Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:50

Ik zou vooral geen ski schoenen kopen voor je eerste keer skiën.

Je koopt namelijk schoenen die passen bij je ervaring, beginners hebben zachtere schoenen dan gevorderde skiërs.

Echte must haves:
- goede waterdichte jas, mijn voorkeur gaat uit naar dons gevoerd
- goede handschoenen, waterdicht
- ski sokken, Smartwool in een aanrader
- ski broek, ik vind Protest fijn zitten, mooi en betaalbaar maar minder geschikt voor beginners omdat de soft shell broeken minder waterdicht zijn.
- Ski helm
- Ski bril die goed past op de helm met verwisselbare lenzen
- Thermo ondergoed, Smartwool is echt top hiervoor
- Sport shirt, ik draag zelf ook graag de ski shirts van Protest met fleece aan de binnenkant

Echt goed kunnen skiën dan ben je wel 50+ dagen verder voordat je op dat level zit.

Netjes en heel de berg af komen zou in een dag of 4 met goede ski les wel moeten lukken.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 18:22

Josien_ schreef:
Hebben jullie nog tips in Oostenrijk of Italïe voor een kleine groep met daarin zowel ervaren als startende skiërs/boarders?
Er moet ook iets te doen zijn als je een dagje niet gaat skiën, leuke restaurants of een barretje is leuk maar echte apres ski hoeft niet.
We gaan in de carnaval/voorjaar vakantie en willen 5 of 6 dagen gaan met de auto of vliegen icl. huurauto.

Voor Italië zou ik dan kiezen voor Selva. Eten is echt fantastisch daar! Zowel in het dorp als op de piste. Oostenrijk weet ik niet zo goed.

Soepblik

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:02

Heeft iemand ervaring met de wintersportvakanties van TUI? Ik zie daar best wat mooie prijzen onder de 400 euro, inclusief skipas.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:15

lucifertje schreef:
Josien_ schreef:
Hebben jullie nog tips in Oostenrijk of Italïe voor een kleine groep met daarin zowel ervaren als startende skiërs/boarders?
Er moet ook iets te doen zijn als je een dagje niet gaat skiën, leuke restaurants of een barretje is leuk maar echte apres ski hoeft niet.
We gaan in de carnaval/voorjaar vakantie en willen 5 of 6 dagen gaan met de auto of vliegen icl. huurauto.

Voor Italië zou ik dan kiezen voor Selva. Eten is echt fantastisch daar! Zowel in het dorp als op de piste. Oostenrijk weet ik niet zo goed.

Deze gaat het worden :D !
Valt wel weer tegen qua prijs om in de schoolvakanties te gaan, maar met reisgezelschap dat in het onderwijs werkt heb je helaas weinig andere keus.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:17

Soepblik schreef:
Heeft iemand ervaring met de wintersportvakanties van TUI? Ik zie daar best wat mooie prijzen onder de 400 euro, inclusief skipas.

Ik heb daar vorig jaar geboekt en alles was heel netjes geregeld.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 12:09

Soepblik schreef:

Prime geregeld! Paar jaar terug hebben we de heenweg er 36u over gedaan ivm ijssnelwegen. Complete dag gemist dus. En op de terugweg lag er een rotsblok op de bergpas uit het dorp en zaten we dus ook ingesloten voor een extra dag :+ Beide dagen hebben we vergoed gekregen en de extra nacht kregen we een net hotel aangeboden (waar er tegelijkertijd een hoop in een sportcomplex moesten slapen). Waren erg blij toen met hoe ze het hebben opgepakt ondanks onmacht.

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:16

Hier toch ook de eerste ski trip voor aankomende winter geboekt.

Voor mijn vaders verjaardag neem ik hem 6 dagen mee naar Gerlos waarvan we 4 dagen zullen gaan skiën. Ik dacht eerst dat het een stedentrip naar Praag zou worden tot ik me opeens bedacht dat we natuurlijk ook konden gaan skiën.

Via Sunweb een accommodatie geboekt, ik ben benieuwd hoe dat bevalt.

We gaan al in de week voor Kerst dus niet meer lang wachten. Enorm veel zin in :)

Daarnaast nu aan het kijken waar mijn vriend en ik deze keer heen gaan, Val Thorens of Bagueira

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 23:39

Inmiddels hier een skihuisje gehuurd, wij gaan naar Les Arcs!

Ben benieuwd hoe het me daar bevalt.

Vorige keer in Alpe d’Huez was erg leuk, enige minpunt was dat het lang duurde voordat je bij een fijne rode komt

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 02:17

Ik reageer niet vaak, maar toen ik het topic voorbij zag komen kon ik het niet laten! Voor het eerst sinds de corona staat er weer een echte wintersport week gepland, maar dan bij de buurman van Les Arcs: La Plagne. Kijk er zooo naar uit!

Neelm3r9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:37

In januari gaan wij naar Zell am See, Oostenrijk. Hebben jullie hier ervaringen mee? Hoe zijn de pistes voor beginners? En wat betreft lessen, misschien aanraders?

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 20:44

Jaa wat leuk dat dit topic er is!
Ik ben dit jaar voor het eerst met de schoonfamilie geweest en ga februari 2023 weer. Wij gaan naar Leogang / Saalbach Hinterglemm. Ik had voor vorig jaar nog nooit geskied, maar vond het echt een mega leuke vakantie.

Zitten met zijn allen in een huisje op 2 minuten loopafstand van de bushalte en met 5 minuten zijn we dan in het skigebied.

Ga dit jaar weer 2 dagen skiles nemen want merkte vooral dat ik vorig jaar nog heel erg anstig was.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:56

Ik ga straks seizoenspassen bestellen, die zijn voor het gebied hier nog tot 4 december met 30% korting te verkrijgen :)

En dan, nieuwe ski's bestellen! Ik ga voor de Head Absolute Joy.
Nog meer mensen die daar toevallig mee rondcrossen?

En een hele blonde vraag, maar ik heb nog nooit echt nieuwe ski's gekocht. Bindingen zijn inclusief, dat heb ik gecheckt. Maar zijn de ski's ook direct te gebruiken als je ze krijgt, of moeten ze eerst nog gewaxt/geslepen worden?

En wie onderhoudt de ski's hier zelf? Dat moeten we eigenlijk wel gaan doen maar iets met bomen en een bos ;)

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 19:05

Alvast veel voorplezier voor iedereen die heeft geboekt!
Judith, wij waxen zelf, en 1 keer per jaar brengen we alles weg en laten evt slijpen en als t nodig is, repareren. En dan checken ze de bindingen. Nieuwe ski's kun je wel gelijk gebruiken, maar ik zou t even navragen als je ze ophaalt. Ik ben benieuwd hoe de Absolute Joy bevallen, ik ben ook wel toe aan nieuwe ski's. Wil binnenkort wat gaan testen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 18:45

Normaalgesproken hebben ze dan fabriekswax en die houdt niet zo lang dus beste is om eerst te waxen. Lekker vooruitzicht hoor! Seizoenspas en nieuwe ski's.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 19:21

Bedankt voor de tips!

Alles is in huis/besteld, dus als de boel over 2 weken open gaat zijn we er klaar voor. Dit weekend is er flink sneeuw gevallen, dus ook de pistes zijn er klaar voor.

Het gebied waar wij om de hoek wonen is trouwens Super Lioran in Frankrijk, niet in de Alpen of Pyreneeën maar in de Auvergne, in de bergen van de Cantal. Ik ben enorm benieuwd hoe het gaat bevallen.

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 20:40

Wat heerlijk om zo dichtbij een skigebied te wonen! Alvast heel veel plezier met de nieuwe gear.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 11:02

begint weer te kriebelen!! Ik heb al een paar keer op de webcams gespiekt!
Wij gaan net als vorig jaar 4 dgn naar Gerlos met vrienden , in de voorjaarsvakantie weer naar Zugspitse gebied met de kinderen.Zijn nu 18 en 15 dus zal de laatste keer wel zijn binnen de vakanties.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:27

Jaaa een topic :D
Wij gaan onverwachts toch op wintersport naar Winterberg voor een midweek. Ik ga vrienden van mij skiles geven maar zelf ook wel skiën.
Moet nog wel een nieuwe skibroek. Zijn de broeken van de Decathlon wat?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:30

Ja wat mij betreft wel. Degelijk spul, meest goed waterdicht, veel keuze en het hoeft niet de hoofdprijs te kosten.

Hier wel plannen en willen maar ja verhuizing en een oud viervoeterig dametje maken het wat lastig plannen. Als we kunnen gaan skieen moet het om en om kunnen, dus dicht bij een ligt of piste staan of verblijven is wel een must.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:49

Heerlijk al die plannen van iedereen!
Decathlon heeft prima spul ja, Lidl trouwens ook. Ik heb nog steeds de bril van lidl en ook jaren de helm gehad.

Hier gaat dit weekend de boel al los als voorproefje, helaas kunnen wij nog niet gaan want de ski's zijn nog niet binnen. Volgend weekend gaan ze officieel open, dan hopen we toch wel te gaan! En anders ga ik wel huren voor een keer haha. De seizoenspassen zijn binnen dus we kunnen in elk geval boven komen ;)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 20:03

Ah beter, dan ga ik daar denk even een broek aanschaffen. Heb er nog wel 2 die goed zijn maar ik pas ze niet meer. Dus als iemand een M maatje wil overnemen? Van Oneil en nog zo'n merk. 2 broeken voor een klein prijsje.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 08:50

Jongens ik ga officieel ook! :D Mijn werk organiseert jaarlijks een skitrip en in eerste instantie had ik me te laat opgegeven waardoor ik op de wachtlijst belande, maar ik ben er op de valreep doorheen!

We gaan in Maart een paar dagen naar Gerlos. Kost 400 euro, helemaal all inclusive. Er gaat waarschijnlijk ook flink gefeest worden door veel (we zitten met zo'n 140 man in een afgehuurd hotel), maar ik zie daar vanaf. Ik ga echt puur voor zoveel mogelijk skiën en hoef me niet klem te zuipen. :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 17:45

Afbeelding
De eerste rondjes zitten erop! Helaas afgelopen week flinke dooi gehad waardoor de helft van het gebied dicht was. Maar alles aan de noordkant is wel open en de kwaliteit van de pistes is erg goed!
Het was nogal pittig, voor het eerst in 4 jaar weer op de ski's te staan. Maar we hebben het bijna weer terug! Nu verzuurde spieren. Binnenkort weer een dagje doen :)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:07

Heerlijk Judith, veel plezier! Ziet het weer er deze week wel goed uit en valt er misschien nog wat bij?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:42

Wij zijn gister terug gekomen uit val thorens! Heerlijk weekje gehad, wat verse sneeuw en koud.
Ik snap alleen de " val thorens" hype niet zo. Was bij far niet het leukste gebied waar we geweest zijn.