[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:46

Tot mijn grote schrik zag ik gisteren Diego lekker een jacobskruiskruidbloem op te staan eten. Dus vandaag dat weiland dichtgezet en first things first een grote tas van de action genomen en gaan trekken. Liefst met wortel en al. Onkruid wieden is voor mijn nek een drama, maar ja, je moet wat.

Dus ik heb net een tas vol bloemen getrokken van een stuk, ik moest terug omdat ik het niet meer trok. Morgen meer. Maar ergens knaagde er wat in mijn geheugen. Ga ik zoeken op internet. Is het geen Jacobskruiskruid! Gelukkig! Pfff. Ik dacht dat er best veel in ons land stonden. Tjonge wat ontzettend suf zeg.

De key zag ik nu, is dat JKK bruine puntjes heeft aan de buitenkant bij het begin van de bloemen

Afbeelding

Ik denk dat in een ander weiland ze wel staan, maar ik ga nu eerst checken voor trekken, hahahaha

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:57

Oei dat is inderdaad schrikken.
Maar ik geloof dat paarden verse JKK niet eten, het gevaar zit hem in het hooi. Dan merken ze het niet en dan gaat die vergifitiging stapelen.
Dus in je hooiland wil je dat écht niet hebben.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:05

Was het geen streepzaad? Die lijkt er een beetje op en dat staat hier nu volop in bloei. Ik denk dat het ook nog wat te vroeg is voor jkk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:28

Tilmar schreef:
Oei dat is inderdaad schrikken.
Maar ik geloof dat paarden verse JKK niet eten, het gevaar zit hem in het hooi. Dan merken ze het niet en dan gaat die vergifitiging stapelen.
Dus in je hooiland wil je dat écht niet hebben.

Klopt idd Tilmar, vee en paarden eten de plant niet. Ons weiland 2 jaar geleden waren ze dan ook erg herkenbaar. En nu ik weer zoveel zag staan, terwijl het gras eromheen weg was, dacht ik, o neeeee, ze zijn er weer, maar gelukkig dus niet. In dat weiland althans.

Nu hooien wij niet van ons land, dat scheelt, maar we onderhouden het wel door maaiend te versnipperen. Zou je het maaien en er blijven stukjes liggen die drogen, dan zouden ze dat wel kunnen eten. Dus ik trek ze er jaarlijks uit, maar was vergeten kennelijk hoe ze er echt uitzagen.

Tinka schreef:
Was het geen streepzaad? Die lijkt er een beetje op en dat staat hier nu volop in bloei. Ik denk dat het ook nog wat te vroeg is voor jkk.

En ja ik denk idd dat je gelijk hebt Odette, ik heb opgezocht nav je opmerking hoe streepzaad eruit zien, nou dat is indd wat ik eruit heb staan trekken. Maar kennelijk vinden ze dat ook niet lekker anders had ik het niet meer zien staan.

Alhoewel Diego ze dus wel eet.

Trouwens, dat vind ik wel vreemd. Diego eet zowat alles! Madeliefjes, klaver, van alles waar de andere hun neus voor ophalen, eet hij wel. Ook makkelijk met supplementen, hij eet gewoon alles wat hij voorgeschoteld krijgt. Dan dan weer wel.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:35

Monique1963 schreef:

Trouwens, dat vind ik wel vreemd. Diego eet zowat alles! Madeliefjes, klaver, van alles waar de andere hun neus voor ophalen, eet hij wel. Ook makkelijk met supplementen, hij eet gewoon alles wat hij voorgeschoteld krijgt. Dan dan weer wel.

Herkenbaar. Maddy is net zo :') net een muis, kwa knaag gedrag dan

senna21

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:38

Met zo'n groot lijf moet je ook veel eten op een dag. Dus misschien heeft hij daardoor nooit geleerd om kieskeurig te zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:49

Sintara schreef:
Monique1963 schreef:

Herkenbaar. Maddy is net zo :') net een muis, kwa knaag gedrag dan

O zou dat iets van koudbloeden zijn?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:53

Niet perse? Ik ken maar 1 ander paard (pony) dat zweepjes en isolatie materiaal eet :+ en dat is een nrps.

Ik heb de eigenaar daarvan al aangeboden dat als ze ooit een pensioen plekje zoekt haar pony welkom is _O- kan ze lekker spelen en donderjagen met Maddy. Ze was voorheen ook het beste vriendinnetje van Mel <3

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:17

Je hebt van die onkruidstekers
Ik gebruik de fiskars onkruidsteker

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:54

Sintara schreef:
Niet perse? Ik ken maar 1 ander paard (pony) dat zweepjes en isolatie materiaal eet :+ en dat is een nrps.

Ik heb de eigenaar daarvan al aangeboden dat als ze ooit een pensioen plekje zoekt haar pony welkom is _O- kan ze lekker spelen en donderjagen met Maddy. Ze was voorheen ook het beste vriendinnetje van Mel <3

Ja, nu ik erover nadenk is het niet specifiek koudbloed, want Callas, Prisca en Poupette zijn vreselijk kieskeurig.

@Hagelslag, mooi ding! We hebben 2 jaar geleden zelf een ding gemaakt om ze uit te steken. Probleem van beide dingen is, dat de grond hier zo keihard is, dat je er nauwelijks inkomt. Maar ik moet mijn andere weilanden nog bekijken of daar wel wat staat. Bij het huis dus niet.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:59

Of je in elke grondsoort kunt komen weet ik natuurlijk niet.
Wel dat mijn rug blij is met die steker.
Het plantje blijft er (vaak) in zitten en katsjakka gooi ik hem zo in de kruiwagen.

Ik kan dus met redelijk rechte rug en weinig kracht zo onkruid eruit steken

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:33

Wij hebben ook zo'n ding, in Nederland gebruikten we hem heel veel, daar hadden we heel veel jkk helaas.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:19

hagelslag schreef:
Of je in elke grondsoort kunt komen weet ik natuurlijk niet.
Wel dat mijn rug blij is met die steker.
Het plantje blijft er (vaak) in zitten en katsjakka gooi ik hem zo in de kruiwagen.

Ik kan dus met redelijk rechte rug en weinig kracht zo onkruid eruit steken

Tinka schreef:
Wij hebben ook zo'n ding, in Nederland gebruikten we hem heel veel, daar hadden we heel veel jkk helaas.

Misschien is dat tool wel handiger dan wij gemaakt hadden. Ik zal eens kijken of er veel zijn in het andere land, zo ja, dan is het misschien goed om te proberen ipv ons eigen bouwsel.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:32

Ik ben normaal erg van het besparen oo dingen...
Want je kunt ook met een 3-4tand onkruid steken...
Maar ik zou dit ding zo weer kopen!

Ohja en alleen onkruid steken na regen.
Zo krijg je beter de wortels eruit

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:34

hagelslag schreef:
Ik ben normaal erg van het besparen oo dingen...
Want je kunt ook met een 3-4tand onkruid steken...
Maar ik zou dit ding zo weer kopen!

Ohja en alleen onkruid steken na regen.
Zo krijg je beter de wortels eruit

Ja, klopt, alleen als het kleiig is krijg je ze er met wortel en al uit herinner ik me van voorgaande jaren.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:30

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat ik twee mooie Diego momenten had vanmorgen.

De eerste. Ik was op de track met Zozo mijn ochtendwandeling aan het doen. Een weiland binnen die track is nu afgesloten omdat dat even moet bijkomen van de winterperikelen dus daar kunnen de paarden niet in. Ik loop rond dat weiland en ik het erboven gelegen weiland zie ik ineens Diego omhoog galopperen. Een steekvlieg? Neuh, veel te vroeg. Honger en op zoek naar gras? Neuh, waar hij heen ging staat niet zoveel. Moi? Me? Ikke? Ging het om mij? Nou, dat zou best wel eens kunnen. Want toen hij mij zag bleef hij staan en naarmate ik op de terugweg was, ging hij dus langs het hek met mij op.

2e. Na mijn wandeling geef ik ze allemaal een worteltje, eetcheck iedere ochtend of ze willen en goed kauwen, en ik ga de planten in de tuin watergeven. Callas is erg hinnekerig en bij iedere beweging richting hun, moest ze grinniken. Dus Mo overstag, oké, knuffeltijd. Toen ik Diego ging knuffen, oren, ogen, neus, kinholte, kan ik me vergissen, maar iedere keer als ik ophield, kwam hij terug met zijn hoofd naar me toe. Subtiel, maar ik denk dat hij vroeg om meer.

Van die dingen. Vandaag staan 2x trainen op het plan, gisteren maar 1,5x vanwege de regen. Poetsen had beter gekund want leunen op hem wilde hij weer niet. En de halve keer was ze meenemen naar een nieuw afgezet stukje, waarop Diego zonder halster of lijn, me erg netjes volgde tot het einde van het lint, en niet eerder al ging eten en ik het "toe-maar-eetgebaar" maakte pas ging eten.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:16

Wij hebben die vork bij agradi besteld destijds, was iets van 30 euro dacht ik, maar dat is wel al 10 jaar geleden natuurlijk.