Wonen in Ierland: Werken op point-to-point stal!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Re: Wonen in Ierland: Werken op point-to-point stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 23:03

Gerlindie nog niet helaas :( Moet het morgen maar eens aan mijn baas vragen...

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:10

Wat super leuk dat je daar blijft! heerlijk! geniet er van :D

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:24

Super dat het je zo bevalt. Wel jammer van je relatie natuurlijk. Dat soort dingen zijn nooit leuk, ook al is het misschien het beste.

Dat kasteel ziet er gaaf uit. Ik ben daar ook nooit geweest. Dublin moet je doen als je de gelegenheid hebt. Er is genoeg te zien en het is gewoon een gezellige stad voor een weekendje. Misschien is Irish National Stud ook wel leuk voor je om te zien. Dat vond ik ook erg vermakelijk.

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:40

Galway is ook een aanrader! Super leuke stad en je kan er heeeerlijk shoppen :j
ben jarenlang in ierland gekomen dus ik weet waar ik over praat :')

Edit: als je ooit in co. Galway terecht komt nabij Clifden en de oude mijnen, is er ook nog een prachtig kasteel.. Nu in gebruik als hotel maar ontzettend imponerend! Ballynahinch Castle. Zeker een aanrader.
Wij hadden daar vlakbij een huis en de vriend van m'n ma werkte daar als visgids! Lekker zelf zalm vangen en 's-avonds zelf eten... Hmmmm :)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 20:13

Thnx guys!

Galway heb ik inderdaad ook veel over gehoord, en alleen maar goed, omgeving schijnt prachtig te zijn :)

Zo... Vandaag weer zand gehapt... Was mijn eigen schuld, niet genoeg been geven na een sprongetje, en paard dacht leuk ik ga bokken :') Was overigens met 1 van de hunters, niet van de racepaarden. Al had ik de HELE dag al het gevoel dat ik er af ging vallen (wat dus uiteindelijk zo was), en alle paarden gedroegen zich daar dan ook naar (Willie voelde ik de spanning op de renbaan, dat hij wilde gaan bokken, Minx begon te steigeren toen we langs een weiland met paarden liepen en Bart was vreselijk gestresst doordat anderen aan het springen waren)...

Maar goed, daarna weer erop geklommen en flink wat cross sprongen gedaan dus ik was weer blij :D

Heb overigens nog niet echt op PB's geantwoord oid, helemaal geen tijd voor gehad, sorry daarvoor!! Hoop zondag even tijd te hebben om alles wat ik nog niet heb beantwoord door te spitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:16

Stef wat een gaaf kasteel!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 07:33

Ja echt he!! Het is ook zo ontzettend machtig om te zien, staat op een enorme berg (voor NL maatstaven dan :+ ) en als je dan aan komt rijden ziet het er echt waaaaanzinnig uit!!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 07:52

Pff ik wil ook :P In september komen we weer voor een paar weken naar ierland :j

Heb je al een besluit genomen wat betreft je paardje? En weet je ook al wat het kosten gaat? Ben eigenlijk wel benieuwd :j

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 08:03

Ohh leuk!! Waar ga je deze keer heen? :)

Ja nog niet echt eigenlijk... Heb moeders er nog niet over gesproken.. Heb nu nog steeds drie opties, verkoop (heb iemand die erg geïnteresseerd is ook al staat hij helemaal nog niet te koop of iets), hierheen halen wat ongeveer 1200,- gaat kosten (oeps...), maar voor nu staat hij goed bij mijn bijrijdster en zij is super happy met hem!

Zit vooral heel erg met het geld van hierheen halen en de stress van hem... Hij kan nogal gevoelig reageren op verandering, en dit is toch wel een hele grote... Hij is overigens wel redelijk gewend aan lange trailerritten (zijn al eens met zn tweeën naar België verhuisd), maar dit is toch wel even iets langer dan dat... Plus ik zit met het feit dat ik heel gaag weer actief wedstrijden wil starten en dergelijke, iets dat opzich mogelijk is met hem, maar hij heeft een kleine bemerking waardoor ik niet meer dan ong. M2/Z1 niveau dressuur van hem kan vragen, de vraag is hoe goed hij springen/cross aan zal kunnen dan, gezien vooral korte draaien hem opbreken. Plus van verkoop is dan ook dat ik een jong dier zou kunnen kopen, en weer kan gaan opleiden (wat mijn absolute passie is)... Maar goed, we hebben het nog steeds over mijn maatje, mijn allerbeste vriendje, die ik vanaf dat hij uit de baarmoeder komt zo'n beetje ken en voor mij ook het eerste paard is die ik niet alleen zelf heb ingereden maar ook nog eens verder heb opgeleid tot het veelzijdige paard dat hij nu is (waar ik stiekem ontzettend trots op ben)...

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:47

Ik heb geen idee wat je stallingskosten daar en in Ierland zijn, maar ik denk dat je de transportkosten er wel uit haalt op den duur..

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 23:16

Oh ja die haal ik er absoluut uit, dat is het probleem ook niet, het is alleen wel een erg groot bedrag in 1 keer...

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 23:31

Ik denk Stef, heel eerlijk, dat je echt spijt gaat krijgen als je Maan verkoopt. Je bent zo blij dat je hem weer terug hebt, heb je volgens mij vaak horen zeggen dat hem verkopen een hele grote fout hebt. Ik weet natuurlijk niet hoe je financiën in elkaar steken, 1200 euro is een hoop geld, maar het scheelt dat je wel betaald krijgt en weinig kosten hebt, dus in enkele maanden vast bij elkaar. Over het laten wennen zou ik me geen zorgen maken, ik denk dat Maan daar net zo zou genieten als jij, springen vindt ie zo leuk!
Komt misschien even heel rechtstreeks en direct over, maar bedoel het echt goed :)

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 00:20

madelief88 schreef:
Ik denk Stef, heel eerlijk, dat je echt spijt gaat krijgen als je Maan verkoopt. Je bent zo blij dat je hem weer terug hebt, heb je volgens mij vaak horen zeggen dat hem verkopen een hele grote fout hebt. Ik weet natuurlijk niet hoe je financiën in elkaar steken, 1200 euro is een hoop geld, maar het scheelt dat je wel betaald krijgt en weinig kosten hebt, dus in enkele maanden vast bij elkaar. Over het laten wennen zou ik me geen zorgen maken, ik denk dat Maan daar net zo zou genieten als jij, springen vindt ie zo leuk!
Komt misschien even heel rechtstreeks en direct over, maar bedoel het echt goed :)

Ik denk hetzelfde als jij.. En ik snap dat 1200 euro een hoop geld is, een hele hoop geld. Denk er gewoon nog even over na, ik denk ook dat je spijt gaat krijgen, maar jij weet het beste hoe je er over denkt natuurlijk.
Moet een vreselijk moeilijke keuze voor je zijn.. Ik geloof wel dat Maan kan wennen, maar je zal hem wel de tijd moeten geven natuurlijk. En zeker als het in de planning ligt om lange tijd (voor altijd?) te blijven, dan gaat hij het redden hoor. Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat hij er is en na 2-3 maanden weer terug moet, dat is ook sneu voor hem (en overigens voor jou ook niet te betalen gok ik)..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 07:14

Als ik TS haar verhaal lees lijkt het mij juist heel logisch het dier te verkopen....
Buiten het dure transport verhaal zie ik ook wel andere redenen. TS geeft duidelijk aan te willen springen/crossen/en hoger (geen B of L) dressuur te willen rijden, en haar paard is daar (wat ik uit het verhaal haal) niet geschikt voor.

Ik zal eerlijk zeggen dat ik zelfs erover heb gedacht om voor mijn hond een andere plek te zoeken i.p.v. de stress van het vervoer naar Ierland.. Mijn hond is ook enorm gevoelig en kan slecht tegen verandering.. Hier uiteindelijk besloten om het niet te doen, maar ik bedoel maar te zeggen, onderschat die reis echt niet... Je gaat van hoek van holland naar Harwich, dat is al 8 uur varen. Dan rijd je dwars door Engeland naar Holyhead, ook weer 7 uur rijden. Dan heb je daar de ferry naar Dublin die doet er zo'n 5 uur over. En dan van Dublin naar (TS haar geval) Thurles (ook nog een dikke 2/3 uur rijden). Het is niet voor niks dat internationale Ierse ruiters zelden IN Ierland zelf nog zitten.. Die huren vaak een stallencomplex (of iig een deel) aan deze kant van de zee.

ALs ik alles bij elkaar op tel kan ik me de overweging heel goed voorstellen... Maar misschien kun je je paardje eerst een jaar verleasen? BV aan je bijrijdster?? Als het niet werkt kun je hem altijd nog over laten komen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 08:37

Maar wie zegt dat ze met de boot moet? Je zou hem ook over kunnen vliegen. Stuk korter en vaak een stuk rustiger

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 08:39

Bralindy schreef:
Maar wie zegt dat ze met de boot moet? Je zou hem ook over kunnen vliegen. Stuk korter en vaak een stuk rustiger

Als je het over een geldboom hebt.. Weet je hoe duur dat is?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 09:02

Er wordt bijna niet met paarden op Ierland gevlogen... En wat bijna niet gebeurd is poepie duur als je het al geregeld krijgt.. Is gewoon geen optie voor TS

Bralindy schreef:

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 09:13

Tsja, als we op logica paarden zouden houden... Kan beter iedereen (behalve de pro's) hun paard verkopen.
Ik heb ook nergens in mijn post gezegd dat het logisch is om Maan die kant op te halen, ik heb het over gevoel. Wat Stef ermee doet moet ze uiteraard zelf weten, maar voor ze vertrok heb ik anderhalf jaar bij haar op stal gestaan en ik weet hoe blij ze was dat ze hem weer terug had.

En over de reis, ik heb zelf een PRE, de reis uit Spanje is ook niet comfortabel, maar gelukkig is het in principe maar eenmalig.
Laatst bijgewerkt door madelief88 op 27-04-14 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 09:14

chocobroodje schreef:
Als ik TS haar verhaal lees lijkt het mij juist heel logisch het dier te verkopen....
Buiten het dure transport verhaal zie ik ook wel andere redenen. TS geeft duidelijk aan te willen springen/crossen/en hoger (geen B of L) dressuur te willen rijden, en haar paard is daar (wat ik uit het verhaal haal) niet geschikt voor.

Ik zal eerlijk zeggen dat ik zelfs erover heb gedacht om voor mijn hond een andere plek te zoeken i.p.v. de stress van het vervoer naar Ierland.. Mijn hond is ook enorm gevoelig en kan slecht tegen verandering.. Hier uiteindelijk besloten om het niet te doen, maar ik bedoel maar te zeggen, onderschat die reis echt niet... Je gaat van hoek van holland naar Harwich, dat is al 8 uur varen. Dan rijd je dwars door Engeland naar Holyhead, ook weer 7 uur rijden. Dan heb je daar de ferry naar Dublin die doet er zo'n 5 uur over. En dan van Dublin naar (TS haar geval) Thurles (ook nog een dikke 2/3 uur rijden). Het is niet voor niks dat internationale Ierse ruiters zelden IN Ierland zelf nog zitten.. Die huren vaak een stallencomplex (of iig een deel) aan deze kant van de zee.

ALs ik alles bij elkaar op tel kan ik me de overweging heel goed voorstellen... Maar misschien kun je je paardje eerst een jaar verleasen? BV aan je bijrijdster?? Als het niet werkt kun je hem altijd nog over laten komen.

Tuurlijk snap ik het ook als ze hem verkoopt, maar ik kan me nog als de dag van gisteren herinneren hoe blij ze me een berichtje stuurde dat ze Maan terug kon krijgen.
Verleasen zou een goede optie kunnen zijn Stef? Dan heb jij de tijd om te wennen en te zien of je er zeker wilt blijven en dan kun je ook rustig nadenken wat je wilt met Maan :)
Maar, uiteindelijk is het natuurlijk jouw keuze en jij bent de enige die die keuze kan maken. Je kunt altijd een berichtje sturen als je er over wilt praten Stef!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 09:25

Een hele stomme vraag misschien, zou je Maan niet in kunnen zetten op je werk? Dat hij wat licht werk doet met klanten, en zo zijn eigen brood verdient?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:10

Amandavd schreef:
Bralindy schreef:

Als je het over een geldboom hebt.. Weet je hoe duur dat is?

Nee. Ik stelde het alleen maar voor. >;)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:59

nadeel van een bootreis is weer.. dat paarden ook ziek kunnen worden... maar niet de trailer afmogen op de boot.... ik ken verhalen van zeeziek, en een verhaal van koliek.. was wel na scandinavie (die kant op)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 16:04

Amandavd schreef:
Een hele stomme vraag misschien, zou je Maan niet in kunnen zetten op je werk? Dat hij wat licht werk doet met klanten, en zo zijn eigen brood verdient?

Ja dat idee had ik ook, voor de buitenritten oid? Desnoods als paard voor begeleiding. Dan zou je hem ook op je werk kunnen stallen met korting oid?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 18:47

Thnx voor alle berichte guys!

Madelief, Iselda & chocobroodje; dat is nou precies het dillema waar ik mee zit; hoofd versus hart. Als ik realistisch kijk is het gewoon het meest logische om hem te verkopen, hart zegt daarintegen wat heel anders... Ga er hopelijk vanavond of morgen even goed met m'n moeder over praten, dat zal wel helpen denk ik... Voor nu is het ook nog niet heel belangrijk, hij staat goed bij bijrijdster maar die is helaas niet in de mogelijkheid hem volledig te leasen...

Over inzetten op het werk heb ik het ook al gehad met mijn baas, hij mag hier van hem gewoon gratis staan dus qua geld heb ik het er zo uit. Maar goed, ik vind zelf dat er wel wat tegenover moet staan als hij gratis staat. Hij eet toch best veel en neemt ook een plek in beslag. Van mij zou hij dus in principe wel een x aantal dagen mee mogen op buitenrit of gebruikt worden door een gast voor springen oid. Hij is een lastige, maar springt alles en als ik weer meer ga springen word hij ook weer rustiger (hij is nogal overenthousiast) :) Dus wat dat betrefd is het wel al uitgedacht wat er gebeurt als hij hier komt.

Voor de rest gaat het hier redelijk goed, had gister even een breakdown doordat ik al twee weken lang nogal hyper ben, en daardoor erg moe, en toen hadden baas en manager even wat goedbedoeld commentaar op wat dingetjes (hoe ik het beter zou kunnen doen, wat mijn verbeterpunten zijn) en toen werd het even allemaal te veel, gelukkig op dat moment in kunnen houden maar later toch even een potje zitten janken :P

Vandaag onverwachts moeten werken, waar ik in eerste instantie totaaaaal niet op zat te wachten, maar was toch wel erg leuk! Was volledig alleen op stal en kon dus alles zelf regelen en doen de hele dag. Alles prima verlopen en was precies om 5u klaar! Ben nogal een planner, dus had alles al in mijn hoofd uitgestippeld wat ik wanneer zou doen, en dat kwam dus precies goed uit! Gaf een erg fijn gevoel, dat alles goed ging vandaag. Vriendin van de baas was ook mega verbaasd dat ik zo enorm relax in de rondte liep op stal, rustig mijn dingetjes deed en overal de tijd voor nam, schijnt dat normaal op zondag Shelley (die werkt dan eigenlijk) alleen maar gestresst rond loopt te rennen. Snap niet waarom, had zelfs nog tijd over om alle hoofdstellen te vetten!

Heb ook nog wat foto's van een aantal paarden in het land, Willy en Jo waren vreselijk aan het spelen en later nog snel een foto kunnen klikken van Bart en Minx die door het land aan het racen waren... Zo heerlijk om te zien!

En ohja, Long long time (1 van de drachtige merries) staat echt bijna op ontploffen nu, uier is eigenlijk zo vol als het maar kan en banden super slap, maar nog niet aan het harsen... Kan nooit meer lang op zich laten wachten!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 19:21

Fotoupdate *\o/* *\o/*

Alleen nog steeds geen rijfoto's :(

Afbeelding

Bart & Minx vanmorgen, en ja, Bart gooit elke ochtend zijn voerbak naar buiten :P

Afbeelding

Josey (links) en Wilson (rechts)

Afbeelding

Nogmaals

Afbeelding

Minx (links) en Bart (rechts) trokken een klein sprintje :D

Afbeelding

Wilson, knapperd <3 als hij vrolijk kijkt dan :P