Zuid Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 23:59

manzano schreef:
Queelens schreef:
Daarom snap ik ook niet dat al die huurauto’s (voor toeristen vaak) er in dikke koeienletters op hebben staan dat het een rental car is :+
Althans ik weet uit betrouwbare bronnen dat de partij waar ik mn auto bij ga huren via de reisorganisatie dat heeft...

Hebben wij niet gehad hoor. Alle keren stond er niks op.

Overigens doet de verhuurder waar ik voor werk dat bewust niet in Benelux. Anders liggen alle ruitjes in in Brussel :=

In ZA stond het er wel op. Gelukkig blendde onze auto mooi in. Helaas is er wel ander naars mee gebeurd.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 02:21

Wij hadden een klein Hertz stickertje maar werden wel vaker aangehouden omdat het kenteken uit joburg kwam. Vriendin van me was in een achterkamertje bij de kapper geweest in Stellenbosch en dat duurde openduur zo lang dat we ook wat zijn gaan drinken en haar hebben laten zitten :’) ze wilde haar haren invlechten. Daarna staan wachten tegenover dat kappertje en ze is ook alleen naar ons toe gegaan.

Wij zijn ook keer wezen pinnen in Stellenbosch voor veel rand en toen werden we ook wel even aangekeken. Was ook ‘s avonds en hadden redelijk wat wijn op.

Het ergste was wel voor mij dat er twee jonge Afrikanen (mannen) tegen de vangrail waren aangereden (door een koe) tegenover ons en dat niemand stopte en wij even vroegen hoe t ging want hun busje was Total löss en we ze hebben laten staan terwijl ze vroegen of we ze de berg op wilde rijden := het regende en was heel mistig.

Daarna zei een local dat dit goede gang van zaken was. Een huisgenoot van me vertelde het verhaal dat in Stellenbosch een jongen en meisje autopech hadden en de jongen in de kofferbak zat opgesloten en het meisje verkracht en vermoord werd. Dit verhaal vertelde die local van Stellenbosch dus ook. Misschien kent iemand hem hier ook?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 07:45

poes schreef:
Heb jij nu caprivi-Botswana-Vic Falls gedaan sakura?

Ja, Joburg-grens Botswana-nabij Francistown-Pans-Kasane(met Vic falls)-Caprivi-Maun-Kalahari-Welgevonden-Joburg.

O nog wel iets op het lijstje, met convooi de Kalahari in, maar dat moet net passen met goede reisgenoten enzo. Zimbabwe staat er ook nog wel op, maar is wat dubbel qua dierenrechten (veel knuffelen met dieren, op olifanten rijden, jacht), dat houdt me erg tegen na Namib en Botswaba.

poes

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 09:16

Hoe was je reis? Goed meegevallen. Lijkt me ook een zeer leuke trip!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:56

Ja het was echt fantastisch, vond Namibie wel wat diverser (Fish River Canyon, Sossusvlei, Swakopmund, Etosha), maar ik vind het heerlijke landen om in te reizen. Veel ruimte, veel kilometers, goed weer, aardige bevolking, prachtige natuur, veel rust, veel vrijheid en weinig gedoe. Dat zijn wel de landen in Afrika die heel relaxed zijn, ik vind ZA, Kenia en Zambia waar ik ook geweest ben, toch wat chaotischer en voelde me daar soms iets minder op mijn gemak.

Ik heb binnen een jaar twee landen die op het hoogste punt van mijn lijst stonden afgestreept en moet nu wel echt denken wat ik nog super graag zou willen. Ik heb nog best veel op mijn lijst, maar minder zo hoog als die landen en dan is het toch wat lastiger kiezen. We willen dit ook niet jaar op jaar, maar tussentijds even ergens anders naar toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:08

Bij ons staat als volgende Cuba op het lijstje, daar willen we volgend jaar na het Europese hoogseizoen heen. Willen het allebei nog heel graag zien voordat het compleet volgestampt wordt met Amerikaanse resorts en het wordt gelukkig steeds toegankelijker als vakantieland.

Maar willen ook allebei zeker terug naar ZA. Als ik straks afgestudeerd ben en niet meer zo vastgeroest zit in de schoolvakanties willen we de aanbiedingen goed in de gaten houden en in ieder geval de noordkant een keer bekijken, vooral Johannesburg en het Kruger. Daar ben ik nu gewoon niet aan toe gekomen.. Zou het eigenlijk na m'n examens hier doen maar ik mis mijn vriendje, ouders en zusje stiekem toch wel behoorlijk en denk niet dat ik met een heel relaxt gevoel nu nog twee weken rond zou gaan reizen, vooral omdat ik natuurlijk ook spullen voor vijf maanden van huis bij me heb.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 00:35

Heel herkenbaar Sakura! Namibië was absoluut prachtig. Ik laat het maar een beetje oo me afkomen. Desnoods geen tweede reis dit jaar dan maar haha :D

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:50

Toevallig hadden we het vandaag nog over Namibië als bestemming, lijkt me ook fantastisch mooi <3

Maar eerst nog een paar weken tot Zuid Afrika, aftellen :D *\o/*

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:01

Zuid Afrika is voor mij echt een must minimaal 1x per jaar :o
Ben al op veel plekken geweest maar op een of andere manier voelt het als thuis komen en geeft het rust.
Toch zou ik er (nu) niet willen wonen.
Nog 2 nachtjes en dan mag ik weer even...

Verder heb ik qua Afrika voor sept/okt nog ZA en Botswana geboekt maar ga ik volgend jaar vreemd met een paar weken Kenia.
Zal ongetwijfeld nog wel een korte ZA trip bij komen maar geen lange vakantie.
Heb volgend jaar naast Kenia de agenda al aardig vol met Wit Rusland (dit jaar ook al 2x geweest), Noorwegen, Faroe Islands en Spanje :o

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:02

Jij maakt echt hele gave reizen Marije!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:06

Ja het zijn vaak korte trips maar de bestemmingen zijn heel gaaf.
Afgelopen week uilen gefotografeerd in Wit Rusland en dat was ook heel leuk.
Kijken of er nog een paar uilen soorten bij kunnen komende week in ZA :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 00:42

Ik moet eerst maar eens de jackpot winnen voor ik dat soort reizen kan maken.....
Mis het echt enorm!

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 23:05

Hoe zijn jullie omgegaan met de hoeveelheid geld op zak?

Ik las op internet dat je eigenlijk bijna overal wel met je Nederlandse pinpas (met Maestro tekentje) kan betalen en dat pinnen op de luchthaven van Johannesburg sowieso niet aan te raden is. Ik zat dus te denken om in ieder geval voor een klein bedrag voor nood wat Rand mee te nemen vanuit NL, maar ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie dit hebben ervaren :)

Ik zat net trouwens ook te kijken naar de zonsondergang in onze periode.. Volgens internet gaat de zon om half 6 onder en wij komen om half 5 aan, dus ben bang dat we toch in het donker gaan rijden. Heb daar na wat zoekwerk op internet niet zo’n prettig gevoel bij :+ We zijn wel met een bus, maar dan nog.. of juist..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 00:11

Ga je met een groepsreis?

Ik heb altijd geld gepind op de luchthaven na aankomst. Geen probleem. Je kan ook bij GWK wat bestellen en ophalen. Kost wat meer, maar is ook makkelijk.
Heb dat de laatste keer gedaan omdat ik toen niet zeker wist of ik voldoende tijd had om te pinnen ivm een pickup direct na m'n vlucht.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 05:31

Wij hebben op de luchthaven afgehaald. In groep lijkt me dat prima. Maar eigenlijk is het alleen voor kleine fooitjes aan de pompstations geweest, je kan echt overal pinnen. En je kan op ontzettend veel plekken geld afhalen. Alleen betaal je er wel flink over, dus als we afhaalden, deden we het max bedrag van 2000 rand.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 06:44

We gaan met een groepsreis inderdaad! :) Eigenlijk doen we altijd alles zelf als dat kan, maar het werd ons door verschillende toch wel afgeraden om als twee vrouwen alleen daar rond te gaan rijden. Dus we gaan het nu eens meemaken op deze manier, hoop dat we een leuke groep hebben :)

En fijn om jullie positieve reacties te lezen! Denk dat ik dan gewoon op de luchthaven een klein bedrag pin. :) Ideaal dat je overal kan pinnen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:56

Welke groepsreis ga je doen? :)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:56

Grote hoeveelheden geld verdeelden wij over de bagage, alleen wel goed onthouden.

Van de vorige reis had ik nog 400 Rand over, dus die konden we bij nood gebruiken. Toen 3000 Rand gepind en daar de hele verdere vakantie mee gedaan. Dat kwam fijn in hondertjes uit het automaat, dus een flinke stapel. In Botswana hebben we maar 700 Pula gepind, rest alles gedaan met credit card. De Pula's alleen maar gebruikt als tipgeld.

Het gekke is dat pinnen op het vliegveld bij ons niet altijd lukt en dat daar ook de vergoedingen het hoogst zijn.

Oja niet vergeten je pas op buitenland te zetten...

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:43

Dat verdelen is ook slim, bedankt voor de tips! Dan moet dat dus wel lukken met beperkt geld op zak voor de heenreis. En inderdaad de pas even op wereld zetten haha, wel zo handig :+ Goed dat je het zegt, want dan doe ik het gelijk even :)

We gaan met Kras en doen de reis "Skitterend Afrika" en geloof dat we ook samen met de groep van Fox gaan. Ben benieuwd! :) We gaan niet richting Kaapstad en doen de route Johannesburg - Pretoria - Drakensbergen - Durban - Zululand - St. Lucia - Swaziland - Kruger - Panoramaroute - Pretoria - Johannesburg. Zin in! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:48

Ik betaal hier eigenlijk bijna overal gewoon met m'n NL'se pinpas. Ik betaal er echt amper extra voor en vind het niet de moeite waard om elke keer met cash te gaan zeulen. Ik heb hier meestal rond de 100R in mijn portemonnee zitten cash voor het geval ik een keer niet met kaart kan betalen, en daar komen nog een zooi muntjes bij die ik meestal gebruik om water te kopen bij de mobiele tank, want het kraanwater is hier alleen drinkbaar als je het 3 minuten kookt en daar heb ik geen zin in.

Ik zou pinnen op het vliegveld vermijden als je laat 's avonds aankomt, als je met een groep toeristen aankomt op een vliegveld en je gaat allemaal in een rijtje staan voor de pinautomaat en vervolgens met z'n allen het busje in ben je wel een heel groot doelwit als je allemaal grote bedragen cash opneemt. Beter om in NL bij het GWK al wat te halen en anders de volgende dag in het hotel oid een paar briefjes uit de automaat te trekken, de meeste hotels hebben wel een automaat staan.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:02

Super fijn dat je daar zo veel met de pinpas kan betalen, heb in NL al eigenlijk nooit contant geld bij me :+ Ik ga inderdaad gewoon een klein bedrag voor nood meenemen vanuit NL bij de GWK, hebben we daar geen gedoe op het vliegveld. Mooi, valt weer mee! :) Nu nog andere voorbereidingen voor vertrek over een paar weken :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:26

Mooi rondje hoor!

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 09:09

Gisteravond hebben we de hotels doorgekregen voor onze reis en natuurlijk gelijk even allemaal opgezocht. Ziet er allemaal goed uit en vooral in Swaziland een prachtige lodge. <3 De voorpret en het aftellen kan beginnen! :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 09:13

Leuk! Hoe lang ga je?

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:13

Totaal 17 dagen incl. 2 reisdagen. We zijn ook 3 nachten in de Drakensbergen, Hazyview en Swaziland en verder steeds overal 1 nacht, maar wel fijn dat we niet elke dag moeten verkassen :)

Begint nu toch wel te kriebelen *\o/*