Tinka schreef:Ik Nederland heb ik ook altijd de makelaar betaald als verkoper, het percentage is wel veel lager in Nederland, dacht iets van 3 %.
Wij waren er nooit bij met de rondleiding. Behalve bij mijn huis in Rotterdam. Toen wilden mensen op een bepaalde tijd waarop de makelaar niet kon en vroeg hij ons of wij de rondleiding wilden doen. Deze mensen hebben mijn appartement ook gekocht, dus kennelijk deden we het goed.
Als ik het verhaal van Mo zo lees dan moet je het systeem in Frankrijk niet vergelijken met dat in Nederland

In Nederland betaalt de verkoper de makelaar, de koper kan wel een eigen aankoopmakelaar meenemen, die betaalt de koper dan zelf.
Bij de aankoop van jullie andere huis hebben jullie de makelaar betaald, dus ik begrijp net als Mo eigenlijk niet zo goed waarom je nu nog een keer een makelaar betaalt? Als de makelaar betaald wordt door de koper zit er ook nog een extra motivatie in voor de makelaar om de woning snel te verkopen, immers: snelle verkoop = minder werk.
Nu doen jullie (een deel van) het werk zelf.
En alles wat je nu mogelijk bespaart door zelf rondleidingen te doen, uit zich dan uiteindelijk in een lagere vraagprijs voor de woning? Of doe je de vraagprijs dan niet omlaag?
Want dan zou ik het nog begrijpen, dan gaat de "winst" naar jullie. Maar anders is de enige die ervan profiteert de koper: jullie meer werk, zij geen kosten voor de makelaar en een gunstiger verkoopprijs...