[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lukka63

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:19

Zonnepanelen helpt in NL om energielabel te verhogen.
Jullie hebben waarschijnlijk geen facturen van de isolatiematerialen.
In Nl vroegen ze ook wie de muren had geïsoleerd.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 12:25

We hebben wel facturen van de bouwmarkt, maar daar vroeg ie helemaal niet naar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:41

Heel raar dan. Jullie huis is kwa leeftijd vergelijkbaar aan dat van mij. :? Is er niets gezegd over de reden van de G? Of heeft de keurder iets niet begrepen of zo? Je zou toch zeggen met dergelijke isolatie dat er meer dan een G uit zou komen. Lager kun je niet -O-

Monique over mijn hele plafond van de eerste verdieping ligt een 30/40 cm laag isolatiemateriaal. Daarboven zit nog een enorm stuk zinloze schuur :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:42

Aha, Karuna, ja dat hebben wij ook.

Odette, kan je makelaar daar geen helderheid in scheppen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:45

Ik heb even de lijst van classificatie erbij gepakt

Citaat:
Classe énergie
Consommation d'énergie primaire (en kWh EP/m² par an)
À quoi ça correspond ?
A
≤ 70
Les logements les plus performants et économes.
Difficilement atteignable en rénovation, mais accessible pour la construction neuve : il s'agit de constructions neuves répondant aux critères de la RT 2020, labellisées BEPOS (Bâtiment à énergie positive) et de maisons passives.
B
71 à 110
Les bâtiments basse consommation (label BBC), généralement très récents.
Pour atteindre ce niveau de performance, il faut un système de chauffage très performant, une isolation thermique renforcée, une étanchéité à l’air et le recours aux énergies renouvelables.
C
111 à 180
Les logements récents, performants sur le plan énergétique, le plus souvent équipés d'un système de chauffage central au gaz, voire au fioul.
Si vous rénovez un bien classé C, nous vous recommandons un complément d'isolation dans les combles et le passage à une chaudière performante ou une pompe à chaleur.
D
181 à 250
Les logements construits dans les années 1980 et 1990, récemment rénovés, le plus souvent chauffés à l'électricité ou utilisant un chauffage à combustion.
Il s'agit de la classe la plus répandue, avec les logements classés E ou F. Si vous rénovez un bien classé D, nous vous recommandons l'isolation des combles et fenêtres, le remplacement de votre ancienne chaudière ou encore la pose d'une pompe à chaleur.
E
251 à 330
Les logements construits avant les années 1975 ou les logements anciens chauffés à l'électricité.
Ils se caractérisent par des performances énergétiques très moyennes ou mauvaises, à la limite de celles des biens considérés comme des passoires thermiques.
Si vous rénovez un bien classé E, vous allez avoir des travaux à faire..., mais vous devriez pouvoir bénéficier des aides de la rénovation énergétique (MaPrimeRénov', éco-prêt à taux-zéro, prime énergie, TVA 5,5 %, aides de l'Anah, aides locales...).
F
331 à 420
Les logements anciens généralement construits entre 1948 et 1965.
Un bouquet de travaux de rénovation énergétique est indispensable, conduisant à d'importantes économies d'énergie.

G
G+
421 à 449
Plus de 450
Les passoires thermiques les moins performantes et les plus énergivores... Il s'agit de constructions très anciennes et très mal isolées, qui n'ont, pour la plupart, jamais été rénovées. D'importants travaux de rénovation s'imposent.

Les logements classés G+ sont interdits à la location depuis le 1er janvier 2023. Il s'agit des biens dont la consommation énergétique finale est supérieure à 450 kWh par m² de surface habitable et par an.

G staat voor oud en nog geen enkele isolatie toegepast of nog nooit gerenoveerd. Voor jullie is dat niet van toepassing. Ik zou toch opnieuw even contact opnemen. Er lijkt sprake van een misverstand. -O-

Mijn B haal ik nu ivm de extreme isolatielaag die gebruikt is dit jaar. 45 cm isolatie van de hoogste klasse. Ook de schoorsteen van de houtkachel is geisoleerd en de keuken hoewel een dunne laag is een uitgekiend speciaal behang met een hoge isolatie waarde. Mijn pelletkachel zat er al maar die valt onder de heel energiezuinige dingen. Idem mijn electrische kachels met steen die in een laag energie verbruik valt.

Als het geen vergissing is is het misschien de houtgestookte cv die het probleem is?
Laatst bijgewerkt door karuna op 17-09-24 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:47

Tinka schreef:
We hebben wel facturen van de bouwmarkt, maar daar vroeg ie helemaal niet naar.

Zou het bij een oud huis veel uitmaken, je had toch al bezichtigingen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:52

De ellende is ze zijn hier best streng. En op een gegeven moment mag je huizen met een te hoge energie consumptie niet meer verkopen of verhuren. Geen idee hoe ze dat willen gaan doen met de heel langleegstaande oude huizen. Nu zal dat denk ik nu nog geen probleem geven maar in de toekomst wel. -O-

Afbeelding

Maar gezien de wel aanwezige isolatie vermoed ik dat het een misverstand is. Ik zou daar zeker achteraan gaan even :j

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 13:10

We hebben tussendoor nog met de makelaar overlegd. Dus geen misverstand. Wij hebben geen hele dikke laag isolatie, maar van dat folie, wel met veel lagen.
Ons huis is 250 jaar oud.
Hij zei dat het voornamelijk het gebrek aan verwarming is. We hebben dus wel een houtkachel, en cv zou niet uitmaken. En in 1 slaapkamer een elektrische kachel met steen erin.
Ik denk dat het er maar net van afhangt wie je hebt. Zal het maandag nog wel even vragen aan de makelaar als ze hier is.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 13:14

Tinka schreef:
We hebben tussendoor nog met de makelaar overlegd. Dus geen misverstand. Wij hebben geen hele dikke laag isolatie, maar van dat folie, wel met veel lagen.
Ons huis is 250 jaar oud.
Hij zei dat het voornamelijk het gebrek aan verwarming is. We hebben dus wel een houtkachel, en cv zou niet uitmaken. En in 1 slaapkamer een elektrische kachel met steen erin.
Ik denk dat het er maar net van afhangt wie je hebt. Zal het maandag nog wel even vragen aan de makelaar als ze hier is.

Houtkachel is juist een negatief punt ivm stikstof uitstoot!
Ook in Spanje moeten de slechts geïsoleerde huizen binnen een paar voldoen aan een D label een uitdaging denk ik.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 13:14

Hoe is jullie nieuwe huis?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 13:26

Heb net even gekeken ons nieuwe huis heeft F daar zit ook zo'n audit bij, heel boekwerk met hoe je het kan verbeteren. Dat zal dan komen omdat er een dikke laag isolatie op de vloer van de zolder ligt.
Verder is het nieuwe huis vergelijkbaar met ons oude huis.
Het heeft in Frankrijk nog geen consequenties, je bent niets verplicht. Je mag het alleen niet verhuren, permanent dan, voor vakantie mag het wel.
Een nieuwe eigenaar kan wel subsidie aanvragen als het voor permanente bewoning is. Hadden wij ook kunnen doen.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 14:04

Tinka schreef:
Heb net even gekeken ons nieuwe huis heeft F daar zit ook zo'n audit bij, heel boekwerk met hoe je het kan verbeteren. Dat zal dan komen omdat er een dikke laag isolatie op de vloer van de zolder ligt.
Verder is het nieuwe huis vergelijkbaar met ons oude huis.
Het heeft in Frankrijk nog geen consequenties, je bent niets verplicht. Je mag het alleen niet verhuren, permanent dan, voor vakantie mag het wel.
Een nieuwe eigenaar kan wel subsidie aanvragen als het voor permanente bewoning is. Hadden wij ook kunnen doen.

Zou ik niet zo zeker zijn hoor zijn volgens mij EU regels.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 14:27

Frankrijk en EU-regels 8)7

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 14:58

We hebben dat bij verschillende makelaars na gevraagd, je bent tot niets verplicht. Misschien ergens in de verre toekomst, maar voorlopig niet hoor.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 14:59

Bijna alle oude huizen hebben een energielabel E of lager.

Energielabel A en B zijn echt heel recente woningen. Dit verkrijg je niet door een muur en vloer te laten isoleren :+
Om deze epc waarden te verkrijgen, heb je een heel degelijk verwarmingssysteem nodig met hernieuwbare energie met een max verbruik van 110 kwh/m2 per jaar. Zie tabel wat Karuna plaatste.
Het verbruik moet uiteraard meetbaar zijn :D
Bijkomend volledig thermische isolatie, overal dubbele of 3-dubbele beglazing ( ook geïsoleerde deuren) en luchtdichtheid.

Dus het is niet gek dat jullie huis label G kreeg. Maar ik denk dat geïnteresseerde kopers dit vooraf wel juist inschatten en geen probleem mee hebben.

Hier in België geldt wel een renovatieplicht binnen de 5 jaar na aankoop tot label D dacht ik. Geen idee of dit in la France ook zo is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 23:35

ga je zaterdag nog naar Castres voor de venetiaanse jaarlijkse optocht?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 23:47

Monique1963 schreef:
ga je zaterdag nog naar Castres voor de venetiaanse jaarlijkse optocht?

Nee, wat houd dat in?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 00:01

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 00:09

Die link gaat over carnaval in de Alsace

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 00:23

O, wat stom. Ik ga ff een goede zoeken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 00:29

O, k*t, het was het vorige weekend! Ik dacht het 3e weekend in september en dat was het ook, maar ik dacht dat aankomend weekend de 21e het 3e w.e. van sept was. Sobby. Maar dit was het #escapadevenitienne
en
https://www.ville-castres.fr/fr/actus/e ... ition-2024
De verlichte bootjes en gondels 's avonds op het kanaal is echt mooi. En de kleding ook.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 17:04

Gisteren de hele dag op pas geweest. Eerst bij een zadel kijken bij Gaston Mercier, hele mooie zadels, maar wel erg duur. Heel goed geholpen door de eigenaar, enkele zadels geprobeerd op de bok.
Heb er nu 1 om te proberen mee, tenminste al grotendeels betaald want mijn creditcard deed moeilijk.
Morgen hoop ik hem te proberen en maak ik foto's.
Daarna geluncht en door naar een trailer bedrijf.
Daar een cheval liberte trailer besteld. Het instapmodel, die weegt het minst en kon zonder zadelkamer. Wel zo handig omdat wij er ook mee gaan verhuizen.
Helemaal gaar thuis.
Vandaag de hele dag met administratieve dingen bezig geweest, heb daar zo'n hekel aan. Moet nu nog dingen invullen voor mijn gehandicapten parkeerkaart, die is goedgekeurd. *\o/*, de reden is natuurlijk minder leuk, maar toch fijn.
Net terug van de paarden Angie had koliek, echt raar, colosan gegeven en gewandeld. Daarna leek het over. Het leek heel plotseling op te komen, eerst was er niets aan de hand. Na het eten van een paar blaadjes, 1 appeltje en een handje rozenbottels koliek. Ik verdenk de rozenbottels, die krijgt ze niet meer, ze heeft nog nooit koliek gehad.
Pathos liep eergisteren kreupel, maar hij kon nog wel in galop de berg op, niet heel ernstig denk ik dan. Niets te voelen, niets dik, niets te zien.
Paard, zucht, geven weer veel zorgen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 17:15

Nog wat foto's, staan op mijn andere telefoon, die typt lastiger.
Eergisteren Pathos en Rory samen aan de liksteen likken en drinken

Afbeelding
Afbeelding
Volle maan
Afbeelding

Gisteren de winkel van Gaston Mercier

Afbeelding
Afbeelding

Lunch
Afbeelding
Afbeelding

Onderweg naar huis via kleine binnendoor weggetjes.
Prachtig uitzicht over het viaduct de Millau en vallee du Tarn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bijna thuis, zonsondergang van bovenaan de wei
Afbeelding
Afbeelding

Angie koliek

Afbeelding

En weer gras eten
Afbeelding

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 17:39

Klinkt als een succesvolle dag zadel en trailer rijker.
Prachtige blauwe lucht ook,hier hebben we veel regen gehad,vandaag weer mooi.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 18:48

Hopelijk valt de koliek mee en blijft het verder rustig.
Maar invaliden parkeerkaart gaat het zo slecht met je?
Balen en dan nog een verhuizing voor de deur.