[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 16:28

Wij drinken nu altijd al flessenwater, dus zo'n probleem is het niet.
Ik vind het water wat je in het dorp kan drinken uit fonteinen in ieder geval niet te drinken. En bij de wok im Albi hebben ze bijvoorbeeld ook heel vies water met chloor.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 16:28

Even staan vond ik de chloorsmaak niet van verdwijnen, althans niet genoeg. Ik kan echt iedereen de Berkey aanraden, dat ding is zo'n zegen! Al 4 jaar in gebruik en nog geen dag spijt gehad van dat ding. Wij hebben een Big Berkey, 8 liter past daarin. Daar doen we ongeveer 2 dagen mee met 2 personen. Als hij leeg is vul je hem bij en dan is het een uur later er allemaal al door.

Ik moet echt aandelen gaan nemen in dat ding :')

Flessenwater vind ik een enorme plasticverspilling. Dat is ook de reden waarom wij, destijd nog in Canada, op zoek zijn gegaan naar een geschikt alternatief.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 16:33

JudithO schreef:
Even staan vond ik de chloorsmaak niet van verdwijnen, althans niet genoeg. Ik kan echt iedereen de Berkey aanraden, dat ding is zo'n zegen! Al 4 jaar in gebruik en nog geen dag spijt gehad van dat ding. Wij hebben een Big Berkey, 8 liter past daarin. Daar doen we ongeveer 2 dagen mee met 2 personen. Als hij leeg is vul je hem bij en dan is het een uur later er allemaal al door.

Flessenwater vind ik een enorme plasticverspilling. Dat is ook de reden waarom wij, destijd nog in Canada, op zoek zijn gegaan naar een geschikt alternatief.

Hoe vaak moet je dat filter verva ngen?

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 16:35

JudithO schreef:

Interessant, hoelang gaat zo'n filter mee?
Hier in Spanje worden vaak filters ingebouwd in de keuken dit is wat anders?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 16:41

Het filter wordt inderdaad niet ingebouwd, het is gewoon een ding wat op je aanrecht staat.
Even een oude foto opgegraven:
Afbeelding

De filters hoef je maar heel weinig te vervangen. Bij kraanwater gaan ze heeeeel lang mee, echt jaaaren.
Wij vervangen ze om de 2-3 jaar.
Er is een test voor om te zien of ze aan vervanging toe zijn, dat kan ik nog wel eens opzoeken.
Je vervangt dan ook alleen de filters, niet het hele ding. Want an sich is de Berkey gewoon een watertank wat bestaat uit 2 compartimenten, met een deksel erop en een kraantje onderin. De filters zorgen ervoor dat het 'vieze' water van boven gefilterd wordt. De onderste helft bevat dan dus het gefilterde water.

Maar tot zover de topicvervuiling ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 16:44

Chloor verwijderen kan door contact met zuurstof, dus overgieten in een ander glas en weer terug, paar keer herhalen.

Hoe lang een filter meegaat hangt van soort en merk af, maar dat staat aangegeven op de filter. Ongebruikt en goed opgeslagen zijn die dingen onbeperkt goed, eenmaal gebruikt zit er een einddatum aan.

Ingebouwde systemen zijn de grote varianten van een cylinder op je aanrecht, filters zijn vergelijkbaar, en hebben ook regelmatig onderhoud nodig. Voordeel is dat je er bv een UV lamp als bacteriefilter bij kan installeren, al is het fijn als bacterien uit het water gefilterd zijn, want ook dood en dus ongevaarlijk kunnen ze invloed hebben op de smaak van het water (bij melk is dat ook zo, daarom is ook bij pasteurisatie hygiene zo belangrijk).

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 17:30

Dus tegen bacteriën heb je een uv lamp nodig? Een filter haalt gern bacteriën eruit?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 18:06

Tinka schreef:
Dus tegen bacteriën heb je een uv lamp nodig? Een filter haalt gern bacteriën eruit?

Correct.

Wij hebben een groot filtersysteem, helemaal zelf geïnstalleerd. Dus UV tegen bacteriën. Groot, midden, fijn filter voor vuil. Actief koolfilter. Nitraatfilter en ontkalkinstallatie.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 19:49

Ik gebruik de Aqualine 5 waterfilter, maar voor kraanwater in NL. Dat zou bijv ook pfas etc zo goed als eruit moeten halen. En medicijnen etc.

Het smaakt iig iets lekkerder vind ik.

Is oa een keramisch en koolstof filter en zilver stenen.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 23:11

Ik zou op Kreta best een eigen bron willen hebben!
We hebben daar leidingwater (aangesloten op een 1000 liter tank), maar daar zit zo gigantisch veel kalk in, dat het Veluda filter dat we geïnstalleerd hadden binnen een week verstopt zat. Nu hebben we een ontkalkinstallatie. Wel zo fijn voor onze apparaten en de douches, maar ik vind het kraanwater niet meer lekker smaken. Iedereen verklaart me voor gek, maar ik vind het een beetje zuur smaken. Ik proef het meteen als ik per ongeluk een glas kraanwater krijg voorgezet. Zodra ik het kraanwater weer oké vind smaken is het zout in de ontkalkinstallatie op ;)
Zou zo'n Berkey ook tegen die zure waterontharder smaak helpen? Want we slepen nu inderdaad met plastic flessen water :(

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 03:16

Gelukkig zit er hier amper kalk in het water, het water uit de bron dus.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 12:57

Gisteren kwam de hoefsmid. Hij had een elektrisch slijpertje. Mercy vond het best spannend, maar liet het wel toe.

Afbeelding

De toeschouwers keken alvast of het eng was

Afbeelding
Het was slaapverwekkend

Afbeelding

Pathos gaf er helemaal niets om, draaide nog niet met zijn oor. Mijn hoefsmid in Nederland gebruikte altijd een soort slijpschijf, dus die is het gewend.

Afbeelding

Afbeelding
Zijn mooie oogje
Afbeelding

Daarna moesten de zwarte monsters, die doen altijd moeilijk bij de hoefsmid.
Eerst moest Rory, die stortte gewoon ter aarde, denk omdat ze 2 benen tegelijk op wou tillen oid, dom beest. Daarna goed overeind gehouden, en ging het wel goed. Zelfs het slijpschijfje vond ze ok, knap kind
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot Angie, die vond alles maar spannend, maar met veel kriebels en veel praten ging het goed. Angie heeft aan 2 hoeven halverwege een soort barst. Voorhoef dat de hoefsmid dacht het een barst was. Achter een oude hoefzweer, raar want heb haar nooit kreupel gezien, is toch erg pijnlijk.
In ieder geval was het niet heel ernstig nu.

Afbeelding

Afbeelding
Ze staat er erg gestresst bij, bij mij was ze minder gestresst.

De hoefjes zijn weer allemaal netjes. Ik was wat laat, vanwege mijn operatie.
En verder zijn ze lekker grasjes aan het eten in de wei aan huis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:02

Blije paarden in de wei! Ik blijf die omgeving bij jullie echt prachtig vinden zo op de foto's :j

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:03

Zo, ze staan er weer netjes bij. Dat van je op de grond laten rollen, dat wilde Prisca ook telkens doen in het begin. We wisselen nu veel af met de andere paarden, dan mag ze tussendoor rusten en dan is het oké.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 13:10

Het is niet echt rollen, ze rekken zich helemaal uit en gaan dan bijna tegen de grond, zowel Angie als Rory doen dat, familie trekje. Het beste helpt ze weer omhoog trekken en zeggen dat dat niet mag. Ze gaan ook graag hangen, lijkt soms ook een soort trance, oogjes dicht en half slapen. Ik masseer altijd wat rustgevende acupunctuur punten, of gewoon de manenkam. Alleen lette ik met Rory even niet op en toen viel ze half op de grond, volgens mij schrok ze er zelf ook van, hij was net begonnen een minuutje ofzo.
Ze hebben inderdaad een prachtig uitzicht, zeker nu de bomen toch ern beetje gaan verkleuren.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:43

O wat grappig, nee, zo doet Prisca niet, dat is echt stress, dan wilde ze eerste steigeren en als ze daar haar zin niet in kreeg, ging ze zover en zwaar naar beneden hangen dat ze dan op de grond kwam. Gelukkig is mijn hoefsmid echt ontzettend lief. Ik heb ook een smid gehad in het eerste huis, die sloeg met de vijl op mijn paard zijn onderbeen! Toen heb ik gezegd dat ik dat niet wilde en de keren erna kreeg ik een vervanger. Die smid is toen ook overleden.

Hoever is jullie nieuwe huis eigenlijk van ons af? 2 uur rijden? Anders zou ik ooit wel eens een dagje kunnen komen om met je te paardrijden als je dat leuk zou vinden en zou willen?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 13:51

Ik ben een paar keer bij van Nassau geweest, die sloeg ook met een vijl.
Deze smid geeft wel een tik als ze heel vervelend doen. Angie en Rory gaan meer zitten.
Ik denk dat het iets van 2,5 uur rijden is naar ons nieuwe huis. Jullie zijn van harte welkom hoor, kunnen desnoods ook blijven slapen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 14:22

Tinka schreef:
Ik ben een paar keer bij van Nassau geweest, die sloeg ook met een vijl.
Deze smid geeft wel een tik als ze heel vervelend doen. Angie en Rory gaan meer zitten.
Ik denk dat het iets van 2,5 uur rijden is naar ons nieuwe huis. Jullie zijn van harte welkom hoor, kunnen desnoods ook blijven slapen.

Nou ik vind dat zo not done, van een smid die met een vijl slaat! Kunnen ze een schiefel aan overhouden.

Ja, vind ik wel een leuk idee, dan komen we ooit met de camper als jullie helemaal geïnstalleerd zijn.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 14:34

Twyrrewin wat een verhaal zeg,wij hebben mede door gezondheidsproblemen ook gekozen voor Spanje.
We voelen ons hier veel beter.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 14:43

Hij sloeg met die vijl op zijn borst, niet op zijn been. Pathos gedroeg zich meteen, daarna was het niet meer nodig. Maar vriendin van mij was er meteen klaar mee.
Volgens mij reageer je in het verkeerde topic lukka

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 16:13

Tinka schreef:
Hij sloeg met die vijl op zijn borst, niet op zijn been. Pathos gedroeg zich meteen, daarna was het niet meer nodig. Maar vriendin van mij was er meteen klaar mee.
Volgens mij reageer je in het verkeerde topic lukka

Is de warmte zullen we maar denken, sorry.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 16:14

Geeft niet hoor

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 22:16

Wij hadden gisteren zelf een bezichtigen van Engelse mensen die al 20 jaar in Frankrijk wonen, 1 uur hier vandaan.
Waar ze nu wonen moeten ze met de trailer om te gaan rijden, ze rijden op muildieren. Ze zoeken een kleiner huis, de kinderen zijn het huis uit. Met dus goede uitrij mogelijkheden. Ons huis is super voor buitenritten, heel veel paden, zo vanuit het huis, je hoeft geen weg over te steken. Ze waren zelfs zo enthousiast dat ze al de vraagprijs hebben geboden.
De mensen die vandaag voor de 2e keer waren, zijn ook erg enthousiast, die man wou wel in de broodoven slapen, haha. Die vrouw heeft 8 paarden en ook allerlei plannen. Daar horen we morgen meer over.
Vandaag ook een man alleen, ook enthousiast maar ging nog ergens anders kijken.
De eerste 2 zijn dus veelbelovend, hebben wel beide een lening nodig. Hangt dus een beetje er vanaf hoe ze er financieel voor staan. Is heel gebruikelijk om daar onderzoek naar te doen in Frankrijk, omdat je anders dan zo 3 maanden verder bent en daarna het huis opnieuw in de verkoop moet nemen, midden in de winter.
Spannend nu dus, maar ben positief dat het snel verkocht wordt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 22:20

Nou dat is in ieder geval fijn, dat je al 2 serieus geïnteresseerden hebt en zelfs al een goed bod!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 22:32

De makelaar gaat er vanuit dat het voor de vraagprijs wordt verkocht, overbieden doen ze niet aan in Frankrijk.
Wij kwamen er trouwens achter dat mensen die meer bovenaan het weggetje naar ons huis zo'n plastic kas hebben geplaatst, best groot en volop in de wind. Het kan hier best hard waaien, 90 tot 120 km/u, denk dat die kas dan zo gaat vliegen. Echt dom. Die mensen hebben trouwens ook allemaal langwerpige bergen grond met plastic erover, eronder lijkt iets van aarde of compost te liggen. Iemand enig idee wat ze daar kweken? Ik dacht misschien paddestoelen. Dat plastic is er ook al honderden keren afgewaaaid, en dan daar pal naast een kasje plaatsen. Ben bang dat we dat ding op onze auto krijgen met wind.