[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 07:37

Tinka schreef:
Ik Nederland heb ik ook altijd de makelaar betaald als verkoper, het percentage is wel veel lager in Nederland, dacht iets van 3 %.
Wij waren er nooit bij met de rondleiding. Behalve bij mijn huis in Rotterdam. Toen wilden mensen op een bepaalde tijd waarop de makelaar niet kon en vroeg hij ons of wij de rondleiding wilden doen. Deze mensen hebben mijn appartement ook gekocht, dus kennelijk deden we het goed.

Als ik het verhaal van Mo zo lees dan moet je het systeem in Frankrijk niet vergelijken met dat in Nederland :n
In Nederland betaalt de verkoper de makelaar, de koper kan wel een eigen aankoopmakelaar meenemen, die betaalt de koper dan zelf.

Bij de aankoop van jullie andere huis hebben jullie de makelaar betaald, dus ik begrijp net als Mo eigenlijk niet zo goed waarom je nu nog een keer een makelaar betaalt? Als de makelaar betaald wordt door de koper zit er ook nog een extra motivatie in voor de makelaar om de woning snel te verkopen, immers: snelle verkoop = minder werk.
Nu doen jullie (een deel van) het werk zelf.
En alles wat je nu mogelijk bespaart door zelf rondleidingen te doen, uit zich dan uiteindelijk in een lagere vraagprijs voor de woning? Of doe je de vraagprijs dan niet omlaag?
Want dan zou ik het nog begrijpen, dan gaat de "winst" naar jullie. Maar anders is de enige die ervan profiteert de koper: jullie meer werk, zij geen kosten voor de makelaar en een gunstiger verkoopprijs...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 07:49

Wat een gemuts over die makelaarskosten, het maakt toch niet uit hoe je die kosten inbouwt in het bedrag dat de koper ervoor betaalt. Het uiteindelijke bedrag dat je als verkoper krijgt, blijft gewoon hetzelfde bedrag dat je er graag voor wilde ontvangen :=

En wat wel of niet verstandig is dat zijn gewoon algemeenheden. Wij vonden het het fijnste als de eigenaars wel aanwezig waren, maar niet door het hele huis mee gingen zeg maar. Dus beschikbaar voor vragen want over het algemeen weten makelaars maar weinig natuurlijk.

En het kan juist leuk zijn voor het huiselijke gevoel, als er dieren rondlopen.... als de kijkers dierenliefhebbers zijn. En die trek je wel aan met dit type huis lijkt me :)

Toen wij in dit huis gingen kijken liepen er iets van 12 Boskatten tegen ons aan te strijken de hele tijd _O-

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:46

pmarena schreef:
Wat een gemuts over die makelaarskosten,

Wat bijzonder dat je bijdragen van ander bokkers gemuts noemt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:55

Omdat het is wat het is en daar toch niks aan te veranderen is. :n En ik kan me voorstellen dat het moeten lezen van te duur moet anders enz niet echt fijn is. :(:)

In Nederland werkt het anders en eigenlijk elk land heeft zijn eigen eigenaardigheden en bv 3% van een nederlands huis van 300000 euro is meer dan 5% van 150000 euro. Al zou ik mijn laatste huis 5000 euro kwijt zijn geweest over nog geen 250000 euro 2 jaar geleden aan een makelaar. Dat was nog de goedkoopste optie in een hysterische huizen verkoop tijd met weinig werk. Zelf gedaan toen, vlot verkocht en nog wat geld op zak gehouden.

In frankrijk is huizen verkoop fotos meest niet ahum opgeruimd of strak of zonder eigenaar of huisdieren. Pas kwamen we een tof huisje tegen met kat op tafel en een weglopende eigenaresse op de foto. Elders fotos met de vuile was op de grond in de badkamer en de vaat in de aanrecht :D what you see is what you get. Het is allemaal iets losser hier meest :))

Het enige dat telt is een tevreden verkoper en een tevreden koper aan het eind. En hoe dat tot stand komt is volstrekt onbelangrijk. Het eindresultaat geldt :list:

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 09:24

karuna schreef:
Omdat het is wat het is en daar toch niks aan te veranderen is. :n En ik kan me voorstellen dat het moeten lezen van te duur moet anders enz niet echt fijn is. :(:)

In Nederland werkt het anders en eigenlijk elk land heeft zijn eigen eigenaardigheden en bv 3% van een nederlands huis van 300000 euro is meer dan 5% van 150000 euro. Al zou ik mijn laatste huis 5000 euro kwijt zijn geweest over nog geen 250000 euro 2 jaar geleden aan een makelaar. Dat was nog de goedkoopste optie in een hysterische huizen verkoop tijd met weinig werk. Zelf gedaan toen, vlot verkocht en nog wat geld op zak gehouden.

In frankrijk is huizen verkoop fotos meest niet ahum opgeruimd of strak of zonder eigenaar of huisdieren. Pas kwamen we een tof huisje tegen met kat op tafel en een weglopende eigenaresse op de foto. Elders fotos met de vuile was op de grond in de badkamer en de vaat in de aanrecht :D what you see is what you get. Het is allemaal iets losser hier meest :))

Het enige dat telt is een tevreden verkoper en een tevreden koper aan het eind. En hoe dat tot stand komt is volstrekt onbelangrijk. Het eindresultaat geldt :list:

Ik zeg altijd maar zo tips zijn gratis, je doet er iets mee of niet.
Het is nu een prachtige jaargetijde om een afgelegen/landelijk object te verkopen,dus zou ik er nu voor gaan,in de winter ziet het er net iets anders uit, met kille binnentemperatuur.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 09:38

5 % is juist heel goedkoop voor Frankrijk. De 2 makelaars hier in het dorp vragen 7 of 8 %. En bij de aankoop van ons huisdige huis was het zelfs 10 %.
En wat pmarena zegt, het maakt niet uit wie de makelaar betaald eant die kosten zitten verwerkt in de prijs.
Wij hebben bij iets van 10 huizen gekeken en bijna nergens was het opgeruimd. Bij het huis wat we gekocht hebben lagen alle persoonlijke spullen er nog, papieren op tafel, was aan de lijn, en dat stond dan al 2 maanden leeg.
Geen probleem kan je doorheen kijken.
Uiteraard hebben wij alles opgeruimd, en netjes, stofgezuigt en gedweild. Decoratie staat er nog wel, dat zouden we op zolder kunnen zetten, maar daar staat het al propvol. Ergens anders hebben we geen plek.
En zoals gezegd ben ik alleen de 1e bezichtiging mee gelopen door het huis, om de lichtknopjes ed aan te wijzen en vragen te beantwoorden.
Vragen zoals hoe hoog is de kelder onder de 2e slaapkamer, naar de zolder ben ik niet mee geweest.
Buiten de grens van de percelen aanwijzen, vertellen hoe het zit met het stukje wat we in bruikleen hebben, waar de bronnen zitten, waar het pad heen leidt, wij het onderhoud doet, hoe vaak het sneeuwt. We hebben niets spontaan verteld over het zelf klussen en dergelijke. Gewoon wat normale informatie.
De afspraak van woensdag heeft ze zonder overleg gemaakt, anders had ik gezegd dat het niet kon. Ik heb de afspraak met de oogarts 8 maanden geleden gemaakt en kan de hondjes dus echt niet mee nemen, het is 1,5 uur enkele reis.
Die tips hadden we allemaal toe gepast toen we het appartement in Rotterdam verkochten, leek wel een showroom. Hier doen we wat we kunnen. We hebben 1 foto van onszelf in de slaapkamer, verder niets.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 09:44

Franse huizen horen ook een beetje bij elkaar gezette "rommel" te zijn vind ik, een beetje dat kneuterige :=

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 09:48

Tinka schreef:
5 % is juist heel goedkoop voor Frankrijk. De 2 makelaars hier in het dorp vragen 7 of 8 %. En bij de aankoop van ons huisdige huis was het zelfs 10 %.
En wat pmarena zegt, het maakt niet uit wie de makelaar betaald eant die kosten zitten verwerkt in de prijs.
Wij hebben bij iets van 10 huizen gekeken en bijna nergens was het opgeruimd. Bij het huis wat we gekocht hebben lagen alle persoonlijke spullen er nog, papieren op tafel, was aan de lijn, en dat stond dan al 2 maanden leeg.
Geen probleem kan je doorheen kijken.
Uiteraard hebben wij alles opgeruimd, en netjes, stofgezuigt en gedweild. Decoratie staat er nog wel, dat zouden we op zolder kunnen zetten, maar daar staat het al propvol. Ergens anders hebben we geen plek.
En zoals gezegd ben ik alleen de 1e bezichtiging mee gelopen door het huis, om de lichtknopjes ed aan te wijzen en vragen te beantwoorden.
Vragen zoals hoe hoog is de kelder onder de 2e slaapkamer, naar de zolder ben ik niet mee geweest.
Buiten de grens van de percelen aanwijzen, vertellen hoe het zit met het stukje wat we in bruikleen hebben, waar de bronnen zitten, waar het pad heen leidt, wij het onderhoud doet, hoe vaak het sneeuwt. We hebben niets spontaan verteld over het zelf klussen en dergelijke. Gewoon wat normale informatie.
De afspraak van woensdag heeft ze zonder overleg gemaakt, anders had ik gezegd dat het niet kon. Ik heb de afspraak met de oogarts 8 maanden geleden gemaakt en kan de hondjes dus echt niet mee nemen, het is 1,5 uur enkele reis.
Die tips hadden we allemaal toe gepast toen we het appartement in Rotterdam verkochten, leek wel een showroom. Hier doen we wat we kunnen. We hebben 1 foto van onszelf in de slaapkamer, verder niets.

Prima dan, natuurlijk is een belangrijke afspraak die al zolang staat niet af te zeggen.
Bijzonder, wel dat makelaar niet in overleg gaat met jullie voordat ze afspraak maakt.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 09:53

Ja dat snap ik ook niet, want voor gisteren had ze dat wel gedaan. Maar geloof ook dat die kijker van woensdag maar weinig tijden kon. Het wordt wel mooi weer woensdag dus dat is een plus.
En ze heeft nog veel meer mensen die willen komen kijken, dan gaan we wel even met de hondjes wandelen en komen we aan het einde van de rondleiding terug voor als de mensen nog vragen hebben.

Monique1963

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 10:57

Heerlijk dat jullie zoveel bezichtigingen hebben in het vooruitzicht! Ik hoop dat er meerdere zijn die het willen en dan laten opbieden :$

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:34

Ik vond huizen zoeken in Frankrijk zeer bijzonder :+

Bijna nergens staat een adres bij of zelfs maar de juiste plaats, fotos maken, mwah, sommige kunnen het wel maar soms zie je een onscherpe foto van een deur ofzo dat je denkt,eh? Niet spic en span opruimen voor de foto ok, maar een grote bende met het half opgegeten ontbijt nog op tafel is ook zo wat :+ Het was wel erg entertaining :')

Ik hoop dat jullie je huis snel verkopen zonder veel gedoe!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:44

Prairy schreef:
Ik vond huizen zoeken in Frankrijk zeer bijzonder :+

Bijna nergens staat een adres bij of zelfs maar de juiste plaats, fotos maken, mwah, sommige kunnen het wel maar soms zie je een onscherpe foto van een deur ofzo dat je denkt,eh? Niet spic en span opruimen voor de foto ok, maar een grote bende met het half opgegeten ontbijt nog op tafel is ook zo wat :+ Het was wel erg entertaining :')

Ik hoop dat jullie je huis snel verkopen zonder veel gedoe!

Ja precies dat. Maar dat ze het adres niet geven, komt omdat je in Frankrijk bij meerdere makelaars kunt zitten. Dus als ze het adres kunnen zien, dan kan een andere makelaar er ook heen gaan en proberen de eigenaars te spreken en ook als makelaar opgenomen te worden. Ook beschermen ze erg hun toko, dus dat een mogelijke koper niet zomaar naar het huis gaat en probeert het zonder makelaar aan te kopen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 12:08

Vage foto's zijn ook om de locatie geheim te houden. Toen wij dit huis kochten stond er dat het in een plaats hier 40 minuten vandaan was.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:10

Ik kan mij voorstellen dat je ook als verkoper niet zit te wachten op spontane bezoekjes.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 17:56

senna21 schreef:
Ik kan mij voorstellen dat je ook als verkoper niet zit te wachten op spontane bezoekjes.

Het vorige huis is drie keer door mensen toch gevonden. O nee 4. En idd is het nogal raar. Wel binnengelaten, maar met de mededeling dat het toch echt via de makelaar ging. Aan die mensen hebben we het ook niet verkocht.

Wat wel raar is met meerdere makelaars, is dat ze natuurlijk onderling ook willen concurreren over hetzelfde huis. Dus ze gaan dan schipperen. De een doet een procentje minder courtage, de ander doet een 360 graden projectie, de volgende een drone opname. En wat er dus gebeurde, dat was erg l*llig vond ik, dat kopers dus dan gaan bij die makelaar met een % minder courtage, maar wel nadat ze met eerst een andere makelaar waren wezen kijken.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 18:34

Vaak teken je toch een bon de visite, waarmee je verplicht met die makelaar in zee moet gaan als je het wil kopen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 18:55

Vanmiddag mijn proefzadel uitgetest. Was wel heel erg wennen, geen western, geen knop, vooral met opstijgen. Hoewel ik mij nooit optrek aan de knop.
Ik had het idee dat ik minder in stoelzit zat, maar op de foto's valt dat tegen. Ik heb wel snel de neiging om relaxed te gaan zitten met mijn benen naar voren met foto's.
Tolt zaten wel goede stukken tussen, ook mindere. Had wel het idee dat ze ruimer van voren liep. Mogelijk dat het zadel aan de voorkant toch wat te smal is. Ze is nu wel veel te dik.
Ik heb wel erge rugpijn, heb ik altijd, maar nu lijkt het wat erger.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:00

Dat geloof ik ja, dat het wennen is,wat is de reden dat je van je westernzadel af wil.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 19:23

De osteopaat gaf aan dat mijn zadel nier goed lag op Mercy, teveel druk op de rug, is een boomloze zadel, wel heel stevig. Een gewoon western zadel is lastig kwa pasvorm en wordt ook al snel te zwaar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:46

Het is wel een heel prachtig zadel! Ik hoop dat het gaat wennen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:32

Is een malibaud zadel dan niks voor je?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:38

Mooi zadeltje wel! De BM lijkt mij persoonlijker lekkerder zitten en een makkelijkere pasvorm hebben.
Alleen zit de beugelophanging soms wel een beetje verder naar voren waardoor je sneller in een stoelzit komt te zitten. Maar als het goed is kunnen ze op bestelling die beugelophanging wat verder naar achteren zetten.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 21:47

Bob Marshall zit lekkerder, maar is dus niet goed, daarom kwam ik bij de Gaston Mercier uit.
Opzich zit ie lekker, alleen heb ik bijna geen zitvlees meer omdat ik zoveel ben afgevallen. Dat zou een bontje misschien nog op kunnen lossen.
Ga volgende keer met chaps en normale rijbroek rijden. Voelde de hele tijd het randje van de fender, zit nu een soort drukplek, rare is alleen mijn rechter kuit.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 21:52

Ligt het zadel ook niet wat ver naar voren, dat je daardoor ook meer achterover hangt en dus je benen naar voren steekt?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 22:11

Het ligt meer naar achteren dan mijn andere zadel. De schouder is goed vrij zo.