Zuid Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:30

Vandaag Panorama route. Het goot water en de mist was enorm. Niets gezien. Haha. Wel een rock python die de weg overstak! Maakte alles de moeite waard. Laatste avondje :(

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:40

Dankzij de ANWB/Fox bv busreizen lijkt in elk geval St. Lucia steeds meer Nederlanders te trekken. Hele busladingen in een restaurant *D *\o/* :Y)

Boeken jullie trouwens alles zelf of georganiseerd?
Hier inmiddels geweest, zelf ''georganiseerd'' en het was super. Dus nog bedankt (poos geleden) voor alle tips {:}

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:58

Ik heb alleen langs de garden route gereisd maar daar alles zelf geboekt en uitgevogeld. Dat was voor mij een stuk voordeliger en langs de garden route heb je ongeveer elke 2 minuten wel een plaatsje met goede hotels en voorzieningen. Als ik het noorden in zou gaan zou ik in ieder geval meer tijd besteden aan het uitplannen van m'n reis, daar heb je langere stukken waarop je weinig tegenkomt.

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:42

Wat is jullie ervaring met paardrijden in Zuid-Afrika?
Mijn vader is momenteel heel de reis aan het plannen en kwam een aantal plekken tegen waar het mogelijk is om op het paard het park in te gaan. Nu ben ik heel erg tegen het gebruiken van dieren voor de toeristen (olifanten-/kamelenritten; foto's met dieren; zwemmen met dolfijnen in een bad).
In hoeverre is het diervriendelijk om in Z-A paard te rijden?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:19

[RIJ-ITP] Paardensafari in Swaziland

Zie mijn topic over paardrijden in Swaziland. Heb zelf ook nog in Lesotho gereden. De paarden werden op beide locaties goed verzorgd en hadden geen drukplekken of iets dergelijks. Lesotho was primitiever maar zeker wel met oog voor de dieren. Boven gewicht x mocht je bijvoorbeeld niet mee en voor de veiligheid waren er ook caps. In Swaziland had elk paard eigen tuig en moesten we op en afstappen bij een opstapje. Als het niet paardvriendelijk was had ik niet gereden. Kan het je dus wel aanraden en gewoon even kijken en vragen hoe ze de ritten regelen voordat je mee gaat.

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 19:07

Aah super! Zie ter gaaf uit. Ik moet me er inderdaad nog goed in verdiepen waar we dat zouden doen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:43

Wat leuk dat er een lopend topic over Zuid Afrika is!

Wij kijken nu een of ander natuur programma en ik zeg tegen mijn vriend; zo'n safari in zuid Afrika wil ik toch wel heel graag eens doen. Staat echt heel hoog op mijn bucketlist. En laat mijn vriend nu precies hetzelfde hebben.

We zijn nu nog jong, geen kindjes etc dus ik ga liever gister dan morgen, maar er moet eerst gespaard worden. Ik zou dit topic graag volgen om een lijstje te maken met dingen waar je écht naartoe moet. Ik denk zelf aan een reis waarbij alles geplant is maar aan de andere kant wil ik ook graag mijn eigen gang kunnen gaan. Maargoed dat is allemaal nog even goed uitzoeken natuurlijk. En in de tussentijd flink sparen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:52

Wij zijn inmiddels enkele dagen thuis :( aan iedereen die hier gepost heeft en tips gegeven heeft: enorme dank je wel. Vooral het budget was een enorm struikelblok. Uiteindelijk zijn we 25 dagen weg geweest, hebben we 5000 km gereden, ontzettend veel parken gedaan, veel buiten de deur gegeten en gedronken en zijn we ruim onder het budget van 3000 euro pp gebleven. Elk van ons heeft ook minstens 1 luxeactiviteit gedaan zoals helikoptervlucht, shark cave diving, bungee jumpen, sunsetdrives etc. Als we niet zo ontzettend veel wijn hadden gedronken waren we zelfs heel heel heel erg onder budget gegaan :’) we hadden een mooie mix tussen hostels en lodge. Sommige hostels zijn zo ontzettend mooi en luxe! En de lodge waren ook echt prachtig voor geen geld.

Zuid-Afrika kan echt op veel manieren: van ontzettend luxe tot vrij budget en alles er tussenin :) ik ben ontzettend blij dat ik geweest ben en wil ook zeker terug :j

Wel wil ik toevoegen dat de situatie er mij erg aangegrepen heeft en dat het er echt erg gesteld is. Armoede en onverdoken racisme, zeker dat laatste, vond ik soms heel zwaar. We hebben 1 rotdag gehad (ga ik nog even niet in detail melden) waar we ook net op de verkeerde plek strandden en dan is het niet bepaald een vriendelijk land. Vooral de hulpdiensten blijven bellen en gewoon weigeren om te komen, dat vond ik ontzettend confronterend.

Verder wel een topreis gehad hoor!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 04:24

Poes, wij hebben precies hetzelfde gehad! Mix tussen luxe/goedkoop, veel wijn gedronken en allemaal wel een luxe excursie. En ook vrij goedkoop gehad! Nare ervaringen heb je wel inderdaad ooit in het land. Helaas.

Edit: en ook 5000 km gereden en 21 dagen daar, 24 met reizen erbij.

Ik heb nu opeens op mijn opleiding gehoord dat ik volgend jaar in het tweede semester al stage moet lopen of een minor moet doen. Das in januari. Zou ik vanaf seltember het nog halen om naar zuid Afrika te gaan? Incl alles, dus dan pas beginnen met alles regelen. Tweede semester begint eind januari.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:49

Ja hoor, red je makkelijk sureido. Even met je school beginnen te regelen dat je daar ingeschreven staat. Wij hebben hier nu overlegd dat internationale studenten hun acceptance letters wat eerder gaan krijgen, want eind november en dan nog je volledige visum regelen is moeilijk. Gewoon in september beginnen met de eerste afspraak bij de ambassade, kijken wat je nodig hebt en rustig gaan inplannen.

Home Affairs in ZA heeft de ambassade trouwens flink op hun flikker gegeven. Wij moesten door het proces heen voor een studievisum terwijl het om een cultural exchange ging, dat was ook de rede dat het zo moeilijk ging en dat we extra documenten aan moesten leveren.

Wat betreft armoede en racisme, ja, dat is hier enorm prominent. Ik loop er ook nog steeds elke dag tegenaan en vind het ook nog elke dag heel moeilijk.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:09

Ik moet zeggen dat ik ook daardoor best verrast ben dat mensen erheen willen emigreren. Zit je dan niet ‘vast’ in het witte wereldje? Ik was op een gegeven moment al die tot op de tanden gewapende versterkte burchten kotsbeu. Het scheelde wel enorm per regio! Ben erg benieuwd hoe jij dat verder ervaart idd Emma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:19

Ik heb het daar net met mensen hier over gehad, en dat is precies de rede dat ik me hier niet permanent zou willen vestigen. De sociaaleconomische verschillen zijn echt gigantisch en als Europese emigrant zou ik daar een positie hebben waar ik me simpelweg niet comfortabel bij voel.

De universiteit waar ik aan studeer is in de Oostkaap, een van de armste regio's maar daardoor wel een regio die universiteiten enorm subsidieert. De overgrote meerderheid van studenten hier zijn poc, heel spiegelend naar de verhoudingen in het land zeg maar.

Wat betreft de armoede vind ik het lastig dat elke plek waar mensen wonen, ook een township heeft. Dat zijn niet alleen hele rottige omstandigheden voor de mensen die er wonen en er in veel gevallen niet uit kunnen komen, maar het zijn ook niet echt de veiligste plekken om te zijn. Het is op dit moment politiek gezien ook gewoon heel lastig, door de land ownership discussie (wat er simpelweg op neerkomt dat witte boeren in sommige gevallen stukken van hun land zullen moeten gaan afstaan) voelen heel veel witte bewoners zich weer gediscrimineerd, waardoor de bevolking van kleur weer opstaat omdat er niet echt sprake is van racisme als de witte minderheid nog steeds voor een groot deel de macht in een land beheerst. Die spanningen lopen gewoon op en daardoor wordt de beveiliging van die burchten alleen maar groter en meer. Het is echt verdrietig om te zien dat zo'n mooi land met een goede basis (hun 1996 Grondwet is heel vooruitstrevend en ze zouden een regenboognatie moeten zijn) alsnog de touwtjes niet aan elkaar kan knopen en dat eigenbelang in de politiek nog steeds zo ver boven het welzijn van de meerderheid van de mensen staat. Weet nog dat ik met m'n vriend over de N2 Kaapstad binnen reed, dan heb je gewoon 30km aan township waar je doorheen rijdt. Dat hakte er bij hem echt ff flink in, want je ziet dan heel duidelijk wat er om zo'n stad als Kaapstad heen gebeurt. Leuk dat wij daarna naar ons luxe hotel konden, maar het is wel belangrijk om te weten dat die verschillen er heel prominent zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:26

Ja dat is een heel indrukwekkend stuk. In een bepaalde stad mochten wij ook de zwarte winkels niet in (leuk als je gestrand bent en heel kwetsbaar met je hele hebben en houden loopt te sleuren).

Ik denk wel dat we hetzelfde denken dan. Zo zonde inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:29

Ik kan me voorstellen dat dat echt een hele nare ervaring is.. Het is gewoon een hele gevoelige situatie. Er worden hier bijvoorbeeld ook township tours aangeboden, waar je met een busje door townships gaat rijden en een gids je vertelt wat er allemaal gaande is. Aan de ene kant top want dan zie je als uitwisselingsstudent tenminste wel de andere kant van het land, maar aan de andere kant... Het is letterlijk aapjes kijken. Vanuit je busje met airco toekijken hoe slecht andere mensen het hebben. Ik heb het dus niet gedaan en het opgevangen met een paar keer vrijwilligerswerk doen op de middelbare school in het township.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:31

Die townships voor Kaapstad zijn echt heftig inderdaad. Vond het echt niet fijn daar doorheen te rijden. ‘Het bestaat echt’ gevoel kreeg ik. Voelde me ook echt een irritante witte toerist. Ik snap dat de verdeeldheid door dit soort acties alleen meer en meer wordt. Vind het jammer dat het zo moet. Wij zijn wezen stappen in mosselbay met witte Afrikanen en die waren ook echt racistisch tegenover de zwarten.

Ik heb wel zo’n tour gedaan maar voel me er achter af niet fijn bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:36

Ja dat niet fijn om er doorheen te rijden gevoel herken ik heel erg, maar kon mezelf direct daarna wel een klap voor m'n kop geven en zeggen 'moet je nagaan hoe het is om er te wonen'. In het hotel hadden wij een bartender die in een van die townships woonde, nog op een 'goede' locatie, en die moest elke dag 2 taxi's pakken om naar z'n werk te komen omdat de taxi die hem van het hotel naar de stad reed niet naar de township wou rijden.

Het racistische merk ik hier ook heel erg. Ik probeer er wat van te zeggen maar het komt gewoon niet aan. Racisme is in Nederland ook zeker niet dood maar vergeleken met hoe het hier gaat is dat echt nog kinderspel. Het lastige is gewoon dat het er niet zomaar uit te krijgen is.. Nu is de politiek misschien wel gedomineerd door een partij met voornamelijk mensen van kleur, maar zo lang die partij zo corrupt als de tandjes is gaat er alsnog niks veranderen. Verkiezingen komen er weer aan en ik hou m'n hart echt vast want de ANC gaat het zo ook niet kunnen oplossen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:50

Tours die locals bezoeken slaan wij ook altijd over. Net als naar de dierentuin gaan idd! Het jammere vind ik dat je als toerist eigenlijk haast geen optie hebt om deze arme gemeenschap te steunen. Ja ze hebben werk in de bars/hostels/lodges maar die zijn wel echt in eigendom van de rijkere witte mensen.

De verhalen over de corruptie hoorden wij ook idd. En je snapt alle partijen wel ergens e! Het is gewoon zo scheef gegroeid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:58

Ik heb hier toevallig net een vak over gevolgd en die corruptie is voor een groot deel te verklaren door het kiessysteem hier. Waar wij een open-list systeem hebben (waarin je op individuele kandidaten kan stemmen), is het hier een closed-list systeem, je kiest voor een partij en de partij stelt de lijst samen van de parlementariërs. Het parlement hier is ontzettend groot, de ANC heeft bijvoorbeeld rond de 350 leden in het parlement zitten. Omdat de lijst gesloten is is het dus heel moeilijk om controle uit te voeren op de individuele leden. Daarnaast ligt de loyaliteit van de parlementariërs niet bij de kiezers, maar bij de partij. De partij is de enige die kan besluiten of ze volgende ronde nog een keer een plekje krijgen, de kiezers kunnen zich niet uitspreken tegen individuele leden. Als corruptie de partij verder helpt is het dus wat dat betreft een minder spannende keuze.

Qua locals helpen is het inderdaad moeilijk. Er zijn wel projecten binnen individuele townships die ondersteuning geven en de leefomstandigheden beter maken, die lopen vaak via lokale kerken. In veel gevallen is dat de beste optie, want dan weet je tenminste dat het geld lokaal terecht komt. Wij hebben ook wel veel fooien gegeven aan bediening en staff, fooien hoeven niet gedeeld te worden over het algemeen en dus geef je je fooi tenminste wel direct aan degene die je het wil geven.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:33

Bovenstaande heeft ons er ook van weerhouden om de reis grotendeels in ZA te doen. Ik heb me in Namibie (2 jaar geleden) en afgelopen maand in Botswana geen moment onveilig gevoeld.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:38

Namibië is een pak veiliger inderdaad. Er is ook amper bevolking.

Ik vond ZA dan wel juist heel vriendelijk en open op veel plaatsen ook. Dat had ik in Namibië minder, daar vond ik de zwarte gemeenschap zeer gesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:49

Ik moet zeggen dat ik me hier ook niet onveilig voel. Het is een aanpassing, want ik kan hier 's avonds niet alleen over straat, maar ik denk dat dat in Namibie of Botswana ook niet kan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 13:31

poes schreef:
Ik moet zeggen dat ik ook daardoor best verrast ben dat mensen erheen willen emigreren. Zit je dan niet ‘vast’ in het witte wereldje? Ik was op een gegeven moment al die tot op de tanden gewapende versterkte burchten kotsbeu. Het scheelde wel enorm per regio! Ben erg benieuwd hoe jij dat verder ervaart idd Emma.

Ik heb dat amper gehad.... Alleen in Kaapstad. Verder eigenlijk bijna nergens. Her en der een elektrisch hek bij de oprit, maar dat vind ik niet zo spannend.

En in feite zitten we hier ook vast in ons "witte wereldje". Toen wij gingen kijken bij een appartement in Kanaleneiland in Utrecht werden we ook voor gek verklaard.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:41

mwoah de witte wereld hier is toch wel ieeeetje anders dan de witte wereld in ZA. Lijkt me niet echt een vergelijking die je moet willen maken. Daar hebben zelfs campings in drukkere gebieden een omheining met prikkeldraad.

Wij zijn niet in de steden geweest, bewust overgeslagen. Maar ook in het buitengebied nog wel eens geschrokken van wat we tegen kwamen. Prachtige kapitale villa's en krottenwijken er tegen aan. Wat een verschillen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:49

Wij hebben idd juist Kaapstad als zeer open en ‘gemengd’ ervaren.

Namibië was snachts veilig hoor. In the Middle of nowhere vinden ze je gewoon niet :’) enkel windhoek niet, swakopmund liepen wij gewoon rond. En het was echt niet zoals ZA. Maar ook in veel plaatsjes in ZA zijn wij in de avond te voet en met de auto buiten geweest idd. Dus het is zeer afhankelijk. Je hoort ook zo ontzettend veel enge verhalen van de locals en de meeste lopen gewapend, daar word je denk ik soms ook wel onnodig bang mee gemaakt.

Manzano: ik ben me zeer bewust van white privilege ook in België :j maar ik vond het niet te vergelijken. Ik heb gelukkig ook een meerkleurige vriendengroep en collega’s.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:50

Het is inderdaad een behoorlijk verschil met Nederland. Bijna alle woningen hier hebben een elektronisch hek dat bewaakt wordt door Hi-Tec (die dus patrouilleren) en de echte villawoningen idd permanente beveiliging.

Edit: met mijn vriend liep ik ook in Kaapstad gewoon 's avonds over straat inderdaad, geen probleem. Maar hier in m'n eentje doe ik het niet, is gewoon echt niet veilig.
Edit2: ik ben me ook in Nederland zeer bewust van mijn white privilege maar dat is imo niet te vergelijken met de achterblijfselen van apartheid die nog steeds enorm voelbaar zijn.