Canada

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 06:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:56

Hoi, ik zou hier ook graag een beetje willen meelezen als dat mag. We zijn net terug van een reis door Arizona, California, en Nevada en we zijn ons nu een beetje aan het oriënteren voor een volgende reis. Canada spreekt ons erg aan, misschien in combinatie met New York. Toronto (vanwege honkbal) staat erg hoog op ons lijstje, maar misschien hebben jullie nog meer tips wat we echt niet mogen missen in Canada. Wat is overigens de beste reistijd om naar Canada te gaan? Alvast bedankt voor jullie tips!

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:46

Eindelijk, nog eens tijd om te posten ^^ haha. Ik ben goed toegekomen op de Sundance Guest Ranch, maar ben ook zowat letterlijk in het werk gegooid. Meteen toen ik toekwam, mocht ik al mee op trail ride. Prachtig is dat hier!

Ik werk nu van 6 of 7u 's morgens (afhankelijk van je shift) tot +/- 12u 'smiddags en dan van 13u tot +/- 17u, geen pauze in de shifts, enkel middagpauze dus. Van die uren zit ik makkelijk 5 à 6u op een paard, trail rides begeleiden. Erg leuk, maar evengoed héél vermoeiend. Zeker omdat ik meteen ben beginnen werken en pas vandaag voor de eerste keer vrij heb. Mijn bus had op de dag van mijn vertrek nog eens 2u vertraging ook, waardoor ik doodmoe toekwam op de ranch. Dan zaterdagavond party (nu drink ik niet, dus dat scheelt) tot 2u30 en als je dan om 5u30 eruit moet, dan piekt dat wel haha.

Maar het is hier best fijn hoor, gezellige sfeer, toffe mensen. De wranglers zijn wel een hecht team, waardoor ik me een beetje de 'buitenstaander' voel, maar ze behandelen me wel met respect, dus dat is wel fijn. Stilaan begin ik me hier iets meer thuis te voelen :)

Het werk met de paarden en de guests is wel leuk. Ik begin steeds meer verantwoordelijkheid te krijgen met de guests, en het is zo fijn als ze je nadien bedanken voor de mooie rit. Heel wat anders dan op de reining breeding farm. Al moet ik stiekem toegeven, ik mis het daar best wel hoor. Vooral dat ene paard dat mijn hart helemaal veroverd heeft :o

Momenteel is het hier enorm aan het onweren, echt bizar hoe het weer hier zo plots omslaat. Ben blij dat ik vandaag niet moet werken, ik hou zo niet van de regen :+ whaha. Normaal straks gaan winkelen in Kamloops samen met enkele andere meiden. Heb er zin in! Moet echt dringend wat kledij hebben voor mijn job als wrangler ;)

@ paulien2xx, de reining breeding farm waar ik eerst was, heeft hun seizoen ook al afgesloten. Ik heb maar een paar dekkingen (collections) meegemaakt en 2 veulens afgespeend. Voor de rest was het voornamelijk ook stallen mesten en paarden verzorgen. Al mocht ik wel bij de trainingen aanwezig zijn. Jammer dat het zo tegenvalt! Als ik terugdenk aan mijn tijd op de breeding farm, besef ik dat het allemaal zo slecht nog niet was eigenlijk. Gewoon de eigenares die soms net iets te veel eiste, waardoor de stress de kop op stak, maar voor de rest best ok nog. We zien wel of ik er nog terug naar toe ga.
Heb je al gekeken op WorkAway.info? Daar vind je best veel leuke paardenplekjes hoor! Ok, je moet €22 betalen voor 2 jaar, maar het is wel de moeite waard!

@ _Linda Vreselijk wat er gebeurd is met dat vliegtuig! Ik ben niet helemaal up to date met het nieuws momenteel, maar daar heb ik wel van gehoord. Hoe kunnen mensen dit elkaar toch aandoen?

@ Angela_, ik kan je helaas niet helpen, ben (nog) niet in Toronto geweest. Maar ik ben wel al enorm onder de indruk van Canada! Dit land is zo mooi. Ik wil hier eigenlijk niet meer weg :o haha. Kijk er al naar uit om nog meer van dit land te ontdekken! Ik kan het je echt aanraden om hier naartoe te komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 03:22

Net 1 dag m'n Alberta health card binnen en al meteen een oproep voor een pap test. Ik dacht dat dat in Nederland pas begon op je 30e of zo, wauw. :=

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 03:30

*strijkt neer en begint bij pagina om mee te gaan lezen.. dit kan wel even duren tot ik bij actueel ben... super leuk draadje.. haakt bij deze aan*

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 06:48

Anthea schreef:
Net 1 dag m'n Alberta health card binnen en al meteen een oproep voor een pap test. Ik dacht dat dat in Nederland pas begon op je 30e of zo, wauw. :=

"Aanpappen" met nieuwe klanten, heet dat. :')

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 04:03

Toen ik m'n medical exam deed voor de immigratie was de dr. heel verbaasd dat ik nog nooit een pap-test had gehad. Mijn dokter doet standaard de test wanneer je zwanger bent en eentje na de bevalling.

Er zijn nog wel meer kleine verschillen. Zo worden de kinderen bijv. ook gevaccineerd voor de waterpokken (meer ter voorkoming van gordelroos op latere leeftijd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 06:17

HippoLogic schreef:
Anthea schreef:

"Aanpappen" met nieuwe klanten, heet dat. :')

_O-

Heeft iemand hier ervaring met een huwelijk rechtsgeldig maken? Het is nu rechtsgeldig in Canada, maar nog niet in NL. Moet ik dan naar de Nederlandse ambassade? Heb geprobeerd te googelen maar kom er niet wijs uit. :=

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 07:26

Geen idee, sorry.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:00

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:33

Ik 'verhuis' over 3,5 week naar Canada om daar voor de aankomende 4 jaar te gaan studeren! Ik ga naar Newfoundland. Ik heb er zo veel zin in! Ben wel bang dat ik dingen ga vergeten. :=

Weten jullie hoe het zit met rijbewijs halen in Canada? Mag ik dat met mijn study permit?

Tweety, hoe gaat het met jou bij je nieuwe adres? Ben je al gewend? Heb steeds meegelezen en vond het zo jammer voor je dat het eerste adres wat tegenviel!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:09

Gefeliciteerd Herfstwind en welkom in Canada! Hoe het zit op een study permit weet ik niet (je rijbewijs halen). Volgens mij heeft ook iedere provincie daar weer regels voor. Hier in BC kun je na een theorie examen je N halen (New driver), daarna kun je 'op' voor je L dat is Learners. Learners heeft ook nog restricties zoals niet in bepaalde uren rijden (1 uur nachts-5 uur a ochtends, geen minderjarigen in je auto hebben en nog wat regels). Daarna kun je nog een keer examen doen voor je permanente rijbewijs. Misschien ff snel een snelcursus boeken? ;) Hoewel dat in de zomer waarschijnlijk ook bomvol zit.

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:00

Bedankt HippoLogic! Snelcursus heb ik helaas echt geen geld voor, alles gaat naar mijn studie. Al zou dat inderdaad wel de makkelijkste optie zijn! Het is natuurlijk ook anders in iedere provincie, dat vergeet ik steeds. Ik moet duidelijk nog even wennen aan Canada. :))

Ben ook wel heel benieuwd hoe het gaat zijn in Newfoundland. Een aantal van jullie hebben hier al gezegd dat het een iets andere 'cultuur' is en dat heb ik ook van meer mensen gehoord. Ik vind het nu wel een beetje eng worden, nu het zo dichtbij komt! Al heb ik er ook heel veel zin in natuurlijk!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 02:16

Volgens mij maakt het mbt rijbewijs allemaal niet zoveel uit, waarschijnlijk zien ze je zelfs liever een canadees rijbewijs halen omdat je officieel maar 3 of 6 maanden (afhankelijk per provincie) met een buitenlands rijbewijs mag rijden. Nu verschilt het per provincie maar afhankelijk van hoe lang jij je rijbewijs hebt kan je hem vaak redelijk makkelijk omwisselen of versnelt door het rijbewijs traject heen. Nu zit ik in Ontario maar ik kon vlak na mijn G1 (icm drivers ed omdat ik nog niet zo lang mijn NL rijbewijs had) al voor mijn G2. Maar ik heb ook op alle "verboden" wegen en tijden gereden, bij drivers ed zeiden ze toen ook (volgens mij was de leraar zelfs een ex cop) als ze je stoppen gewoon je NLe rijbewijs laten zien.. :')

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 02:33

Weet iemand toevallig hoe en of je een Canadees rijbewijs in kunt wisselen tegen een NL rijbewijs? Ik heb mijn NL-se ingeleverd en vraag me wel eens af of je terug in NL ook weer je Nederlandse terug kan krijgen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 02:44

Volgens mij moet je dan een aantal weken van te voren contact opnemen met de instantie die over rijbewijzen ed gaat. Geen idee eigenlijk hoe dat precies heet :') maar heb wel eens zoiets ergens voorbij zien komen. Overigens heb ik beide rijbewijzen.. :') omdat ik door het hele traject moest hebben ze nooit mijn rijbewijs ingenomen, waarschijnlijk vergeten en ik heb er ook nooit aan gedacht.. vind ik op zich niet zo erg eigenlijk..

Edit; hoe het zit met terug omwisselen in NL zelf weet ik niet maar als t goed is zit je, als je al een NL rijbewijs had, die hier in Canada ergens in een archief..

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 03:56

Hippo dat vraag ik me ook af, mij vroegen ze ook mijn NLse rijbewijs in te leveren maar dat wilde ik niet. Ik heb hem nog dus. Je staat wel ergens geregistreerd in NL dus denk wel dat je een nieuwe kunt aanvragen?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:56

Tegen ons zeiden ze dat we hem moesten inleveren. Dom, dom, dom

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:01

Dit is wat ik weet voor Alberta: het is onmogelijk om je rijbewijs terug te krijgen nadat het ingeleverd is. Je rijbewijs wordt vernietigd (ook al is dat niet toegestaan van de NLse overheid). Helaas heeft NL geen contract getekend met AB voor het rechtsstreeks omwisselen van rijbewijs. Je moet dus je theorie afleggen en vervolgens praktijk doen (wel hoef je niet door het GDL traject, maar kun je meteen voor een advanced gaan.

Het RDW kan vast antwoord geven op de vraag hoe je het NL kunt terugkrijgen. Maar volgens mij als je in Nederland een rijbewijs hebt gehad, kun je gewoon een nieuwe krijgen als je terug verhuist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:05

Zo, dinsdag om 2 uur smiddags vertrokken met de auto en donderdag rond 2 uur smiddags Calgary tijd waren we in Ottawa. Even langs de ambassade en dan zijn we weer op weg naar Saint John.. Die 11 uur reistijd voelt als niks vergeleken met de 40 uur naar Ottawa. _O-

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:30

In bc kan je je rijbewijs halen met je study permit zolang hij nog langer dan 6 maanden geldig is. Eerst moet je de knowledge test doen en dan krijg je je 'L'. Die moet je geloof ik voor 16 maanden hebben ofzo. Daarmee mag je alleen onder begeleiding rijden van iemand over 25 jaar oud die zijn volledige rijbewijs heeft en je mag dan niet in de nacht rijden. Dan doe je je eerste roadtest en dan haal je je 'N', ook wel 'class 7' genoemd. Die moet je geloof ik voor twee jaar hebben en dan mag je alleen met 1 passagier rijden tenzij het allemaal familie leden zijn. Dan doe je nog een roadtest om je 'class 5' te halen, dit is je volledige rijbewijs. Ook handig om te weten is dat als je een nl brommer rijbewijs hebt, je alleen de knowledge test hoeft te doen en dan een roadtest, dan heb je gelijk je class 5. Dat scheelt veel tijd.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:33

Als je in canada je rijbewijs hebt gehaald, dan kun je zonder praktijk examen wel een nl rijbewijs halen alleen dan mag je daar alleen maar automaten mee rijden. Anders moet je een praktijk examen doen en dan krijg je een gewoon rijbewijs.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 07:40

Weet iemand of hier de WEG op t.v. Te zien zijn? In Alberta.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:08

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:23

Thanks _Linda. Ik had hem inmiddels ook al in het topic van de WEG gevonden. NOS laat je er ook in. Zo af en toe wil ik er wel een stukje van zien ;).