Zuid Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 13:54

Zo bedoel ik het niet. De wereld is hier gewoon helemaal wit. We doen wel zo lekker multiculti, maar zoveel stelt dat niet voor.

En de verschillen zijn inderdaad enorm. Maar ik heb in Kaapstad achter hoge muren gezeten, maar in de buiten gebieden in enorm veel guesthouses zonder nog maar een hek voor de oprit.

manzano

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 13:57

Wij hebben een wandeling door een Township gedaan met wat lokale bewoners. Met zo'n busje is idd wel erg aapjes kijken. Lijkt me ook niet fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:57

manzano schreef:
Zo bedoel ik het niet. De wereld is hier gewoon helemaal wit. We doen wel zo lekker multiculti, maar zoveel stelt dat niet voor.

En de verschillen zijn inderdaad enorm. Maar ik heb in Kaapstad achter hoge muren gezeten, maar in de buiten gebieden in enorm veel guesthouses zonder nog maar een hek voor de oprit.

Ah zo. Ja dat ben ik helemaal met je eens, vooral als de multiculti samenleving in NL ingevuld wordt zoals het nu gedaan wordt. En dat verschil is er zeker wel, het is ook niet alsof witte mensen overal in besloten groepjes achter hoge muren wonen, maar het is er wel. Ook in kleinere steden is het verschil wel heel erg groot, Grahamstown is bv heel klein maar huisvest toch een van de duurste universiteiten van het land en tegelijkertijd ook een enorm township.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:58

manzano schreef:
Wij hebben een wandeling door een Township gedaan met wat lokale bewoners. Met zo'n busje is idd wel erg aapjes kijken. Lijkt me ook niet fijn.

Daar zou ik ook nog wel voor open staan :j In Kaapstad zit in een township een restaurant dat erg hoog aangeschreven staat, wij zijn daar uiteindelijk niet naartoe gegaan omdat onze Uber chauffeur ons er niet naartoe wilde brengen en we al zo ver buiten de stad zaten dat we het ook geen prettig idee vonden om een lokale taxi aan te halen. Daarnaast gaf onze Uber driver al aan dat we in de problemen gingen komen met opgehaald worden/terug naar het hotel komen dus helaas.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:59

Emmaa_ schreef:
Ik moet zeggen dat ik me hier ook niet onveilig voel. Het is een aanpassing, want ik kan hier 's avonds niet alleen over straat, maar ik denk dat dat in Namibie of Botswana ook niet kan.

In de avonden daar was ik banger voor de dieren :')

Ik vond het juist erg toegankelijk, makkelijk contact maken en heel relaxed. In Swakop, Francistown, Kasane en Maun heb ik mij in de avonden niet ongemakkelijk gevoeld. Windhoek schijnt wel iets minder veilig te zijn, maar daar heb je sws weinig te zoeken :+

Ook Kaapstad vond ik in de avonden niet extreem gevaarlijk, al bleven we wel in de buurt van het guesthouse waar we zaten (max een paar blokken).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 14:00

Ja klopt Emma. Je hebt veel van die gated communities. Zie je overigens ook veel in de VS.
Mijn buren zijn blanke zuid Afrikanen die door hele land hebben gewoond. We doen geregeld een drankje samen. Vind hun verhalen altijd heel interessant. Ook over de verschillen per regio.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:10

Dat onze samenleving wit is, ben ik met je eens. Maar er zijn wel meer kansen toch. Ook qua visie vind ik. Maar het is absoluut wel overwegend wit.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 14:18

Zeker!!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 23:59

Ik ben met twee andere twintig jarige meiden door zuid Afrika getourd en buiten dat wij veel geluk gehad hebben waarschijnlijk:

Wij hebben in Johannesburg, Kaapstad, Stellenbosch, mosselbay, Durban en east London gewoon ‘s avonds over straat gehobbeld. Ook met twee meiden. Niemand heeft ons echt lastig evallen, zo heb ik het iig netgens ervaren. Misschien wel een beetje naïef, maar na een hele avond stappen met twee locals in Durban vonden wij het ook niet gevaarlijk dat ze ons naar het hotel brachten te voet. Snap wel dat voor sommigen nu de haren overeind staan. :’)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 00:16

Nee hoor. Ik ben eigenlijk geen enkele toerist met enge verhalen tegengekomen, incl. Naïef jong meisje die alles gelift had, ook in joburg := de enge verhalen bij ons kwamen van de locals.
Fijn om te lezen dat jij het goed hebt gehad. Ik denk vooral dat alleen lopen en/of slechte buurt en/of twijfelend lopen dooddoeners zijn. Mijn regels bij ‘onveilig’ gebied zijn altijd:
-gezond verstand
-Follow the crowds
-walk with purpose

Voor ‘simpele’ overval ben ik niet zo bang. Maar ik merk wel dat ik met de jaren toch meer op mijn hoede ben.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:30

poes schreef:
Nee hoor. Ik ben eigenlijk geen enkele toerist met enge verhalen tegengekomen, incl. Naïef jong meisje die alles gelift had, ook in joburg := de enge verhalen bij ons kwamen van de locals.
Fijn om te lezen dat jij het goed hebt gehad. Ik denk vooral dat alleen lopen en/of slechte buurt en/of twijfelend lopen dooddoeners zijn. Mijn regels bij ‘onveilig’ gebied zijn altijd:
-gezond verstand
-Follow the crowds
-walk with purpose

Voor ‘simpele’ overval ben ik niet zo bang. Maar ik merk wel dat ik met de jaren toch meer op mijn hoede ben.

Mwhah.. dat wil niet zeggen dat touristen niks overkomt. Mijn tante is niet heel lang geleden met haar partner daar overvallen. Zal niet in details treden maar die hadden ook wel hun gezonde verstand gebruikt (niet in het donker op stap, niet alleen op pad enz) Je moet denk ik maar net geluk of pech hebben of ze het op jou gemunt hebben of niet ofzo? :+

Maargoed daarentegen ken ik inderdaad heel veel jonge meiden die met zn 2 op pad zijn gegaan en niks hebben gemerkt. Dus ben benieuwd hoe ik het ga ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:00

Het is ook gewoon een kwestie van je verstand gebruiken. Als je met twee jonge meiden over straat loopt is het heus niet alsof je een soort wandelende schietschijf bent, maar het is wel slim om op de hoofdstraten te blijven en niet lekker uitgebreid te gaan wandelen door een stuk stad dat je niet goed kent.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:28

Zo was ik eens in Kaapstad met zo'n 5 vrouwen op pad. Gewoon langs een drukke weg en midden op de dag waren er twee mannen die een ketting van iemand van onze groep wilde aftrekken. Dat lukte niet, dus hebben ze haar een klap in haar gezicht gegeven. Was verder ook een waardeloos kettinkje. Dus het hoeft echt niet donker of stil te zijn om gevaar te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:36

Absoluut niet, vooral hier. Maar overdag heb je vaak toch wat meer sociale controle dan als je 's avonds echt alleen bent. En kijk, natuurlijk kan het in Amsterdam net zo goed gebeuren. Maar ik denk dat het wel belangrijk is om je er enigszins bewust van te zijn dat het hier wel iets meer voorkomt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:19

Ja Manzano dacht ik was ook overvallen. Het gebeurt zeker. En tijd terug die gewelddadige overval op die bus van Fox.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:52

Die overval was inderdaad heel heftig. Hoe banketstaaf het ook is, op veel plekken ter wereld ben je gewoon extra snel de Sjaak als je eruit ziet als een echte toerist. Zo'n bus vol senioren is een duidelijk doelwit want waarschijnlijk zagen die overvallers op het vliegveld al dat het om toeristen ging.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:59

Ik ben helaas geboren als toerist :') Ik blend echt nergens in. 1m84 met spierwitte benen en rood haar, en op reis ben ik ook steeds meer van het backpacken: dus hikeschoenen, luchtig shortje en dito shirt :D Ik probeer er al lang niet meer local uit te zien, maar wel te doen alsof ik weet wat ik doe :D Dat helpt ook echt. Maar verder is het soms gewoon dikke pech.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:59

Hier ook hoor, val met mijn 1.88 echt wel op in het buitenland. Maar er zit al een groot verschil tussen met een bus vol senioren in typische toeristentenue rondrijden en idd doen alsof je weet waar je heen gaat etc. Niet dat het de schuld is van die mensen dat ze in die bus zijn gaan zitten oid, maar in bepaalde landen maakt dat je wel een groter doelwit.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:12

Maar goed. Waar gaat een mens op vakantie ná Zuid-Afrika? := voelt even alsof ik ‘alles’ gezien en gedaan heb :D

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:12

Daarom snap ik ook niet dat al die huurauto’s (voor toeristen vaak) er in dikke koeienletters op hebben staan dat het een rental car is :+
Althans ik weet uit betrouwbare bronnen dat de partij waar ik mn auto bij ga huren via de reisorganisatie dat heeft...

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:13

poes schreef:
Maar goed. Waar gaat een mens op vakantie ná Zuid-Afrika? := voelt even alsof ik ‘alles’ gezien en gedaan heb :D

Haha goede vraag.. ik ben nog niet naar ZA geweest maar ga binnenkort een last minute boeken voor juni. Die gaat hopelijk/waarschijnlijk naar Marokko.. daar wil ik ook nog graag naartoe!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:20

poes schreef:

In dat zwarte gat zitten wij ook nu :') Niet alles gezien, omdat we dan nog eens terug kunnen. Op de planning staat bij ons Patagonië...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 22:28

Ja Patagonië heb ik ook al lang op de lijst! Maar normaal krijg ik tijdens mijn reis inspiratie en deze keer niet. ZA is zo divers, het heeft zoveel, voor elke smaak. Ik snap de populariteit wel. Op het eind stopten we niet eens altijd meer voor olifanten :’) dus nu idd in het zwarte gat.

Heb jij nu caprivi-Botswana-Vic Falls gedaan sakura?

Ik heb wel aan tijdje Cambodja in gedachten. Twee weekjes maar, met minieme backpack, alleen. Mij kennende wordt het dat dan ook wel haha.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 23:49

poes schreef:

Gewoon terug gaan.... Da's het beste haha

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 23:50

Queelens schreef:
Daarom snap ik ook niet dat al die huurauto’s (voor toeristen vaak) er in dikke koeienletters op hebben staan dat het een rental car is :+
Althans ik weet uit betrouwbare bronnen dat de partij waar ik mn auto bij ga huren via de reisorganisatie dat heeft...

Hebben wij niet gehad hoor. Alle keren stond er niks op.