Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:48

Pfoe, innsbruck-stubaier is ongeveer een uur rijden heen, en dan een uur terug.. dat is nog best pittig. Zit er dan in Sölden niks, is ook hoog en best leuk vertoefen. zit je ten minste niet anderhalf uur van de pistes af.. Kaprun wellicht?

En ook ik zou echt lessen daar. Je leert er veel meer en de sneeuw is echt heel anders in een sneeuwhal dan op de piste. Je leert dan ook veel beter navigeren en de sneeuw inschatten.
Ik zou het geld wat je aan snowworld besteed, besteden aan skiles op locatie.

Enne, heelhuids de piste afkomen en geen gevaar vormen voor de mensen om je heen zijn twee totaal verschillende dingen heh...

BigOne

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:53

Wanneer je niets om apres ski geeft, ook Noorwegen en Zweden hebben prachtige skigebieden. Met openbaar vervoer wat lastiger maar met eigen vervoer goed te doen .

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:56

capopjekop schreef:
Ik zou wel willen adviseren om ter plekke les te nemen. Zelf een beetje oefenen op een blauwe piste gaat vrij snel vervelen. Althans ik vond daar geen klap aan.

Als je les neemt oefen je en je techniek en je gaat veel sneller richting rode pistes. Want het is nu eenmaal makkelijker als je alleen maar een ervaren skiër hoef te volgen. Dus daar ga je meer plezier mee krijgen. Plus je leert jezelf minder snel fouten aan.

Ik heb toen ik begon ook les in Nederland genomen, maar ik vond het op echte sneeuw toch wel anders. Ook omdat de pistes veel groter zijn en je goed om je heen moet kijken.

Ik snap dat je zo goedkoop mogelijk wil, maar ik denk dat je veel meer plezier gaat hebben als je een (minimaal een dag) gaat lessen

Ik zal eens kijken wat een dag lessen kost.

Maar veel saaier dan 5 dagen één en dezelfde piste en een keer of 5 per dag zal het niet snel worden :+

Die vrijdag middag "moest" ik mee van de rode piste, doodeng, maar heelhuids een zonder vallen beneden gekomen. Gevalletje: kan het wel, durfde het niet.

Ik heb niet direct de ambities om snel van de blauwe pistes over te gaan naar de rode pistes.

Gewoon lekker genieten van een rustige afdaling op een blauwe piste en wat afwisseling in de verschillende pistes is voor mij voldoende.

Plan is om sowieso de 1e dag in het kinderland te beginnen :+

Budget is gewoon echt niet aanwezig eigenlijk. Had niet verwacht dat wintersport zó duur zou zijn... dacht dat je met een budget van tussen de €400-€550 wel een aardige eind kon komen voor simpele accommodatie + skipas+ trein.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:00

Celiien schreef:
Pfoe, innsbruck-stubaier is ongeveer een uur rijden heen, en dan een uur terug.. dat is nog best pittig. Zit er dan in Sölden niks, is ook hoog en best leuk vertoefen. zit je ten minste niet anderhalf uur van de pistes af.. Kaprun wellicht?

En ook ik zou echt lessen daar. Je leert er veel meer en de sneeuw is echt heel anders in een sneeuwhal dan op de piste. Je leert dan ook veel beter navigeren en de sneeuw inschatten.
Ik zou het geld wat je aan snowworld besteed, besteden aan skiles op locatie.

Enne, heelhuids de piste afkomen en geen gevaar vormen voor de mensen om je heen zijn twee totaal verschillende dingen heh...

Niet voor onder de €550 voor accommodatie + skipas.

Skipassen zijn al tegen de €300. En accommodatie voor €250 voor een week ga je in die regio's helaas niet vinden.

En tja een uur heen en een uur terug is behoorlijk, maar als absolute beginner hoef ik niet van 09:00 tot 16:00 op de ski's te staan.

Als ik een uurtje of 3a 4, misschien 5 kan skiën, is dat méér dan genoeg.

Gewoon zorgen dat je 's morgens de 1e skibus hebt, dan ben je echt wel redelijk optijd op de gletsjer.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:02

nope.. het is ook een stuk duurder geworden dit jaar tot voorgaand jaar. iets met stijgende energieprijzen, 2 verloren jaren wegens corona, etc...
en ik kan je alvast vertellen, eten is ook duurder dan 2 jaar geleden.. toen at ik nog een schnitzel op de piste voor 9,-, dat is nu zo'n 12,- geworden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:09

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:11

Celiien schreef:
nope.. het is ook een stuk duurder geworden dit jaar tot voorgaand jaar. iets met stijgende energieprijzen, 2 verloren jaren wegens corona, etc...
en ik kan je alvast vertellen, eten is ook duurder dan 2 jaar geleden.. toen at ik nog een schnitzel op de piste voor 9,-, dat is nu zo'n 12,- geworden.

Eten moet ik toch.

Één voordeel van een hostel is dat er een keuken aanwezig is. Ontbijten kan met een boterham met pindakaas, lunch eventueel ook "gewoon" een belegde boterham en avondeten.... nou ja, laten we het er maar op houden dat ik 6 maanden als backpacker óók overleefd heb...

Luxe zal het inderdaad niet gaan worden, dáár ben ik al achter gekomen. Maar Eten in Oostenrijk kan onmogelijk duurder uitvallen dan eten in Australië en Nieuw-Zeeland, waar je voor een simpel broodje kaas toen (2014) al ruim €6 kwijt was.

Dan klinkt een snitzel voor €12 nog goedkoop!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:13

Je zou ook kunnen kijken naar Frankrijk overigens. Is goedkoper qua accomodatie/skipas dan oostenrijk als ik het goed begrepen heb.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:14

Ik vraag me af of alleen skiën wel leuk gaat zijn. Sowieso ben ik wel van het delen van ervaringen want bij mij voelt het altijd als 'happiness is only real when shared'. En ik kan intens gelukkig worden van dingen in mn eentje hoor, maar het versterkt als je dat dan met anderen kunt delen. Skiën gaat mij juist ook om de gezelligheid met vrienden en familie. Dit jaar gaan wij met zn 4en, dus met 1 ander stel. Dat is voor mij de kleinste samenstelling waar ik ooit mee ben geweest. Wij zijn altijd met een groep familieleden en vrienden gegaan. :P Dat hoort er voor mij ook een beetje bij.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:20

Celiien schreef:
Je zou ook kunnen kijken naar Frankrijk overigens. Is goedkoper qua accomodatie/skipas dan oostenrijk als ik het goed begrepen heb.

Klopt! Alleen de Thalys/TGV is pokke duur! Als in minimaal €200 voor een enkeltje, dus Frankrijk valt daardoor af.

Earth schreef:
Ik vraag me af of alleen skiën wel leuk gaat zijn. Sowieso ben ik wel van het delen van ervaringen want bij mij voelt het altijd als 'happiness is only real when shared'. En ik kan intens gelukkig worden van dingen in mn eentje hoor, maar het versterkt als je dat dan met anderen kunt delen. Skiën gaat mij juist ook om de gezelligheid met vrienden en familie. Dit jaar gaan wij met zn 4en, dus met 1 ander stel. Dat is voor mij de kleinste samenstelling waar ik ooit mee ben geweest. Wij zijn altijd met een groep familieleden en vrienden gegaan. :P Dat hoort er voor mij ook een beetje bij.

Gevoelige snaar.... maar kan jij niet weten.

Geen familie/ gezinsleden om mee op vakantie te gaan en óók geen vrienden die mee kunnen/ willen

Dus in mijn geval is het eigenlijk altijd en met alles: of ik doe het in m'n uppie, of ik kan thuisblijven....

Dus ondertussen ben ik het wel gewend om dingen in m'n eentje te ondernemen. Tis Alleen of niets zeg maar. En ik kan heel goed tegen Alleen zijn gelukkig.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:28

Sorry, dat was niet zo bedoelt. :) Wel goed van je dat je het dan evengoed maar doet!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:33

Earth schreef:
Sorry, dat was niet zo bedoelt. :) Wel goed van je dat je het dan evengoed maar doet!

Geeft niet, kan jij toch niet weten?

Tja, ik ben het inmiddels gewend. En héél eerlijk? Gewoon lekker m'n eigen ding kunnen doen zonder rekening te moeten houden met anderen vind ik stiekem wel erg fijn. Ik ben daarnaast óók nog eens niet de gemakkelijkste om mee om te gaan, mede door autisme. Maar ik red me kwa reizen in m'n eentje meestal prima. (Bezorg alleen m'n ouders wat grijze haren af en toe, door uitgevallen treinen enz... )

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:51

Wil je per se met de trein of is een pakketreis (en dan met de bus) ook een optie, mvdende? Of korter gaan of doorsparen en eind dit jaar gaan? Je budget is helaas beperkt vanuit wintersportperspectief gezien.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 20:26

Hilli schreef:
Wil je per se met de trein of is een pakketreis (en dan met de bus) ook een optie, mvdende? Of korter gaan of doorsparen en eind dit jaar gaan? Je budget is helaas beperkt vanuit wintersportperspectief gezien.

Bus is ook een optie, maar tot nu toe is bij Tui de trein pakketreis goedkoper dan de reizen per bus naar de skigebieden.

Korter heb ik aan gedacht. Maar alleen de trein kosten zijn behoorlijk, dat ik het dan zonde vind om maar 1 of 2 dagen echt ter plekke te zijn dan.

Wil toch wel minimaal 4 dagen echt "vrij" zijn, dus dan kom je op 6 overnachtingen uit minimaal.

Ik denk dat mijn idee van hostel in Innsbruck voorlopig de "winnaar" is. Die skipas is geldig in 13 omliggende skigebieden die allen te bereiken zijn met de gratis skibus. Oa Stubaier Gletscher behoort tot die skipas en daar is het prima skiën, óók vandaag en de komende dagen blijft het daar vriezen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 20:47

ik heb even voor je zitten kijken.
er zit een hostel in zell am see. vlakbij de gletsjer van kaprun. altijd skien dus. kosten voor alleen de kamer, van zaterdag 7 tm vrijdag 13 januari, is 328. is een hostel, incl ontbijt. skipas komt er wel bij.
je zit vlakbij de pistes, zell am see is een leuk dorp en heeft een eigen treinstation.

https://seespitz.hostel-zellamsee.at/
treinticket heen (gerekend vanaf Utrecht centraal) is 75,-. Kom je op de zaterdag in de ochtend aan. treinticket terug is 69,- vertrek je op vrijdagavond rond 8u savonds. heb je toch nog 5 volle dagen, en als je wil zou je de eerste dag en laatste dag ook nog kunnen skien..

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 22:01

Celiien schreef:
ik heb even voor je zitten kijken.
er zit een hostel in zell am see. vlakbij de gletsjer van kaprun. altijd skien dus. kosten voor alleen de kamer, van zaterdag 7 tm vrijdag 13 januari, is 328. is een hostel, incl ontbijt. skipas komt er wel bij.
je zit vlakbij de pistes, zell am see is een leuk dorp en heeft een eigen treinstation.

https://seespitz.hostel-zellamsee.at/
treinticket heen (gerekend vanaf Utrecht centraal) is 75,-. Kom je op de zaterdag in de ochtend aan. treinticket terug is 69,- vertrek je op vrijdagavond rond 8u savonds. heb je toch nog 5 volle dagen, en als je wil zou je de eerste dag en laatste dag ook nog kunnen skien..

Echt bedankt voor het mee zoeken.

Echter hoe heb je deze gevonden en heb je de prijzen gecontroleerd?

Afbeelding

Hun eigen site geeft deze prijzen aan, je had voor €328 dan een 1 persoon kamer.

Echter als ik doorklik om daadwerkelijk een boeking te maken, dan krijg ik ineens dit:
Afbeelding
€1600 voor een bed in een 6 persoons kamer...

Had jij ook op die manier proberen te boeken?

Ik heb er een aanvraag uit gestuurd, dus hopelijk morgen daar antwoord op.

Edit: ik zie het al. Kennelijk is één nachtje extra bijna €1300 :+

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 22:23

een nachtje extra is idd een stuk duurder. om bijzondere redenen is een 1 persoonskamer super cheap, en een 6persoonskamer niet. terwijl ik er dan vanuit ga dat je met 5 vreemden op de kamer zit. maar goed.

ik zat te graven, want ik wist dat er in zell am zee een hostel zat. waren er langsgekomen namelijk voorgaand jaar. zodoende!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 22:43

Celiien schreef:
een nachtje extra is idd een stuk duurder. om bijzondere redenen is een 1 persoonskamer super cheap, en een 6persoonskamer niet. terwijl ik er dan vanuit ga dat je met 5 vreemden op de kamer zit. maar goed.

ik zat te graven, want ik wist dat er in zell am zee een hostel zat. waren er langsgekomen namelijk voorgaand jaar. zodoende!

Ik heb ze gemaild, want die prijs van de 6 persoons kamer was 6x de prijs voor 1 persoon.

Dus of er gaat iets fout in het boekingssysteem, of (vanwege corona?) Kan je niet meer een 6 persoons kamer delen.

Dat ene nachtje extra zou namelijk wel fijn zijn, dan kan ik met de Tui ski express mee voor €150 all in retour.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 22:46

en, omdat te regelen, dan een nachtje ergens anders? is het proberen waard misschien...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 23:56

Celiien schreef:
en, omdat te regelen, dan een nachtje ergens anders? is het proberen waard misschien...

Als ik alles bij elkaar ga optellen, dan kom ik alsnog behoorlijk duur uit:

Trein €158
Hostel €328
Skipas €338

Totaal: €824.

Dan is een totaal reis bij Tui naar Sell am See uiteindelijk alsnog goedkoper

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 01:24

Update:

Ik heb geboekt naar Innsbruck. Trein+ hostel+ 5 daagse skipas voor €593.

Komt natuurlijk nog wel iets bij, maar goedkoper ga ik het niet vinden.

De Stubaier Gletscher is dan wel een uur met de skibus, er zijn ook gebiedjes die veel dichterbij liggen. Die liggen dan wel wat lager, maar nog genoeg tijd om nog op een pak verse sneeuw te hopen.

Eind januari de sneeuw opzoeken *\o/*

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 08:09

Wat leuk! Toch nog gelukt :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:31

Afbeelding

Dit is toch gewoon doffe ellende? :') Dan ga je toch gewoon niet skiën? :')

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:14

Wat een ellende met zo veel mensen op de piste om nog maar niet over de kwaliteit van de piste zelf te spreken.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:26

Earth schreef:
[ [url=m/zkfgxT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is toch gewoon doffe ellende? :') Dan ga je toch gewoon niet skiën? :')

Wat erg -O- waar is dit?