Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appeltje_1

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:14

Persoonlijk zou ik privé lessen nemen.
Je leert er in mijn ogen veel meer van. De instructeur let dan op jouw techniek en kan dan uitleggen wat daar verbetert aan moet worden. In een groepsles kan dat niet. Dan moet je namelijk gewoon achter elkaar aan skiën en de instructeur na doen.

Anders kun je ook beginnen met 2 dagen privé en dan overstappen naar groepsles.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:33

Het ligt ook aan de periode waarin je op vakantie gaat. Ik heb snowboardles gehad in een groepje van 4 (5 dgn, 5 uur/dg) en heel veel geleerd. Dat was wel buiten het hoogseizoen. In het hoogseizoen zijn de groepen veel groter en is de aandacht die je persoonlijk krijgt dus ook minder uitgebreid.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:56

Ik heb zelf leren snowboarden in een groepsles. Ze delen in op ervaring. Dus als iemand er 3 dagen over doet om van groen te komen dan zal die terug gezet worden.

In een privéles krijg je meer aandacht idd. Maar ook in een groepsles moet je op bepaalde momenten een voor een naar beneden en krijg je tips

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:13

Oké want ik heb even gekeken. Beide skischolen in de omgeving hanteren dezelfde prijzen.
Heeft het ook bijv zin om 2 dagen 2 uurtjes te doen? Scheelt alweer flink wat geld of is dat in jullie ogen echt niet zinvol?

Ik heb vorig jaar een dag van 5 uur gedaan. Een dag was voor mij heel zinvol maar echt te lang. Aan het einde van de dag kon ik amper nog van de piste af omdat de kracht in mijn benen op was.

Even de dagen en prijzen van de privélessen:
https://www.sss-asitz.at/nl/priv%C3%A9lessen/

Skiles in een groep:
https://www.sss-asitz.at/nl/skilessen-volwassenen/

Ik kan hier dus alleen ook niet uit op maken hoe groot zo'n groep dan is.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:28

Ja 2 uur kan zeker imo!
Als jij het niet langer dan 2 uur volhoudt heeft het geen zin om het langer te doen. Dan is je concentratie weg en heeft het eigenlijk geen nut meer.

Hilli schreef:
Het ligt ook aan de periode waarin je op vakantie gaat. Ik heb snowboardles gehad in een groepje van 4 (5 dgn, 5 uur/dg) en heel veel geleerd. Dat was wel buiten het hoogseizoen. In het hoogseizoen zijn de groepen veel groter en is de aandacht die je persoonlijk krijgt dus ook minder uitgebreid.

Ah ja dat klopt natuurlijk, ik was er vanuit gegaan dat het tijdens het hoogseizoen is.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:31

Ik vind twee dagen van drie uur ideaal, maar is ook gelijk het meest prijzig heb ik het idee...

11 februari komen we in de middag aan. Ik zou 12 februari dus op de ski's kunnen staan.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:33

Ik zou doen wat jij wil.
Als jij het idee hebt dat je het meeste vooruit gaat van 2 dagen 3 uur, dan "moet" je dat lekker doen. Maar ik snap het ook wel als je voor de goedkopere optie gaat hoor.

Je kunt ook de ene dag 2 uur doen en de andere dag 3 uur.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 16:24

Felien_Kyra schreef:
Hier een uvex helm van decathlon. Bevalt ook goed :)
Ik zou ook wel echt inderdaad even naar de winkel toe gaan en gaan passen. Bij mij deden veel helmen toch wel zeer of zaten niet lekker. Verschilt ook erg per helm hoe die valt.

Ik zou graag even mijn dilemma hier voorleggen.

Ik ga dit jaar voor de tweede keer op wintersport en had heel leuk in dit topic al geroepen. Dit jaar ga ik wel twee dagen skiles nemen. Nou nu kwam ik er achter dat paardrijlessen best goedkoop zijn vergeleken met skilessen :') Vorig jaar kon ik nog met iemand anders op skiles maar diegene is er dit jaar niet. Ik ben voor twee dagen drie uurtjes ruim €500 kwijt. met zijn twee vind ik dit ook veel geld, maar alleen al helemaal.

Ik weet nu dus niet zo goed wat ik zal doen. Ik ben vooral wat angstig met skiën, maar ben voor iemand die een keer op wintersport is geweest echt niet heel slecht (heb ik ook begrepen ;) )
Ik red mij om van een blauwe piste af te skiën (mits die niet er uit ziet als een rode piste ;) ). Ik heb dus nagedacht om een groepsles te boeken, maar heb mij vorig jaar ook verbaasd over mensen die er drie dagen over doen om van de kinderpiste af te komen, niks mis mee, maar dat zou wel zonde zijn van mijn geld.

Wat zouden jullie mij aanraden of hoe hebben anderen dit gedaan die als enige in de familie nog moesten leren skiën op latere leeftijd?
Ergens denk ik van misschien is het nu even veel geld, maar als ik dan het jaar erop mooi mee kan komen met mijn schoonfamilie dan zou dit het mij wel waard zijn. Anderszijds denk ik van, misschien kan ik dit wel overleggen met de skischool om te zorgen dat ik in een passende groep geplaatst wordt. Ik heb alleen eerlijk gezegd geen idee hoe dit werkt.
Ik zag wel dat je aan kan geven als je online boekt wat je niveau is. Ik heb alleen geen idee hoe je mijn niveau kan beschrijven. Ik zou het zelf beschrijven als: slome slak op de blauwe piste :+

Ik ga vooraf bij Snowworld lessen. Per les €37,5 voor 1 uur en je kan zelf je niveau aangegeven bij het boeken.

Ze hebben ook spoedcursus, die is iets van €180 voor 5 uur les in een paar dagen.

Ik heb nu 1 les gehad en ga zeker nog 1 of 2 lessen boeken vóór ik naar Oostenrijk ga

Voordeel van Snowworld is dat ik die pistes altijd véél enger vind dan de echte pistes, omdat je daar meer ruimte heb. Als ik het in Snowworld kan, kan ik her ook in de echte sneeuw zeg maar

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 16:43

Ik vond de echte sneeuw juist moeilijker dan op een indoor baan. Het gleed anders en zoveel meer prikkels. Ik zou zelf eerder in Oostenrijk lessen dan indoor. Toen ik net begon met skiën vond ik het lastigste om een baan te kiezen op de piste. Je moet rekening houden met de drukte, meerdere pistes die bij elkaar kunnen komen en je hebt verschillende sneeuwcondities. Dan is het heel fijn om achter een instructeur aan te kunnen skiën en je te focussen op je techniek ipv zelf ook nog je baan te kiezen. Afhankelijk van waar en wanneer je gaat kan het ook heel druk zijn op de piste. Vooral als je beginner bent en vooral op blauw en mss een beetje rood gaat.

Ik heb ook in Nederland gelest, maar voor mijn gevoel was dat echt weggegooid geld.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:24

Indoor zou idd wel een goed alternatief kunnen zijn als je een beetje in de buurt woont van eentje. Voordeel van bij Snowworld Amsterdam/Spaarndam is dat die lift snel is dus je maakt echt heel veel meters. Techniek kun je op een indoorbaan prima leren.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:43

Als je buiten de vakanties gaat zou ik groepsles nemen, binnen de vakantie zou ik privé les nemen.
Met 1.5 a 2 uur privé les kom je oprecht al een heel eind.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:40

Ik heb jarenlang een helm van de Lidl gehad, prima ding. De brillen van de Lidl zijn ook fijn, die heb ik nu ook weer gekocht.
Nu heb ik een helm van het paragliden die ook voor skiën geschikt is.

Groepsles gaat prima. De instructeur kijkt als het goed is ook naar jouw kunnen, dus mocht de groep te makkelijk voor je zijn dan wordt je 's middags of de volgende dag naar een betere groep gezet.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:25

Mijn man heeft leren skiën terwijl de rest t al kon. Ik ben een weekend met hem naar Winterberg gegaan voor de basis. Vervolgens hebben we de 1e dag in Oostenrijk samen gedaan. Op maandagochtend begon zijn groepsles. Hij moest voorskiën en kwam in een al meer ervaren groep terecht. Sommigen hadden al voor t 3e jaar les. Hij heeft echt super veel geleerd in die 4 dagen groepsles. De laatste dag hebben we weer samen geskied en kon hij eigenlijk overal van de blauwe en rode pistes af. Nooit meer les nodig gehad.

Nu pikt niet iedereen dit zo snel op, maar ik was blij dat t zo vlot ging.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:30

Ja je moet soms ook wel mazzel hebbne met de groep waar je in komt, of het niveau een beetje gelijk is. Sommige scholen zijn daar wat kritischer op dan anderen. Bij mijn man in de les zaten 2 dames die heel bang waren, die heeft de leraar na 2 uurtjes uit de les gezet, met de mededeling dat ze beter privéles konden nemen. Misschien hard, maar de rest had er last van. En vanaf toen ging het heel goed, en waren de 5 overgebleven leerlingen aan elkaar gewaagd qua niveau. Daardoor heeft hij echt superveel geleerd. Overigens waren ze aan het eind van de week nog met 3 want 2 van zijn groep hadden maar 3 dagen les :P Dus dat was helemaal ideaal.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:33

Ik heb alleen maar positieve ervaringen met privéles. Groepslessen jaren gedaan maar daar leer je gewoon niet zoveel in. Ik boek altijd 3 dagen 2 uur!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:26

Ik wil ook heel graag dit seizoen nog een of twee dagen les nemen. Ik merk dat het toch lastiger was dan gedacht om na 4 jaar weer op de latten te staan.
Nu hopen dat er nog sneeuw komt deze winter, en anders wordt het volgend jaar.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:08

Het tij lijkt toch te keren qua weer, vanaf volgende week goede sneeuwkansen weer! Zelfs voor Winterberg, lijkt wel zo'n 50 cm daar te vallen *\%/*

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:10

Ohh dat zou geweldig zijn!
Ik kijk nu echt te vaak naar de weersvoorspelling :')

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:24

JudithO schreef:
Ohh dat zou geweldig zijn!
Ik kijk nu echt te vaak naar de weersvoorspelling :')

Same hier!
Gelukkig ziet het er in Les Arcs wel prima uit! Daar nu 165 cm sneeuw met meer verwacht!

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:48

Earth schreef:
Het tij lijkt toch te keren qua weer, vanaf volgende week goede sneeuwkansen weer! Zelfs voor Winterberg, lijkt wel zo'n 50 cm daar te vallen *\%/*

Oh echt? Ik zie op de voorspellingen van Sneeuwhoogte.nl daar alleen maar regen :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 00:00

Ik zie dat niet alle plekken echt sneeuw krijgen, maar er is in de loop van volgende week wel echt wat sneeuw te verwachten. Sommige modellen hinten echt op een sneeuwdump volgende week, maar het is nog iets onzeker.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 18:38

Ik hoop het, er is echt sneeuw nodig. Hoewel ondanks het weer de pistes er hier nog redelijk bij liggen. Saalbach-Hinterglemm/ Zell am See.
Begin deze maand laag alles er echt perfect bij, ik hoop dat we weer een beetje die kant uit kunnen qua sneeuw
In de ochtend is het nog goed te doen, in de middag is het wel echt flink papperig.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 23:34

Vanavond 3 uurtjes zelfstandig geskied in Snowworld Rucphen. Zaten mooie stukken tussen, maar vaak genoeg verloor of dreigde ik de controle te verliezen. Piste was erg hard/ ijzig

Losse les boeken ging niet, dus dan maar een 3 weekse cursus geboekt. Niet goedkoop, maar daarna heb ik wél meer ervaring voor Oostenrijk.

Nu nog hopen op een goede sneeuwdump vóór 3e week januari.

Neelm3r9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 23:43

Wij gaan komend weekend vertrekken richting Kaprun. We zijn erg benieuwd naar de sneeuw condities.

Hebben jullie nog dingen die we absoluut niet mogen vergeten? We zijn nog een beetje een leek.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 23:47

Kaprun zelf heb ik nog niet geskied dit jaar, alleen op de kitzsteinhorn tot december. Dus ik hoor straks graag je mening over de sneeuw, wil met de kinderen nog naar de Lechnerberglift binnenkort.

Hebben jullie zelf spullen of huur je ter plekke? Heel koud zal het in elk geval niet worden, maar verschillende laagjes qua kleding is altijd fijn.