Canada

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:52

@Mossel, prachtige foto!

Vraagje, mag je etenswaren (en/of drank) meenemen naar Canada? Wil graag wat Belgische pralines meenemen (die ik waarschijnlijk op de luchthaven in de tax free koop), maar weet dus niet of dit mag. Verder heb ik ook nog een voorraad bioproducten (zoals linzen, kikkererwten, spelt, etc) die niemand hier thuis gaat opeten. Beetje zonde om dat weg te gooien, kan het misschien beter meenemen? Maar vrees een beetje dat ze het in beslag gaan nemen ofzo. Heb gehoord dat de douane enorm streng geworden is hierop.

Verder wil ik ook graag een klein presentje meenemen naar Canada voor de eigenares van de (reining) ranch waar ik ga verblijven. Heb alleen totaal géén idee wat ik kan geven :o. Iemand een ideetje of een tip? Ben zelf van België.

Anoniem

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:07

Ik neem vaak stroopwafels/drop/botersnoepjes/hagelslag en dat soort dingen mee, in mijn koffer. Nooit geen problemen mee gehad :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 00:31

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 01:10

Prachtig!!!!!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 01:30

Heel mooi, vooral die laatste!!

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 02:12

Prachtige foto's Anthea! Het geluk straalt er vanaf!
Ik vind de eerste super romantisch. De andere foto's hebben dan weer een prachtig zicht. Echt mooi hoor!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 05:31

_Linda schreef:
@ hippologic, ik kan me voorstellen dat zo'n trip naar NL heel erg helpt. Toen wij daar waren en m'n zoontje net 1 jaar was, leerde hij daar ook de eerste woordjes (Tractor, aaien, klappen en Bumba ;) ). Ik heb inderdaad ook al een aantal NL kinderboeken. Ik ben de enigste NL sprekende hier, in het begin had ik echt moeite mee om Nederlands te blijven spreken. Nadat m'n familie was langsgeweest, ging het een stuk gemakkelijker.

Zijn jullie als beide ouders Nederlands? En spreekt hij met jouw altijd en enkel NL of hoe heb je het aangepakt? (nieuwsgierig, ken niemand die hun kind tweetalig heeft opgevoed, dus fijn om tips te horen).

Wij spreken beide Nederlands. Ik heb er nog niet veel kaas van gegeten hoor, dat tweetalig opvoeden. Nouja alleen dat wij (ouders) het NL doen en het Engels leert hij wel van de mensen om hem heen.

Wij kijken elke dag Zandkasteel en Hoelahoep op Uitzending gemist. Helaas kunnen we Sesamstraat door de rechten niet bekijken in Canada. Ik heb wat Nederlands dvd's. Hij kijkt ook veel Engelstalige dingen op Youtube. Linkjes naar NL programma's altijd welkom! :)

Mijn vriendin leert haar kinderen (3,5,7 en 9 jaar oud) NL lezen en schrijven. Nou ja de oudste twee dan. Ze spreekt uitsluitend NL met hen en met hun vader spreken ze Engels. Ze spreken ook NL met andere NL mensen. Zij zegt: Stug NL blijven spreken, ook al lijkt het soms aso. Zodra ze in de gaten krijgen dat ze ook een andere taal met je kunnen praten, kunnen ze gemakshalve Engels gaan praten.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 08:17

Gefeliciteerd met je huwelijk anthea.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:05

Prachtige foto's van een prachtig bruidspaar. Proficiat, Anthea.

*\o/*

tweety_be schreef:
@Mossel, prachtige foto!

Vraagje, mag je etenswaren (en/of drank) meenemen naar Canada? Wil graag wat Belgische pralines meenemen (die ik waarschijnlijk op de luchthaven in de tax free koop), maar weet dus niet of dit mag. Verder heb ik ook nog een voorraad bioproducten (zoals linzen, kikkererwten, spelt, etc) die niemand hier thuis gaat opeten. Beetje zonde om dat weg te gooien, kan het misschien beter meenemen? Maar vrees een beetje dat ze het in beslag gaan nemen ofzo. Heb gehoord dat de douane enorm streng geworden is hierop.

Verder wil ik ook graag een klein presentje meenemen naar Canada voor de eigenares van de (reining) ranch waar ik ga verblijven. Heb alleen totaal géén idee wat ik kan geven :o. Iemand een ideetje of een tip? Ben zelf van België.

Alles wat je taxfree koopt, zelfs tulpenbollen, mag je volgens mij gewoon invoeren. Dat is gecontroleerd spul. Chocolade zal ook geen probleem zijn, maar linzen, spelt en kikkererwten zou ik niet doen. Ze zijn altijd wel streng op fruit, planten, plantendelen, zaden, vlees, zuivel en zo. Misschien dat het wel zou mogen, maar ik zou het risico niet nemen.

Ik zou iets typisch Belgisch meenemen zoals typische Belgische koekjes of bonbons.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:36

HippoLogic schreef:
Dit is wel het basis bedrag waar je rekening mee moet houden (puur vlucht) DE kosten zijn heel afhankelijk van de brandstofprijzen.

Daarnaast komen er kosten voor bij om naar het vliegveld te reizen. Voor mijn paard was dat Groningen-Belgie (waar het quarantaine bedrijf zit) en dan nog quarantaine stal- vliegveld. Ze is van Luxemburg gevlogen. Dan nog de kosten van quarantaine in Calgary en het transport over de weg van Calgary naar Delta, waar mijn paard nu woont.

Kyra is inmiddels alweer 2 jaar in Canada, dus er is denk ik wel het een en ander veranderd in de kosten. Merries zijn het duurst vanwege de testen op soa's ed. Ruinen zijn het goedkoopst. Hoeveel het scheelt weet ik niet, maar dat is mij verteld.

Ik heb een transportbedrijf de vlucht, quarantaine en vervoer Calgary-Delta, BC laten regelen.

Had al zon vermoeden dat je er met 10.000 niet gaat komen. ;)

Via welk bedrijf heb jij het laten doen?

Ik heb ook een merrie en begreep dat de quarantaine 8 tot 10 dagen is, klopt dat?

Mag ook per pb!

@Anthea: wat gaaf! Prachtig hoor!

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:19

Mooi foto's Anthea!

Wat importeren betreft, heb ook wel eens kaas meegenomen. Geen problemen mee gehad (wel luchtdicht verpakt), zolang je het maar eerlijk aangeeft op het douane papiertje. Als je zegt dat je niets mee hebt, en dan erachter komen dat je wel wat mee hebt kun je een boete krijgen (en volgens mij is dat wel iets van $800). Wat je absoluut niet mag meenemen is vleeswaren (had graag unox leverpastei meegenomen :+ ). Kikkererwten en linzen etc weet ik zo ook niet...maar het ergste wat ze kunnen doen is het daar in de prullenbak gooien (als je maar eerlijk bent op het papiertje).

Ze hebben hier een show 'Border security' en als je dan ziet wat vaak mensen van Azie proberen te importeren...

Voor een klein cadeautje zijn bijv. goede bonbons van een bakkerij oid altijd een hit.

HippoLogic schreef:
Mijn vriendin leert haar kinderen (3,5,7 en 9 jaar oud) NL lezen en schrijven. Nou ja de oudste twee dan. Ze spreekt uitsluitend NL met hen en met hun vader spreken ze Engels. Ze spreken ook NL met andere NL mensen. Zij zegt: Stug NL blijven spreken, ook al lijkt het soms aso. Zodra ze in de gaten krijgen dat ze ook een andere taal met je kunnen praten, kunnen ze gemakshalve Engels gaan praten.
[/quote]

Dat heb wel eens gelezen inderdaad, dat ze gemakshalve engels gaan praten. Soms voel je je inderdaad een beetje aso als NL praat waar anderen mensen bij zijn.

Sesamstraat lukte mij hier inderdaad ook niet. Zonde. Heb ook een aantal NLse dvds, alleen nu moet ik nog een dvd speler kopen die die kan spelen. Op de computer vind ik het maar niks.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:18

Dani: pb maar even als je nog vragen hebt.

@_Linda: ik heb net in NL een paar leuke posters gekocht: met het Nederlandse alfabet (dus met K is voor Kat en C is voor Citroen), Europa, tellen van 1 tot 100 en klok kijken. Die komen in zijn kamer te hangen.

Veel voorlezen! Ik spreek uitsluitend NL met hem in openbaar en soms vertaal ik het als de situatie zich er voor leent in het Engels. Als ik hem uitleg dat hij bv zijn beurt moet wachten, zodat andere mensen (vriendinnen) ook weten dat ik aan het opvoeden ben.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 04:59

Kaas mag je normaal gesproken niet mee nemen. Geen vlees en melk producten. Bij mij was de kaas afgepakt. En inderdaad, je wilt niet gepakt worden met deze producten als je het niet aangegeven hebt. Border security heeft mijn ogen geopend, je wilt toch niet een $800 boete betalen voor een stukkie kaas..

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 05:21

Mijn ouders hebben altijd een koffer vol met lekkernijen, incl kaas, nog nooit problemen mee gehad eigenlijk..

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 06:03

Nee maar als je gepakt word dan kun je dus wel in de problemen komen. Soms laten ze je wel kaas meenemen maar het mag eigenlijk niet. Dus ik zou de gok niet nemen maar dat is je eigen keus natuurlijk.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 08:02

lennylenny schreef:
Mijn ouders hebben altijd een koffer vol met lekkernijen, incl kaas, nog nooit problemen mee gehad eigenlijk..

Dat komt waarschijnlijk dat ze het kaartje die in het vliegtuig moet invullen bij de bij de vraag of ze ook
"dairy products" bij zich hebben. Nee hebben ingevuld. De eerste keer canada had ik ook geen idee wat ze hiermee bedoelden. En mijn engels was toen ook niet zo slecht.

Mochten je bij een steekproef er worden uitgehaald dat heb je echt een probleem.

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:50

Een pot Nutella, mag dat? :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:55

HippoLogic schreef:
Dani: pb maar even als je nog vragen hebt

Ga ik doen, dank je!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:55

Dat kun je gewoon bij de wallmart kopen. Sprak een nutella verslaafde :-).

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:04

Oh ok handig om te weten! :D en snoepjes enzo?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:55

Ik heb al zo'n 3 keer kaas meegenomen, alle keren minstens 2 stukken, en nooit problemen gehad. Het belangrijkste is dat je het aangeeft, wordt het afgepakt is het jammer maar dan krijg je iig geen giga boete. Het enige wat mij gevraagd werd was (what is it, no meat?) en aangezien ik geen vlees mee had was t "ok have a good day". Volgens mij de 2x daarna na de 1e keer heel nooit meer naar gevraagd omdat ze de eerste keer steeds "cheese" op t formulier hadden geschreven..

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:59

Mijn ouders geven het altijd keurig aan, net zoals de flessen rum die meegaan in de koffer haha.. als we zelf heen en weer vliegen nemen we ook altijd veel mee en echt nog nooit problemen gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 03:29

Ik vergeet het altijd aan te geven. :o

En thanks voor de felicitaties! :D

niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:30

Hoe zit dat eigenlijk met die vraag of je naar boerderijen gaat? Wat zetten jullie daarbij, vallen paarden bedrijven daar onder volgens de geleerden?:p En wat gebeurt er als je "ja" aankruist..?

viefj12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 23:33

Handig topic dit! Ik ga over 10 dagen voor 2 maandjes naar canada :D
Kleine vraagje , wanneer moet je dat dan aangeven als je iets van eten in je koffer hebt zoals stroopwafels ofzo?