Canada

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 00:02

Gefeliciteerd Anthea! Zal voor jou nu ook wel heel wat makkelijker zijn om in Canada te blijven, toch? :)

Inderdaad gewoon alles netjes aangeven als je het land binnengaat. Gewoonlijk mag kaas bv. wel mee als het in een gesealde verpakking zit die nog niet is opengemaakt. Mijn roommate in Vancouver had ook probleemloos een volledig wiel kaas kunnen meebrengen uit Zwitserland.

Maar de sleutel tot douanecontrole is vriendelijk en eerlijk zijn en dan kom je er wel.

Blacky94

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 02:13

Dat heb ik vorig jaar open gelaten om het te vragen hoe dat zat. Kon nog niet eens half mijn verhaal doen of hij zei "gewoon nee aankruisen".

Ik denk dat het hier voornamelijk om koeien en varkens gaat mbt besmetting maar blijkbaar doen ze er bij de douane zelf ook niet moeilijk over want had nog niet eens verteld waar ik vandaan kwam en waar ik heen ging dus in die zin had ie ook nog niks om conclusies uit te kunnen trekken..

Paula2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:32

Gefeliciteerd Anthea! prachtige foto's

Even een totaal andere vraag, wie zou mij iets kunnen vertellen over hoe de wedstrijden en niveau's in elkaar zitten in Canada. Ik neem aan dat het wel anders is dan hier in Nederland, toch?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:41

Welke tak van sport?

Paula2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:43

De springsport en dressuur :)

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:21

Ik rij zelf dressuur en hunter. Voor officiële wedstrijden moet je lid zijn van Equine Canada, je paard moet een paspoort hebben en dit kun je ook bij Equine Canada regelen. Je lidmaatschap is brons, zilver of goud of platinum, heb je alleen brons dan kun je ook alleen brons wedstrijden starten. Ik heb een gold membership en kan dus brons, zilver en gold starten.
Naast officiële wedstrijden heb je natuurlijk ook schooling shows, dat zijn onderlinge wedstrijden.

Officiële wedstrijden zijn duur, denk aan 50 CAD per proef. Meestal ben je verplicht een dagstal te huren als je in en uit trailert, je mag dus niet je paard aan de trailer vastzetten en optuigen. Ik ben meestal 500 dollar kwijt voor een officiële wedstrijd en dan start ik 2 dagen achter elkaar 2 proeven per dag. De dag voor de wedstrijd begint is de ring meestal open voor schooling. Je mag dus alvast met je paard in de ring rijden. Op de dag zelf is dit absoluut verboden.

Ze kennen geen winstpunten systeem, je mag zelf kiezen in welk niveau je begint en zelf bepalen wanneer je over gaat. Je mag zelfs twee verschillende niveaus starten op 1 wedstrijddag. Je hebt walk/ trot, training level ( B dressuur ) First level ( L/M niveau ) second level (M2/Z1 niveau ) third level, fourth level en dan PSG. De proeven worden standaard gereden in 20x60 tenzij dit niet kan, dan is het in 20x40.
Laatst bijgewerkt door lennylenny op 19-06-14 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:24

Voor de hunter, en ik neem aan voor het springen dus ook geldt hetzelfde, lid zijn van Equine Canada, je membership uitkiezen dus bronze, silver or gold, je paard moet een paspoort hebben en dan mag je starten. Paarden komen niet automatisch met paspoort zoals in NL wel het geval is. Inschrijfgeld voor hunter/springen ligt meestal iets hoger maar het prijzengeld is in deze tak ook wat hoger. Je hoeft niet verplicht winst in dressuur te hebben voordat je mag springen.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:25

Hopelijk heb je hier wat aan :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:45

uuh 500!!!??? Voor een wedstrijd? Rijkeluis gedoetje dan of?

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:56

Ja helaas is het echt heel duur.

Even op een rijtje, bij officiële shows betaal je verplicht een fee voor medical aid and administratie. ( Er is altijd een dierenarts op het terrein aanwezig! ) Dit is meestal zo'n 60 a 70 dollar.

Omdat je dus niet je paard aan de trailer mag vastbinden moet je verplicht een dagstal huren of je huurt een stal op het wedstrijdterrein voor de hele wedstrijd. ( tussen 30 en 150 dollar ) Je moet extra betalen voor shavings of stro.

De proeven kosten 50 dollar per proef, dus dat tikt ook aardig aan.

Je moet een feel betalen voor drug testing ( 15 dollar )

En over het gehele bedrag betaal je 5 % GST ( belasting ) dat is in Alberta. In BC ligt de GST hoger. Voor andere provincies weet ik het niet.

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:06

Poeh wedstrijden zijn wel duur zeg! :oo

Ik heb leuk nieuws, in ben aangenomen op de universiteit waar ik me voor had aangemeld dus eind augustus ga ik (als het goed is dan) naar Newfoundland! Heb er heel veel zin in maar vind het ook heel spannend! Voor nu eerst nog heel veel regelen, zijn er dingen waar ik nog echt aan moet denken in Canada, mbt vliegen, abonnement voor telefoon (werkt dat daar net zoals hier? Of is dat een domme vraag haha) en andere belangrijke dingen?

Paula2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:38

Super dankje daar heb ik zeker wat aan! Maar jemig ik vond de paardensport in Nederland al duur. Maar daar wil je niet ieder weekend starten als je z'n bedrag kwijt bent! |o

Super leuk Herfstwind! Misschien is het voor jou een idee om je reis via kilroy ( http://travels.kilroyworld.nl/) te regelen. Dat is een reis organisatie speciaal voor studenten. Ik heb mijn hele reis ook via hen geregeld. Zij kunnen ook een hele hoop voor je uitzoeken en regelen. Ook kun je leuke kortingen krijgen voor studenten! :)

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:05

Paardensport is hier een stuk duurder vind ik :( vooral dressuur en springen dan. Voor het western weet ik het niet. Ik woon n beetje afgelegen en voor dressuurles ga ik naar Edmonton, wat drie en een half uur rijden is met truck en trailer. Mijn lessen kosten tussen de 75 en 100 dollar per uur. Ik board mijn paarden thuis dus dat is een stuk goedkoper maar in Edmonton ben je tussen de 400 voor outdoor board en 800 voor indoor board kwijt.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 00:37

Herfstwind schreef:
Poeh wedstrijden zijn wel duur zeg! :oo

Ik heb leuk nieuws, in ben aangenomen op de universiteit waar ik me voor had aangemeld dus eind augustus ga ik (als het goed is dan) naar Newfoundland! Heb er heel veel zin in maar vind het ook heel spannend! Voor nu eerst nog heel veel regelen, zijn er dingen waar ik nog echt aan moet denken in Canada, mbt vliegen, abonnement voor telefoon (werkt dat daar net zoals hier? Of is dat een domme vraag haha) en andere belangrijke dingen?

Leuk! :D Ik heb ook in Canada gestudeerd voor een semester. Hoelang studeer je daar? Als je minder dan 6 maanden gaat hoef je geen visum te regelen voor studeren, wel als je langer dan 6 maanden studeert.
Telefoon is makkelijk, gewoon een telefoonwinkel binnenlopen op je eerste dag en duidelijk uitleggen wat voor abonnement/prepaid je wil. Na 10 minuten ga je met een nieuwe simkaart (en evt. telefoon als je dat wil) naar buiten. Ik had een abbo voor 6 maanden genomen maar omdat ik hem maar 4 maanden nodig had heb ik hem toen heel makkelijk en gratis kunnen cancellen. Allemaal erg simpel.

Zorg ook dat je je letter of acceptance van de universiteit op zak hebt als je vliegt. Daar vragen ze bij paspoortcontrole in Canada naar en ze willen het origineel zien, geen kopie van de brief. Zorg ook dat je duidelijk kan zeggen in welke residentie je verblijft of waar je gaat wonen (bv. ga je meteen op zoek naar een studentenkamer, blijf je bij vrienden, zit je in een residence van de uni) en dat je weet hoeveel geld er op je rekening staat (of zeg dat je financiële hulp van je ouders krijgt als dat het geval is). Ze willen nl. zeker zijn dat je genoeg geld hebt om jezelf te voorzien die maanden, want om te mogen werken tijdens het studeren heb je namelijk een visum nodig.

Paula2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 08:46

Dit topic is echt zo handig! Heb inmiddels al een hoop vragen gesteld hier :D
Dus ik doe er nog maar eentje! Ik heb een wereldstekker, maar ik ben het blaadje kwijt waarop op staat in welke landen die te gebruiken is. Ook google gaf mij het antwoord niet :(

http://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/elek ... informatie

past een van deze in het stopcontact in Canada? :)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:20

Voor zover ik het van het plaatje kan oordelen kan je die daar inderdaad gebruiken

niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:46

Ja! Die heb ik ook en gebruik m al jaaaaaren:D

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:41

Ik vertrek over 4 weken naar Canada voor 5,5 week, kom aan in Vancouver en vlieg terug vanaf Calgary :)
De eerste 2 dagen blijf ik in Vancouver, daarna ga ik 2 tot 3 weken helpen op een kleine paardenstalling op Vancouver Island. Daarna richting de Rockies, een precies plan heb ik nog niet, maar zal een combi van hostels/couchsurfen worden. Heb er enorm veel zin in! :)

Wat betreft kleding pak ik vooral combi's in topjes/shirtjes en dunne vestjes. Heb 1 windjack met binnenvoering en 2 goede trekkingbroeken en verder worden 't luchtige (harem)broeken & shorts en 2 jurkjes. Ik zit alleen met m'n schoenen, ik heb 2 soorten wandelschoenen, vergelijkbaar met

Afbeelding en Afbeelding

Welke adviseren jullie in Canada en dan met name de bergachtige gebieden? Ik zal geen wandelingen buiten de paden doen, dus ik neig naar mijn softshell schoenen. Die zijn lekker licht, drogen snel en passen beter in m'n backpack ;-) Verder een paar nette slippertjes voor onder een jurkje en misschien een paar ballerina's. Vind het lastig inpakken, vorig jaar in Thailand was het vooral luchtig en bestand tegen veel zweten, nu in Canada moet ik toch met meer weersoorten rekening houden!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 00:07

Ik zou hoge schoenen kiezen. Die kun je aan in het vliegtuig en dat scheelt ruimte in je koffer. De paden kunnen steil zijn en ook gewoon heel rotsachtig, afhankelijk waar je gaat wandelen. En voor bij de paarden wil je misschien ook stevige (en waterdichte) schoenen hebben?

Hou rekening met mogelijk (veel) regen in Vancouver. Kan dagen droog zijn, maar ook dagen regenen. Ook in de zomer. :)

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 06:59

Ik vertrek morgen voor een jaar naar Canada en ik moet nog beginnen inpakken :o *ahum* Heb echt nog geen tijd gehad met school, pfffff.

Wel al mijn documenten klaar gelegd en lijstje gemaakt. Zo meteen nog even naar de winkel voor het één en ander en dan pakken die handel. Hopelijk heb ik alles mee, want vind het niet makkelijk om te pakken voor een jaar... Nou ja, als ik iets vergeet, kan ik het vast daar ook ergens wel kopen. Ga proberen dus niet te veel mee te zeulen. Ik heb wandelschoenen gekocht en dat zijn zoals die hoge rechts op de foto. Leek me toch wel slim om goede, stevige wandelschoenen te hebben. Goed idee van ze te dragen tijdens de vlucht!

Het lijkt nog zo onwerkelijk... Vrijdag afscheidsdrink gehad op stal, was echt gezellig. Zaterdag was het familiefeest dus heb ik ook iedereen nog eens gezien (behalve men meter, daar probeer ik straks nog even langs te gaan). Gisteren dan 'afscheid' genomen van men zusje, die zit in het leger en mocht niet mee naar de luchthaven morgen (echt balen). En morgen gaan mijn jongste broer, mijn ma en haar vriend me naar de luchthaven brengen :D En niet te vergeten, mijn hondje gaat ook mee, wil tot de laatste moment van hem genieten. Wat ga ik iedereen missen seg, begint nu stilaan toch echt door te dringen...

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:25

Ik vertrek ook morgenochtend vanuit Amsterdam! Ben misselijk van de stress! Ik heb zo'n schrik dat ik vanalles vergeten inpakken ben. Ook ben ik wat angstig voor de vluchten en de overstappen. Ik ben zo benieuwd waar ik terecht ga komen. Zaterdag had ik mijn afscheidsfeestje en heb van m'n vrienden mooie aandenkens gekregen. Straks ook nog even naar de winkel om nog wat spullen te kopen :)

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:38

Echt zo veel last van de stress? Ik (nog) niet, maar komt mss omdat ik nog steeds moet inpakken :o :x Schrik om iets te vergeten heb ik niet echt, koop ik het ginder wel. Zolang ik al mijn documenten maar mee heb, das het belangrijkste.

Ik ben ook erg benieuwd waar ik terecht ga komen. Heb nog altijd een beetje schrik dat het niet gaat klikken, maar ja, dat zie ik daar dan weer wel.

Ik heb mooie foto's gekregen van mijn stalgenootjes. Die neem ik natuurlijk mee :D En van mijn mams nog een mooi deken met de Canadese vlag op en 'Veel plezier in Canada!' op geborduurd, echt zo lief. Begin het toch moeilijk te krijgen, ga iedereen zo hard missen.

Bon, nog wat last minute werken voor school en dan maar eens inpakken. Jaja, het is bijna zo ver! *spannend*

Veel plezier daar hè Eline! Ik hoop dat je ons op de hoogte kunt houden :D

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:55

Veilig gearriveerd in Canada :D Dinsdagavond al. Gisteren Vancouver wat ontdekt. Vandaag orientation met mijn reisorganisatie en vanavond vertrek ik naar mijn bestemming: een reining breeding farm in Langley (uurtje van Vancouver). Spannend! Ik hoop echt zo hard dat het me gaat bevallen ginder en dat het klikt met iedereen.

Het is hier prachtig in Vancouver en zeer zonnig weer. Had beter wat meer shortjes enzo mee gebracht haha. Vraag me nog steeds af waarom ik die uit mijn koffer heb gehaald :+ Topjes heb ik gelukkig genoeg mee.

Ben wel doodop, amper geslapen voor vertrek, helemaal niet geslapen tijdens mijn reis en de eerste nacht was een ramp. Vannacht iets beter geslapen, maar duidelijk nog niet genoeg. Ach, zal even wennen zijn, maar komt wel in orde. Heb helemaal zin in mijn avontuur!

Voor wie interesse heeft, ik ga proberen een blog bij te houden. Je kan deze vinden op: http://carmengoesinternational.reislogger.nl/. Foto's staan er nog niet echt op, wouden niet uploaden in het hostel, maar die komen dus nog.

niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:30

Oh, Langley, de place to be be wat betreft paarden in de fraser valley of zelfs in BC:p. Leuk, bij wie zit je? Veel plezier;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:41

Langley is de paardenhoofdstad van BC. @tweety_be: welke stal ga je heen? Mag ook per pb. Misschien ken ik ze wel :)