Polen, Auschwitz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:35

Wij gaan waarschijnlijk ook dit jaar, met de auto.
Het plan is om eerst naar Theresienstadt te gaan, dan 2 dagen Auschwitz, dan naar Lublin om Majdanek en Sobibor te bezoeken en als laatste naar Treblinka.

Als iemand goede, maar goedkope hotels in de buurt van deze kampen weet hoor ik het graag. :) Moet allemaal een beetje low budget worden, helaas.
Hoe zijn de wegen daar eigenlijk, is het een beetje te doen met een oude auto? En moet je persé Kronen en Zloty's meenemen, of kan je gewoon met Euro's betalen?

Ik moet alles nog plannen, weet nu alleen het aantal km en reistijden tussen alle kampen en hoeveel benzine het zou kosten. We willen het liefst alles binnen 10 dagen bezoeken, met hopelijk dagtripjes naar Praag en Krakau. Of we voor Auschwitz een gids nemen voor 1 of zelfs 2 dagen weten we nog niet. Mag je wel de toren in zonder gids of zijn er (andere) plekken waar je zonder gids niet in mag? Theresienstadt doen we waarschijnlijk zonder gids en ook de andere kampen doen we zonder.

Zelf heb ik heel veel gelezen over de holocaust. Heeft me altijd "getrokken'' ookal is het een luguber onderwerp. Ben nu voor de derde keer het boek Auschwitz aan het lezen ter voorbereiding voor het bezoek. Wil ook nog (weer) een aantal films/documentaires kijken, vooral ook voor mijn vriend die er toch wat minder van af weet.

Andere boeken die veel indruk maakten zijn:
-In het hart van de hel (Zalmen Gradowski) over een lid van de sonderkommando in Auschwitz

-Vergeten stemmen van de holocaust (Lyn Smith), interviews/verslagen/portretten van overlevenden, getuigen, daders enz. Heel aangrijpend om te lezen en heb het boek meerdere keren moeten neerleggen.

-Auschwitz 13917 (Mirjam Blits), tante van Jeroen Krabbé die in diverse concentratiekampen heeft gezeten.

-Ik heb geen naam (Dagmar Hilarová) over een 15-jarig meisje die in Theresienstadt heeft gezeten en daar verliefd wordt op een jongen.

-Daniella (Ka-Tsetnik 135633), geschreven door een Auschwitz overlevende over een 14-jarig Pools meisje die in Auschwitz wordt geselecteerd voor het "Puppenhaus" (bordeel).

-Leven met de dood (Olga Lengyel), een Hongaarse vrouw die 8 maanden in Auschwitz-Birkenau heeft gezeten. Heel aangrijpend!

-Door het oog van de naald (Helga Herzberg), overlevende van Auschwitz-Birkenau.

-Het Auschwitz album, foto's van een selectie en alles wat er bijkomt.

En natuurlijk "Ik ontsnapte uit Auschwitz" wat jullie al zeiden.

Heb nog meer boeken en allemaal maken ze natuurlijk indruk, maar deze spannen wel de kroon voor mij.

Urbanus

Re: Polen, Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:56

Theresienstadt is eigenlijk zonder gids niet zo interessant...

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:31

Voor hotels zou ik op booking.com kijken, daar kan je goed selecteren op prijs en eisen. De snelweg en tolweg in Polen zijn vergelijkbaar met Nederland, de wegen daarbuiten kunnen soms slecht zijn. Ik zou zeker Zloty's meenemen, omdat ze niet overal zomaar Euro's aannemen.

Voor Auschwitz heb je niet perse twee dagen nodig, wij hadden ongeveer 6 uur nodig en in die tijd hebben we beide kampen zeer uitgebreid kunnen bekijken. Hoe dat zit met de andere kampen weet ik niet.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:44

Hele topic doorgelezen en vind het zeer interessant.
Ik heb al heel wat boeken en docu gelezen/gezien.

Ik ben alleen nog maar in Kamp Westerbork geweest. In Auschwitz ben ik niet in het kamp zelf geweest. Ik was daar met mijn ouders en oom en tante en mijn nichtje. Mijn nichtje heeft een hersenbeschadeging en snapt dat allemaal niet zo goed. Daarom zijn we doorgereden en later in de vakantie is het er niet meer van gekomen. Heel erg jammer vind ik dat.
Ik wil er zeker nog een keer naar toe.

Eerder in het topic werd ook aangehaald dat veel duitse soldaten simpelweg niet anders konden of/en gehersenspoeld waren. In de film "The Boy in de striped pyama's" zie je dit ook duidelijk terugkomen. In de film is de dochter van de kampcommandant verliefd op een luitenant, de ondergeschikte van haar vader. Op een avond zitten ze te eten en krijgen ze het over de ouders van deze luitenant. Deze blijken in Zwitserland of Luxemburg (weet het zo even niet meer) te zitten. De kampcommandant gaat hier op door en je merkt aan hem dat hij dit ziet als een verraad aan Duitsland. De vader van de luitenant zou zich in dienst moeten stellen van zijn vaderland. Ze raken hierover in discussie en je ziet dat de luitenant eigenlijk niks meer durft te zeggen. Als de Joodse bediende dan een fout maakt, leeft de luitenant zijn frustraties uit op de Jood (dit zie je niet trouwens).

Dit is slechts een klein fragment uit de film. Maar in film meer films komen dit soort dingen en kleine verwijzingen naar voren.

Er was trouwens laatst in Nederland ook een experiment op de TV. Daarin werden mensen met blauwe ogen en bruine ogen van elkaar gescheiden. De mensen met de blauwe ogen hadden veel meer rechten dan de mensen met de bruine ogen. Er was er volgens mij slechts 1 die durfde op te staan en te zeggen dat dit verkeerd was. De rest ging allemaal mee in de groep en deed wat er gevraagd werd.
En daar was volgens mij slechts een dag of twee dagen voor nodig.

*edit* ik wil hiermee trouwens niks van de holocaust goedpraten hoor, wat het is natuurlijk vreselijk en afschuwelijk wat daar gebeurd is. Maar aangeven dat je als jonge man in Duitsland niet zo veel te willen had, je moest en anders was je een verrader en dat konden zowel jij als je familie met de dood bekopen. Er zijn een hele boel soldaten doorgeslagen door de trauma's, de drang om te overleven en de drugs.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:58

EvaC schreef:
Voor hotels zou ik op booking.com kijken, daar kan je goed selecteren op prijs en eisen. De snelweg en tolweg in Polen zijn vergelijkbaar met Nederland, de wegen daarbuiten kunnen soms slecht zijn. Ik zou zeker Zloty's meenemen, omdat ze niet overal zomaar Euro's aannemen.

Voor Auschwitz heb je niet perse twee dagen nodig, wij hadden ongeveer 6 uur nodig en in die tijd hebben we beide kampen zeer uitgebreid kunnen bekijken. Hoe dat zit met de andere kampen weet ik niet.

Mmm bij ons in het groepje zit iemand die echt heel heel heel veel tijd voor dingen neemt. Die had vorige keer aan 1 dag niet genoeg voor 1 kamp :')...
Vandaar dat hij nu weer mee gaat

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:49

EvaC schreef:
We zijn met het vliegtuig gegaan en hebben een auto gehuurd bij Budget. Dat was echt ideaal! Het openbaar vervoer zag er trouwens ook goed uit, maar wij wilden graag wat meer vrijheid zodat we niet aan tijden verbonden zaten.

Mag ik vragen wat dit gekost heeft? En zitten er nog voorwaarden aan om daar een auto te huren?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:02

Victory-Boy schreef:
Wij gaan waarschijnlijk ook dit jaar, met de auto.
Het plan is om eerst naar Theresienstadt te gaan, dan 2 dagen Auschwitz, dan naar Lublin om Majdanek en Sobibor te bezoeken en als laatste naar Treblinka.

Als iemand goede, maar goedkope hotels in de buurt van deze kampen weet hoor ik het graag. :) Moet allemaal een beetje low budget worden, helaas.
Hoe zijn de wegen daar eigenlijk, is het een beetje te doen met een oude auto? En moet je persé Kronen en Zloty's meenemen, of kan je gewoon met Euro's betalen?

Ik moet alles nog plannen, weet nu alleen het aantal km en reistijden tussen alle kampen en hoeveel benzine het zou kosten. We willen het liefst alles binnen 10 dagen bezoeken, met hopelijk dagtripjes naar Praag en Krakau. Of we voor Auschwitz een gids nemen voor 1 of zelfs 2 dagen weten we nog niet. Mag je wel de toren in zonder gids of zijn er (andere) plekken waar je zonder gids niet in mag? Theresienstadt doen we waarschijnlijk zonder gids en ook de andere kampen doen we zonder.

Zelf heb ik heel veel gelezen over de holocaust. Heeft me altijd "getrokken'' ookal is het een luguber onderwerp. Ben nu voor de derde keer het boek Auschwitz aan het lezen ter voorbereiding voor het bezoek. Wil ook nog (weer) een aantal films/documentaires kijken, vooral ook voor mijn vriend die er toch wat minder van af weet.

Andere boeken die veel indruk maakten zijn:
-In het hart van de hel (Zalmen Gradowski) over een lid van de sonderkommando in Auschwitz

-Vergeten stemmen van de holocaust (Lyn Smith), interviews/verslagen/portretten van overlevenden, getuigen, daders enz. Heel aangrijpend om te lezen en heb het boek meerdere keren moeten neerleggen.

-Auschwitz 13917 (Mirjam Blits), tante van Jeroen Krabbé die in diverse concentratiekampen heeft gezeten.

-Ik heb geen naam (Dagmar Hilarová) over een 15-jarig meisje die in Theresienstadt heeft gezeten en daar verliefd wordt op een jongen.

-Daniella (Ka-Tsetnik 135633), geschreven door een Auschwitz overlevende over een 14-jarig Pools meisje die in Auschwitz wordt geselecteerd voor het "Puppenhaus" (bordeel).

-Leven met de dood (Olga Lengyel), een Hongaarse vrouw die 8 maanden in Auschwitz-Birkenau heeft gezeten. Heel aangrijpend!

-Door het oog van de naald (Helga Herzberg), overlevende van Auschwitz-Birkenau.

-Het Auschwitz album, foto's van een selectie en alles wat er bijkomt.

En natuurlijk "Ik ontsnapte uit Auschwitz" wat jullie al zeiden.

Heb nog meer boeken en allemaal maken ze natuurlijk indruk, maar deze spannen wel de kroon voor mij.

De toren alleen met gids las ik op Auschwitz.org.

Ik wil binnenkort enkele van de volgende titels lezen;
http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/a ... orlog.html

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:52

haffiefreak schreef:
EvaC schreef:
We zijn met het vliegtuig gegaan en hebben een auto gehuurd bij Budget. Dat was echt ideaal! Het openbaar vervoer zag er trouwens ook goed uit, maar wij wilden graag wat meer vrijheid zodat we niet aan tijden verbonden zaten.

Mag ik vragen wat dit gekost heeft? En zitten er nog voorwaarden aan om daar een auto te huren?

Natuurlijk! We zijn met Ryan Air gevlogen, dat kostte ongeveer €150,-. p.p. We hebben pas 6 weken van te voren geboekt en er voor gekozen om onze koffer in het ruim te doen en gereserveerde plaatsten te nemen. Het kan dus goedkoper. De auto was een bijna nieuwe Ford Mondeo en daar hebben we €200,- voor betaald. Die hebben we vier dagen tot onze beschikking gehad. Uiteindelijk hebben we een halve tank diesel er doorheen gereden en die prijs is vergelijkbaar met de diesel hier in Nederland. Nou heeft Ford gelukkig niet een beestachtig grote tank dus dat was maar 20 liter. Uiteraard hangt de prijs van een huurauto af van welke categorie auto je kiest.

Edit: ik zag dat ik de voorwaarden vergeten was. Voor ons waren er niet echt speciale voorwaarden van toepassing omdat mijn vader en ik allebei boven de 25 zijn. Als je onder die leeftijd bent zijn er vaak wel speciale voorwaarden of extra toeslagen.

Oja! In die €200,- die we moesten betalen zat ook een all-risk verzekering van €17,- per dag. Dit omdat we geen zin hadden in een eigen risico van €800,- als er wat met de auto zou gebeuren.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:09

Bedankt voor de tips allemaal! Gids voor Theresienstadt zullen we nog even bekijken. :)

F_Orumster schreef:
De toren alleen met gids las ik op Auschwitz.org.

Ik wil binnenkort enkele van de volgende titels lezen;
http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/a ... orlog.html

Zitten erg interessante titels tussen, komen dus weer een aantal boeken op mijn "wil ik hebben"-boekenlijst.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:15

Ik heb van de week eindelijk 'the boy in the striped pyjama' gezien.
Echt heel apart om te zien hoe Bruno dacht dat het een boerderij was enzo..
Aangrijpend verhaal, ben 'blij' dat ik hem gezien heb.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:19

Ik ben op dit moment aan het lezen in: "is dit een mens"
Zeer aangrijpend boek.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:13

SAKKIA schreef:
Zeer aangrijpend boek.

Ja die heb ik ook gelezen. Heftig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:42

miekel92 schreef:
Ik heb van de week eindelijk 'the boy in the striped pyjama' gezien.
Echt heel apart om te zien hoe Bruno dacht dat het een boerderij was enzo..
Aangrijpend verhaal, ben 'blij' dat ik hem gezien heb.

Ik heb het boek gelezen, ik vond het idd ook heel erg aangrijpend...

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:52

Ik ben nu in Krakau, morgen om kwart voor 9 vertrekken we naar Auschwitz. Ik ben echt heel erg benieuwd.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:41

Heb je al wat van de stad gezien? Ik hoop dat je beter weer hebt dan wij vorig weekend. Morgen zal ongetwijfeld een indrukwekkende dag zijn.

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:05

Nee nog niet, we kwamen pas om half 8 aan in het hostel. Daar gewacht tot de hele groep klaar was en toen zijn we naar een groot plein gelopen. Daar hebben we een rondje gelopen en zijn daarna naar de mac gegaan. Nu wachten tot kamergenoot terug is van het eten en dan naar bed.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:45

Jacquelinee_ schreef:
Nee nog niet, we kwamen pas om half 8 aan in het hostel. Daar gewacht tot de hele groep klaar was en toen zijn we naar een groot plein gelopen. Daar hebben we een rondje gelopen en zijn daarna naar de mac gegaan. Nu wachten tot kamergenoot terug is van het eten en dan naar bed.

hoe is het geweest?

Nog een week ongeveer, dan ga ik erheen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:09

Ik wil er deze zomer ook naar toe. :)
Heb iemand via dit topic gevonden waar ik mee samen kan gaan.

Ben nu allerlei boeken aan het lezen.

Heb net Ik ontsnapte uit Auschwitz gelezen van Rudolf Vrba en De man die naar Auschwitz wilde van ?.
En ben nu (weer) bezig aan Is dit een mens van Primo Levi.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:12

Suzanne F. schreef:

Dat boek wil ik ook zo graag hebben, maar overal waar ik kijk is het uitverkocht. Mag ik vragen waar jij het hebt gekocht?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:38

Victory-Boy schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat boek wil ik ook zo graag hebben, maar overal waar ik kijk is het uitverkocht. Mag ik vragen waar jij het hebt gekocht?

Is echt overal te krijgen. Bol.com en bij Bruna o.a. :)

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:07

Poess91 schreef:
Jacquelinee_ schreef:

hoe is het geweest?

Nog een week ongeveer, dan ga ik erheen

Het was een hele indrukwekkende maar ook leuke week. Auschwitz was ook best indrukwekkend maar de echte klap kwam niet echt. De gids ging zo ongelovelijk snel, en ik heb moeite met engels dus voordat ik de tekst had vertaald en een beeld kreeg wat er nou precies gebeurt was liepen we al weer verder. Bij het haar kreeg ik wel een flinke klap, ben die kamer meteen weer uitgelopen en niet meer ingegaan. Wat wel erg speciaal was, was dat in de nederlandbarak een muur was met allemaal nederlandse joden die daar zijn omgekomen. Een week voordat we gingen was er een gastspreker bij ons op school en zijn ouders zijn omgekomen in Auschwitz. Die namen hebben we op die muur gevonden. We hebben toen een kaarsje aangestoken en een bloemetje neergelegd in zijn naam.
De echte klap van wat ik nou eigelijk allemaal gezien had kwam toen ik thuis kwam en alles aan mijn ouders liet zien en vertelde.

Verder hebben we die week ook een tour gehad door t oude deel van Krakau en ben toen ook naar Schindlers factory geweest wat ook een erg mooi museum was. En savonds zijn we met de hele groep wezen uiteten en hebben we mijn verjaardag gevierd. Donderdags hebben we nog een tour gehad door Krakau zelf. Wat is dat een mooie stad zeg! Daarna hadden we vrije tijd en zijn we naar de shopping mall geweest.

Al met al was het een erg geslaagde indrukwekkende week en ik zou graag nog een keer terug willen. :)

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:15

Ik weet niet waarom, maar ik heb hier altijd al veel van willen weten, mn vriendinnen vinden het raar...
ik vind het echt vreselijk wat hier gebeurt is... hoe kunnen mensen zo wreed zijn?!...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:33

Ik ga vrijdag tm maandag naar Krakau! Op de heenweg doen we Bergen Belsen ook aan.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:36

Suzanne F. schreef:
SAKKIA schreef:
Zeer aangrijpend boek.

Ja die heb ik ook gelezen. Heftig.

Zeven jaar geleden heb ik dat boek gelezen, en ik droom er nog soms van. Het was bij ons verplichte kost op school, en dat vind ik echt een goede zaak. Als je dan nog spottende of nonchalante opmerkingen kan maken over de holocaust, dan heb je geen enkel empathisch vermogen...

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:25

Suzanne F. schreef:
Victory-Boy schreef:

Is echt overal te krijgen. Bol.com en bij Bruna o.a. :)

Nou ja ... heb laatst nog gekeken en was overal uitverkocht en nu dus wel weer verkrijgbaar. :?
Heb het boek direct besteld, voor er weer een spelletje met me gespeeld wordt. :D :+