Het Anne Frank huis in Amsterdam vond ik indrukwekkend. Ook van jouw verslag + foto's krijg ik echt kippenvel.
In Duitsland heb ik een keer een museum bezocht waar ze een gaskamer hadden nagebouwd. Ik herinner me nog goed hoe stil iedereen daarvan werd na het bezoek daar. Laat staan hoe het moet zijn als je de plek des onheils zelf bezoekt.
Wat een prachtige foto's. Bij het zien en lezen krijg je al kippenvel.
M'n oma heeft een aantal jaren geleden ook een bezoek gebracht aan de kampen in Polen, en toen een boek gekregen. Ik was altijd nieuwschierig naar dit boek, maar mocht er nooit in kijken. Toen zijn weer naar Polen was heb ik, op 14-jarige leeftijd dit boek toch uit de kast gepakt en bekeken. Ook hier krijg je kippenvel van.
Ondertussen hadden we op school ook een opdracht gekregen over de 2e wereldoorlog, dus kwam dit boek erg van pas bij het maken van een goed werkstuk. Heb hier toen ook een erg hoog cijfer op gekregen.
Wil zelf ooit nog een keer dit kamp met eigen ogen bekijken.
Avalon_
Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-11 08:27
Elin_ schreef:
Zou je die willen plaatsen ?
Zal ik vanmiddag even doen
Gowlan
Geplaatst: 31-10-11 19:18
Tessaar schreef:
Nou, heel indrukwekkend!! Kreeg kippenvel bij het hele verhaal met lezen...
Wauw wat een indrukwekkend verslag, onwijs mooie foto's ook. Word er wel even stil van moet ik zeggen. Als je deze foto's ziet merk je pas hoe weinig je je eigenlijk kan voorstellen van hoe vreselijk dat geweest moet zijn. Hoop dat ik zelf ook ooit nog eens een kamp kan bezoeken.
Vond de openingspost al lastig om te zien en te lezen, maar bij de laatste foto die geplaatst is werd ik spontaan misselijk.. Het is al erg om te weten dat daar zoveel mensen zijn overleden, afgemaakt zijn, zijn behandeld als beesten en dat ze daar een vreselijke tijd door hebben gemaakt, maar om er dan ook nog gezichten bij te zien..
Met school zijn we naar Mittelbau-Dora geweest. Dat was grotendeels een doorvoer kamp, het was ook een grote vlakte omdat alle hutjes, cabines, crematoria's en delen van de grotten vernield waren, maar het was zo indrukwekkend. Heb er heel de dag met een onwijs beklemmend gevoel rondgelopen.
Es_ther
Geplaatst: 31-10-11 20:48
Lees hem nu voor de 2e keer en ik heb weer kippevel. Echt, dit mag echt nooit meer gebeuren.
appalin
Geplaatst: 31-10-11 20:57
TS wat een indrukwekkend verslag! Heb er verder geen woorden voor...
Esther43
Geplaatst: 31-10-11 21:07
Jemig.. echt laten we dat altublief nooit en dan ook nooit meer meemaken. Ik zit hier echt met natte ogen, en als ik dit in het echt had gezien zo ik echt zijn gaan huilen. Gatver, wat voor een zieke geeft heeft dit allemaal bedacht en dan ook alleen maar door iemands geloof... echt ongelofelijk
Jakkes ik krijg hier ook altijd de kriebels van... Vroeger tijdens geschiedenislessen op school is miljoenen keren aan onze klas uitgelegd hoe het ooit zover heeft kunnen komen, met de depressie van Duitsland en 1 slimme zieke vent, maar ik heb het nooit begrepen. Vooral de foto van de muur uit de gaskamer, waar mensen in blinde paniek aan de muren hebben gekrabt maakt me echt misselijk.
Trouwens, ik las ergens in dit topic iets over de Duisters, maar Duitsers hebben het hier nog moeilijker mee dan wij. Probeer maar eens met een Duitser over de oorlog te praten, mensen van onze leeftijd die er niets mee te maken hebben voelen zich verantwoordelijk voor deze gruweldaden.
Een mooi verslag, bedankt.
Jiwa
Geplaatst: 05-11-11 18:53
Indrukwekkend verslag, je hebt het mooi en gevoelig vastgelegd.
Als je hierin geinteresseerd bent, kan ik je het boek 'vergeten stemmen van de Holocaust' aanraden. Dit is een boek met allerlei fragmenten van overlevenden. Zowel Joden als Duitsers, Nederlanders, Duitsers, Polen, Engelsen etc. Ik heb het boek met tranen gelezen, maar het heeft me meer geleerd over deze tijd dan een geschiedenisboek ooit zou kunnen doen.
Wat ongelovelijk indrukwekkend. Ik heb veel gelezen en gezien over de Tweede Wereldoorlog maar heb je verhaal en foto's met een hand voor mijn mond zitten bekijken. Je hebt het erg bijzonder omschreven.
Het is gewoon niet te bevatten, de gruweldaden die hebben plaatsgevonden. Dit mag inderdaad nooit, maar dan ook nooit meer gebeuren.
Ik zie dit topic nu pas,heb enkele foto's bekeken maar stop met verder kijken. Ik zie die mensen zo voor me,zie alles gebeuren wat ze hebben mee gemaakt.Broodmagere mensen zie ik,en nog veel meer. Ongeloofelijk dat er nog mensen levend zijn uit gekomen en dat die mensen nog verder konden met hun leven. Ik denk niet dat ik het vol zou houden in zo'n kamp,zou knettergek geworden zijn. Ik heb heel veel bewondering voor de mensen die levend uit zo'n kamp zijn gekomen,die niet hebben opgegeven.
Ik kreeg kippenvel toen ik deze foto's zag! Ik ben zelf met school naar Sachsenhausen geweest, en daar vond ik het al heel akelig, en deze foto's zijn gewoon 100 keer zo erg. Bedankt dat je dit met ons hebt willen delen!
ukkiepuk
Geplaatst: 15-11-11 23:07
In juli 2010 ben ik samen met mijn vriend afgereisd naar Krakow, vanuit daar zijn we een dag naar Auschwitz geweest. Vreselijk indrukwekkend. Wat mij vooral opviel, je hoort geen geluid, zelfs geen vogel....