Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:50

Wij hebben gisteren toch maar val thorens geboekt. Gaan 11 december al, hopen op een mooie sneeuwdump eind november begin december :D

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:00

miccamaaike schreef:
Ach je bent toch de hele dag niet in het huisje, als je er maar kunt slapen kom je al best een eind.

sanie22 schreef:
Indy_Mouse, klinkt toch helemaal niet zo erg? Als he dan een weekje extra naar de sneeuw kan, lijkt t mij helemaal prima.

Dat is ook waar natuurlijk :)

lucifertje schreef:
Naja, enige vorm van privacy zou toch wel fijn zijn. Als ik dit zo lees is er 0 privacy. Ligt er dan ook nog een beetje aan met wie je gaat.

Klopt, wij zouden dan met ons gezin (ik, mijn man, en onze twee zoontjes van tzt 3 en 6) gaan. Dat is te overzien.

smurffie schreef:
Hebben jullie ook altijd zoveel (keuze) stress voor een wintersport?
Vakantie met collega's is lastig te boeken, daarom hebben mijn vriend en ik bedacht december sowieso maar zelf te gaan.
Ik heb heel erg val thorens in gedachte, vooral door het sneeuwzekere in December.
Maar lagere dorpjes in hetzelfde gebied krijg je (natuurlijk) veel meer waar voor je geld :=
En dan ga ik googlen op sneeuwzeker december en dan komen er 3 andere gebieden hoger uit...
En dan weet ik het dus alweer niet :')

Het sneeuwzekere is inderdaad wel een ding dat (tegenwoordig) meer meespeelt bij mijn wintersportplanning. Ik ben van het obsessief volgen van de sneeuwhoogte zodra we geboekt hebben (zo was er magisch genoeg halverwege augustus ineens een paar cm sneeuw op de top in La Plagne :') ), en ik heb toch de indruk dat het de laatste jaren steeds later begint met sneeuwen. De lagergelegen dorpen van een gebied vallen bij mij dan ook snel af.

Maar lekker dat je geboekt hebt en al relatief snel gaat! Ik moet nog bijna een half jaar wachten... (iemand vond het nodig om me daar op te wijzen >;) )

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:20

lucifertje schreef:
Nee hoor, ik heb daar niet zoveel moeite mee. Op https://www.wintersport.nl kan je filteren op wat je wil. Hoe groot, hoog, veel blauw/zwart/rood er moet zijn. Dan kan je nog aangeven welk land je wil en dan houd je een lijstje over.

Dan begint t juist pas bij ons. Want t lijstje wat dan over blijft zijn we vaak de top 5 minimaal al een keer geweest haha

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:51

Flaine en risoul zijn beiden ook aardig sneeuwzeker door hun ligging. Kaprun ook wel omdat het zo hoog ligt,

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 03:48

Misschien ook een leuke vraag, welke gebieden zou je terug gaan?
Ik ben vorig jaar in tignes en alpe d'huez geweest. Eerste zou ik afraden. Tweede zo terug gaan.
Ik vond gerlos ok.. niet geweldig maar zeker niet slecht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 08:59

Tignes is geweldig. En dan door naar Val d'isere.

Afrader: Königsleiten en Gerlos, te veel rijen, te klein gebied, geen offpiste, niet uitdagend genoeg.

Les Menuires geweldig (tig keer geweest, en dan hele gebied van les3V), Flaine is ok(meerdere keren geweest), Chatel is ok (te veel skibus en duur en niet aaneengesloten, weinig berghutten), Tsjechië afrader (te klein, alleen als je er toevallig bent ok).

Nog een beetje een afrader, hoewel het beter is dan Königsleiten en Gerlos: Saint Sorlin D'arves. Op papier 300km piste, maar alle pistes liggen naast elkaar, dus feitelijk is het skigebied echt veel kleiner. Ik ben daar wel prachtig offpiste geweest, en daarvoor is het wel een aanrader. Maar het skigebied zelf ben je binnen 2 uur geheel door. En daarna wordt het saai.

En eigenlijk vind ik het skigebied van Briancon een onverwachte aanrader. Daar ooit beland wegens goedkoop (590 euro inclusief busreis, halfpension en skipas), maar het gebied is geweldig, hele lange pistes, veel afwisseling, 13 dorpen waar je naartoe kunt zonder skibus, maar ook gratis met de bus terugkunt als de liften dicht zijn (dus nooit je zorgen maken over wanneer je thuis moest zijn), je mag 1 dag gratis skien in de Via Lattea in Italie met je skipas (dat ook gedaan) en ondanks 250km op papier was het echt veel groter dan Flaine of Saint Sorlin.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 21:16

Wij gaan dit seizoen wederom naar Val Gardena! De Dolomieten vind ik echt een aanrader :D Je kunt zoveel kanten op! Veel afwisseling, echt tochten ipv elke dag hetzelfde rondje, lekker eten op de piste, en gezellige sfeer.

Daarnaast gaan we met de feestdagen weer kort naar Serfaus, en met mijn familie gaan we naar jaaaren ook nog een week naar Les Gets/Morzine (Portes Du soleil), waar ik ooit als kind heb leren skiën. Kan me er vrij weinig van herinneren, daarna niet meer in Frankrijk wezen skiën.

Ben weer bevoorrecht, 3 skivakanties voor de boeg, in 3 verschillende landen. Zin in :))

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 22:40

Jeetje jaloers BrittOllie!

Ik ben een jaar of 6 terug in Port du Soleil geweest en in mij herinnering was dat erg leuk en mooi. Zat dan wel in Avoriaz wat autovrij is.

Mijn favoriete skigebied is les 3 Vallees. Daar kan je je zo eindeloos langs vermaken. Les deux Alpes viel mij flink tegen maar er was toen ook erg weinig sneeuw.

In Oostenrijk heb ik nog geen favo. Ik ben het vaakst naar Fiss geweest maar Ischgl vond ik ook heel tof.

Komend seizoen wordt het een gebied dicht bij de grens ivm reistijd en een baby.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:21

Ik vond Portes du Soleil eigenlijk tegenvallen: veel van de pistekilometers zijn suffe glijpaden (lees: de wegen die de rest van het jaar op/om de berg lopen) en de liften zijn ouwe meuk/koud/traag of een combinatie ervan. Pluspunten: de echte pistes die ze hebben zijn wel mooi en in het stukje Zwitserland kun je een erg leuk rondje doen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:27

Iemand toevallig ervaring met sp snowboard bindingen :D?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 15:32

SP?

Ik ben nu as we speak, een boardje met bindingen aan het kopen :D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 17:31

Ja ik zoek naar flow bindingen met losse straks.
Ik denk dat het gnu bindingen wordt.

Mijn flow bindingen net op marktplaats gezet. Helaas passen mij niet brede nieuwe schoenen daar niet goed in. Vandaar de losse strap met instap.

Wat is het geworden?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 22:48

Step ins? Ik heb die gehad. Geloof van gnu. Ik vond ze wel handig maar ben weer over op gewone bindingen.

In poedersneeuw/off piste zijn ze niet handig en ze gingen vrij snel stuk. Een verkoper in Oostenrijk vertelde dat ze eigenlijk vooral geschikt zijn voor beginners die rustig aan doen. In ieder geval niet om zwarte pistes mee te knallen. Maaaar dit is wel weer een paar jaar terug en de ontwikkelingen gaan snel.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 06:39

smurffie schreef:

Mijn flow bindingen net op marktplaats gezet. Helaas passen mij niet brede nieuwe schoenen daar niet goed in. Vandaar de losse strap met instap.

Wat is het geworden?

Ik ging alleen voor een nieuwe schoenen een board had ik vorig jaar net nieuwe gekocht :+ Uiteindelijk en nieuwe schoenen en een nieuw board. Toch weer terug naar een arbor :D

Dit board:
Afbeelding

Met deze bindingen:
Afbeelding

En deze schoenen:
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:40

Hilli schreef:
Ik vond Portes du Soleil eigenlijk tegenvallen: veel van de pistekilometers zijn suffe glijpaden (lees: de wegen die de rest van het jaar op/om de berg lopen) en de liften zijn ouwe meuk/koud/traag of een combinatie ervan. Pluspunten: de echte pistes die ze hebben zijn wel mooi en in het stukje Zwitserland kun je een erg leuk rondje doen.

Dat hadden wij toen ook een beetje.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 14:47

lucifertje schreef:
smurffie schreef:

Wat is het geworden?

Ik ging alleen voor een nieuwe schoenen een board had ik vorig jaar net nieuwe gekocht :+ Uiteindelijk en nieuwe schoenen en een nieuw board. Toch weer terug naar een arbor :D

Dit board:
[ [url=m/xfm34Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met deze bindingen:
[ [url=m/OxbamF.jpg]Afbeelding[/url] ]

En deze schoenen:
[ [url=m/hcB6HE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtige set <3 wat voor board had je hiervoor?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:04

Oee mooie set!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 21:50

Deze had ik vorig jaar gekocht maar die was toch wat boven mijn kwaliteiten :D dit board was meer een Ferrari en ik heb met een snowboard liever een Volvo.

Afbeelding

Mijn moeder was mee naar de winkel en toen heeft de een lang weekend snowboarden cadeau gedaan zodat ik het kan uitproberen voordat we naar solden gaan <3

Bedankt voor de complimenten :D

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:00

Wow dat is nog eens een cadeau. Mijn man heeft dat probleem ook gehad met een Lib Tech. Hartstikke leuk om kei hard mee te knallen maar als je moe werd dan ging dat board met je aan de haal := Nu heeft hij een Jones waar hij ook relaxt mee kan cruisen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:27

Heeft iemand hier tips voor wat je nou precies allemaal echt nodig hebt? Ik ben alles een beetje bij elkaar aan het zoeken, maar ook als ik tweedehands zoek ben je echt veel kwijt! Ik wil ook gewoon graag in 1 keer goede spullen - ik weet zeker dat ik er nog heel veel jaar met plezier gebruik van ga maken, dus ik wil geen meuk.

Op het lijstje staat nu:

-skischoenen
-skihelm
-skibril
-skijas (waar moet zo'n jas aan voldoen? Waar moet ik rekening mee houden?)
-skibroek (een beetje een mooie die mooi afkleed
-goede handschoenen

Wat nog meer? Ski's en stokken ben ik van plan om voorlopig te huren. Helm en schoenen wil ik wel graag van mezelf.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:40

Ga je voor het eerst? Want dan zou ik schoenen ook gewoon huren.
Voor een jas vooral belangrijk dat hij wind- en waterdicht, een goede sneeuw vanger erin vind ik ook altijd wel fijn.
Verder gebruik zelf altijd van die shirtjes van Falcon tijdens het skiën die hebben een fijn kraagje wat open kan. Als het erg koud is kan iets voor onder je ski broek ook wel prettig zijn. En ski sokken zou ik er ook bij opzetten.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:25

Ik quote mezelf even van een tijd geleden. De gehele quote is nog altijd waar, haha

Schoenen zou ik idd ook huren om mee te beginnen. Als ze niet lekker zitten kan je ze dan altijd nog omruilen.

Indy_Mouse_9 schreef:
Qua spullen, echte must vind ik skibroek, skijas (cq waterdichte winterjas), skihandschoenen en helm.
Handschoenen en helm vanwege de veiligheid. Ski’s en boards zijn geslepen en dus scherp, je kan beter snedes in je handschoenen hebben dan je handen aan gort als je ongelukkig valt of word aangeskied.
Goggle heb ik jaren zonder gedaan, maar we hadden ook altijd mazzel met het weer :) dan volstond een zonnebril.

Qua kleding, ik heb een hekel aan ‘voering’ aan m’n benen dus ik draag altijd een thermobroek. Bovenkleding is sportbh (ik heb twee goede en die gaan beide mee). Soms een sporthemd (2 of 3 stuks nee). Als het koud genoeg is thermoshirt, daar heb ik er vier of vijf van. En dan een lange mouwen shirt van glibber stof :') weet niet hoe die heten. Daar heb ik er meestal 3 van mee, maar maar 2 aan omdat de laatste niet zo fijn is :D
Buff heb ik ook altijd om.

Ha! Alleen van m’n spul opnoemen krijg ik al weer zin om te skieen!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 23:21

Zojuist het hotel voor het weekendje weg geboekt *\o/*

Soepblik schreef:
Op het lijstje staat nu:

-skischoenen
-skihelm
-skibril
-skijas (waar moet zo'n jas aan voldoen? Waar moet ik rekening mee houden?)
-skibroek (een beetje een mooie die mooi afkleed
-goede handschoenen

Wat nog meer? Ski's en stokken ben ik van plan om voorlopig te huren. Helm en schoenen wil ik wel graag van mezelf.

Zonnebril, thermo-ondergoed, goede sokken!, zonnebrand crème, legitimatiebewijs meenemen! Heb zelf ook altijd een vakantiesetje schroevendraaiers bij me in mijn tas.

Pas ook je helm met je skibril. Als dat niet goed past is het heel irritant. Vwb een jas vind ik het fijn om luchtgaten te hebben, de ritsen van de zakken van boven naar beneden dichtgaan en bij mijn linkeronderarm een vakje te hebben voor mijn skipas.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:16

Hebben jullie nog tips in Oostenrijk of Italïe voor een kleine groep met daarin zowel ervaren als startende skiërs/boarders?
Er moet ook iets te doen zijn als je een dagje niet gaat skiën, leuke restaurants of een barretje is leuk maar echte apres ski hoeft niet.
We gaan in de carnaval/voorjaar vakantie en willen 5 of 6 dagen gaan met de auto of vliegen icl. huurauto.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:40

Thanks for de tips!

Nog een vraagje: hoelang duurde het eigenlijk voordat jullie parallel konden skieen? En hoe lang voordat jullie het echt goed konden?