Een nieuwe Homestead in Frankrijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-25 21:13

tamary schreef:
Gefeliciteerd. Nu nog wachten op droog voorjaarsweer en ondertussen aan de snuffel voor handig 2e hands bouwmateriaal?

Ssssstttt :+

We hebben afgesproken dat we nog niets gaan verzamelen tot we een plan hebben :') In het voorjaar gaan we wel weer aan de slag met een appartement maken in de molen als we denken dat dat veilig blijft.

We hebben wel al een kanaallift gekocht om eventuele balken en ander groot onhandig spul (zie een eerdere post O:) ) naar boven te brengen.

Mo, de balk is echt heel erg slecht en eigenlijk al door midden, die gaat het geen jaren meer houden. De muur is ook aan het wijken. We hebben nu wel de instelling, het blijft staan, of niet...

Karuna, ga je je auto versieren dan?

Tnx iedereen!

We staan ook op de site van onze architect :)) Mocht je ooit nog een Franse architect zoeken dan kan ik onze echt van harte aanbevelen!

Afbeelding

balance
Moderator Over Paarden

Re: Een nieuwe Homestead in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 22:50

GEFELICITEERD! *\o/* De eerste echte stap is gezet.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-25 08:48

Ja dit was wel een hele belangrijke :))

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 09:02

Het is het begin van alles!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:53

Ik ben dus nu gezellig met mijn zusje in Frankrijk :)

Gisteren heen gereden, hotel in Gérardmer, te laat voor de receptie dus op zoek naar de sleutel die in een box zou zitten. Uiteindelijk hebben we hem gevonden en gelukkig was de receptioniste nog aan het afsluiten want we misten een sleutel van het gebouw :+

Vanochtend eerst ontbeten en langs de bouwmarkt. Een enorm affiche gehaald, die was gratis, denk 100*80cm ofzo.

Afbeelding

Mijn zusje zag nog een knalroze tube emmer, die was eigenlijk net te duur maar is mee gegaan als kerstcadeau voor een vriendin van haar, voor haar paardjes :')

Afbeelding

Daarna naar de molen, de eerste reactie was, het is in het echt nog erger dan op de video :wow: _O-

Even de aannemer gesproken en eindelijk een offerte gehad voor het vervangen van de balk, 8.965€. incl steiger opbouwen, balk vervangen, balk op maat maken en een deel van de muur verstevigen. 6 dagen werk denkt hij.
De dakpannen die ontbreken legt hij dan gratis terug (toch even 12m omhoog op het dak). Volgende week even laten weten dat we akkoord zijn en even kijken wanneer handig is om het te gaan doen. Wil er wel graag bij aanwezig zijn, bij het vervangen van de balk, en liefst voordat we aan de slag gaan met het maken van het appartement in de molen.

De architect had gebeld naar de gemeente dat ik het niet zou halen om binnen openingstijden de originele getekende vergunning op te halen, de burgemeester zou van het weekend langsrijden om hem af te geven.

Dus ik dacht, ik bespaar hem de moeite om te kijken of we er zijn en gaan kijken of we zijn auto zien staan waar ik denk dat hij woont. Mijn zusje zei, jij trekt je ook nergens wat van aan he :') Maar ik heb de beste man al een paar keer gesproken en dacht, vindt ie vast niet erg. Huis gevonden en zijn dochter deed open, super vriendelijk ook. Schattig dochtertje. Dus ik vragen of hij die vergunning toevallig bij zich had zodat hij niet meer langs hoefde te rijden, maar nee, die lag op het gemeentehuis. Dus ik zei, oh dan komt het gewoon de volgende keer wel, ik heb hem toch al digitaal en dan hoeft u nu geen moeite te doen. Nog even de foto laten zien van het ingevulde enorme pamflet en dat zag er goed uit *\o/*

Maar kom we halen even de vergunning op nu. Ik: :?

Ja kom, gaan we nu even naar het gemeentehuis, rijden we even heen. Ehh ok, dat was niet wat ik helemaal bedoelde maar ok.

Dus wij achter de burgemeester aan over een smal lekker slingerend landweggetje met 80-90kmpu _O- Dorpje, niks 50, 70-80 kan ook prima _O-

Deur open, stoelen van tafel, sitez vous. Hij zoeken en nog even laten zien welke formulieren er bij zitten. Toen ik zei dat we over 3 jaar gaan starten met bouwen was zijn dringend advies om over max 2 jaar te starten, in ieder geval het formulier in te vullen en wat te graven ofzo, ivm de nieuwe PLU. Dus dat gaan we maar doen O:)

Kerstmarkt in Gérardmer was niet heel fantastisch, mijn zusje heeft wel flink wijn geproefd op de Gastro Miam beurs. Kringloopwinkel kerstmarkt was wat extra lampjes en kerstversiering {:)

Sinterklaas rijdt hier rond met een dikke drumband upbeat tempo voor zijn uit de kluiten gewassen arrenslee met drie maagden met tiara's achterin :? _O- Entertaining, dat wel _O-

Afbeelding

Nu even ontprikkelen. Morgen weer naar huis, mogelijk met kleine omweg via Chateau Hattonchatel met een middeleeuwse kerstmarkt. Dat lijkt me wel geinig.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:53

Ha wat een geweldig avontuur, heerlijk met die burgervader. En ja, dat heb ik ook altijd begrepen dat je moet zijn begonnen binnen 2 jaar en dat een fundering storten en 1x pj er wat op bouwen voldoende zou zijn.
En hip die roze emmer!
Flink aan de prijs die balk, maar het zal wel kloppen met een week werk.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:20

Ja klopt, maar het is gewoon echt een klote werkje. En van de 3 die geweest zijn is hij de enige die überhaupt een offerte uitgebracht heeft en van zich laat horen :') Voor een balk van de afmetingen die we nodig hebben ben je in NL ook al snel 500€ kwijt gok ik zo, misschien nog wel meer. Nu weet ik de prijzen in de Vogezen niet zo, maar denk dat het ook hier niet heel goedkoop is voor een balk van zeg 5,50 lang en 25/30x30.

Als het bevalt willen we hem ook voor werkzaamheden voor het nieuwe huis gaan gebruiken. Hun B&B ziet er echt super netjes uit en het is echt zo'n mannetje van alles, dat vind ik eigenlijk ook wel handig. En hij woont dus zo ongeveer om de hoek.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:30

Dat is wel heel erg gaaf dat je een fijn contact aan hem gaat hebben mogelijk, en als het netjes bij hem is, dat is al een enorme pre want fransen hebben vaak een zooitje