[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 08:37

Dat is even een verrassende wending! Ik hoop dat jullie in Frankrijk gaan vinden wat jullie zoeken. Blijf je erover schrijven?

JudithO

Berichten: 7121
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 09:35

Ik zal het proberen. Komende twee maanden hebben we geen internet, dus het zal voorlopig even flink rustig blijven hier.

thequeensmum
Berichten: 3607
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:50

Dit had ik niet verwacht. Had echt het idee dat jullie je for ever stekje hadden gevonden, het klonk zo leuk en positief.
Wens jullie alle goeds in Frankrijk en hoop nog eens wat te lezen. Succes

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:33

Oh wat een twist! Die had ik niet zien aankomen. Wel een mooi avontuur geweest. Nu weer op naar het volgende avontuur!

JudithO

Berichten: 7121
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 20:48

Geen forever stek hoor!
Dat basement was echt om te janken. Kon niet wachten om daar weg te gaan! Al was het natuurlijk niet per see de bedoeling dan ook gelijk het land te verlaten ;)

tones

Berichten: 5297
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:51

Wat jammer zo.
Ik hoop dat je blijft schrijven, ik heb er van genoten.
Heel veel succes met alles!

maj0

Berichten: 6637
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:49

Stille mee lezer hier
Ik heb genoten van je verhalen ts jammer dat jullie je for ever home nog niet gevonden hebben.
Ik hoop ook dat je blijft posten.

Nog een vraag wat is er met jullie konijn gebeurd?

JudithO

Berichten: 7121
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 15:28

Ik was al benieuwd of iemand nog zou vragen naar Winny ;)
Zij is in mei al naar een nieuw baasje gegaan. We hadden haar al redelijk snel te koop gezet, omdat ze vanwege meerdere dingen (leeftijd, geen bijzondere kleur, geen dwerg) niet zo populair zou zijn. Voordeel daarvan is dat je alleen echt geïnteresseerden krijgt die reageren. Ik heb eigenlijk maar 1 reactie gehad en daar is ze naartoe gegaan.
Wel erg jammer hoor, want het was echt een ontzettend leuk dier. Zo'n once in a lifetime. En zo leuk om te zien hoe ze opknapte, zelfs na een half jaar waren er nog nieuwe dingen die ze ineens deed.

JudithO

Berichten: 7121
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 20:10

Vandaag is het precies een jaar geleden dat ik naar Canada vertrok.

Ik wil heel graag een uitgebreide update geven over de huidige stand van zaken, maar ik heb nog even geen internet en op de telefoon is niet zo praktisch.

Nog 2,5 week geduld, dan heb ik weer internet en kan ik jullie bijpraten over het hoe en wat.
En nu niet vergeten :')

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:38

Wij wachten geduldig af.

thequeensmum
Berichten: 3607
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:55

Ik ben ontzettend benieuwd

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 07:18

Iets om naar uit te kijken. Ben benieuwd.

Momo94
Berichten: 1131
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:27

Stille meelezer, maar wat een avonturen hebben jullie! Misschien nu niet in Canada, dan maar in Frankrijk!

Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:19

Kom maar weer op met al die verhalen.

xTammyy

Berichten: 4422
Geregistreerd: 20-09-10

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 12:44

Ik heb de afgelopen dagen je topic gelezen TS. Wat heb je een fijne schrijfstijl, ik wacht (on)geduldig ( O:) ) af op een vervolg!
Ontzettend gaaf dat jullie zo je dromen achterna gaan. Veel mensen willen alles tot in de puntjes geregeld hebben voor ze zo’n stap nemen, jullie niet.
Ik ben heel benieuwd waar jullie uiteindelijk eindigen.

JudithO

Berichten: 7121
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-21 17:56

Hierbij dan de beloofde update. Ga er maar even goed voor zitten, hij wordt vast veel langer dan ik nu van tevoren gepland heb, mezelf kennende :')

Het is inmiddels alweer september. Ruim een jaar geleden vertrok ik in mijn dooie eentje naar Canada. Met het doel een nieuw leven te beginnen. Dat hebben we ook gedaan, alleen liep eigenlijk niks zoals gepland.
Half oktober voltooiden wij onze aanvraag voor de PR card, het permanente visum. De verwerktijd zou 6 maanden zijn, maar al gauw kregen we van anderen signalen dat het wel eens langer kon gaan duren dan dat. Hoe is het nu? Weten we al meer, nu bijna 11 maanden na het indienen van de aanvraag?
Daar kan ik heel kort over zijn.
Nee.
Hoever ze zijn in de afhandeling mag Joost weten, geen flauw idee. Er is ook absoluut geen manier om daarachter te komen. Op de website staat wel ergens een indicatie van waar ze nu zijn met afhandelen van de aanvragen, maar daar staat dat ze bij februari 2021 zijn. Onze aanvraag is van oktober 2020. Oftewel die tool klopt niet, of wij vallen onder 'lastige aanvragen'. Waarom dat laatste het geval zou zijn, geen flauw idee.

Een halve maand geleden zijn onze werkvergunningen ook verlopen. Hierbij dus het bewijs dat we een goede keuze hebben gemaakt om Canada al dan niet tijdelijk te verlaten.
We weten nog steeds niet of we wel of niet terug gaan als we een 'ja' krijgen. De vraag is of die er uberhaupt ooit gaat komen, met dit tempo.

Sinds half juli verblijven wij in Frankrijk. Nederland was heel leuk, maar 3 weken echt wel lang genoeg. Niet alleen om het land, maar ook vanwege de sociale verplichtingen die er ineens weer massaal zijn. Zodra mensen horen dat je in het land bent verwachten ze allemaal dat je nog wel even langs komt voor je weer vertrekt. Nou, zo werkt dat dus niet. 3 weken zijn maar heel kort en zeker als daar nog 5 dagen quarantaine in zitten!

Anyway. De afgelopen 2 maanden hebben wij in de Cantal, in de Auvergne gezeten. In het skidorp Le Lioran. Prachtige plek, maar men wat werd het daar (logischerwijs) druk in de vakantieperiode. Het begin en eind van ons verblijf was briljant, want toen was er bijna niemand.
We huurden een studie in een skihotel en dat was echt kommer en kwel. Een soort kamperen binnenshuis, in een studio die dus als rookvrij aangeboden wordt maar waarvan de rest van het gebouw niet rookvrij is en je daardoor nog geregeld in de stank van anderen zat, die gewoon jouw kamer binnendreef door alle gaten en kieren. Want erg goed afgewerkt etc was het ook niet bepaald. Gewoon zo'n soort massaproductieflat. Oh well, we kwamen er voor de omgeving en daar hebben we flink van genoten. We hebben bizar veel gewandeld, wat daar in de omgeving echt heel erg goed kan. We hebben alle temperaturen tussen 8 en 30 overdag gehad. Want op een hoogte van 1200 meter kan het ook in de zomer flink koud zijn, haha! Voordeel van dat soort dagen was dat je bijna niemand tegenkwam buiten. Echt briljant. Er is daar enorm veel natuur, zo ontzettend veel soorten bloemen en vlinders! Nu aan het eind van het seizoen kon je ook overal bosbessen en frambozen plukken op de berghellingen. Heel vervelend natuurlijk :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wat we ook hebben gedaan is paragliden. Dat is een oude hobby van Wilco die hij al jaren weer heel erg graag op wilde pakken. Ikzelf wilde al jaren heel graag eens een tandemvlucht maken. Maar ja, toen bedachten we dat we naar Frankrijk zouden gaan en heeft Wilco me overgehaald om gewoon lekker zelf een cursus te boeken. Dus ik heb dat gewoon maar even gedaan.
Het resultaat was dat ik op dag 3 van de cursus huilend op een berg stond, terwijl de rest er al vanaf gerend was. Ik durfde echt niet, haha. Ik zag alle doemscenario's voor me en vond dat echt geen geschikt plan. Hierdoor had ik met mijn instructrice afgesproken dat ik de volgende dag een tandemvlucht zou doen met de Vlaamse instructeur, om zo alsnog eens te voelen hoe het is. Op dat moment zelf moest ik wel even het scherm overeind zetten boven mijn hoofd, zodat ik wel even zou voelen dat dat ding echt niet zonder mij zou vertrekken en dat ik er echt alle controle over had. Dat gedaan en inderdaad, ik had het scherm echt volledig onder controle.
De volgende ochtend ging ik dan een tandemvlucht doen. Dat was echt heel gaaf! De instructeur liet mij tijdens de vlucht ook gewoon sturen en bepaalde stuuroefeningen doen, zodat ik het echt even kon voelen. Nu wilde ik het wel zelf doen. Dat ging alleen nog even niet, doordat het inmiddels nogal thermisch geworden was en dat is voor een eerste vlucht niet zo grappig. Dus ging ik nog een tandemvlucht doen, deze keer met mijn Franse instructrice. Hobbelig vluchtje was dat!
Die avond was het dan zover, ik ging voor het eerst zelf vliegen! Ik ging als laatste van start, maar ik startte echt super beheerst weg. Tijdens de vlucht was het constant diep ademhalen, en zodra ik geland was moest ik eerst even de spanning eruit huilen haha. Maar jeej, ik had het gedaan!
Helaas was het die week verder niet meer geschikt om te vliegen en dus bleef het bij die ene vlucht.
We hebben eind augustus nog een week gedaan, voornamelijk voor mij omdat ik nog een paar keer wilde vliegen, zodat ik zou voelen of ik het nog steeds eng zou blijven vinden of dat ik er ook van zou kunnen gaan genieten als ik het vaker doe. Die week maakte ik nog 8 vluchten. En ik vind het echt heel leuk! Nog steeds erg spannend, maar dat is ook logisch natuurlijk. In de toekomst ga ik het dus vast nog wel eens doen.


Afbeelding

Gisteren zijn we verhuisd naar de Jura. Niet het gebergte, maar de regio. Qua afstand zitten we nu op een uurtje van het gebergte. We hebben nu een fatsoenlijk huis (vakantiehuis wat voor de winter langere termijn verhuurd wordt) en we zitten aan de rand van een klein dorpje.
Afgelopen nacht vreselijk geslapen, maar goed dat zal vast vanzelf beter worden. Het is hier ook wel behoorlijk toeristisch nog, maar dat zou binnenkort wel beter moeten worden als het weer wat meer herfstig wordt. Het is nu nog 28 graden de hele week dus ja dan krijg je gewoon nog een boel vakantiegangers cadeau!
En we hebben weer internet, wat betekent dat we wat meer research kunnen gaan doen, over of en waar we hier dan willen blijven.
De taal is nog steeds erg lastig, al merk je wel dat je echt al behoorlijk wat opsteekt in 2 maanden tijd. Vooral de paragliden weken waren wat dat betreft erg gunstig, omdat je constant Frans om je heen hoort.

We gaan het meemaken, zelf zijn we er nog totaal niet over uit. Al beviel de Cantal ons eigenlijk wel heel erg goed, maar de gebieden waar we daar in geinteresseerd zijn, zijn zo dun bevolkt dat er bijna niks te koop staat/komt :+

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 20:10

Welkom in frankrijk TS :wave:

JudithO

Berichten: 7121
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-21 20:15

Dank je! Jullie kunnen binnenkort nog wat vragen van ons verwachten ;)
Eerst jullie topic eens doorlezen om onnodige vragen te voorkomen.

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 21:07

Kom maar door met de vragen hoor. En als jullie ooit hier in de buurt zijn zijn jullie uiteraard van harte welkom om langs te komen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 06:14

Gave update! Stoer dat je heb durven paragliden (?) ik zou het echt in mijn boek doen. Ben heel benieuwd naar jullie komende plannen.

JudithO

Berichten: 7121
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 07:35

Bedankt Lizy, we hopen daar graag een keer gebruik van te gaan maken.

Ceetje, paragliden is inderdaad het juiste woord. Zoals je las ging het mij ook niet geheel soepel af maar het was het zo waard!

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 10:06

Oh wow, ik zie dit topic nu terug pas en nu valt mijn euro ( ivm die ontwormingen uit het buitenland ) :)* :D
Ik zat ook nog steeds in Canada met jullie, moest even bijlezen :P

Wat een mooie omgeving daar hé <3 Wel heel erg jammer van de drukte tijdens het toeristenseizoen.

Paragliden... ik word al mottig als ik er ééntje zie :') Knap van je !

JudithO

Berichten: 7121
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 16:19

Hahah, geeft niks ;) We wisselen iets te vaak van woonlocatie.

En ja, de Auvergne, regio Cantal heeft echt wel ons hart gestolen! Wat een prachtig gebied zeg... Zo ontzettend bijzonder en zo anders dan bijvoorbeeld de Alpen of Pyreneeen. Bergtoppen daar zijn soms gewoon echt vlaktes ipv toppen. Zo gaaf, maar dat is echt niet op beeld vast te leggen.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 17:12

Het lijkt een beetje op bepaalde omgevingen in Nieuw-Zeeland zeg ik altijd :D
En ze hebben daar superlekkere kaas. De Cantal dus :9

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 17:37

Pandora2 schreef:
Het lijkt een beetje op bepaalde omgevingen in Nieuw-Zeeland zeg ik altijd :D
En ze hebben daar superlekkere kaas. De Cantal dus :9


En dan nog het liefste de rauwmelkse oude versie. :j