Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 10:12

De twee peertjes en de klein bloemige magnolia

Afbeelding

Diverse stekken, sleedoorn, framboos en rode kornoeille (stekken van eigen struiken)

Afbeelding

En de bessen
Afbeelding

En er staat nog meer in de wacht/wortel trekkend/te klein om te verplaatsen nog nu de tuin nog niet klaar genoeg is. Vandaar de bakken overal :+

O ja op het programma staat ook nog de buitenwinkel van de supermarkt leegkopen met aarde en houtsnippers. Er moet wat bijgevuld worden en twee halve kuubs bakken moeten gevuld klaar voor het moestuin seizoen. Dan wel een deel van de kleine kwetsbare sprietjes kunnen dan daar in ipv de kleine potten in nederland.

Monique1963

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:21

Zo, flinke plannen! Altijd gezellig planten en dan wachten op het leuke resultaat met fruit!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 10:33

Ze stonden nog braaf in de wacht. En al het fruit is gratis mijn kant op gekomen. :j Hoe meer groente en fruit hoe beter, ik heb geen jam, aardappelen hoeven kopen sinds de oogst, en kwa groentes en fruit in de vriezer of geweckt kan ik nog even vooruit ook. :j

De sleedoorn en zo zijn voor een klein gemengd hegje om een lelijke gazen strook weg te werken. Dan ziet het er iets leuker en gezelliger uit, en sleedoorn is eetbaar ook nog :D

Langzaam ben ik wel voorzien van voldoende fruit struiken, mogelijk nog een olijf als blijkt deze zomer dat een boompje het niet gered heeft :(:) . Dan is het daarna een kwestie van laten groeien vertroetelen en uiteindelijk oogsten.

Als deze twee grote bakken gevuld zijn even nadenken of ik er nog een paar bij de officiele moestuin tegen de heg ga plaatsen ipv grond omspitten. Gelukkig kan ik gratis aan die kuubsdingen komen en worden ze indien gewenst ook nog in tweeen gezaagd voor me. Voor het bedrijf is het afval en ik ben er blij mee. Mooie grote watervoorraad mogelijk :D handig bij droogte

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:45

Olijf heb ik ook, geeft heel veel olijfjes maar meer pit dan vlees. Wel heel erg lekker frans ;-)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 10:48

De paar olijfjes nu al maak ik nu in voor gv. Die lust ze wel. Olijven kwa eten lust ik niet en vallen me ook niet goed (gefermenteerd) De bedoeling is uiteidelijk zelf olie te kunnen produceren genoeg voor mezelf :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:52

Kornoelje (vrucht selectie) kun je ook inmaken als een soort olijf :)

En de pitten branden als koffiebonen, schijnt een soort wienermelange smaak te hebben (ik moet het nog proberen).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 10:53

Ah zover zijn die van mij nog niet ik was al blij met een bloem :') maar ik heb drie soorten staan, de roodstengel, een oranje stengel en de wilde :j en allen wil ik nog gaan stekken ook als ze iets groter zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 15:14

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eh tjsa dit was niet voorspeld. :+ geen buiten moestuin werk dus, maar binnenklussen doen of niet veel meer dan de houten dingen ontdoen van spul en uitrusten. Het ruikt nog steeds, wel wat minder weer gelukkig. Maar dus weer camperleven.

De fotos zijn van onderweg en hier, afgelopen nacht ivm enorme files rond luxemburg en metz besloten bij Amneville te gaan overnachten op de camperplaats daar. De mooi verlichte beesten zijn van de dierentuin die daar tegenover ligt.

Het was druk, heel erg druk. Wat bleek live show van iets als idols/starmaker dat in de bioscoop ernaast werd opgenomen gisteravond.

Wel onverwachts bij een japans/frans restaurant met buffet terecht gekomen waar ik zowaar deels goed terecht kon met allergie dankzij de sushi en de aparte grill voor dingen. Het was lekker en betaalbaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 18:31

Omdat het komende dagen gaat sneeuw regenen en hard waaien ons opgemaakt om 22 km heen en 22 km terug te rijden voor grond voor de twee grote bakken, en een dorp verderop was de plantjesverkoop meneer er en hij verkoopt ook enorme zakken met grond. Affijn 10 enorme zakken in de bus gegooid en weer naar huis, binnen 20 minuten waren we terug en 10 minuten later een bak al gevuld en de andere 5 zakken klaargelegd voor de andere bak.

En omdat we zo snel terug waren was en tijd en energie over voor wat plantwerk al. De twee peren en de gemengde heg staan al in de grond *\o/* en het afval daarvan is al weggewerkt. En nu al weer even rust en niks doen, vrij voor vandaag. :D

Wat nu nog gedaan moet worden is eigenlijk huis schoonmaak en ontdoen van dat rare goedje, luchten, de bessen planten en eventueel de zomerbollen in de grond stoppen en een paar te lange takken van de walnoot afhalen die tegen het huis en de garage muur aanschuren.

Mocht er tijd en energie overzijn proberen we de stellingkasten in de schuur op te bouwen, een tweepersoonsklus waarna ik daarna in mijn eentje de boel kan gaan fatsoeneren en ruimte maken overal. :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 14:49

Sneak preview

Afbeelding
:))

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 20:45

Inmiddels ietwat gesloopt en toch nog best een tijd van huis geweest.

Vanmorgen was er sneeuw regen brrr toen het wat opknapte hebben we de meest onhandige takken van de walnoot afgehaald. Bij storm kwamen er een aantal tegen huis of garage aan. Die zijn er nu vanaf, klein en liggen te drogen.

Tijdens het kleinmaken ben ik alle bessen aan het planten geweest, ook de twee klimrozen :D staan op hun plekje.

Daarna met gv overlegd heb je fut om de plafonds te doen of zullen we project plek maken laten starten. Dus ja project plek maken is begonnen vanmiddag, een ergernis waar ik me al maanden en maanden gruwelijk aan stoor. |o

En dat was een stuk vlotter voor elkaar dan gedacht. :D

Men neme een schaar, goede handschoenen mondmasker en de juiste vies mogen wordende kleding en :evaw: na een stevig half uurtje knippen scheuren losmaken en weghalen wat nog wel bruikbaar was. En een overvolle aanhangwagen. En een heleboel brrrr %) inclusief een kennelijk bewaarplaats van walnoten en een gemummificeerde rat.

Het resultaat

**\O/**
:D

Veel meer ruimte, veel meer licht, een hoek die eindelijk schoongehouden kan worden.en dadelijk al mijn hout en stook materiaal netjes op een lijn. Er komen nog twee of drie van die kuubsmetaaldingen bij uitendelijk voor drogen en stookklaar snoeihout. En een voor de in te korten stukken van buiten.

:evaw:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Brrr hier stond de laatste tent dus op. :oo :r

Afbeelding

Afbeelding

Daarna boodschappen gedaan, houtsnippers gekocht voor aanvul en wat grind om wat af te maken. Het was weer goedkoop bij de tijdelijke buitenafdeling van de supermarkt. Uiteindelijk was ik 75 euro minder kwijt dan ik vooraf gepland had, :j altijd meegenomen

Het is nog lang niet klaar en schoon, maar stap 1 de tent weg is in ieder geval gedaan. Morgen gaat gv het plafond schoonmaken en duik ik op voorbereiding van het in elkaar zetten van de stellingkasten.

Kleine plan verandering, eigenlijk zouden we morgen avond met twee voertuigen vertrekken en maandag in nl aankomen. Gv gaat maandag alleen met mijn bus en ik volg een paar dagen later, mijn schouder moet toch kalmer doen met sturen. En door het koude prutweer blijft buiten meest liggen, ik ga dan de zomer bollen planten. Wat vaste zomerbloeiers, aardappelen en de kleine framboossprietjes moeten er nog in. Volgende week wordt het 15 graden en zon

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 00:10

Ik hoop dat je niet hele dikke takken eraf gehaald hebt? Walnoot kan gaan bloeden, zomer is beter om noten te snoeien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 08:41

Nee alleen kleine. Alleen met een snoeischaar kunnen doen. De dikste was 3/4 cm denk ik. Alles bij elkaar een tak of 10. Maar wel op 4 m hoogte. Maar geen keuze omdat ze zich kapot schuurden tegen een muur bij storm. Eerder vroor het te hard of veel te heet. Of ik was alleen. De grote snoei is op het juiste moment verder in het jaar

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 13:37

Nog een ergernis opgelost hoewel tijdelijk. De lamp voor het sanitair knippert maar zit ook onmogelijk hoog op ruim 4 meter. Geen idee waarom trouwens.

Voor nu lang leve een oude kerstbuiten verlichting. Het werkt en knippert niet

Gv is bezig met poging 2. Droog eraf werkt niet nu vochtig proberen. Geen idee hoe het opdroogt

Afbeelding

Afbeelding

Excuses voor de wazige foto. Geen idee waarom.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 16:37

Beneden is schoon, alleen nog stofzuigen. De lucht lijkt eindelijk aardig weg. *\o/* De kachels staan nu aan met deuren open voor nog wat extra doorluchten maar ook drogen. Gv is nu boven bezig met de laatste stukken. Dan is gedaan wat gedaan moest worden.

Beide lijven wel ietwat stuk nu. Mijn schouder besloot dat de laatste 4 zakken grind teveel waren. :evaw: Maar de zakken houtsnippers zijn alweer verspreid over de kale plekken. Ik had precies genoeg.

Morgen grasmaaier inladen, die gaat mee voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig ivm de garantie

De aardbeien en kruiden staan ook alweer op hun plek. De twee wassen drogen nu. Komende dagen rest mij de frambozen planten, de bollen en zomerbloeiende vaste planten en de aardappelen die al kunnen. En naar france service voor hopelijk verdere informatie. Dat is het minimum. Misschien kom ik verder met spitten maar dat hangt van mijn schouder af. Die moet echt rust hebben voor ik weer ga rijden

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 18:02

Gv is vanmorgen vertrokken richting nl met mijn bus. Die is als alles meewerkt even na 18 uur thuis. Wel nog een keer de woonkamer moeten stoppen deels. Best gek de keuken had meer spul maar dat was na een keer eraf. De woonkamer moet hier na mogelijk nog een keer. Er komt gelige prut naar beneden nog wat. De keuken is daarvan af al. De geur daar is weg. De woonkamer blijft ligt stinken. Kwestie van volhouden en geduld hebben.

Ik heb vandaag verder alles afgekregen wat moest. Alle frambozen staan ook. Alle bollen en bloemzaad ook. Ik heb wat bij de moestuin gezaaid/geplant ook. Ook de vroege aardappelen zitten in de grond op meer plekken. En de vroegste uitjes ook een aantal

Weinig spannends op de foto maar veel werk verzet en een ietwat stuk lijf. De rest van de dag is was vouwen als deze klaar is. En de afwasmachine leeg pakken en kijken of myn lijf er nog iets aan eten wil inkrijgen. Die bolletjes kosten me altijd zoveel energie. Maar om er nu 20 achter te houden is ook zowat.

Morgen of niks doen of vertrek en langs france service meteen in de middag en dan door voor een eerste stukje terugrijden

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 09:18

Het wordt een beetje een monoloog :') maar ik schrijf het ook voor mezelf dat scheelt :P
Vanmorgen kwam ik de vloermeneer tegen. Hij was oeps de offerte van de vloer van het slaaphuisje vergeten. :+ Meteen ook offerte gevraagd voor een beton dorpel bij de schuurdeur. Wat daar ook mee gaat gebeuren. Die dorpel is hoe dan ook nodig.

En al een fijne wandeling omhoog gemaakt. Heerlijk weer, de wind is weg, zonnetje iets gevroren. De vogels zijn al erg actief. Kortom <3

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:09

Ja beetje druk weekend gehad met nasleep, maar fijn dat hij alweer lekker onderweg is. Alle sneeuw weg ondertussen?

Maar wat een werk weer, ik hoop dat je snel weer lekker van je woonkamer kunt genieten als alle troep weggesopt is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:10

Het is chaos hier, zowel in mijn hoofd als ondertussen in huis :')

Maar je gaat zo te lezen gewoon lekker door :D

Als je zin hebt om mijn nieuwe stek in het echt te zien als je weer in de buurt bent hoor ik het wel :P

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 13:35

Echt wel ik kan niet wachten :D jullie hier ook welkom. Ik heb zelfs slaapplek

Hier en daar nog een mini bultje. Wel vorst s nachts overdag nu aardig weer zon en nu 8 graden

Ik ben half weg nu. Boodschappen gedaan en nu met stokbrood dn sardientjes wachten tot france service open is. Heel kalm terug rijden mijn lijf vindt me niet lief nu -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 17:50

-O- :+ :') zucht. Verandering van plannen maar weer eens. En ja ik ben onderweg. Nou ja onderweg ik sta 35 km verderop omdat ik 15 km daar weer verder morgen vroeg moet zijn om een kies te laten repareren. Die het nodig vond vanmiddag bij de lunch bijna de halveren, %) hij was al eens gerepareerd en dat is weer foetsie. Au en een dikke wang.

Gelukkig doen ze bij france service ook daaraan, na bijna een half uur rondbellen was de stand een praktijk met storing, een praktijk reageerde niet. Een had over 3 weken tijd, of ik kon naar het ziekenhuis in Nancy 8)7 en uiteindelijk een gevonden waar ik morgen vroeg terecht kan, wel de goede kant op. Mocht deze bevallen blijf ik daar wel bij. De burgemeester/service medewerkster zoekt ook nog. Haar tandarts is met pensioen en ze zijn nog zoekende ook.

Ik ben wel weer een stapje verder wat betreft de belasting, al snap ik niet zoveel van de snelle respons van dat kantoor. Maar even uitleg vragen daarover.

Deze camperplaats ken ik afgelopen december hier ook gestaan. Toen waren we alleen, nu staat het aardig vol.

Ik ben nu een makkelijk wegslobberen maaltijd aan het maken die ik met minimaal kauwen kan wegkrijgen. En dan duimen dat ze de kies nog kunnen oplappen -O-

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 23:37

Oei dat klinkt naar, anders maar er helemaal uit beter dan pijn...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 23:44

Aiaiai dat is niet fijn :(

We nemen de schaftkeet mee en gaan die als een soort caravan gebruiken :D tot we een chalet gaan bouwen.

Naar jou is volgens mij nog een 2u rijden? We komen een andere keer wel op visite als we wat meer tijd (en energie hebben). Autorijden is niet echt onze hobby, vooral niet voor de ruggen :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 07:40

Eruit is een dilemma of twee. Mijn angst maar nog erger. Door een fout van de schoolarts vroeger mis ik al de hoektand aan die kant. Dan staat er 1 kies en dan de afgebroken kies. Dan is vragen om extra ellende voor de overgebleven kies.

Nog 3,5 uur dan weet ik het. En nu trekken als ik alleen ben en moet autorijden onmogelijk. Links vorig jaar 1 kwijt geraakt door breuk. Ik ben zo ziek geweest van de verdoving en daarna ontsteking en uren overgeven. Door prednison en kaakklemmen is er schade ontstaan. De rest schade geeft dus dit.

Afstand valt mee 1,5 uur voor hier een klein stukje :+

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 07:54

Oei nee dan is het geen optie, ik duim dat ze het kunnen fixen. Of zenuw door halen en kroon erop. Ik duim in ieder geval.