Zuid Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:28

Denise_Storm nee was met enkele mailtjes geregeld! Gelukkig :j

Leuk die reisplannen weer :)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:03

Gelukkig maar poes dat het een beetje vlot afgehandeld kon worden!

Ik ben nu de plannen voor Oktober wat concreter aan het maken. Word er helemaal excited van. Wel een klein foutje tegen gekomen van het bureau die de excursie via Riksja had geboekt. We zouden om 09:30 in St. Lucia een boattrip hebben maar die ochtend vertrekken we vanuit Underberg wat een goede 5u rijden is _O-
Dus dat maar even om laten boeken naar een dagje later als we daar de hele dag zitten, iets praktischer. Was gelukkig met een belletje gefikst!

Wat is trouwens jullie ervaring/tips met in de avond uit eten gaan? In oktober is het om ongeveer 19:00 donker heb ik me laten informeren, maar het is niet wijs om in het donker nog alleen met de auto op pad te gaan? In Kaapstad kunnen we makkelijk een Uber nemen, maar hoe zit dat op andere locaties die niet zo stads/groot zijn als Kaapstad? We hebben namelijk (bijna) nergens avondeten bij geboekt. Kunnen soms in het hotel uit eten maar ik vind het ook wel leuk om naar tentjes in de buurt te gaan.

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:11

Ligt denk ik heel erg aan waar je zit. Wij zitten in Port Alfred aan de kust. is niet heel groot ofzo, maar durf hier prima met de auto rond te rijden in het donker. Heb me nog geen seconde onveilig gevoeld.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:54

Ik krijg ook een beetje terughoudend heid van mijn man en de ouders van meisje waar ik mee ga, die denken ook dat we worden verkracht door donkere mannen en dat we doodgaan :')
Ze hebben liever dat we ons laten rijden terwijl ik hier lees dat t prima kan! Gewoon gezond verstand gebruiken en overdag rijden, in de avond uit de stadjes blijven... helpen jullie even ze te overtuigen -O-

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:13

Wij vroegen het altijd in het hotel of hostel :j

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:14

Queelens schreef:
Wat is trouwens jullie ervaring/tips met in de avond uit eten gaan? In oktober is het om ongeveer 19:00 donker heb ik me laten informeren, maar het is niet wijs om in het donker nog alleen met de auto op pad te gaan? In Kaapstad kunnen we makkelijk een Uber nemen, maar hoe zit dat op andere locaties die niet zo stads/groot zijn als Kaapstad? We hebben namelijk (bijna) nergens avondeten bij geboekt. Kunnen soms in het hotel uit eten maar ik vind het ook wel leuk om naar tentjes in de buurt te gaan.

Wij waren in oktober/november in ZA maar we hebben het niet opgezocht om in het donker in de auto te zitten. In Kaapstad zijn we een paar keer vanuit ons guesthouse lopend naar een restaurant gegaan en dus in het donker weer terug, maar we zaten in een veilige buurt en waren met vijf personen. Vanuit ons guesthouse werd gezegd dat het kon, dus daar vertrouwden we op. Gezond verstand gebruiken staat echt op 1. Bij kleinere locaties waar we geen avondeten geboekt hadden, kon dat vaak alsnog bijgeboekt worden als we dat vroegen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 09:44

Wij zijn heel veel s avonds op pad geweest om te gaan eten. Evt gewoon aan degene vragen waar je verblijft wat wel en niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:53

Niet met je auto een township in touren en als je je even niet zo veilig voelt deuren van binnen uit op slot doen. Als je wel in een township terecht komt of een situatie waar je je niet zo prettig in voelt zorgen dat je auto nooit volledig stil komt te staan, dus als je ziet dat je op een rood stoplicht afrijdt gas loslaten en uit laten rollen ipv remmen. Verder moet uit eten 's avonds prima kunnen. In een auto ben je echt niet zo kwetsbaar.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:09

Heeft iemand hier ervaring met CemAir? Vlieg er mee van Johannesburg naar Hoedspruit en ga met een vliegtuig waarvan iemand zegt dat het landingsgestel nogal eens inklapt :+

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:39

Poes, wat heftig zeg! Fijn dat alles toch nog goed afgelopen en afgehandeld is...

Queelens, oktober schiet al lekker op!

casperzazoe, CemAir ken ik niet, zelf doe ik binnenlandse vluchten altijd met Airlink.

Mijn vader zit nu in ZA voor familie bezoek, was wel lichtelijk jaloers toen hij vertrok...
Maar goed, nog 3,5 week en dan vlieg ik zelf ook weer die kant op. Zo'n zin in!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:04

Fijn om jullie ervaringen te horen. Inderdaad een goede om het daar in de guesthouses terplekke te vragen :)

Maaike, in welke wijk zat je in CT? Wij zitten strakt in Groenpunt, een paar straten verwijderd van de V&A waterfront. Ergens hoop ik dat we dat kunnen lopen anders moeten we voor 2 straten een uber nemen :P

Geen ervaring met CemAir. Win doen onze binnenlandsevlucht met British Airways. Zouden eerst met South African airways gaan maar die vliegen blijkbaar niet meer van porth elizabeth naar durban sinds een tijdje..

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 15:20

Greenpoint is een erg veilige en toeristische wijk, ik denk dat je in de straat zelf al wel genoeg restaurantjes kan vinden :) terug lopen vanaf Waterfront zou ik zelf niet doen in het donker. Ik heb daar in de schemering lang staan wachten op m'n Uber en voelde met niet heel erg op m'n gemak. Waterfront is wel echt héél erg leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:41

Greenpoint is inderdaad heel toeristisch. 's Avonds zou ik sowieso Uberen in Kaapstad, ook als het maar kleine stukjes zijn. Het kost geen drol en als het donker is is het niet per se de veiligste stad om rond te lopen. Van bar A naar bar B zal je geen problemen tegenkomen, maar beter het veilige voor het onveilige.

South African Airways had een binnenlandse tak, SA Express, maar die mogen al een tijdje niet meer opereren in ZA omdat er problemen zijn met de belasting oid. Daarom worden de vluchten die al geboekt waren nu over genomen door South African Airways, en de rest wordt geschrapt. Dat is al best een tijdje zo en ik denk niet dat het binnen aanzienbare tijd opgelost gaat worden :+ Wbt binnenlandse vluchten kan je overal wel op vertrouwen, ik zou alleen wel heel ruim plannen want bij binnenlandse vluchten zijn de vertrektijden meer nattevingerwerk dan een precieze tijd waarop je vertrekt. Die vliegvelden zijn zo klein dat ze gerust een half uur later weggaan. In Kaapstad heb ik eens drie uur moeten wachten op een vlucht, daardoor in PE een extra nacht hotel moeten boeken (meid met wie ik mee zou rijden wou niet van PE naar Grahamstown rijden in het donker, is een beetje een poedersuiker stuk snelweg) en SAA liet helemaal niets van zich horen. Had gewoon recht op compensatie maar volgens de klantenservice moest ik hem maar ergens steken waar de zon niet scheen, inclusief de betaling voor het last-minute hotel dat ook echt niet de goedkoopste was omdat ik nergens meer kon boeken om 9 uur 's avonds.

Edit: in Green Point zit trouwens een fantastisch Mexicaans tentje, El Burro. De DIY tortillas zijn echt super lekker, vooral die met varkensvlees. Wel allejezus pittig, dus geloof de menukaart als erbij staat dat het scherp is. De ceviche is ook heeeeel goed.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:14

Volgensmij heb ik wel eens van dat tentje gehoord ja. Ik heb er nu 2 op mijn lijstje staan. Een sushi tent en kloofstreet house. We hebben nog een dag open staan dus misschien wordt dat dan wel mexicaans :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:41

Het is echt de moeite waard, heel betaalbaar en ik heb zelden zo lekker Mexicaans gegeten terwijl ik het zo'n beetje overal ter wereld wel opzoek := Er zit nog een heeeeele goede tent ergens in een ander wijkje maar ik kan er even niet op komen hoe het heet, en ik denk dat El Burro echt heel in de buurt van jullie hotel zit, je kijkt vanaf daar uit op het stadion.

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:36

Denise_Storm schreef:
Zo, dat is schrikken poes! Ik zou wel even in paniek zijn zeg. Maar fijn dat de reis verder goed is afgelopen én dat nu alles netjes afgehandeld is. Zit een hoop werk in zeker?

Wij hebben inmiddels heel veel tips ontvangen van vrienden van ons. Echt heel fijn om hun ervaringen en tips te horen, zij zijn twee keer geweest met NRV en een ander stel één keer met Riksja. Wij neigen ook naar Riksja. We worden onwijs fijn geholpen door Stanley en het geeft ons een goed gevoel. We hebben wel voor de zekerheid nog een offerte opgevraagd bij NRV.

Dit is de route die we voor nu hebben. Ik denk dat we 1 nachtje Johannesburg schrappen en die bij Kruger nog of bij Hluhluwe eraan plakken.

[ [url=m/rWziej.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/S1TIVb.png]Afbeelding[/url] ]

Gaat nog een heeeel lang jaar wachten worden! 8)7

Hebben jullie nog tips voor boeken en/of programma’s over Zuid-Afrika? En dan vooral het noord-oosten? Ik heb nu deze geleend van een vriendin en wil graag “Safari reisgids Afrika, als u weten wil welk dier er voor uw lens verschijnt!” Zelf kopen (of vragen voor kerst/verjaardag ofzo :)) )

[ [url=m/OLwuqa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien een late reactie..

Wij zijn afgelopen winter naar Zuid-Afrika gegaan. We wouden ook via Riksja (heel last-minute) de reis boeken van JB naar CP, maar ze konden ons niet meer helpen. Uiteindelijk zelf alles geboekt via Trivago, maar wel ongeveer de route van Riksja genomen. Wij waren 3 weken weg en hebben ongeveer €2500 pp betaald. Dit waren onze vluchten, huurwagens, benzine, tol, grensovergang, overnachtingen en elke dag op restaurant.

Het was ook onze eerste verre reis, maar ik heb er absoluut geen spijt van gehad om dit zelf te boeken.
We hadden op voorhand de tickets via KLM geboekt en nadien gekeken voor de tussentijdse binnenlandse vlucht van Durban naar Port Elisabeth en ook de huurwagen via Hertz geboekt.

Ik zou zo terug gaan, wij hebben een zalige reis gehad!
Ik zou verder ook de dag Joburg skippen en een dagje langer in het Kruger blijven!

Verder hebben wij ook 's nachts gereden (soms nog naar onze volgende locatie, soms naar restaurant). Gewoon vragen aan de locals/B&B/guesthouses wat je best wel of niet doet en inderdaad de deuren van binnenuit op slot doen.

Wij hebben een horse safari in Sint Lucia gedaan. Daar werd de groep opgesplitst in ruiters met ervaring en de echte toeristen, zodat wij konden galloperen. De andere groep (met mijn vriend) heeft vooral gestapt en soms een klein drafje gedaan. Als je wil kan ik het juiste adres nog wel eens opzoeken, kan het zeker aanraden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:55

Over de snelweg rijden kan 's nachts inderdaad niet zo veel kwaad als je een zelfverzekerde chauffeur bent (niet alles is verlicht en het verkeer om je heen is waarschijnlijk anders dan in Nederland) maar door bv townships of slechte buurten zou ik niet doen, en het lastige is dat je dat als toerist vaak pas herkent als het te laat is. Overdag kan je daar prima de doorgaande weg doorheen pakken, 's nachts zou ik het persoonlijk niet proberen.

Zelf boeken is overigens wel echt prima te doen in ZA hoor. Je kan overal terecht met booking.com en vooral langs de garden route is er meer dan genoeg gelegenheid om te stoppen voor hotels en restaurants.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:18

Vraagje, hoe hebben jullie dat gedaan met mobiel/internet?
Ik las op de site van mijn provider dat je een wereld bundel aan kunt zetten maar dit kost 8,50 per dag bij gebruik, ik vind dat nogal veel!
Van een collega kreeg ik de tip een prepaid kaartje te kopen daar, iemand tips?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:34

Gewoon even niet internetten. Heb de telefoon alleen een keer gebeld om te bellen dat we later kwamen. Verder de telefoon niet nodig gehad.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:16

Hier ook in twee vakanties maar één belletje gedaan. In de meeste gevallen heb je ook amper bereik. Internet alleen op wifi van de campsite of lodge, maar ook dat deed het vaker niet dan wel :')

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:38

Ik heb een kaartje gekocht via Vodacom. Werkt ideaal, je hebt dan ook beter bereik dan met een Nederlands kaartje. Je kan hem ophalen op het vliegveld en ze maken hem daar ook klaar voor gebruik. Je Whatsapp blijft op hetzelfde nummer, alleen bellen is op het Afrikaanse nummer

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:03

Ik heb op de luchthaven een simcard gekocht voor 25 euro of zo, 3GB data, niet bellen. Vond het wel heel handig hoor.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:27

Queelens schreef:
Maaike, in welke wijk zat je in CT? Wij zitten strakt in Groenpunt, een paar straten verwijderd van de V&A waterfront. Ergens hoop ik dat we dat kunnen lopen anders moeten we voor 2 straten een uber nemen :P

Maartens Guesthouse zit in Fresnaye, tegen Signal Hill aan. Wij liepen de straat uit naar beneden, iets naar rechts nog verder naar beneden en daar kon je genoeg restaurantjes vinden. Het V&A Waterfront vond ik erg leuk, laatste dag hebben we daar in de foodhallen heerlijk gegeten voordat we naar het vliegveld moesten.

Internetten deden wij alleen met wifi, hoe slecht die meestal ook was. Zorgt wel voor een heerlijk vakantiegevoel ;) In Lalibela game reserve had ik in mijn lodge niet eens ontvangst, daarvoor moest ik richting het hoofdgebouw lopen :D

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:32

Het is ook niet vanwege social media oid hoor haha, maar sommige momenten wellicht wel handig om contact op te kunnen nemen (nood/probleem) of iets op te zoeken (route) oid, vandaar de vraag inderdaad. Bedankt voor de info! :)

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:43

GWR schreef:
Vraagje, hoe hebben jullie dat gedaan met mobiel/internet?
Ik las op de site van mijn provider dat je een wereld bundel aan kunt zetten maar dit kost 8,50 per dag bij gebruik, ik vind dat nogal veel!
Van een collega kreeg ik de tip een prepaid kaartje te kopen daar, iemand tips?

Ik heb hier een simkaartje gekocht inderdaad, van Vodacom, maar je hebt ook andere. Kaartje zelf kost 1 ZAR :+ en bij de supermarkten heb je 1gb voor 149 ZAR (ongeveer 10 euro). Bij de Vodacom winkel kun je ook meer gb in een keer erop zetten, dan is het ook goedkoper omgerekend.
Bij google maps kun je trouwens ook kaarten downloaden als je wifi hebt. Dan kost het geen (of vrijwel geen) data als je vervolgens in de auto zit.