Nog meer Zweden fans?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:24

Ik meld me ook :)

Wij wonen in Zweden, Dalarna (vlakbij Vansbro) :) "Al" ruim 2 maanden ;)
Voor iedereen was het meteen gewend.. na 30 jaar leven in NL zijn we eindelijk thuis...

anoukwendy

Re: Nog meer Zweden fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:38

bucha, rianne (riannezweeds) woont ook in dalarna, toevallig haha.

quir, waar willen jullie heen?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:43

idinn schreef:
Wat voor werk/studie doen de Nederlanders in Zweden eigenlijk? Of is de planning? :+

Ik twijfel om te stoppen met mijn studie. Maar wil nog steeds heel graag uiteindelijk (hoe eerder hoe beter) naar Zweden verhuizen. Maar nu dus beetje het dilemma wat ik dan nu best kan gaan doen..

Het enige wat ik daarover kan zeggen is, als het mogelijk is, maak je studie eerst af. Het is echt heel zwaar om direct een studie in het hoger onderwijs in een andere taal te volgen (ik had al een taalcursus Zweeds hier gedaan).
Wanneer je dat hebt afgerond, gewoon gaan! Ik heb eerst een grote rondreis gemaakt in Zweden om me een beetje te oriënteren waar ergens ik ongeveer zou willen wonen en daarna ben ik eens op de emigratiebeurs langsgegaan (ergens in februari, omgeving utrecht) Daar hebben ze altijd een groot scandinaviëdeel. Daar heel veel gepraat met mensen en contacten op gedaan. Lid geworden van facebookpagina's als emigreren naar Zweden haalde ik ook veel informatie van.

Zorg gewoon dat je je een beetje voorbereid, zodra je de taal maar al een klein beetje spreekt zijn ze vaak heel vriendelijk en gevleid dat je de taal probeert te leren. (enig nadeel: ze verbeteren je nooit als je iets fout zegt :+ ) Het is er een beetje bureaucratisch af en toe wat betreft dingen die je moet regelen, kastje naar de muur e.d. Maar dat komt uiteindelijk allemaal weer in orde

Ik doe trouwens ook een opleiding in de zorg =)

@ Bucha, dat thuiskomen gevoel had ik nu ook direct ^^

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:45

Ik heb gewoond in Värmland (vlakbij hagfors, mijn ouders wonen er nog steeds).

Nu is het nog een beetje afhankelijk waar vriend aan t werk kan komen, maar in ieder geval meer in het zuiden, växjö/tingsryd of meer richting Stockholm. Gaan we nu in ieder geval samen uitzoeken waar we samen het liefst heen willen.

Heeft hier trouwens iemand goede ervaringen met een goede cursus Zweeds?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:18

Anoukwendy en fangio, ik heb biologie&medisch laboratoriumonderzoek gedaan en toen toch nog de overstap naar diergeneeskunde. Dit jaar rond ik mijn bachelor af (doe nu nog 2 vakken) en zit ik bijna volledig in de 1e master. Het valt mij alleen heel erg tegen. En kan financieel geen studievertraging meer oplopen, dus twijfel om door te doen. Het zal ook afhangen van de examens in januari, maar op moment zie ik het niet meer zitten nog zo aan te modderen :+

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:47

@ Idinn, maar dan heb je dus al een diploma? Ik weet niet of je nog een vriend of paard oid hebt waar je rekening mee moet houden, maar in dat geval zou ik zeggen, begin je te oriënteren ^^

@ Quir, ik heb de cursus van studieplan gebruikt en die was wel okay. Heb geen ervaring met andere cursussen, dus een beetje lastig te vergelijken, maar ik vond m redelijk volledig. Er zaten cd's bij om je uitspraak e.d. te oefenen en, waarom ik hem had aangeschaft, hij is goedkoop! Er zijn dus wel geen leraren bij of lessen ofzo, het is echt zelfstandig, maar mij beviel dat wel. Ik woonde ook nogal in een uithoek en lessen bij andere aanbieders waren vaak in het midden van het land/randstad, dus dat was al sowieso niet echt een optie voor mij.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:13

Quir schreef:
Ik heb gewoond in Värmland (vlakbij hagfors, mijn ouders wonen er nog steeds).

Nu is het nog een beetje afhankelijk waar vriend aan t werk kan komen, maar in ieder geval meer in het zuiden, växjö/tingsryd of meer richting Stockholm. Gaan we nu in ieder geval samen uitzoeken waar we samen het liefst heen willen.

Heeft hier trouwens iemand goede ervaringen met een goede cursus Zweeds?

Ikke, mijn Zweeds volg ik op de Volksuniversiteit mooie prijs voor goede lessen :j

wij zijn van plan om een huis te gaan bouwen in de loop van 2015 begin* 2016, ligt er aan of ik een goede baan kan vinden

Mijn verloofde werkt in Göteborg, dus gaan wel proberen in de buurt een plek te vinden. Autorijbewijs is wel een pré als je er gaat wonen, in de grote steden genoeg OV maar er buiten niet zo veel :P

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 07:29

Quir, ik woon 45 km van växjö af ongeveer! Leuk als je zo dichtbij zou wonen :)
Heb je een eigen paard?

En idinn, ik denk inderdaad ook dat het beter is om eerst je studie in nederland af te maken, ik zag dat je al 'ouder' bent maar dan kom je wasrschijnlijk in de komvux ofzo en zit je bij heel veel andere buitenlanders die heel slecht zweeds spreken. Mn moeder heeft dit gedaan, voor haar was het puur de taal leren maar het ging veel te langzaam voor haar.

Mijn moeder heeft studieplan hier ook liggen, niet veel aan gedaan omdat ze hier nasr de sfi ging om de taal te leren.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:15

Quir, wat is jouw ervaring met het aanbod in werk in de zorg voor niet-Zweden? Wat voor type banen zijn er beschikbaar?

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:09

Imre: hier in het noorden is er een behoorlijk tekort aan verpleegkundigen en bijvoorbeeld biochemische laboranten. Ook voor verzorgende (thuiszorg) is er volop werk.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:53

Imre schreef:
Quir, wat is jouw ervaring met het aanbod in werk in de zorg voor niet-Zweden? Wat voor type banen zijn er beschikbaar?

We hebben eigenlijk vooral gekeken naar wat voor ons van toepassing is. Zo is er heel erg veel vraag naar artsen en röntgen laboranten. Verder ook verpleegkundige.

Wel is belangrijk dat je Zweeds niveau A of B haalt. Ofwel het niveau van de gemiddelde Zweed. Vandaar dat we op zoek zijn naar cursussen die de eerste stap zetten. Ik kan al een aardig eindje Zweeds, maar vriend nog niet.

Overigens is de SFI echt waardeloos (waar ik heen ging dan). Niveau en tempo is erg laag en je zit bij niet westerse, die dus naar de SFI moeten om de uitkering te behouden en niet daar zitten om Zweeds te willen leren (enkele uitzonderingen).

Verder moet het diploma wel echt geldig zijn daar. Mijn diploma wordt nog even lastig. In mijn vakgebied heb je vier richtingen, in Nederland zitten deze in één opleiding. In Zweden zijn dit vier aparte universitaire opleidingen. Wat uiteindelijk wel weer een groot voordeel geeft, maar het legaliseren wordt even wat lastiger.

Maar ik wil daar niet naar toe om een gewoon werken en wonen leventje te leiden. Het werken is een op stap naar Zweden, maar het doel is echt en eigen (paarden)bedrijf.

Welke richting in de zorg zit je? Bij Placement kunnen ze je ook goed op weg helpen. Wel in het oog houden dat je echt gaat doen wat je zelf wilt, niet zomaar over laten halen.

In januari hebben ze de Scandinavië dagen, misschien ook leuk om heen te gaan! 21 november is er ook een bijeenkomst, maar dat is echt voor artsen bedoeld. :)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:08

SFI hangt heel erg af van waar je zit en welke groep. Vrienden van mij deden het ook en die hadden wel een leuke groep die goed vooruit ging, maar andere hadden inderdaad zo'n groep die daar alleen maar zat om in Zweden te kunnen zijn maar eigenlijk geen moeite wou doen en dan leer je nauwelijks iets.
Moet wel zeggen dat als je je motivatie laat zien aan de leraren dat er nog wel wat aan kan gebeuren, zo kon zij uiteindelijk naar de groep van m'n andere vrienden verhuizen, omdat ze ook wel zagen dat ze daar niet op haar plaats zat. Ook pik je als gemiddelde Nederlander het Zweeds ook best snel op, in tegenstelling tot iemand die uit een land met een andere basistaal komt.

Ik doe zelf HBO-V (en daar de opleiding tot sjuksköterska) en daar kan je echt op veel plekken mee aan de slag. Ook als 'buitenlander' zijnde, want ik kreeg op m'n stageplek ook al het aanbod om daar te komen werken als ik klaar was.

Scandinaviëdagen: http://www.scandinaviedag.nl/
Emigratiebeurs: http://www.emigratiebeurs.nl/ (hier zijn ook altijd gratis kaarten voor te verkrijgen als je je abboneert op de mailinglist)

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:29

wij zijn een keer in houten geweest naar zo'n beurs.

mn moeder vond de sfi in het begin ook te langzaam gaan op c niveau, later deed ze d en dat was een stuk leuker en ging sneller. nu doet ze dus dat komvux.
ik deed in het begin språkintroduktion maar vond dit ook te langzaam gaan, ik zit nu op een wat hoger niveau en mn zweeds is een stuk voorruit gegaan waardoor ik nu dus ook lessen gewoon op het gymnasiet niveau volg.
het gymnasiet is tot je 19e dus ik hoop dat ik dat volgend jaar wel kan doen, anders moet ik naar de komvux maar ik wil gewoon tussen leeftijd genootjes, al zijn die dan 16 want ik kom in de eerste zegmaar, maar dat is altijd beter als tussen 40 jarige haha.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:48

Ja, dat is de emigratiebeurs, daar was ik toen ook heen gegaan. Had eerlijk gezegd nog niet van de scandienaviëdagen gehoord, dus weer wat geleerd. Misschien wel eens leuk om heen te gaan als ik niet moet werken dat weekend ^^

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 15:39

Is er hier iemand wel eens in ullared gekås geweest? Ik ga morgen misschien heen maar ben wel benieuwd wat jullie ervan vonden :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:18

anoukwendy schreef:
Is er hier iemand wel eens in ullared gekås geweest? Ik ga morgen misschien heen maar ben wel benieuwd wat jullie ervan vonden :)

Ik wens je vast sterkte! Dagen in het weekend zijn altijd vreselijk druk.

Ik ben er heel vaak geweest en vind het ontzettend leuk. Je hebt er veel spullen voor prijzen die fors lager liggen dan in andere winkels. Afdeling paardensport wordt steeds groter.

Edit: Zie nu dat ik met jou al pb-contact heb gehad hierover.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:30

Gekås <3

Awesome winkel, maar ga niet in het weekend :') Een keer gedaan maar nooit meer :')
Ze hebben er volgens mij alles wat je je maar kan bedenken tegen heeeeele mooie prijzen. Kwaliteit is ook best goed (van de dingen die ik daar gekocht heb toch iig).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:43

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:58

Haha jaa gabyfedde we hebben idd wel eens contact erover gehad :)
Hmm ben benieuwd haha.

Medelsvår is m1/m2 :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:59

Super, bedankt!

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:29

Tussen kerst en oud en nieuw in Stockholm met vriendin samen.... Toevallig hier nog mensen die in Stockholm wonen? Daarna gaan we met oud en nieuw naar Oslo en nog paar dagen, tot 5 januari.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:17

Gefeliciteerd Anoukwendy ^^

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:18

Grattis! *\o/*

Klinkt goed Tenerife :) Stockholm is uiteraard heel tof maar Oslo is ook erg leuk.

Nog 2 weekjes en dan weer een paar daagjes terug <3

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:23

Stockholm nooit geweest, Oslo wel in zo een Erasmus studentenhuis. Nu jammer dat ik er niemand meer ken, zou graag met wat jonge lui voor oud en nieuw daar kunnen stappen enzo.... Beetje gezelligheid, ook met kerst in Stockholm. Maarja maar is ff kijken..

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 07:08

Haha dankjulliewel :)

Ik ben inderdaad ook nooit in stokholm geweest dus geen idee hoe het is