[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 19:55

Eerlijk gezegd vind ik dat een beetje vreemd van de makelaar. De makelaar moet van tevoren zich helemaal inwerken in het huis, moet alles weten waar het zit, hoe het werkt. Ook kregen wij advies wat we weg moesten halen, wat opgeruimd moest worden en het huis zo neutraal mogelijk te maken zodat de kijkers zichzelf erin konden zien wonen, zonder door onze persoonlijke spullen daarvan afgeleid te worden. En bij alle huizen die we verkochten, werd ons afgeraden om erbij te zijn. Omdat idd wat Lukka zegt kijkers bewust onaardig kunnen zijn, of omdat wij als eigenaren teveel info geven die niet per se positief hoeft te zijn. Zeker bij de eerste keer niet, eventueel wel bij de tweede keer.

Monique1963

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 19:57

ps bijv als je trots vertelt dat je dit en dat zelf verbouwd hebt. Dat vindt niet iedereen fijn om te horen als je geen prof bouwer bent. En het niet hebt laten doen door een off prof.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:04

Monique1963 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dat een beetje vreemd van de makelaar. De makelaar moet van tevoren zich helemaal inwerken in het huis, moet alles weten waar het zit, hoe het werkt. Ook kregen wij advies wat we weg moesten halen, wat opgeruimd moest worden en het huis zo neutraal mogelijk te maken zodat de kijkers zichzelf erin konden zien wonen, zonder door onze persoonlijke spullen daarvan afgeleid te worden. En bij alle huizen die we verkochten, werd ons afgeraden om erbij te zijn. Omdat idd wat Lukka zegt kijkers bewust onaardig kunnen zijn, of omdat wij als eigenaren teveel info geven die niet per se positief hoeft te zijn. Zeker bij de eerste keer niet, eventueel wel bij de tweede keer.

Ik vind het ook niet erg professioneel van de makelaar,maar goed ik ken de Franse markt niet
Verder eens met Monique.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 21:43

We hebben eigenlijk een soort landgoed met erg veel gebouwen, logisch dat ze niet alles meteen weet, ook kwa lichtknopjes ed. Het huis deed ze gewoon zelf hoor, maar bij de bijgebouwen en het land waren wij er wel bij. En woensdag doet ze het helemaal zelf want dan zijn wij weg. Wel een beetje onhandig dat de hondjes dan in de woonkamer zitten, maar zal wel goed komen.
Wij hebben niets verteld over wat we verbouwd hebben oid. Alleen vragen van de kijkers beantwoord. Commentaar horen we toch niet omdat we dus geen Frans spreken.
Als er mensen uit Nederland komen doen we de rondleiding sowieso zelf.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 22:32

Tinka schreef:
We hebben eigenlijk een soort landgoed met erg veel gebouwen, logisch dat ze niet alles meteen weet, ook kwa lichtknopjes ed. Het huis deed ze gewoon zelf hoor, maar bij de bijgebouwen en het land waren wij er wel bij. En woensdag doet ze het helemaal zelf want dan zijn wij weg. Wel een beetje onhandig dat de hondjes dan in de woonkamer zitten, maar zal wel goed komen.
Wij hebben niets verteld over wat we verbouwd hebben oid. Alleen vragen van de kijkers beantwoord. Commentaar horen we toch niet omdat we dus geen Frans spreken.
Als er mensen uit Nederland komen doen we de rondleiding sowieso zelf.

Ik weet dat iedereen het op zijn eigen manier doet, maar echt, zelf rondleiden is echt niet verstandig, zeker de 1e x niet. Omdat je bijv emotioneel betrokken bent bij je huis, kan het moeilijk zijn om objectief te blijven tijdens een rondleiding. Je kunt onbewust te veel nadruk leggen op wat voor jou belangrijk is, terwijl de koper misschien andere dingen zoekt. Een koper wil een neutraal beeld krijgen van je woning. Als Milko bijv trots zou vertellen hoe hij beton gestort heeft in de stallen, kan een koper daar een heel ander beeld bij krijgen, snap je? Een makelaar kan ook over zulke dingen heenstappen. Zij zijn getraind om woningen professioneel en aantrekkelijk te presenteren. Ze weten precies welke kenmerken ze moeten benadrukken om de koper te overtuigen. Als je zelf de rondleiding doet, mis je misschien belangrijke verkoopkansen, simpelweg omdat je niet dezelfde vaardigheden hebt als een makelaar. En kopers zullen zich vrijer voelen om hun echte mening te geven als jij als verkoper er niet bij bent. Als je zelf rondleidt, kunnen ze terughoudender zijn om eerlijk te zeggen wat ze denken, omdat ze je niet willen kwetsen of beledigen. Of juist andersom wat misschien bij die bron-man zo was. Als kopers tijdens de rondleiding iets negatiefs zeggen over je woning, kan dat persoonlijk voelen en ongemakkelijke situaties veroorzaken. Makelaars kunnen zulke opmerkingen opvangen zonder dat het de sfeer verpest, en kunnen professioneel reageren op eventuele zorgen of kritiek. En ook niet onbelangrijk: makelaars hebben waardevolle marktkennis en kunnen vragen van kopers beter beantwoorden. Ze weten vaak precies welke informatie belangrijk is voor de koper en hoe ze jouw woning het best kunnen positioneren in de markt. Dit verhoogt volgens mij de kans op een succesvolle verkoop. En kun je woensdag je hondjes niet meenemen?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 22:58

Zoals gezegd hebben wij alleen vragen beantwoord en laten zien waar de lichtknopjes ed zitten. Na de rondleiding had de makelaar nog een gesprek apart met de eigenaar. Milko heeft helemaal niets gezegd, die spreekt geen Frans.
Die laatste mensen waren juist heel erg enthousiast zei ze achteraf. Alleen omdat hij nu ook een bron heeft en het veel onderhoud is wil hij dat niet meer, ging er nog over nadenken.
Hondjes mee nemen kan niet, vorige keer heb ik 2 uur moeten wachten bij de oogarts, kan die honden niet in de hete auto laten. En Bonita is hartstikke wagenziek, zit ik 3 uur met een kotsende hond. Coco is zwaar hartpatiënt, straks blijft ze erin.
Geen optie dus.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 23:04

Ik gaf je raad voor de NL mensen die je wel zelf gaat rondleiden woensdag meen ik dat je zei.

En ja, ik herinner me nog dat jullie half ondergek*tst :r bij ons kwamen in het vorige huis. Dat was volgens mij het eerst dat we elkaar ontmoetten

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 23:31

Ja klopt van dat kotsen, haha, dat was ook Bonita.
Die Nederlandse mensen zitten nog in Nederland, woensdag komen er weer Fransen via de makelaar.
Als wij de rondleiding doen dan betalen we maar de helft aan makelaarskosten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 23:38

Tinka schreef:
Die Nederlandse mensen zitten nog in Nederland, woensdag komen er weer Fransen via de makelaar.

Huh? Moeten JULLIE de makelaar betalen voor rondleiden? Daar heb ik nog nooit van gehoord?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 23:41

Monique1963 schreef:
Tinka schreef:

Huh? Moeten JULLIE de makelaar betalen voor rondleiden? Daar heb ik nog nooit van gehoord?

In NL is dat heel gebruikelijk, in FR niet dan? Dat de verkoper de commissie betaalt?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 23:46

Eh, nee ik heb dit nog niet gehoord. We hebben meerdere huizen verkocht en aangekocht in Frankrijk en zonder uitzondering betaalt de koper via de notaris aan de makelaar. De verkoper heeft geen kosten aan de makelaar.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 23:46

Je betaalt toch altijd de makelaar, geen 1 makelaar werkt gratis. Haar tarief is 5 %. En als wij de rondleiding doen en zij al het papierwerk dan is het de helft. In Frankrijk kan of de verkoper of de koper de makelaarskosten betalen, maar in weze maakt dat natuurlijk geen klap uit, want deze kosten zijn verwerkt in de prijs.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 23:48

Ons huis in de Lot et Garonne betalen wij de makelaar, bij ons huidige huis betaalde de verkoper het. En in Nederland altijd de verkoper, nooit de koper.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 23:52

Eh, het maakt toch wel uit? Nu betaal jij kosten aan de makelaar. Ik heb nog niet aan de makelaar hoeven betalen als verkoper. De makelaars deden voor ons als verkoper alles, maar deze kosten stonden dan apart vermeld in de adv, net als de notariskosten bovenop de prijs van het huis kwamen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 23:57

Als de prijs die je wil hebben bv 150.000 is en daarboven komt bijvoorbeeld 8000 euro makelaars kosten, ik zeg maar wat. Dan maakt het niet uit wie het betaald, je gaat dan akkoord met 158000, dus incl de kosten. Als de koper deze betaald zal die prijs ook 158000 zijn.
Dus per saldo hoe je hetzelfde over, onafhankelijk wie uiteindelijk de rekening betaald.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 00:03

Toen ik ons huis in Frankrijk te koop had staan, zouden alle kosten, makelaar ed door de aankopende partij worden betaald.
En het huis stond op een gegeven moment bij 2 makelaars in de verkoop.
Wel vervelend was dat wij in Nederland zaten en de makelaars niet echt contact met ons opnamen.
Uiteindelijk hebben we het huis toch niet verkocht, maar wordt nu door Nederlanders gehuurd voor langere periode.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 00:16

Tinka schreef:
Als de prijs die je wil hebben bv 150.000 is en daarboven komt bijvoorbeeld 8000 euro makelaars kosten, ik zeg maar wat. Dan maakt het niet uit wie het betaald, je gaat dan akkoord met 158000, dus incl de kosten. Als de koper deze betaald zal die prijs ook 158000 zijn.
Dus per saldo hoe je hetzelfde over, onafhankelijk wie uiteindelijk de rekening betaald.

Nog even voor ik ga slapen.

Als ik wil dat mijn huis 150.000 oplevert, dan vraag ik 150.000 euro. Dat is ook de prijs die bij de onroerendgoedbelasting wordt genomen. De makelaar bemiddelt. Dat kost geld. Dat zijn kosten koper. Dat geld betaalt de koper aan de makelaar. Dat gebeurt meestal via de notaris. Ik krijg gewoon mijn 150.000 euro. En de notaris regelt dat de makelaar zijn geld krijgt. De makelaar is verplicht in Frankrijk zijn salaris in de advertentie zelf te vermelden. De prijs die in de adv staat is meestal incl makelaarskosten. Maar niet incl notariskosten. Maar dat bedrag moet jij als verkoper helemaal los zien van je verkoop.

Dus als jij nu geld betaalt aan de makelaar, dan betaal je dus meer geld, volgens mij is het dus niet om het even. Maar als jij er happy mee bent, dan is het prima.

Ik geef alleen even aan dat wij al meerdere aan- en verkopen op onze conto hebben staan in Frankrijk en dit heb ik nog niet eerder gehoord.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 00:33

De geadverteerde prijs moet altijd inclusief de makelaarskosten zijn dat klopt.
Als de geadverteerde prijs 160000 is en de makelaarskosten zijn voor de koper dan betaald die 160000 en de verkoper krijgt 160.000 min de makelaar kosten betaald. Als de verkoper de makelaarskosten betaald en de prijs is 160000, dan krijgt de verkoper dus 160000, maar betaald hetzelfde bedrag aan makelaarskosten als bovenstaande aan kosten voor fe makelaar en houd dus exact hetzelfde bedrag over.
Dus voor mij precies hetzelfde.
Notariskosten staan daar helemaal los van, die komen er nog bovenop, en betaald de koper aan de notaris.
Overigens is het voor de koper ongunstiger als wij de makelaar kosten aan de makelaar betalen, want dan zijn de notaris kosten een percentage van het totale bedrag, en dus hoger. Maar daar hebben wij natuurlijk niets mee te maken.
Bij ons nieuwe huis betalen wij 13.000 euro aan de makelaar, dus de eigenaar krijgt 13.000 euro minder dan de door ons overeen gekomen prijs.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 00:37

Ben nog wakker, maar naar mijn bescheiden mening draai je de dingen om. Maar het maakt mij niet uit. Je moet doen waar jij je het beste bij voelt. Alleen ik, en kennelijk nog meer mensen, heb er echter nog nooit van gehoord dat de verkoper voor de makelaar gaat betalen om rond te leiden. Afijn, dat het allemaal maar mag leiden tot verkoop!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 00:51

Zal het nog een keer vanaf de andere kant beredeneren.
Stel je wilt 150.000 euro hebben. De makelaarskosten zijn 8000 euro.
De makelaar zet het huis te koop inclusief makelaarskosten dus 158.000.
De kosten zijn voor de koper, dus de verkoper krijgt 150.000.
Of de verkoper betaald de makelaarskosten en het huis wordt ook voor 158.000 euro te koop gezet. De koper betaald ook 158.000. De verkoper betaald de makelaar. In beide gevallen houd de verkoper 150.000 over. Zou je in de 2e situatie het huis voor 150.000 te koop zetten, dan zou je helemaal gelijk hebben. Maar dat is bij ons niet het geval, we hebben de makelaarskosten ingecalculeerd in de vraagprijs.
Nogmaals de notaris kosten staan daar uiteraard helemaal buiten, die komen er nog bovenop voor de koper.
Uiteraard wordt de makelaar betaald voor het rondleiden, maar ook voor de administratieve rompslomp, de advertentie kosten etc. Ze doet misschien wel 10 rondleidingen, waarvan er maar 1 de koper wordt. Wij hebben een contract met de makelaar, niet de koper.
Ik neem aan dat jullie ook een contract met de makelaar hadden?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 00:58

Tinka schreef:
Zal het nog een keer vanaf de andere kant beredeneren.
Stel je wilt 150.000 euro hebben. De makelaarskosten zijn 8000 euro.
De makelaar zet het huis te koop inclusief makelaarskosten dus 158.000.
De kosten zijn voor de koper, dus de verkoper krijgt 150.000.
Of de verkoper betaald de makelaarskosten en het huis wordt ook voor 158.000 euro te koop gezet. De koper betaald ook 158.000. De verkoper betaald de makelaar. In beide gevallen houd de verkoper 150.000 over. Zou je in de 2e situatie het huis voor 150.000 te koop zetten, dan zou je helemaal gelijk hebben. Maar dat is bij ons niet het geval, we hebben de makelaarskosten ingecalculeerd in de vraagprijs.
Nogmaals de notaris kosten staan daar uiteraard helemaal buiten, die komen er nog bovenop voor de koper.
Uiteraard wordt de makelaar betaald voor het rondleiden, maar ook voor de administratieve rompslomp, de advertentie kosten etc. Ze doet misschien wel 10 rondleidingen, waarvan er maar 1 de koper wordt. Wij hebben een contract met de makelaar, niet de koper.
Ik neem aan dat jullie ook een contract met de makelaar hadden?

Nog steeds wakker ;-)

Ja wij hebben altijd meerdere makelaars tegelijk voor onze huizen gehad en zij doen alleen zaken met een contract. Het laatste huis zelfs 4!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 01:02

Ik heb geen makeaarskosten betaald en had dat bij geen van de huizen moeten doen. Bij ongeveer de helft was de eigenaar aanwezig en deed of zelf of samen met de makelaar de rondleiding. Ik weet van de optieuis staat bij meerdere makelaars te koop dan is deverkopende makelaar diegene die het geld krijgt. En de exclusieve verkoop.

Maar duimen dus. Hier drie keer zelf de rondleidingen gedaan in nl bij verkoop twee keer zonder en een keer met makelaar.

De notaris kosten waren in frankrijk voor mij. De keuringen en makelaar voor de verkoper. Wat ik nu heb heeft de makelaar ruim een jaar heel erg veel rondleidingen moeten doen voor uiteindelijk een lage opbrengst voor haar.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 01:11

Ik Nederland heb ik ook altijd de makelaar betaald als verkoper, het percentage is wel veel lager in Nederland, dacht iets van 3 %.
Wij waren er nooit bij met de rondleiding. Behalve bij mijn huis in Rotterdam. Toen wilden mensen op een bepaalde tijd waarop de makelaar niet kon en vroeg hij ons of wij de rondleiding wilden doen. Deze mensen hebben mijn appartement ook gekocht, dus kennelijk deden we het goed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 01:19

Er bestaat ook nog zo iets als een makelaar die door de koper ingehuurd wordt, die werkt specifiek voor jouw en zal je inderdaad moeten betalen (naast de makelaar van de verkoper). Kan handig zijn om stukje uit handen te geven, maar er zit een prijskaartje aan.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 07:35

Odette,begrijp ik goed dat jullie 5% aan de makelaar betalen.

Wouhh,dat vind ik een heel fors bedrag, dan had ik voor dat geld verwacht dat er een professionele fotoreportage gemaakt zou zijn.
Dat de makelaar haar huiswerk had gedaan in de zin van hoe is indeling van het huis,schuren,grond,ik maakte bij grote objecten video voor mezelf.

Ik gaf tips om een huis op te ruimen,persoonlijke zaken op te bergen.
Huis fris te laten ruiken, huisdieren en eigenaren niet in huis tijdens bezichtigingen
Als kopers vragen stelden die ik niet wist,kwam ik daar op het einde van de dag op terug, belangrijk dan is er weer even contact.

Verder in de 1e weken dat een huis in de verkoop staat, komen de meeste bezichtigingen, dan moet alles zo optimaal mogelijk zijn.
En om het voor verkopers zo makkelijk mogelijk te laten verlopen,probeerden we bezichtigingen zoveel mogelijk op 1 dag te plannen, dat kan alleen als er voldoende belangstelling is natuurlijk.

In Nederland is courtage gemiddeld 1 of 1.5 % , vaak inclusief Funda en fotoreportage, betaald door de verkoper.

In Spanje kan je de woning bij verschillende makelaars te koop zetten.
Wie het verkoopt heeft de courtage.