JudithO schreef:Ik ga straks seizoenspassen bestellen, die zijn voor het gebied hier nog tot 4 december met 30% korting te verkrijgen
En dan, nieuwe ski's bestellen! Ik ga voor de Head Absolute Joy.
Nog meer mensen die daar toevallig mee rondcrossen?
En een hele blonde vraag, maar ik heb nog nooit echt nieuwe ski's gekocht. Bindingen zijn inclusief, dat heb ik gecheckt. Maar zijn de ski's ook direct te gebruiken als je ze krijgt, of moeten ze eerst nog gewaxt/geslepen worden?
En wie onderhoudt de ski's hier zelf? Dat moeten we eigenlijk wel gaan doen maar iets met bomen en een bos
Ik doe onderhoud al zo'n 25 jaar zelf. Ik heb een kantenslijper die je op graden in kunt stellen. Maar standaard zijn ze vaak op 90 graden geslepen, wil je hiervan afwijken ,dan is het aan te raden die eenmalig machinaal te laten doen, dan kun je het daarna bijhouden. Een enkele keer met veel bramen is een machineslijpbeurt wel fijn.
Waxen is eitje, dat doe ik ook zelf en een gat in het belag repareren is ook niet moeilijk, die smelt je met een aantsteker er in en dan ga je met een blokje hout en schuurpapier het afschuren. Steeds fijner schuurpapier, tot het uiteindelijk glad is. Ook hier geldt dat 1 keer per 5 jaar (voor jou dus wat vaker) even het belag machinaal weer poreus laten maken wel handig is, dan houdt wax beter.
Ik denk dat er ook wel youtubefilmpjes zijn. Het is echt niet moeilijk. Ik slijp van carveskis de hele zijkant, vroeger was dat notdone, sommigen doen nu nog alleen de kant bij de binding. Dan kun je beter slippend sturen, maar voor echt carven is alle scherp belangrijk. Met een nagel kun je de scherpte checken, net als bij schaatsen. De bindingen buig je even weg met een postelastiek.
Hier helaas deze winter geen wintersport, niemand gevonden waar ik mee kon en alleen geen zin.