heeft iemand hier tips voor een dagrugzak met het skiën?

Heb al járen een Dakine Mission mee. Regelmatig meerdere malen per jaar en hij doet het nog steeds perfect.

Ortovox is ook een fijn merk. Wat ik in ieder geval belangrijk vind is een fijne rugpadding en een heupband. Niet perse voor het gewicht maar dan blijft hij in ieder geval netjes zitten als je naar voren buigt of valt oid.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:06

Dank! Klinkt goed. Heb nooit met een rugzak geskied en het hoeft ook maar een kleintje te zijn, maar nu zelf op pad wil ik toch graag wat extra mee nemen.
Daarnaast moet ik waarschijnlijk ook wat voor mijn vriend mee nemen want ik kan het een beginnende skiër niet aan doen om ook nog eens met een rugzak rond te lopen denk ik :Y) .

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:46

Ik heb een rugzak bij de Decathlon gehaald. Met borst- en heupband, inderdaad om hem op zijn plek te houden. Ook met vallen en schuiven blijft hij netjes op zijn plek. Ook als je ondersteboven een piste afgaat ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:27

Ik heb gewoon een goedkopie van de Decathlon van €3 ofzo, 10 liter. Niet de meest comfortabele maar werkt prima. Past net genoeg eten en drinken in voor mij en de kinderen.
Laatst skiede ik met mijn moeder en zus en ging ik vol gas over de kop :7
Er zat een flinke deuk in de kunststof waterfles :+ maar verder had hij de drie Saltos goed doorstaan :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:37

Er lijkt voor volgende week wat sneeuw aan te komen, maar daarna mogelijk ook zachtere lucht. Dus dat is niet echt ideaal. Winterberg gaat waarschijnlik maar een paar cm krijgen, dus dat wordt m dan voor ons waarschijnlijk niet.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:40

Ik heb een goedkope rugzak van Decathlon en een wat duurdere van Osprey maar die van Decathlon voldoet eigenlijk prima.

Bandjes om de tas zijn fijn zodat je 'm zo klein mogelijk kan maken.