Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miccamaaike

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 20:05

Was even afgehaakt (door eigen vakantie) maar zo te lezen zien jullie prachtige dingen. Wat ontzettend vervelend van de heimwee. Hopelijk trekt dat nog wat meer weg. Ben ook wel benieuwd naar een linkje van je blog!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 20:53

Maris schreef:
Ja hoor, ze hebben mooi weer in Noorwegen ! Wat fijn ! Nou geniet dan maar van die zonsondergang. Hoe groot is de kans op noorderlicht vanavond/nacht ?

Op dit moment kp 6, dus tot ongeveer Stockholm is het mogelijk zichtbaar. Redelijke kans dus!

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 21:12

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 21:14

Yv_ schreef:
Oh, die zijn zeker heel schattig ja!

Ik heb vannacht (na een helse rit van 12 rij-uren -> regen, storm, regen, regen, ongelukken, ongelukken, files :roll: ) weer héérlijk in mijn eigen bedje geslapen! Om half 8 stond er iemand in onze boot-kamer om te zeggen dat we er waren (iets met wakker geworden en vervolgens weer in slaap gevallen :=), 10 min later zaten we in de auto en rond 8u gingen we op pad. Ik stapte uiteindelijk rond 23.00u de voordeur door. Nou hadden we wel nog even een stopje gemaakt bij de DM Drogist in Duitsland en zijn we bij Utrecht nog sushi gaan eten, zonder dat was het wel een uur of 2 eerder geweest. Wát een lange reis was het! Vooral omdat het zo tegenzat door het slechte weer en de vele files en opstoppingen. Heenweg konden we echt overal zo doorgassen! Hoop dat het bij jullie over een krappe 2 weekjes een stuk vlotter gaat, Yvje86!

Ik blijf iig nog lekker de foto's kijken het topic volgen. Benieuwd wat je allemaal nog gaat doen!
Hopelijk komt het goed met de tweede walvissafari, dat die weg doorgaat!

Omg... wij komen ook aan in frederikshaven en willen ook in 1x door naar huis rijden.
Nu moeten wij naar Zeeland maar op de heenweg naar de boot was het al verschrikkelijk met files rondom Bremen en Hamburg.

Maar blij dat je heel thuis bent aangekomen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 21:17

Maris schreef:
Hoe is het in Bleik ? Beter huisje ?

Ik ga nu mijn verhalen typen.... :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:44

yvje86 schreef:
Yv_ schreef:
Oh, die zijn zeker heel schattig ja!

Ik heb vannacht (na een helse rit van 12 rij-uren -> regen, storm, regen, regen, ongelukken, ongelukken, files :roll: ) weer héérlijk in mijn eigen bedje geslapen! Om half 8 stond er iemand in onze boot-kamer om te zeggen dat we er waren (iets met wakker geworden en vervolgens weer in slaap gevallen :=), 10 min later zaten we in de auto en rond 8u gingen we op pad. Ik stapte uiteindelijk rond 23.00u de voordeur door. Nou hadden we wel nog even een stopje gemaakt bij de DM Drogist in Duitsland en zijn we bij Utrecht nog sushi gaan eten, zonder dat was het wel een uur of 2 eerder geweest. Wát een lange reis was het! Vooral omdat het zo tegenzat door het slechte weer en de vele files en opstoppingen. Heenweg konden we echt overal zo doorgassen! Hoop dat het bij jullie over een krappe 2 weekjes een stuk vlotter gaat, Yvje86!

Ik blijf iig nog lekker de foto's kijken het topic volgen. Benieuwd wat je allemaal nog gaat doen!
Hopelijk komt het goed met de tweede walvissafari, dat die weg doorgaat!

Omg... wij komen ook aan in frederikshaven en willen ook in 1x door naar huis rijden.
Nu moeten wij naar Zeeland maar op de heenweg naar de boot was het al verschrikkelijk met files rondom Bremen en Hamburg.

Maar blij dat je heel thuis bent aangekomen.

Bij Hamburg moet je de Elbe tunnel ontwijken, dus rechts langs Hamburg af. Dat scheelt heel veel file en zo!

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:51

Oooh TS, je update... Zo benieuwd naar de foto's!! <3

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 22:36

Jaaa noorderlicht! Maar zo lastig te fotograferen zeg.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 08:41

Er wordt veel aan de weg gewerkt in Duitsland. Voelde voor mijn met de regen die wij hadden in de nacht net een kermisattractie.

Wij hadden er 8 uur op gedaan van gennaa naar den helder.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 09:32

Quir schreef:
[
Bij Hamburg moet je de Elbe tunnel ontwijken, dus rechts langs Hamburg af. Dat scheelt heel veel file en zo!

Volgens mij hebben wij toen ( tig jaren geleden ) idd een pontje genomen om de Elbe over te steken. En daarna ergens geslapen in Duitsland omdat wij toen ook mega slecht weer hadden in Denemarken.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 09:37

yvje86 schreef:
Jaaa noorderlicht! Maar zo lastig te fotograferen zeg.

Jammer dat ik dit nu pas lees, had je wel tips kunnen geven. Met de juiste apparatuur en hulpmiddelen is het namelijk allesbehalve lastig.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 12:00

Jayy, Noorderlicht!! Gaaf he!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 12:07

Hoe mooi kan een land zijn, nou "gewoon" zo mooi !
Wat een mooie foto's ! En wat fijn die blauwe luchten. Die weerspiegelingen in het water, die stroomversnellingen ( dit zijn toch geen beekjes meer !), de rode en gele huizen, de bruggen en dan ook nog het noorderlicht......

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:28

Ik vond die huisjes echt verschrikkelijk :'). Zo armoedig, zoveel in slechte staat gezien, niet helemaal mijn ding haha. Geef mij maar een rasechte blokhut (a la Canada zeg maar) of gewoon stenen huizen :j.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 14:40

Dat snap ik opzich wel yv.
Maar komend voorjaar willen we zelf een vakantiewoning starten en is het nu ook heel goed om ideeën op te doen over wat wel en niet praktisch is. Zo hebben we nu een lijstje met dingen die we tegenkomen waar we zelf totaal niet over hadden nagedacht.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 14:46

In Scandinavie ook of gewoon NL?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 15:20

Nee in Nederland gewoon hoor.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 15:22

yvje86 schreef:
Nee in Nederland gewoon hoor.

He, jammer ;)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 15:30

Haha, ik ben nog niet zó erg gek op het land dat ik dat in Noowegen zou willen :=

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 15:32

yvje86 schreef:
Haha, ik ben nog niet zó erg gek op het land dat ik dat in Noowegen zou willen :=

Hoe kan dat nou ?! :+ ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 15:36

Wel heel leuk idee voor een onderneming!

Ik snap je heel goed, heb denk ik een beetje hetzelfde.. ondanks dat ik het een práchtig land vond, vond ik het ook een saai land. Omdat het zo groot is, is er ook veel van hetzelfde. En alles was gewoon gelijk zo lang rijden omdat je zo langzaam op de wegen gaat en daardoor was 90 km verderop ook gelijk een hele onderneming. Of alleen de berg af om naar de supermarkt te gaan: duurde al 20 min. De "klik" ofzo was er gewoon niet. Teveel "maar" om er verliefd op te worden voor mij denk ik?

Hoe ik er nu over denk ga ik liever voor een derde keer naar IJsland dan naar de Lofoten. Maar wie weet, als de indrukken wat meer gezakt zijn.. maar eerst sowieso volgend jaar een zonvakantie _O-.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 15-09-17 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 15:38

Is IJsland gemakkelijk qua wegen etc ?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 15:45

IJsland heeft maar 1 weg: de ringweg _O- _O-. Nee grapje, dat is de hoofdweg die rond het eiland gaat, maar uiteraad zijn er ook andere wegen. De kwaliteit van de wegen in Noorwegen zijn (over het algemeen genomen, rotte appels heb je natuurlijk overal) beduidend beter.

Wij deden toen een rondreis met elke nacht een ander huisje en dat in combinatie met een actieve vakantie, slechte wegen, vroeg op en laat naar bed (vaak Noorderlicht!!) heeft me echt vermoeid. Maar zou het zo nog een keer doen hoor! Alleen dan iets rustiger aan met de huisjes en her en der gewoon 2 nachtjes inlassen ipv 1. Op dat land ben ik wel verliefd geraakt zeg maar. De eerste keer dat ik er was al, moest en zou nog een keer teruggaan haha.

Wat heel erg opviel, was dat een activiteit in Noorwegen gewoon een heke dag kost (Trolltunga was in totaal 24km hike en zijn we in totaal 10uur geweest en dan nog 2 uur heenrijden en 2 uur terug, 90 km, Kjerag (10km totaal) heeft ons een uur of 6 gekost maar was 3 uur heen en 3 uur terugrijden en Gaustatoppen (ook 10km hike) was een uur of 5 maar ook 2 uur heen en 2 uur terug). In IJsland waren de beklimmingen ook wel zwaar, maar bij lange na geen 5km enkel. Denk 1 a 2 km ofzo. Natuurlijk zijn er ook dingen die geen tijd kosten, zoals een wandeling om het huisje of een boottochtje oid, maar wij wilden wel deze natuurprachtjes meepikken.

Dat heb ik helaas dus nog niet met Noorwegen, ondanks dat ik echt wel heb genoten en prachtige dingen heb gezien en gedaan. Misschien gaat het over een paar jaar wel weer kriebelen :D.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 16:38

Ik zou er zo gaan wonen of een vakantie huisje willen, heb zelf die klik absoluut wel met Noorwegen :j . Maar meer nog omdat ik me er heel erg thuis en op mijn gemak voelde dan de natuur ( die natuurlijk geweldig is, daar niet van).
Zou het zeker niet erg vinden als mijn zoon besluit zijn master daar te doen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 19:02

Weet je al of de walvissafari morgen wel doorgaat ? En hebben jullie daar tijd voor ( want morgen gaan jullie toch weer naar het volgende adres ) ?