[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 21:30

Ach wat een goedzak die Diëgo <3 Zo leuk om jullie bezig te zien. Benieuwd om hem te ontmoeten. Zal wel een monster naast mij zijn _O-

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-26 22:54

manja39 schreef:
Te Schattig!!!

Zo lijkt Callas een kleintje als ze naast Diego staat.
Wat een braverd is het.

Dank je, Manja, ja en dan moet je Poupette naast Diego zien, dát is pas echt schattig. Hij is ook heel tolerant naar haar toe.

Kaatastrof schreef:
Ach wat een goedzak die Diëgo <3 Zo leuk om jullie bezig te zien. Benieuwd om hem te ontmoeten. Zal wel een monster naast mij zijn _O-

Hij is lief en het wordt dagelijks beter. Misschien dat ik tegen de tijd dat jij komt al op hem rijd en dan kun jij ook op hem. Dat is leuk de kleine en de grote ;-)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 16:47

Jullie doen het echt super goed! Ook fijn dat de truuk met gelijkelijk iets hoger poetsen heeft gewerkt met het stilstaan bij het opstapje.

Ik wou je nog wel meegeven dat bij 3:09, wanneer je het zadel eraf haalt je jezelf wel op een risicovolle plek hebt opgesteld. Stel dat de paarden even opschrikken van wat dan ook dan sta je daar niet veilig, zeker niet met je handen vol :o

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 17:17

Gaat goed zo, leuk filmpje. Heeft hij het masker laten zitten?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-26 17:53

Sintara schreef:
Jullie doen het echt super goed! Ook fijn dat de truuk met gelijkelijk iets hoger poetsen heeft gewerkt met het stilstaan bij het opstapje.

Ik wou je nog wel meegeven dat bij 3:09, wanneer je het zadel eraf haalt je jezelf wel op een risicovolle plek hebt opgesteld. Stel dat de paarden even opschrikken van wat dan ook dan sta je daar niet veilig, zeker niet met je handen vol :o

Dank voor de tip, ik zal beter opletten waar ik sta.

Vandaag met hangen op het zadel bewoog hij toch weer iets. Ik heb nog een paar keer gehangen, zelfs met voet in de beugel, maar daar beweegt hij toch bij. Ik ga dan terug naar af en zet hem weer terug waar hij stond. Het komt wel goed.

Met Callas, die ook niet stil wilde staan met opstijgen, heb ik die truc gedaan van, jij wilt niet stilstaan? Dus jij wilt bewegen. Dan ga je toch lekker bewegen. En dan liet ik haar tig keer rond mij heen bewegen. Weer opstijgen. Weer bewegen? Haar weer om mij heen laten bewegen. Dat werd ze dan snel zat en was de beloning stilstaan.

Dat kan ik bij Diego nog niet doen, want hij raakt enorm gestresst van om mij heen bewegen, daar ben ik mee gestopt. Te veel druk. Dus met hem moet ik wat anders bedenken. Maar voorlopig blijf ik gewoon doen wat ik doe.

balance schreef:
Gaat goed zo, leuk filmpje. Heeft hij het masker laten zitten?

Ja het masker zit nog, dank je, vorige keer zat het ook een paar dagen. Hij flappert in ieder geval niet met zijn oren, dat is al winst.
Maar de vaseline plakt niet meer. Het is gesmolten door de warmte. Dus ik moet iets met plak bedenken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 18:05

Bewegen is nog wel eens compenseren voor het gewicht dat aan zijn lijf hangt zo. Leer hem zijn voorbenen wijder te zetten als jij druk op de stijgbeugel zet, dan staat hij stevig en is bewegen om jouw opstijgen op te vangen niet meer nodig.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-26 18:08

tamary schreef:
Bewegen is nog wel eens compenseren voor het gewicht dat aan zijn lijf hangt zo. Leer hem zijn voorbenen wijder te zetten als jij druk op de stijgbeugel zet, dan staat hij stevig en is bewegen om jouw opstijgen op te vangen niet meer nodig.

Dat is een leuke tip. Zal ik eens proberen.

Ik denk echter dat het dat niet is. Ook mijn lichaam over hem buigen vindt hij beweegwaardig ;-)

Ik vermoed dat als ik opstijg gewoon via de grond, als ik dat zou kunnen, dat hij dan niet beweegt.

Maar ik ga een wijdere stand eens proberen, why not!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 18:12

Het geeft hem daarnaast ook een antwoord op "wat moet ik doen als mens dit doet" en dat mens dan dus ook stopt met dat doen, want goede reactie op hulp.
Ook stukje weer van wijken voor druk lost dit op en gewoon gaan staan slapen is juiste antwoord onderscheidt maken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-26 18:13

tamary schreef:
Het geeft hem daarnaast ook een antwoord op "wat moet ik doen als mens dit doet" en dat mens dan dus ook stopt met dat doen, want goede reactie op hulp.
Ook stukje weer van wijken voor druk lost dit op en gewoon gaan staan slapen is juiste antwoord onderscheidt maken.

Leuk gaan we proberen. Slapen mag, hoe meer slaap hoe beter ;-)

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 21:59

Ik kan je de maskers van forhorses aanbevelen. De enige maskers die goed blijven zitten en mijn zware eczemer met behoorlijk (on) handige schuurkunsten krijgt hem niet af. En blijft heel.
Kost wel wat. Weet ook niet of ze in zijn maat te krijgen zijn maar volgens mij wordt alles op maat gemaakt.
Sudo crème kan helpen, honingzalf, groene klei, castor olie of neem olie. Misschien zit er wat voor je tussen :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-26 14:09

Sterrebell schreef:
Ik kan je de maskers van forhorses aanbevelen. De enige maskers die goed blijven zitten en mijn zware eczemer met behoorlijk (on) handige schuurkunsten krijgt hem niet af. En blijft heel.
Kost wel wat. Weet ook niet of ze in zijn maat te krijgen zijn maar volgens mij wordt alles op maat gemaakt.
Sudo crème kan helpen, honingzalf, groene klei, castor olie of neem olie. Misschien zit er wat voor je tussen :D

Hi Sterrebell, dank voor je tip! Ik heb nu een masker voor hem voor Shire. Dat past. Hij maakt het verder niet stuk, hij had het wel afgekregen. Ik houd nu het halster eroverheen aan. Als deze niet blijft werken, dan ga ik eens bij jouw merk zijn maat kijken.

Olie durfde ik niet te doen, dat heb ik eens bij Bubbles indertijd tegen hertenluisvlieg op haar billen gesmeerd. De vellen hingen erbij na een paar dagen, zo zielig. Dus olie gebruik ik niet meer op paarden.
Groene klei heb ik nog, maar ik vind dat niet plakkerig genoeg dat de vliegjes eraan blijven plakken.
Op zich gaat het nu goed ik zie hem niet flapperen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-26 20:40

Weer een Diego-filmpje: https://youtu.be/WNRwpUwAK0w

Vandaag wilde ik weer een stukje verder met de training van Diego, het sturen op het bit. Ik dacht dat het een goed idee was om hem een schoffie aan te doen, hoofdstel met bit en leidsels. Helaas bleken de leidsels te kort voor maatje Diego, dat moet ik veranderen, maar voor nu leek het me niet zo'n probleem, slaan doet hij niet.

Waar ik niet aan dacht is dat ik zo kort achter Diego, zowat in zijn blinde hoek sta. Met alle dingen die al raar waren, wilde hij me graag blijven zien en bij het halthouden bleef hij draaien om mij in het zicht te houden. Het halthouden deed hij trouwens keurig.

Maar het bleek een té grote stap. In het kader van babystapjes tegelijk was dit veel te veel. Ik had verwacht dat dit bekend terrein, en wie weet zelfs leuk, voor hem zou zijn. Not. Ik had iemand voorop moeten laten lopen. Dit was voor hem een sprong in het onbekende diepe zo ongeveer. Verder was het zoeken welke commando's ik moet gebruiken. Wat is gebruikelijk, wat kent hij wat niet.

Diego was in ieder geval niet ontspannen en wilde niet bij de kudde weg. Dat hoefde ook niet van mij, het ging mij om het sturen en zodoende even wat op het erf gestuurd. Na ongeveer 4 minuutjes geëindigd met een lange knufsessie met wortel beloningen. Hoop toch dat het positief voor hem was.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-26 20:17

En vandaag vanmorgen een goede korte wandeling gemaakt. Het leek makkelijker te gaan, misschien omdat het gisteren moeilijker was ;-) Hij was braaf.

Vanmiddag weer "gemend". Ik had er nog een paar teugels aangeknoopt zodat ik mooi langere leidsels had. Dat was alvast een verbetering.

Toen het issue van dat hij niet voorop wil lopen. Hij is bereden dus hij zou dat moeten kunnen. Maar goed. Hier is alles anders dan bij hem vroeger. Gisteren was het het diepe voor hem, dus nu had ik bedacht, hem ín de kudde te gaan "mennen". We hadden wat achterstevoren standjes, maar het meelopen met mij achter hem konden we wel zo goed oefenen. Dat ging best heel aardig.

Toen stond de kudde in het andere land en wilde ik hem naar de poort toe sturen waar ik hem wilde aftuigen. Poeh, wat is dat moeilijk om hem ergens heen te sturen als er meerdere keuzes mogelijk zijn. Een rechte lijn vooruit is superlastig.

Dus ook hier weer van geleerd, ook dit is weer een stap te veel, dus overmorgen doe ik dit weer, maar dan op een pad waar een duidelijk rechte lijn is en hij niets anders hoeft te kiezen dan dat, waardoor hij makkelijker naar mijn sturen kan luisteren.

Na het aftuigen hem aan de hand weg van de andere gebracht naar een lekkere eetplek, waar de andere zich bij hem aansloten. Lekker laten eten, veel kleefkruid gegeven en zoveel lekkere navelknuffels gegeven. Fijn afgesloten en klaar voor de volgende keer.

Niet morgen, want dan komt de hoefsmid.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 21:11

Klinkt toch goed, waardevolle les dit keer voor jou ;) Wat vraagjes..
Heb je niet twee longeer lijnen om aan hem vast te knopen totdat je lange leidsels hebt?
Hij is op een nieuwe plek moet aan alles wennen. Waarom niet gewoon nieuwe aanwijzingen geven, in het Engels bijvoorbeeld? Gee, Haw, backup, walk up/on/Step up en whoa verzin het maar.
Zo zou ik het aanpakken maar iedereen is anders.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-26 21:32

balance schreef:
Klinkt toch goed, waardevolle les dit keer voor jou ;) Wat vraagjes..
Heb je niet twee longeer lijnen om aan hem vast te knopen totdat je lange leidsels hebt?
Hij is op een nieuwe plek moet aan alles wennen. Waarom niet gewoon nieuwe aanwijzingen geven, in het Engels bijvoorbeeld? Gee, Haw, backup, walk up/on/Step up en whoa verzin het maar.
Zo zou ik het aanpakken maar iedereen is anders.

Aan longeerlijnen heb ik ook gedacht, maar ik heb prutje. Wat ik nu aan elkaar gemaakt heb, is niet fraai, maar werkt nog even wel goed. Ik weet nu dat dit een aardige lengte is, nu moet ik het nog wat netter en officiëler maken.

Ja ik kan idd nieuwe commando's doen. Maar ik gebruik nu het Franse Aller (dus "ga") en ik klik. En Ho natuurlijk.

Ja dit is een groot leerproces voor mij, dat zie je goed, Balance, vooral qua insights in zijn brein. Hoop ik. ;-)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 22:54

Niks leuker dan zo’n leerproces :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-26 09:43

balance schreef:
Niks leuker dan zo’n leerproces :)

Dat is waar.

Vanmorgen heb ik ze in het rijveld gezet. Diego gepakt, in het rijveld lopen met hem weg van de andere geen probleem gelukkig meer, omdat ze uiteraard dan vlak bij hem zijn. Toen met hem alleen uit het rijveld en dus met de heining ertussen. Hem laten grazen en hij kon ze zien en ruiken en horen geen probleem. Nog wat verder van ze weg en ook dat was allemaal nog goed. Ik ben die kant niet meer opgegaan sinds hij zich daar losgerukt had, dus goed opgelost nu dat hij ze nog kon zien.

Toen ging ik naar het opstapblok en dát was nieuw natuurlijk, dat de andere dan in het rijveld staan. Normaal staan ze in de inloop als ik dat met Diego doe. En die was nu leeg. De andere waren terug aan het lopen van het rijveld naar de inloop, maar ondanks dat hij keurig braaf stil bleef staan bij het opstapblok, was zijn aandacht absoluut niet bij mij.

Als normaal de andere in de inloop staan en hij bij het opstapblok, dan kan ik lekker tutten met hem, hij is dan relaxed. Wat een verschil als hij de andere niet ziet. Jammer, het gaat al erg veel beter maar nog veel werk zit erin die verlatingsangst, dat merk ik iedere dag weer.

Vanmiddag komt de smid, die zou eerst vanmorgen komen, maar dat wordt nu einde middag. Minder handig want ook de schilder komt weer voor overleg en dat is mijn feestje zeg maar, dus aan Erwin gevraagd of hij dan bij de smid wil zijn om de paarden te doen. Erwin en de smid zijn erg goed met elkaar dus dat vindt Erwin niet erg.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 11:06

Dat kan Erwin vast wel toch.
Hier komt dinsdag de paarden tandarts, ben benieuwd of het gaat lukken zonder sedatie bij de zwarte monsters.
Als het niet lukt doet donderdag de dierenarts het met sedatie. Die komt namelijk voor röntgenfoto's van Mercy haar achterbenen. Wel spannend, ze wil rechtsachter niet geven bij de hoefsmid, zelfs niet met pijnstiller. Ik hoop niet dat het heel ernstig is. Ik kon ook meteen naar een kliniek, maar dat is 2 uur rijden over van die binnendoor weggetjes. Dus maar eerst thuis kijken of we er achter kunnen komen wat het is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-26 11:28

Tinka schreef:
Dat kan Erwin vast wel toch.
Hier komt dinsdag de paarden tandarts, ben benieuwd of het gaat lukken zonder sedatie bij de zwarte monsters.
Als het niet lukt doet donderdag de dierenarts het met sedatie. Die komt namelijk voor röntgenfoto's van Mercy haar achterbenen. Wel spannend, ze wil rechtsachter niet geven bij de hoefsmid, zelfs niet met pijnstiller. Ik hoop niet dat het heel ernstig is. Ik kon ook meteen naar een kliniek, maar dat is 2 uur rijden over van die binnendoor weggetjes. Dus maar eerst thuis kijken of we er achter kunnen komen wat het is.

O jee dat zijn wel allemaal spannende dingen die je te wachten staan. Heb je "mijn" tandarts nog gevraagd? Ze staat wel bekend om heel erg goed te zijn en doet zelfs de heftigste paarden nog zonder verdoving.
Maar Mercy haar achterbeen is wel raar idd. Maar ze loopt niet kreupel toch?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 16:49

Ik heb wel contact gehad met jouw tandarts, maar ze kon niet zeggen hoeveel de reiskosten zouden zijn en ik moest dan wel al een afspraak maken. Dat wou ik niet doen. Deze komt via de buurvrouw, schijnt ook erg goed te zijn. Misschien is het wel dezelfde, haha, we zullen zien.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-26 20:12

Tinka schreef:
Ik heb wel contact gehad met jouw tandarts, maar ze kon niet zeggen hoeveel de reiskosten zouden zijn en ik moest dan wel al een afspraak maken. Dat wou ik niet doen. Deze komt via de buurvrouw, schijnt ook erg goed te zijn. Misschien is het wel dezelfde, haha, we zullen zien.

O wat jammer dat ze de reiskosten niet wist. Afspraak is wel logisch natuurlijk. Ze heet Manon, dus als ze zo heet, dan kan het dezelfde zijn. Maar fijn dat je paardenburen hebt, wel fijn om van hun ervaringen te kunnen meepikken.

Hier de smid net weer geweest, wat een lieve dieren heb ik. Alleen Quarbonne begin last te krijgen van zijn voorbenen en vond het minder leuk, maar zelfs Prisca hebben we dit keer alle voeten achter elkaar doorgedaan terwijl we normaal tussen achter en voor de rest doen om haar rust te geven.

Diego was zo superbraaf maar heeft veel blauwe plekken in zijn stralen. Waarschijnlijk door de hard geworden ongelijke klei. Ik had hem ook een keer gevoelig gezien. De smid zegt dat het een jaar duurt eer hij zonder ijzers echt gewend zal zijn en dat zijn hoeven dat gaan begrijpen. Hij zegt ook dat een paard dat zijn hele leven lang beslagen is geweest, erg dunne zolen heeft omdat de zolen veel minder blootgesteld zijn geweest aan de grond met alle dingen erin.

Ik heb voorgesteld Diego dan maar weer te gaan beslaan, ook omdat zijn voeten nog zo brokkelen, maar daar is de smid op tegen. Ik ook, maar ja, ik wil niet dat hij pijn heeft. Diego dan, niet de smid. Nou ja die hoeft ook geen pijn te hebben. hahaha. De smid wil het een jaar aankijken en heeft er vertrouwen in dat het goed komt. Hij adviseert me biotine te gaan geven zodra ze weer op hooi gaan in eind mei. Een kuur van een half jaar lang en dan kijken hoe hij de winter doorkomt. Volgend jaar januari zou hij perfecte zolen opgebouwd moeten hebben.

Maar kun je dus nagaan hoe je de structuur van hoeven verpest door jarenlang ijzers.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-26 09:27

Net wat moois gezien, zo jammer dat ik dat niet op beeld heb.

Ik heb even de boomgaard afgezet met lint zodat de paarden daar kunnen grazen en wij daar niet hoeven te maaien, win-win.

Mijn altijd nieuwgierige kat moet natuurlijk bij me zijn onder luid gemiauw. Ook altijd. Het is een enorme kletskont. Ik laat de paarden in het nieuwe stukje gras. De 2 comtois denken nergens over na, meteen hoofd omlaag en eten. Poupette is een nuffig dametje en gaat aan alle plantjes en grasjes ruiken om te besluiten wat ze gaat eten, en daar doet ze lang over. Quarbonne kijkt eens rond en gaat dan grazen.

Callas niet. Huh, is dit voor ons? Maar eh, is het wel veilig? Zij gaat staan kijken. Ze kijkt als het ware helemaal het schriklint af, loopt een paar passen, kijkt weer, gaat niet no way never echt niet eten, veeeeeeel spanning, hoofd omhoog als een Fries.

En dan, flitsend razend loei snel, oren plat, nek ineens superlaag bij de grond en met maaiende voorbenen een uitval naar de poes die miauwend aan kwam lopen. Wauw. Zo heel verschrikkelijk prachtig om te zien, want in die charge, komt ze dan met haar hoofd omhoog, maar hals zo prachtig gebogen, zo fier en trots. En die sokken die wapperen om haar benen, echt puur natuur. Heel mooi, maar ja ik kan het niet laten zien helaas. En al had ik mijn phone bij de hand gehad, dat is echt niet te filmen zo snel.

En dan duurt het ook nog even eer ze gaat grazen, en zij graast dan, en kijkt weer, grazen en weer kijken. En ik denk dat ze pas over een uur of zo ontspannen gaat zijn, dat echt alles vertrouwd is.

Mooi om het verschil in karakter te zien.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 12:08

Ja ijzers zijn niet geweldig voor een hoef. Op zijn best een noodzakelijk kwaad maar nooit echt fijn..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-26 12:16

Sintara schreef:
Ja ijzers zijn niet geweldig voor een hoef. Op zijn best een noodzakelijk kwaad maar nooit echt fijn..

Dat ja. Maar ik had er eigenlijk nooit over nagedacht dat altijd op ijzers staan, (dus in Diego's geval vanaf zijn 2e tot en met afgelopen november =11 jaar) ervoor zorgt dat je zool heel dun wordt. Logisch uiteraard als je erover nadenkt. Als wij op blote voeten lopen, krijgen we eelt. Ik herinner me een artikel dat ze in paardenstallen/boxen van de romeinen een heel ongelijke vloer hadden gevonden, met bewust met vakken van scherpe stenen, vakken ronde stenen, vakken met klein en groot.

Ik vind het sneu voor Diego, want hij heeft echt rode plekken in zijn straal van kneuzingen. Dus dat moet echt zeer doen. Ik stelde nog aan de smid voor om hoefschoenen voor hem te kopen, maar smid zegt, je rijdt nu nog niet, dus zijn hoeven krijgen geen extra gewicht en belasting en als je gaat rijden dan is het op gras en ook niet zo vaak, hij vindt het beter om te kijken of de zool dikker gaat worden. En dus geen bescherming.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-26 17:40