Ik zit op een appartementje en krijg het internet daar nevernooitniet aan de praat (*computerkluns*) maar ik zal ze er zaterdag zo snel mogelijk opzwieren
Hoop trouwens zo hard dat we die Amerikaanse kwallen nu eens gaan vangen, ben er nu toch wel nieuwsgierig naar!
Invasieve exoten. In andere landen oa verantwoordelijk voor instorting ansjovis-kwekerij. Dus zijn ze bezig hier in kaart te brengen waar ze exact voorkomen en of en hoeveel schade ze al veroorzaakt hebben.
De 18de deden we drie stations richting Frankrijk. Speciale opdracht was de zoektocht naar de Amerikaanse ribkwal, om in kaart te brengen hoe invasief hij hier al is. Het heeft een paar viscampagnes geduurd, maar vandaag hadden we prijs, heel veel kwallen Naast kwallen nog wat andere beestjes gevangen natuurlijk.
De koornaarvis (herkenbaar aan de zilveren zijlijn)
En toen vingen we een sepia (zeekat)!!! Hun skeletten kan je vaak op het strand vinden (ovaalvormig, wit en plat). Deze was een heel klein beetje boos dus begon meteen inkt rond te spuiten
Zo ziet hij eruit als hij niet in een inktwolk verstopt zit
De "spookkwal" (amerikaanse ribkwal) eindelijk te pakken! Amerikaanse links, onze eigen zeedruif rechts.
Nog eens de Amerikaanse ribkwallen, in water dan. Alle streepjes die je ziet zijn oa cilia, haartjes waarmee ze zichzelf kunnen bewegen (bv als er een vijand aankomt zwemmen ze naar beneden, of naar voedsel toe). We deden elk kwalletje apart in een buisje met ethanol voor genetisch onderzoek, en dan nog een berg kwallen in potten met zeewater die levend meegingen naar het labo.
En toen zat de dag er alweer op! Afgesloten met avondeten @ the beach in het gezelschap van de meeuwen die een frietje kwamen pikken
Awesome , wil bijna eens mee zeg . Die zeekat en schol zijn tof !
Ik heb precies t zelfde zou t ergens ook wel heel gaaf vinden om eens mee te gaan
Mijn eerste keer dat ik een levende sepia zie. Vind die kleur verliezende vis ook bizar. ik vraag me dan af zou je die dan nog kunnen eten, als t zomaar kleur verliest.
Solleke_Noah
Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-14 09:12
dammie: die was ook best boos
nathalietjeB en takkiemuis: moest je eens de kans krijgen, zeker doen! Is echt een once-in-a-lifetime ervaring vind het ook altijd zo rustgevend al dat blauw rond je
Veel vis verliest wel snel kleur, in het africamuseum (onderzoek op Afrikaanse vissen) moesten we daarom ook de vissen eerst fotograferen en dan pas op ethanol zetten. Tegen dat de vissen in België aankomen zijn ze vaak hun kleur al kwijt en dat maakt de determinatie moeilijker.
Vandaag was er iets speciaals mee aan boord, voor een onderzoek naar de overleving van teruggeworpen vis! Binnenkort moet je volgens de Belgische wet alle vis die je vangt, maar dat eigenlijk niet het soort vis is waar je op vist, meenemen aan boord. Zo is je boot sneller vol en moet je sneller terug naar wal zonder eigenlijk veel van "jouw" vis. Bedoeling is zo de vissers te dwingen om gerichter te vissen op "hun" vis, en niet teveel nevenschade hebben aan andere vissoorten die toch niet opgegeten worden. Maar misschien is het wel beter om die vis meteen terug te gooien (die je toch niet opeet), als blijkt dat hun overleving na vangst en teruggooien gewoon prima is!
De vissen gaan dus in deze bakken (met doorstroom van water zodat de stresshormonen niet in het water blijven hangen) en dan wordt hun overleving bepaald. Is die goed, dan is het misschien wijs voor de vissersboten om de vis die je per ongeluk mee vangt gewoon meteen terug overboord te zetten.
Nog een tof bovenaanzicht van het achterdek, daar zijn wij vooral aan het werk
En de CTD aan het werk! Hier nemen we een waterstaal mee en bepalen daar de chlorofyll a in.
We vingen vrijdag een paar kleine rode ponen, super leuke visjes! Op hun vinnen hebben ze een prachtig blauw patroon waaraan ze te herkennen zijn! (grauwe poon heeft dit niet)
Ook vingen we een ansjovis Lijkt een doorsnee zilveren visje, tot je z'n mond opendoet, ansjovis heeft een super grote mond Zo zijn ze te herkennen trouwens
Nog wat sfeerplaatjes... we hadden weer sjans met een kalme zee en prachtig weer, heerlijk om dan te relaxen aan dek
Er waren ook de 2de dag super veel kwallen, zoals deze grote kompaskwal!
Ook vingen we nog een super coole hooiwagenkrab een wat grotere deze keer op 'land' toch wel onhandige beestjes, dan plakken hun lange pootjes aan elkaar en zijn ze helemaal hulpeloos (itt tot de zwemkrabben die super snel wegscharrelen)
Toen we terug naar de haven gingen kwamen we onderweg nog een mooie 2-master tegen, prachtig zicht!
Ja gek he tussen de vissen , zou een overwinning zijn maar de gedachte al Ik ben zo blij dat je foto's niet ruiken
Solleke_Noah
Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-14 13:02
Neusknijpertje?
Ik ruik het niet (meer), je hebt natuurlijk ook een frisse zeewind, maar binnen het labo aan boord zal het best wel stinken. Lang leve neusverkoudheden
Thanks, het is er ook prachtig Zou eigenlijk mijn goede camera eens moeten meeslepen maar ben bang dat die kapot gaat van het zeewater
NathalietjeB
Geplaatst: 22-09-14 20:01
wat een aparte krab worden dit nou die krabben die je altijd ziet bij deathliest catch? solleke hoe zou je met zoiets een keer mee kunnen varen om te kijken? t lijkt mij echt super interessant om eens mee te varen met zoiets