IJsland 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 13:09

Nou ik ben in voor the ride of a lifetime..
vriendin van mij die een reisorganisatie heeft waarbij ik altijd mee ga, heeft bedacht dat we in 5 dagen dit rondje kunnen maken..
We hebben 5 vrije dagen tussen 2 tours van 8 dagen in, ze had gevraagd of ik het leuk vond om samen met haar dan wat andere plekken te gaan bezoeken meer noordelijk, super gaaf natuurlijk, dus dat was absoluut een ja.
Nu doet zij de planning hiervoor altijd, dus ik snel even op Google maps de stops ingevoerd die ze geboekt heeft, dit zag ik toch echt niet aankomen _O-
Ik ben enorm vereerd dat ik mee mag, zij regelt auto, verblijfplaatsen etc ook allemaal voor mij, maar halleluja, we gaan letterlijk heel ijsland rond :')
Het is over een paar weken, voor wie benieuwd is of we het hele rondje gehaald hebben tzt, ik zal af en toe hier wel wat posten _O-

Afbeelding

Prrrr

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 13:15

Lijkt mij heeeeeel dapper, en ik denk dat je IJsland dan ook vooral vanachter een autoraampje gaat zien. Maar als je dat niet erg vindt...

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 13:21

Lijkt mij een prachtige route, als je minstens 2-3 weken hebt _O- die 25u rijden is in de ideale situatie, dus als je een keer slecht weer hebt of er is een weg dicht kan het zijn dat je een stuk langer over je route doet.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 13:59

xTammyy schreef:
Rechtstreeks heeft Voigt Travel reizen met Transavia naar Akureyri vanaf Amsterdam. Bij hen kan je ook losse vliegtickets boeken maar die zijn wel behoorlijk prijzig. Deze tickets zijn exclusief voor Voigt Travel beschikbaar en zijn dus niet los te boeken via Transavia.
EasyJet vliegt vanaf Amsterdam (met overstap) naar Akureyri.

Op deze website kun je zien welke wegen begaanbaar zijn:
https://umferdin.is/en
Nu is inderdaad het grootste deel van de ringweg open, maar er zijn ook delen die zijn aangegeven als zijnde slippery/ijzig/sneeuw. Dat lijkt mij behoorlijk intensief rijden.

dankjewel! die link is ook handig. Kan je daar naar bepaalde data in het verleden gaan? Want dan kan ik de route is vergelijken met vorig jaar maart.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 14:02

Ingrid_92 schreef:
Reykjavik is 1 dag (of een middag) wel voldoende om te bezoeken. Ik zou inderdaad ook de Golden Circle nog meepakken. Walvisspotten zou je eventueel ook vanaf Olafsvik (Snaeffelssnes) kunnen doen, omdat je daar in maart ook nog kans hebt om orka's te spotten.

Kirkjubaejarklausur is ook echt de moeite waard om te bezoeken. Hverir is ook leuk.

Ik heb eventueel ook nog wel een planning van 12 dagen liggen van de reis die wij gemaakt hebben 2 jaar geleden over heel IJsland.

Kirkjubaejarklausur ken ik nog niet. Ik zal het is opzoeken. Wat vond je daaraan echt de moeite waard?

Hverir is bij Myvatn toch? Want die laatste is in het programma opgenomen.

Ik zou graag jullie plan willen zien!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 14:16

maria500 schreef:
Ingrid_92 schreef:
Reykjavik is 1 dag (of een middag) wel voldoende om te bezoeken. Ik zou inderdaad ook de Golden Circle nog meepakken. Walvisspotten zou je eventueel ook vanaf Olafsvik (Snaeffelssnes) kunnen doen, omdat je daar in maart ook nog kans hebt om orka's te spotten.

Kirkjubaejarklausur is ook echt de moeite waard om te bezoeken. Hverir is ook leuk.

Ik heb eventueel ook nog wel een planning van 12 dagen liggen van de reis die wij gemaakt hebben 2 jaar geleden over heel IJsland.

Kirkjubaejarklausur ken ik nog niet. Ik zal het is opzoeken. Wat vond je daaraan echt de moeite waard?

Hverir is bij Myvatn toch? Want die laatste is in het programma opgenomen.

Ik zou graag jullie plan willen zien!

Kirkjubaejarklausur is een mooi wandelpad langs een kloof.
Hverir ligt volgens mij in de buurt van Myvatn ja. Je komt er sowieso langs, want het ligt langs de route van de ringweg.
Stuur je mailadres maar per pb, dan mail ik de planning door (is een word bestand namelijk).

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 14:28

Kirkjubaejarklausur zijn wij ook geweest. Loopt een waterval waar je helemaal langs naar boven kan klimmen. Ik vond het wel een leuk plekje en onwijs lekker gegeten daar.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 15:32

Dankjewel! Ik ga die toevoegen aan het lijstje.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:00

Kirkjubaejarklaustur heb ik inderdaad in mijn hoofd als 'daar was dat restaurant' :))

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 19:08

Wat een leuke plannen allemaal!

Ik denk dat beide planningen die hier gedeeld worden best spannend zijn ivm het jaargetijde en de sneeuwstormen. Het is niet even autorijden zoals bij ons op een snelweg. Die sneeuwbuien zijn echt gevaarlijk en kunnen zo ineens er zijn. En dan heb je zo dat hele wegen eruit liggen en je dus je route moet omgooien. Zolang je je daar bewust van bent is er natuurlijk niets aan de hand, maar wees flexibel met overnachtingen boeken is mijn tip.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:49

SdaphneS schreef:

Ik denk dat beide planningen die hier gedeeld worden best spannend zijn ivm het jaargetijde en de sneeuwstormen. Het is niet even autorijden zoals bij ons op een snelweg. Die sneeuwbuien zijn echt gevaarlijk en kunnen zo ineens er zijn. En dan heb je zo dat hele wegen eruit liggen en je dus je route moet omgooien. Zolang je je daar bewust van bent is er natuurlijk niets aan de hand, maar wees flexibel met overnachtingen boeken is mijn tip.

Dankjewel voor de tip!

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 16:54

Wat gaaf om jullie verhalen te lezen en foto's te zien. Ik zou ook graag nog eens IJsland willen bezoeken!
Vraagje, hoe is het eten in IJsland. Helaas is mijn vriend een moeilijke eter. Zelfs in Oostenrijk kiest hij alleen voor pizza en snitzels.
Nog even doorsparen en wie weet volgende jaar of in 2026 naar IJsland!

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 18:21

SdaphneS schreef:

Wat aan mijn planning vind je spannend? Misschien kan ik daar nog naar kijken.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 18:29

Hoe oostelijk je gaat. Wij hadden bij Vik al sneeuwstormen en nachten van -15 en wij waren er twee maanden later dan jullie van plan zijn om te gaan. Dus ik denk dat je echt rekening moet houden met het weer en flexibel hotels etc moet boeken om te kunnen schakelen als de weg is afgesloten. Er is echt maar 1 weg en je hebt geen andere opties.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 20:06

Ik heb het programma wat aangepast met de tips die ik heb gekregen.

Dag 1:Reykjavik
Vliegen naar Reykjavik, landen om 10:20u
Vrije middag Reykjavik

Dag 2 Reykjavik
Guided Tour naar Golden Circle

Dag 3 Reykjavik
Guided Tour naar Snaefellsness (bezienswaardigheden tour)

Dag 4 Hveradalir
Ochtend naar Blue Lagoon middag naar geothermisch gebied Hveradalir rijden (45 min) en daar wandelen. Vlakbij het dorp, 7 min rijden, is ook een waterval (Reykjafoss).

Dag 5 Vik
Rijden richting Skogafoss, hike trail (boeken of alleen) doen bij Skogafoss Autorit is 1u 15 min. (Je komt dan langs Seljalandsfoss en die redelijk dichtbij de autoweg. We zouden kunnen stoppen en even kijken).

Kirkjubaejarklaustur

vervolgens nog 30 min rijden

Dag 6 Jokulsarlon
Ice cave tour boeken, dat kan om 09:30u al en duurt drie uur ongeveer.

Zeg rond 13:00u vertrekken richting Jokulsarlon. De rit duurt in totaal 2u en 20 min.
Onderweg na een anderhalf uur rijd je langs Svartifoss, daar een tussenstopje maken.

Mogelijkheden:
● Ice cave tour
● Svartifoss
● Skaffafell

Dag 7 Egilsstadir
In vier uur rijd je naar Egilsstadir.
Tijdens deze reis kan je stoppen bij

Kliffen Stokksnes & Vestrahorn (reis 1u 15 min)

Dag 8 Egilsstadir
Mogelijkheden:
● Hengifoss waterval (30 min rijden)
● Stuðlagil Canyon (1u verder rijden, kan ook de volgende ochtend bij vertrek)
● Seyðisfjörður (30 min)

Dag 9 Husavik
Reistijd is drie uur.

● Stuðlagil Canyon 1u rijden hier wandelen
● Myvatn 2u rijden

Vervolgens doorrijden naar Husavik 45 min.

Dag 10 Husavik
Walvissen spotten en Puffins-eiland

Dag 11 Reykavik
Deze dag terug naar hoofdstad voor speling voor de vlucht. Vijf uur reistijd.

Dag 12 Reykavik Amsterdam

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 20:48

Ik kom even binnenvallen met een vraag ... kan je in Ijsland je baggage in de auto laten liggen? We gaan alleen naar Blue Lagoon en the Golden Circle.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 21:30

Guinevere schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag ... kan je in Ijsland je baggage in de auto laten liggen? We gaan alleen naar Blue Lagoon en the Golden Circle.

Ja hoor. Alle bezienswaardigheden liggen vlak naast de weg, dus je hebt er veel zicht op. Daarnaast is er nauwelijks tot geen criminaliteit op IJsland.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 23:45

Super,bedankt! Dat scheelt weer een beetje tijd.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 14:01

Voor degenen die in IJsland zijn geweest. Wat was jouw mooiste belevenis daar?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 14:08

maria500 schreef:
Voor degenen die in IJsland zijn geweest. Wat was jouw mooiste belevenis daar?

Ik kan echt niet kiezen _O- Alles was zo verschrikkelijk mooi en bijzonder.

Maar dan denk ik toch het noorderlicht <3

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 15:06

Ik vond zoveel dingen mooi... Jokulsarlon en Diamond Beach vond ik wel heel indrukwekkend met al die grote ijsschotsen. Maar alle watervallen vond ik ook echt prachtig.

De Hvammsvik Hot springs staan ook wel hoog op het leukste dingen lijstje, echt genoten daar van het heerlijke water.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 18:44

Een ei koken in een geiser. Blijft te grappig. :+

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 21:10

Paardrijden. Die is makkelijk :))

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:34

SdaphneS schreef:
Een ei koken in een geiser. Blijft te grappig. :+

_O-

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:34

Bij welk bedrijf hebben jullie een auto gehuurd en was het een fijn bedrijf?