Het plan is om eerst naar Theresienstadt te gaan, dan 2 dagen Auschwitz, dan naar Lublin om Majdanek en Sobibor te bezoeken en als laatste naar Treblinka.
Als iemand goede, maar goedkope hotels in de buurt van deze kampen weet hoor ik het graag.

Hoe zijn de wegen daar eigenlijk, is het een beetje te doen met een oude auto? En moet je persé Kronen en Zloty's meenemen, of kan je gewoon met Euro's betalen?
Ik moet alles nog plannen, weet nu alleen het aantal km en reistijden tussen alle kampen en hoeveel benzine het zou kosten. We willen het liefst alles binnen 10 dagen bezoeken, met hopelijk dagtripjes naar Praag en Krakau. Of we voor Auschwitz een gids nemen voor 1 of zelfs 2 dagen weten we nog niet. Mag je wel de toren in zonder gids of zijn er (andere) plekken waar je zonder gids niet in mag? Theresienstadt doen we waarschijnlijk zonder gids en ook de andere kampen doen we zonder.
Zelf heb ik heel veel gelezen over de holocaust. Heeft me altijd "getrokken'' ookal is het een luguber onderwerp. Ben nu voor de derde keer het boek Auschwitz aan het lezen ter voorbereiding voor het bezoek. Wil ook nog (weer) een aantal films/documentaires kijken, vooral ook voor mijn vriend die er toch wat minder van af weet.
Andere boeken die veel indruk maakten zijn:
-In het hart van de hel (Zalmen Gradowski) over een lid van de sonderkommando in Auschwitz
-Vergeten stemmen van de holocaust (Lyn Smith), interviews/verslagen/portretten van overlevenden, getuigen, daders enz. Heel aangrijpend om te lezen en heb het boek meerdere keren moeten neerleggen.
-Auschwitz 13917 (Mirjam Blits), tante van Jeroen Krabbé die in diverse concentratiekampen heeft gezeten.
-Ik heb geen naam (Dagmar Hilarová) over een 15-jarig meisje die in Theresienstadt heeft gezeten en daar verliefd wordt op een jongen.
-Daniella (Ka-Tsetnik 135633), geschreven door een Auschwitz overlevende over een 14-jarig Pools meisje die in Auschwitz wordt geselecteerd voor het "Puppenhaus" (bordeel).
-Leven met de dood (Olga Lengyel), een Hongaarse vrouw die 8 maanden in Auschwitz-Birkenau heeft gezeten. Heel aangrijpend!
-Door het oog van de naald (Helga Herzberg), overlevende van Auschwitz-Birkenau.
-Het Auschwitz album, foto's van een selectie en alles wat er bijkomt.
En natuurlijk "Ik ontsnapte uit Auschwitz" wat jullie al zeiden.
Heb nog meer boeken en allemaal maken ze natuurlijk indruk, maar deze spannen wel de kroon voor mij.