Zuid Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 21:09

Al heel veel van dit topic gelezen, maar ik ga in Februari met een vriendin en ik ben nu alles aan het uitzoeken. Het is onze eerste verre reis, is het dan verstandig om met een groepsreis mee te gaan? We hebben ook niet zo'n groot budget en willen het liefst voor zo'n 2000 pp echt alle kosten gedekt hebben incl de excursies en het eten.

En wat we echt HEEL graag willen is een (paar dagen) een horse safari, echt te paard wilde dieren spotten. Dat is ook lastig met een groepsreis omdat dan alle dagen zijn ingevuld.
Heel graag ontvang ik tips voor ons als leken op dit gebied ;)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 21:53

Manzano:
https://www.africanimpact.com/volunteer ... servation/ :D :D :D

CK, hoelang wil je gaan? Wil je voor de wilde dieren gaan of ook naar Kaapstad en de Garden route? Groepsreis wel of niet is erg persoonlijk denk ik. Wel fijn als alles geregeld is en geeft ook wel een veiliger gevoel, maar je kan niet zomaar ergens langer blijven oid en dat lijkt mij zelf minder chill. Als je het wilt combineren met een horse safari zal het wel lastiger worden denk ik maar misschien kun je 2 losse reizen boeken? Er zijn vast wel reizen van bv een week vanaf Johannesburg naar Kruger. Dan weer vanaf Johannesburg een weekje horse safari doen? Maar dan ben je wel duurder uit denk ik.
Voor paardrijden zal ik ik Swaziland kijken of bij African Horse safari (of hoe heet die in Hoedspruit ook alweer?
Voor een groepsreis zou je kunnen kijken bij Budgetsafari.nl !

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 21:58

casperzazoe schreef:
Manzano:
https://www.africanimpact.com/volunteer ... servation/ :D :D :D

CK, hoelang wil je gaan? Wil je voor de wilde dieren gaan of ook naar Kaapstad en de Garden route? Groepsreis wel of niet is erg persoonlijk denk ik. Wel fijn als alles geregeld is en geeft ook wel een veiliger gevoel, maar je kan niet zomaar ergens langer blijven oid en dat lijkt mij zelf minder chill. Als je het wilt combineren met een horse safari zal het wel lastiger worden denk ik maar misschien kun je 2 losse reizen boeken? Er zijn vast wel reizen van bv een week vanaf Johannesburg naar Kruger. Dan weer vanaf Johannesburg een weekje horse safari doen? Maar dan ben je wel duurder uit denk ik.
Voor paardrijden zal ik ik Swaziland kijken of bij African Horse safari (of hoe heet die in Hoedspruit ook alweer?
Voor een groepsreis zou je kunnen kijken bij Budgetsafari.nl !

We willen echt voor de wildlife zon 2 weken, bedankt ga er eens kijken!

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:34

:D :D

———————
@CK88: misschien is Riksja Travel een optie, of een andere reisorganisatie die werkt met ‘bouwstenen’. Ik denk dat een horse safari echt wel te organiseren valt via een reisorganisatie. Je hebt dan inderdaad een groot deel van je reis voor een vast bedrag. En een groepsreis is ook leuk, omdat je allerlei mensen leert kennen. Denk er wel aan dat meestal niet alles inclusief is trouwens, bijv lunch/avondeten/fooien/zakgeld. Wij zijn onderweg trouwens ook vele stallen tegen gekomen waar je ritten kon maken. Dus zelf regelen is echt een goede optie.

Djoser, Jambo, Dragoman, Shoestring (=goedkoper), nu noem ik de bekendere, maar er zijn zoveel organisaties. Voor ieder wat wils :) De vakantiebeurs is echt wel een goede tip trouwens wat ZA betreft. Daar kun je ook de minder bekende organisaties leren kennen! Iedereen staat er.

Wat ik nog vergat te zeggen: in onze zomer/de ZA winter is alles ook een stuk goedkoper en het is veel rustiger. Je rijdt niet in file door het Kruger park, hotels en vliegtickets kosten een fractie van het normale tarief.

Ik zou trouwens ook Kaapstad en de garden route meepakken. Kaapstad is echt een leuke stad en de omgeving is prachtig. Heerlijke wijnen en prachtige estates (bijv Delaire/La Motte), het is er bergachtiger/groener, gewoon heel anders dan rond Johannesburg vonden wij. Echt een aanrader!

Zucht.. ik kan wel blijven vertellen. Sorry voor de spam hoor. Ik wil terug, ik wil er wonen.. het is de hemel op aarde <3

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:39

casperzazoe schreef:
Wie is er in de zomermaanden in ZA geweest? Zoals het plan er nu uitziet, zit ik van Oktober tm December in Hoedspruit! Aan de hitte kun je wel wennen, maar ik zie wel een beetje op tegen de reptielen en insecten, zeker zo midden in de bush -O-

Behalve september heb ik verder elke maand in Zuid Afrika gezeten, naar mijn idee is er niet een bepaalde periode dat de beestjes er erger zijn. :') ja, slangen zie je wel veel als het warm wordt, dat wel. :j

Verder pik ik de Nederlanders er vaak ook zo uit :P

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-18 23:26

Ooh ja dat vrijwilligersproject heb ik idd ook nog even bekeken toen ik op zoek was Casperzazou

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:26

CK: voor 2000 euro zou misschien net aan kunnen lukken als je maximaal 2 weken in het noordoosten blijft. Dan zou je bijvoorbeeld naar het kriger kunnen gaan en de horse safari in swazi. Je kan inderdaad bij riksja informeren, zij hebben losse bouwstenen en ook aan die bouwstenen valt nog te puzzelen soms. Riksja is wel wat duurder, misschien zijn er goedkopere dat weet ik niet.

Noord en zuid, dus ook kaapstad en gardenroute ga je niet redden voor dat bedrag.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:54

CK88 schreef:
Al heel veel van dit topic gelezen, maar ik ga in Februari met een vriendin en ik ben nu alles aan het uitzoeken. Het is onze eerste verre reis, is het dan verstandig om met een groepsreis mee te gaan? We hebben ook niet zo'n groot budget en willen het liefst voor zo'n 2000 pp echt alle kosten gedekt hebben incl de excursies en het eten.

En wat we echt HEEL graag willen is een (paar dagen) een horse safari, echt te paard wilde dieren spotten. Dat is ook lastig met een groepsreis omdat dan alle dagen zijn ingevuld.

Ik heb 650€ voor vliegticket betaald, 80€ voor huurauto pp, 250€ voor hotels en dan hadden we niet luxe gekeken en uiteindelijk zaten we echt zo mooi overal en heel schoon, hebben in Kaapstad voor 5 dagen 120€ (In totaal dus 40€ pp) betaald voor een appartement op de 23e verdieping midden in het centrum :+. En denk 500€ voor 3.5 week eten/drinken en excursies. Met z’n drieën waren wij, zijn van Joburg naar Kaapstad gereden en terug.

Dus ik zat op +/- 1600€ voor 3.5 week. Als je 2000€ net aan op maakt in 2 weken alleen in noord oost leef je wel héél luxe.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:56

sureido schreef:
CK88 schreef:

Ik heb 650€ voor vliegticket betaald, 80€ voor huurauto pp, 250€ voor hotels en dan hadden we niet luxe gekeken en uiteindelijk zaten we echt zo mooi overal en heel schoon, hebben in Kaapstad voor 5 dagen 120€ (In totaal dus 40€ pp) betaald voor een appartement op de 23e verdieping midden in het centrum :+. En denk 500€ voor 3.5 week eten/drinken en excursies. Met z’n drieën waren wij, zijn van Joburg naar Kaapstad gereden en terug.

Dus ik zat op +/- 1600€ voor 3.5 week. Als je 2000€ net aan op maakt in 2 weken alleen in noord oost leef je wel héél luxe.

Dat durf ik dus niet zo goed omdat wij nog nooit ver weg zijn geweest

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:05

Wij ook niet, maar het scheelt zoveel geld en het is uiteindelijk echt helemaal niet moeilijk! Wij hebben geen een keer fout gereden.

Auto via Hertz geregeld incl navigatie, en hotels vooral via booking.com.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:09

CK88 schreef:
Dat durf ik dus niet zo goed omdat wij nog nooit ver weg zijn geweest

Begrijpelijk. Dan lijkt een groepsreis handiger.....of je gaat ergens anders heen waar het wat makkelijker/veiliger is om zo'n eerste verre vakantie te houden?

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:03

Ligt er maar net aan wat je wilt inderdaad, ik heb echt niet zo veel geld uitgegeven aan alle weken die ik heb gereisd daar haha. Een vlucht van CPT-JHB is ook niet zo duur, en dan kan je weer een auto huren aan de andere kant. Met een tentje ergens op de camping of in een hutje/safaritent/selfcatering huisje/airbnb/backpackers. Wat mij betreft de allermooiste plekjes! Maar.. idd net wat je zelf zoekt en prettig bij voelt ;)

edit; moet er wel bij zeggen dat ik altijd met een local was, en de keer dat ik alleen met m'n ouders ben geweest ik zelf al enige ervaring had in het land.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:17

Ik heb ontzettend veel gepost over kosten. Wij waren 2500 pp kwijt ongeveer voor 3,5 weken incl huurauto, altijd uiteten, veel drankjes doen etc. Moet je even mijn Posts terugzoeken. Groepsreizen vind ik zelf vrij duur maar informeren kan altijd.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 13:42

Je kan ook nog vanaf Jburg een transfer nemen naar Hoedspruit met Ashtons tour. Goed te betalen en veilig. Dan kan je in Hoedspruit iets boeken en regelen dat ze je oppikken of daar een huurauto nemen en vanaf daar bijvoorbeeld zelf Kruger in. Dan hoef je niet zo ver zelf te rijden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:12

laughterline schreef:
casperzazoe schreef:
Wie is er in de zomermaanden in ZA geweest? Zoals het plan er nu uitziet, zit ik van Oktober tm December in Hoedspruit! Aan de hitte kun je wel wennen, maar ik zie wel een beetje op tegen de reptielen en insecten, zeker zo midden in de bush -O-

Behalve september heb ik verder elke maand in Zuid Afrika gezeten, naar mijn idee is er niet een bepaalde periode dat de beestjes er erger zijn. :') ja, slangen zie je wel veel als het warm wordt, dat wel. :j

Verder pik ik de Nederlanders er vaak ook zo uit :P

Kan me voorstellen dat het in Gansbaai of Western cape wel mee valt met gekke beestje in je kamer, maar in Limpopo.. :+ ik hou m'n hart vast haha

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 22:31

Nou nergens last van behalve muggen

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:43

Ik had last van sun spiders in de oost kaap. Heb nachten niet geslapen, die beesten zijn zo eng. Op den duur zaten ze in m'n bed.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:14

Ik heb in maart 2 joekels van spinnen (een ‘reguliere’ en een huntsman) in mijn kamer gehad bij Addo... vond ik niet tof :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:52

CK88: ik ben er nog eens ingedoken en wij waren net geen 2500 pp kwijt voor 25 dagen met middenklasse huurauto (groter dan golfje etc), dagelijks minstens 1 keer buiten de deur eten, hostels afgewisseld met middenklasse en luxe, 4000 Km benzine + tol + ingang Swazi met huurauto, veel veel heel véél wijn :D en activiteiten (wild card + Helicopter/bungee/shark diving). Hadden de een kleinere auto en meer hostels en minder alcohol gehad, waren we ruim minder de 2000 pp gebleven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:15

poes schreef:
manzano schreef:
Hluhluwe is zeker mooi.

Absoluut! Helaas gisteren liep alles even fout. Uiteindelijk in Pongola overnacht bij een dame die ons onderdak bood en vandaag met een andere auto weer op weg. Lidwala hostel in Swazi is prachtig.

Nu alles eindelijk netjes afgerond is, wil ik wel delen wat er gebeurd is :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De auto is langs de snelweg (terwijl ik 120 reed) in brand gevlogen. Bagage hebben we kunnen redden, kleine kostbaarheden zoals dashcam, zonnebrillen en opladers niet. Hebben alles inmiddels vergoed.
Wat vervelender was, was dat de hulpdiensten niet wouden komen en me van het kastje naar de muur stuurden. Ook de politie was alleen maar vervelend en wou niet helpen, echt gewoon niet. Werd haast nog een kruisverhoor. Word er nog steeds kwaad om.

Uiteindelijk door blanke gewapende militie naar het volgende dorp gebracht en daar uren gewacht op de vervangauto in een Wimpy’s. Heel racistisch helaas. Ik mocht er niet naar toilet en we mochten behalve bij wimpy nergens binnen in andere winkeltjes en werden ook achterna gelopen. Daar sta je dan met ál je spullen. Zo kwetsbaar. In de ochtend zaten er veel witte mensen na de mis, daar ook Diana ontmoet. Zij stelde gelijk voor om met haar mee te gaan maar we wouden op de auto wachten. Later waren er alleen nog zwarten, niets gek maar best grimmig naar ons toe! De weinige witte mensen die toen nog passeerden waren ook weer gewapend. Toen het ging schemeren toch maar de hulp van Diana ingeschakeld! Zij is ons komen halen, heeft de mannen van de huurauto gebeld en we mochten er gratis overnachten. Vriendelijk maar wel zo vreselijk racistisch bah. Was er erg slecht van toen ik ging slapen. Goddank de volgende dag in het relaxte Swaziland doorgebracht :D

avi5987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:43

Mijn God, gelukkig dat jullie ongeschonden zijn... en het niet midden in een park gebeurd is... hopelijk wel kunnen genieten van de rest van jullie reis. Swaziland is prachtig!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:51

Dit gebeurde destijds in mei :j maar wou het toen niet delen, je weet nooit hoe zoiets afloopt. Maar het is door de verhuurmaatschappij heel netjes afgehandeld! We hebben nog genoten maar veel stress gehad met de auto en ook over mogelijke kosten.

Toen het gebeurde wist ik ook gelijk dat de auto zou uitbranden. De mannen hadden wat overtuiging nodig om hun spullen te pakken >;) mijn man heeft zelfs nog mijn iPhone uit de houder aan de voorruit gepakt terwijl het juist daar onder de motorkap al flink brandde! Toen pakte hij ook maar zijn rugzak :D

Trouwens ongelooflijk hoe snel dat gaat. Op minder dan 30 min is er gewoon niets meer van over.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 06:41

Bedankt voor je reactie poes! Ondertussen een ontzettend gave offerte ontvangen van verre reizen de jong intra zoals hier ook in het topic is genoemd met al onze wensen binnen budget!

Heftig van die auto zeg!!! Wat een geluk dat je eruit bent gekomen!!

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:39

Zo, dat is schrikken poes! Ik zou wel even in paniek zijn zeg. Maar fijn dat de reis verder goed is afgelopen én dat nu alles netjes afgehandeld is. Zit een hoop werk in zeker?

Wij hebben inmiddels heel veel tips ontvangen van vrienden van ons. Echt heel fijn om hun ervaringen en tips te horen, zij zijn twee keer geweest met NRV en een ander stel één keer met Riksja. Wij neigen ook naar Riksja. We worden onwijs fijn geholpen door Stanley en het geeft ons een goed gevoel. We hebben wel voor de zekerheid nog een offerte opgevraagd bij NRV.

Dit is de route die we voor nu hebben. Ik denk dat we 1 nachtje Johannesburg schrappen en die bij Kruger nog of bij Hluhluwe eraan plakken.

Afbeelding

Afbeelding

Gaat nog een heeeel lang jaar wachten worden! 8)7

Hebben jullie nog tips voor boeken en/of programma’s over Zuid-Afrika? En dan vooral het noord-oosten? Ik heb nu deze geleend van een vriendin en wil graag “Safari reisgids Afrika, als u weten wil welk dier er voor uw lens verschijnt!” Zelf kopen (of vragen voor kerst/verjaardag ofzo :)) )

Afbeelding

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:08

Heftig zeg dat is schrikken met de auto. Gelukkig nu alles afgehandeld!

Ik kan je foto helaas (vanaf telefoon) niet goed lezen. Maar ik zou joburg sowieso skippen en gewokn gelijk met transfer (of auto) naar 1e plek bij blyde river rijden en inderdaad ergens anders een dagje extra :j