[VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 11:57

Ik hoop dat het gelukt is om een lift naar Kristiansand te krijgen. Ik zag dat de treinen wel (weer) die kant op rijden.

Suliko

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 12:40

Het is het alternatief van het alternatief van het alternatief geworden. :')

Nadat we, de meid van en de camper en ik, beide onze weg waren gegaan zodat zij kon nadenken over een vervolgplan waarin ik mogelijk meegenomen zou worden overviel me een gestresst en onbehaaglijk gevoel. Ik kon het niet goed plaatsen, want de opties waren duidelijk en het einde van wachten en plannen was in zicht. Ondertussen ging ik voor de tweede maal voor een lange tijd in de rij staan om een terugbetaling van mijn treinticket te regelen. Erna fietste ik terug naar mijn host en kon ik het ongemakkelijke gevoel opeens plaatsen. Het idee van samen optrekken leek me fijn en in hetzelfde schuitje zitten en dat delen kan prettig zijn. Maar ik had helemaal geen zin om onderdeel te worden van iemand anders zijn twijfel en onzekerheid, daar had ik zelf al genoeg van gehad afgelopen dagen. Ik voelde dat ik bij mijn eigen gevoel moest blijven en mijn eigen plan moest trekken. Nadat ik dat besloten had, voelde ik me weer rustig. Zo fijn de helderheid die even fietsen soms kan geven. :D Uiteindelijk bleek het ook de goede keus, ze besloot wel zuidelijk te gaan, maar dan af te buigen het binnenland weer in.

Ondertussen was ik weer in ander getob gevallen. Het idee van naar Bergen fietsen vond ik fantastisch, maar om erna nog 2 tot 3 dagen bezig te zijn met boot, trein, boot om weer in Nederland te komen stond me enorm tegen. Ik wist dat ik daar dan alsnog veel mee bezig zou zijn onderweg, rijdt en vaart het wel, welke dagen en welke tijden, hoe ver van te voren moet ik tickets halen, hoe zit het met mijn fiets, overnachting in steden, etc. Zoveel gedoe, gecheck en gestress! Dus besloot ik alsnog eerst het openbaar vervoer naar Bergen te pakken, zodat ik daarna écht zorgeloos kan fietsen en kan genieten van de omgeving.

Dus ik zit nu in de trein naar Stavanger. :D Morgen heel vroeg gaat de boot naar Bergen, dan heb ik nog de hele zaterdagmiddag om Bergen te verkennen en kan ik zondag eindelijk weer gaan fietsen, naar Kristiansand. Ik ben heel blij om weer onderweg te zijn, de zon schijnt en Noorwegen vanuit de trein is ook niet vervelend.

En ik ben ook blij dat ik eerst het indrukwekkende stuk heb met alle fjorden. Als ik eenmaal het gevoel heb huiswaarts te gaan, ga ik ongemerkt meer fietsen en minder genieten (zo vloog ik vorig jaar door noord Duitsland heen met 120 kilometer per dag), dus fijn als dat kan in ‘saaier’ en ‘platter’ gebied. Het is ook maar wat je als saai beschouwd natuurlijk!

Mijn dagen in Oslo heb ik goed gespendeerd, overdag door de stad gefietst, hier en daar een koffie en gebak pauze bij schattige cafés en in de avond deed ik spelletjes met de drie dochters van mijn host. Elkaar begrijpen was nog wel een uitdaging, ze spraken Noors of Zwitsers Duits, maar waar ik best wat Duits kan is Zwitsers Duits wel echt heel anders. :') Gelukkig kom je met een paar woordjes en handen en voeten een heel eind en mocht ik vanochtend niet meer weg van ze. <3 De jongste heeft nog een accurate tekening van mijn situatie gemaakt. _O-

Afbeelding

Uitzicht vanuit de trein
Afbeelding

Nog een paar foto’s van Oslo
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:17

Oooh wat geweldig, Stavanger is heel mooi. Hopelijk heb je daar ook wat tijd. En anders misschien op de terugweg, als je er fietsend bent.

Goede reis, en veel plezier alvast. En top dat je naar je gevoel luisterde.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:37

Oh, wat gaaf al die foto’s!

En goed dat je weer naar je onderbuik gevoel luisterde.. toen je het schreef dacht ik al: ‘huh, wil je dat echt? Afhankelijk zijn en een heel stuk samen reizen?’ Maar je kwam tot diezelfde conclusie..

En die tekening: prachtig! _/-\o_

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 17:19

Wat is het daar mooi! Fijn dat je er nu een goed gevoel over hebt. Die tekening is erg leuk!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 17:54

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 16:01

De situatie is inderdaad heftig daar Koper! In het nieuws van Noorwegen zelf kom je ook een hoop tegen https://www.nrk.no/osloogviken/ekstremvaeret-_hans_-har-lagt-store-deler-av-nesbyen-under-vann-1.16510150, of dit filmpje van Hønefoss, een dag nadat ik daar was overgestapt van bus om weg te komen :wow: https://www.nrk.no/osloogviken/evakueringsvarsel-sendt-ut-til-tyrifjorden_-forventer-en-meter-hoyere-vann-1.16514058.

Gelukkig ben ik zelf heel ver weg, ik ben in Bergen aangekomen! *\o/* Waar zelfs de zon scheen bij aankomst, al regent het inmiddels wel zoals het hoort. Ik heb mezelf een vervroegd verjaardagscadeau gegeven, een echte Noorse wollen trui. <3 Let niet op mijn vermoeide hoofd, afgelopen nacht sliep ik aan de kust waar het (natuurlijk) nogal hard waaide en dat hield me behoorlijk wakker omdat ik het gevoel had dat mijn buitentent elk moment weg zou waaien. Verder moest ik om 04:45 op, zodat ik om 06:00 kon inchecken bij de boot. :O
Vannacht hopelijk een betere nachtrust, zodat ik weer een beetje fit mijn fietstocht voort kan zetten!

Afbeelding

Ik mocht als eerste de boot af, alsof de rode loper voor me klaar was gelegd fietste ik zo Bergen in!
Afbeelding

Vanaf de boot was het uitzicht ook niet verkeerd, al heb ik 1,5 uur van de tocht in een stoel geslapen :=
Afbeelding

Afbeelding

Mijn uitzicht waar ik vlakbij kampeerde
Afbeelding

En nog twee foto’s van de treinrit naar Stavanger! Stavanger zelf heb ik nog niet gezien, ik zag gelukkig op tijd dat de boot een stuk buiten Stavanger vertrok, dus ben twee haltes eerder van de trein gegaan. Dat komt nog wel als ik er doorheen fiets!
Afbeelding

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 16:21

Ha, zo kun je in ieder geval je reis in stijl vervolgen. Staat je goed deze trui, heel mooi bij je haar ook :)

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:31

Prachtige fotos weer. En nog heel veel plezier met de rest van je reis.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:50

Als het goed is ben je inmiddels weer onderweg. Hopelijk met een zonnetje, een goed gevulde maag en heel veel plezier :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 14:11

Ik hoop ook dat TS lekker aan het fietsen is en geniet van plan C :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 19:00

Geven ze nou voor morgen weer code rood af ? Of is dat nepnieuws?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 19:17

Geen nep nieuws, weer veel regen maar code rood zelf is vooral door de schade die er al is.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 21:06

Winged schreef:
Als het goed is ben je inmiddels weer onderweg. Hopelijk met een zonnetje, een goed gevulde maag en heel veel plezier :D

Precies dit is waar het helaas mis ging de afgelopen dagen. Sinds de dag dat ik met de trein naar Stavanger ging, afgelopen vrijdag, word ik enorm misselijk van alles wat ik eet en tussendoor heb ik krampen. Ik dacht eerst dat de oorzaak de hobbelige treinrit was, daarna mogelijk de boottocht en slecht slapen, maar het ging niet over en het werd vooral heel naar. Alleen al bij denken aan eten werd ik misselijk. -O- Misschien had ik te veel vet en koolhydraten gegeten dan ik gewoonlijk eet (taart :Y) ), maar toch leek me dat logisch als ik kijk naar hoeveel ik verbrand op een dag. En dat bracht me gelijk op een probleem, want niet eten en wel fietsen is een vreselijk slecht idee. :')
Mijn horloge houdt het allemaal goed bij, per 50 kilometer die ik fiets met wat hoogteverschillen ertussen, verbrand ik ruim 1000 kcal.
Ik ben gister in een hostel in Bergen gebleven om rust te nemen en hopen dat het over zou gaan. Ik wilde in de ochtend iets halen, maar alle apotheken waren gesloten. Toevallig was het universiteitsziekenhuis in de buurt, in de hoop dat hun apotheek open was ben ik bij de receptie om hulp gaan vragen. Zij stuurde me door naar een apotheek in het centrum die open zou moeten zijn (google maps zei van niet, maar zij waren stellig overtuigd van wel). Dus ik met de bus erheen, want het regende flink (de zon in Bergen is van korte duur), sta ik daar voor een absoluut gesloten apotheek. Misselijk en slap als een vaatdoekje terug naar het hostel gegaan. Na een hele dag niets eten behalve twee rijstwafels ging het avondeten redelijk goed! Afgelopen nacht werd ik wel weer wakker van de misselijkheid en krampen en kwam er keelpijn en een loopneus bij.
Ik vrees toch echt iets van griep. Vanochtend ben ik langs de apotheek gegaan en veel meer dan gembertabletjes tegen de misselijkheid en keeltabletjes hadden ze niet, dus daar doe ik het maar mee. Ik heb voor de zekerheid ook een zwangerschapstest meegenomen, ik schat de kans enorm klein, maar toch maar het zekere voor het onzekere nemen. :=

Afijn, ik heb daarna wel mijn tocht voortgezet! Het was droog en een fijne temperatuur, mijn ontbijt zat er redelijk in. Ik heb 73 km afgelegd, waarvan 20 met een pondje naar een volgend fjord (Stord), dus dat was goed te overzien. Wel in slappe slak modus. In de middag heb ik zelfs een snicker kunnen eten! Al heb ik nu wel weer meer moeite met mijn avondeten. Ondanks dat ik me fysiek zo waardeloos voel, heb ik wel echt genoten vandaag, de route was prachtig! De frisse lucht en het bewegen deed me ook goed. Ik zal later nog wat foto’s posten van Bergen zelf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de prachtige plek waar mijn tentje nu staat, op een kleine camping. Het gaat vannacht tot morgenmiddag waarschijnlijk regenen, en omdat ik me nog niet fit voel wil ik even kijken hoe het morgen gaat. Eventueel blijf ik hier nog een dag. Ik wil mezelf niet zieker maken.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Suliko op 14-08-23 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 21:10

Ah nee! Wat naar! Hopelijk voel je je snel beter. Het kan natuurlijk ook door de stress van afgelopen week komen en dat nu je tot rust komt het allemaal boven komt. Beterschap in ieder geval!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 22:08

Kan ook door de stress komen. Je hebt sinds je vertrokken bent nogal wat te verstouwen gehad. Onder andere ook met je vriend thuis. Ik hoop dat het misselijk zijn zelf en eventueel gepieker daarover je niet nog gestresster maken :knuffel:

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 22:20

Wat naar. Je hebt al zoveel overwonnen. Een mooie stressloze tour was je van harte gegund.
Bij een protesterende maag kan een flesje cola helpend zijn.
Zorg er vooral voor dat je voldoende vocht binnenkrijgt. Dat is nog belangrijker dan voldoende eten.
Beterschap. Hopelijk valt het mee en kun je de reis fit voortzetten.
Zorg goed voor jezelf.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 22:54

Cola kan ook averechts werken, ik word juist ontzettend beroerd van koolzuur.

Hopelijk valt het allemaal mee. Denk ook stress die er uit komt. Zwangerschap hoop ik niet voor je :P

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 23:04

Wat een prachtige foto's met mooie uitzichten!
Hopelijk voel je je snel weer wat fitter. Idd vooral goed blijven drinken. :(:)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 23:34

Ik lees je topic nu pas. Had anders nog een geweldige host voor je geweten in bergen via airbnb.
Hopelijk voel je je snel weer fitter! Ik heb vorig jaar een deel noorwegen/zweden/Denemarken via interrail met de trein gedaan. Heel mooi toen ook!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 05:19

Wat rot dat je je zo voelt! Het eerste wat ik dacht was: Oeh, ze zal toch niet zwanger zijn?
Maar je hebt idd de afgelopen tijd veel stress gehad, dus daar zou ik toch eerst aan denken.
Fijn dat je toch wat kilometers hebt kunnen maken, maar hopelijk gaat het eten wel snel beter. Je hebt nogal wat voedingsstoffen nodig om dit avontuur te kunnen volbrengen, dus dan is het nog belangrijker dat je voldoende voeding binnen krijgt :(:)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 07:34

Ik vrees toch echt een fikse griep. Nog steeds misselijk, maar nu ook een enorme snotkop, hoofdpijn en keelpijn erbij. Ik heb amper geslapen doordat ademhalen zo onmogelijk is, of mijn neus zat dicht of ik viel in een hoestbui. Als ik beweeg dan draait alles. -O-

Misschien dat de stress en ook de slechtere nachtrust dan anders me vatbaarder heeft gemaakt. Het is geen humaan parasiet in ieder geval.

Ik weet alleen één ding zeker, in deze staat kan ik niet gaan fietsen. Ik merk ook dat ik er op deze manier echt klaar mee ben. Ik heb zo mijn best gedaan om er nog iets leuks van te maken en ik voel me vooral compleet leeggezogen. Het probleem is alleen dat er in dit gebied niets rijdt of vaart richting een grote stad (Stavanger of Bergen) behalve een bus. En als een bus het enige is dat rijdt, dan betwijfel ik of ze een fiets meenemen. Voor nu blijf ik een dag op de camping, het is toch snertweer. Misschien gebeurt er een wonder en voel ik me morgen goed genoeg om te fietsen. Maar jemig, ik heb niet eerder gehad dat een reis zo’n dramatische domper werd. Ik weet dat ik ook echt genoten heb, maar dat vind ik nu even lastig voor de geest te halen. :')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 07:42

Wat rot joh. Beterschap!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 07:49

Ach, wat naar. Eerst Hans en nu ziek. Beterschap! Misschien is het corona? Kan je ook goed ziek van worden.

Sterkte :(:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:54

Ik denk dat ze júíst in de wat meer afgelegen gebieden je fiets wel meenemen.

Sterkte, en beterschap :knuffel: